Gå til innhold

Alenemor - drømmer om litt fri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en alenemor til tre. Er i full jobb, noe jeg selvsagt er nøtt til for å få alt til å gå opp. Jeg er glad i jobben. Likevel kjenner jeg på en vond følelse av at jeg på en måte er lei mine egne unger. Huff.... Lydene, støyet, maset og organsisering, en økonomi som skal gå rundt, aldri mulighet til å bare ha meg selv og tenke på. Har ikke hatt barnefri på syv år nå. (Ikke barnevern takk, og heller ikke andre hjelpetilbud her vi bor). Nå kjenner jeg meg litt, nesten desperat på noen dager barnefri.

Det jeg lurer på, er om det finnes et tilbud hvor barna kunne være en helg/ uke i sommer? En gård eller lignede? Barna er fra 6- 9 år. Har noen erfaring fra dette? Er det mest "barn med bagasje" der? Må det gå gjennom barnevernet?

Anonym poster: e3af40d89d47c3a5355bfdc5832eba03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke noe familie som kan kanskje avlaste deg litt da?

Skrevet

Bor du i Bergen, så bare si fra. En skokk eller to ekstra, spiller ingen rolle. Jeg vet hvordan det er å aldri ha barnefri.

• Liker 11
Gjest Gjest
Skrevet

Familie av noe form? Besteforeldre? Barnefaren?

AnonymBruker
Skrevet

Barna er aldri hos faren sin? Skjønner godt at du ønsker deg og trenger litt fri. Det finnes masse tilbud, men det er avhengig av hvor du bor og hva barna driver med. I Osloområdet har du Hudøy/Oksnøen for de litt større barna, UNOF har masse leire for barn som driver med musikk, slike ting. Speiderleire og fotballcup'er til utlandet. Men dette er jo som sagt knyttet opp til aktiviteter de driver med fra før... men se deg litt om, kanskje det kan være en mulighet etter hvert i hvert fall?

Anonym poster: 05a74c69250661d6372e377d3aa26853

Gjest Elissima
Skrevet

Vet det er en sommerleir på noe som heter Hudøya el noe i Oslofjorden. En barndomsvenninne pleide dra dit i sommerferien. Jeg vet det finnes ulike tilbud, hør med kommunen der du bor.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noe familie som kan kanskje avlaste deg litt da?

Nope. Vi har litt familie, barnefaren er inne i bildet. Dessverre har ingen av disse mulighet til å ha barna.

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Bergen, så bare si fra. En skokk eller to ekstra, spiller ingen rolle. Jeg vet hvordan det er å aldri ha barnefri.

Takk, det var veldig snilt! Vi bor nok litt langt unna dessverre.

Skrevet

Tror det er mulighet for å søke om en avlastningsfamilie uten at barna trenger å ha "spesiele behov". Ei jeg kjenner har en familie som har barnet hennes hver tredje helg. Hun har vært alene med barnet siden det ble født, faren bryr seg lite og vil ikke ha samvær, og hun har ingen familie som kan avlaste henne litt.

Litt usikker hvor du skal henvende deg, men du kunne kanskje hørt med Nav??

Skrevet

Nope. Vi har litt familie, barnefaren er inne i bildet. Dessverre har ingen av disse mulighet til å ha barna.

Har dem ALDRI mulighet til å ha barna?

Skrevet

Tror det er mulighet for å søke om en avlastningsfamilie uten at barna trenger å ha "spesiele behov". Ei jeg kjenner har en familie som har barnet hennes hver tredje helg. Hun har vært alene med barnet siden det ble født, faren bryr seg lite og vil ikke ha samvær, og hun har ingen familie som kan avlaste henne litt.

Litt usikker hvor du skal henvende deg, men du kunne kanskje hørt med Nav??

Dette går via barnevernet hvis barna ikke er fungsjonshemmet.

Skrevet

Det er ingen skam og be om hjelp til avlastning via barnevern. En opplagt mor er bedre enn en sliten mor.

• Liker 7
Skrevet

Uff så kjedelig. Jeg har ikke barn selv, men har en søster som har vært alenemor tidligere, så vet hvor sliten hun var til tider. Og det var bare med en unge :klem:

Har du forsøkt å google litt om sommerleirer?

Skrevet

Tror rødekors arrangerer sommerleirer, men støtter forslaget om avlastningsfamilie via barnevernet. Da kan du få en helg i måneden fri, og barna en helg med andre opplevelser.

• Liker 1
Skrevet (endret)

En venninne av meg er alene med tre barn, hun får avlastning via barnevernet. Som andre har nevnt trenger det ikke være noe galt for å be om avlastning fra dem.

Edit: Tror hun har avlastning for de to yngste hver fjerde helg, og den eldste hver åttende, slik at hun og eldste som er tenåring får litt tid sammen uten søsknene på 3 og 6.

Endret av hjärterdam
AnonymBruker
Skrevet

Mange steder i landet har de sommerleier hvor ungene møter opp på en klubb klokka 8 om morgen og er returnerer til 17 om ettermiddagen. Da drar klubben på bondegård, fisketurer, lokale severdigheter, osv. på dagtid.

Der jeg er ifra har de det for elever på barneskoletrinnet, noe dine unger mellom 6 og 9 år da går under, og dermed kan delta på. Koster 500 kr/uka/barnet. Men det er søskenrabatt.

Anonym poster: d45cf3067a5cc34b60202fb09ee82b99

Skrevet

Bjøntegård er også en type feriekoloni.

Ta kontakt med kommunen(skolekontoret?).De vet vel hva de har ;)

Ellers er jeg helt enig i avlastningsforeldre. Bv er åpne for at man finner noen selv også. En jeg kjenner hadde et vennepar av seg til hjelp i ny og ne.

AnonymBruker
Skrevet

Takk, det var veldig snilt! Vi bor nok litt langt unna dessverre.

Lillehammer da?

Anonym poster: c6397e4de9820dee23b53171cc5ce3c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter også ideen om avlastning gjennom barnevernet.

Anonym poster: d468ad7b81f21f8257caceacc188bbbb

Skrevet

Vet veldig godt hvordan du har det...

dessverre så er det ikke så enkelt å få hjelp av barnevernet. De gir kun hjelp til de barna med spesielle behov.. ikke for at mor skal få fri/tid til seg selv.

Du kan prøve med en lapp på butikken, kanskje finnes det noen pensjonister som har lyst til å være "reserve besteforeldre",

Vet også at det finnes en aleneforeldre foreningen, kanskje det er noen der som du kan få kontakt med, hvor dere kan hjelpe hverandre ?

Om noen få år nå, så blir barna dine større og mer selvhjulpne, og du vil få mer tid til deg selv.. så heng i det..

Prøv å få deg noe fri fra jobben mens barna er i barnehage/skole..

Dårlig trøst akkurat nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...