AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #1 Skrevet 31. mars 2013 hei! dette kommer sikkert til å høres slemt ut, og jeg er klar over det, så vær så snill å ikke kom med personangrep jeg har to katter, en hun og en han. hunnkatten liker å sloss med hankatten, og derfor tør jeg dem ikke være sammen... høres så utrolig dumt ut. vil bare ikke at noen skal skades! jeg lukker en av dem inn på soverommet når jeg ikke er hjemme eller på natten, og har en av dem sammen med meg ute i stua når jeg er hjemme og våken. disse er innekatter, og jeg kan jo nevne at hankatten er relativt ny i hus. hjelp meg! vil jo så klart at de skal være sammen, og ikke måtte springe fra rom til rom eller være engstelig for at de skal fyke i tottene på hverandre... Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
frøkna Skrevet 31. mars 2013 #2 Skrevet 31. mars 2013 Gi dem litt tid. Katten som er der fra før vil nok prøve å skremme bort "inntrengeren", men etter hvert vil hun forstå at det ikke bare er hennes territorium. Hold dem så mye som mulig sammen mens du kan ha dem under oppsyn, og frem til de roer seg syns jeg du burde holde dem atskilt når de er alene. 1
Leifern Skrevet 31. mars 2013 #3 Skrevet 31. mars 2013 (endret) Last ned episoder av "My cat from hell", som går på Animal Planet lørdager (repriser tirsdager), og plukk opp noen tips fra Jackson Galaxy, verdens ultimate katteekspert. -Kjøp noen fancy leker som du leker aktivt med katten med, få den angripende katten til å like bedre denne leken enn å angripe den andre katten. -La dem få mat samtidig, gjerne like etter at du har slitt dem ut gjennom lek, samtidig slik at noe positivt blir assosiert med å være rolig sammen, mat alltid "sjefskatten" først, la den begynne å spise før du gir den andre katten sin matskål. Da vil hierarkiet være på stell. Endret 31. mars 2013 av Leifern 2
Tekopper Skrevet 31. mars 2013 #4 Skrevet 31. mars 2013 Bytt på hvem som oppholder seg hvor, så de blir vandt til lukten av hverandre. Og noen katter bruker dessverre opp til 6 mnd til å godta hverandre, de kan være vanskelig sånn sett. Når du lar de henge ut i samme område, pass på at de er skikkelig utslitt begge to først (lekt masse). Og støtter Leiferns forslag, mye nyttig info i den serien, blandt annet om hvordan man mest effektivt kan slite ut katta
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Er begge kattene kastrerte? Anonym poster: 4453a0a2d2719288e1096b16a1c0f7c6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 ja, begge kattene er kastrert/sterilisert. ts her. tusen takk for gode tips, gi meg gjerne flere. får helt vondt i meg, med en gang jeg slapp de ut sammen i dag fløy de i hverandre. de er jo tydeligvis nyskjerrige på hverandre, for den ene vil alltid ut til den andre (eller meg?). de snuser på hverandre, også slår hunnkatten han i trynet. han er mest energisk og vil leke mens hun er mer forsiktig og gjemmer seg bort en spesiell plass for å se på ham. skal prøve å slite dem ut, men bør jeg leke sammen med begge to eller separat? Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 gamlepusen er ca. et halvt år gammel, nypusen er et år gammel. Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 Jeg har vært i samme situasjon som deg! Hadde en kattefrøken, veldig bestemt med litt "prinsessenykker", og så kom det en hankatt i hus. Begge kastrerte selvfølgelig, begge utekatter men også glade i å være inne. Alltid inne når jeg er borte/på jobb. Storesøster gikk MYE til angrep, hun var ikke spesielt intr i å dele oppmerksomheten med en annen. Lillebror var veldig nysgjerrig på henne, men forsvarte seg og prøvde også finne sin plass i huset. Lillebror er også mye større - diger brande på 7 kg. Storesøster er sank, nett og knappe 4 kg. Hun tar ham veldig igjen på intelligensen da, hahaha! Det tok halvannet-to år, nå tolererer de hverandre godt - jeg vil nesten si de liker hverandre. Ikke at de ligger i skje og vasker hverandre, men de har funnet sin plass i heimen. De lekeslåss og erter hverandre - men det er tydelig at de bare synes det er moro. De leter etter hverandre om den ene er lenge borte, og forsvarer hverandre ute. De har rett og slett mye selskap i hverandre. Hva jeg gjorde? Lot de være sammen, lot de få snuse på hverandre og markere (daske etter hverandre etc) under oppsyn. Ble det for heftig, skilte jeg dem for en liten stund. Passet på å fordele kos/oppmerksomhet relativt likt mellom dem. Særlig slik at storesøster skulle se at "den nye" ikke var men trussel for meg, hun skulle ikke trenge å forsvare "territoriet sitt" - altså meg. Brukte MYE tid på å leke med dem begge, bære sammen med dem. I perioder var jeg oppe en time eller to hver eneste natt for å holde dem opptatt med lek så de ikke skulle knerte hverandre. Holdt dem på hvert sitt rom mens eg var på jobb eller utenfor husets fire vegger. Sakte men sikkert venner de seg til hverandre. Storesøster er fremdeles sjefen inne, mens lillebror har tatt på seg vaktansvaret ute. Og jeg er overbevist om at de elsker hverandre :-) Det blir bedre! Anonym poster: f4a53c79d7b052e44ad96dfb234fecb2 1
MalinC Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 Jeg vet dette høres rart ut, men kjøp fiske olje eller noe annet kliss som katter liker og smør inn begge kattene med dette. Da vil de kanskje syntes at hverandre lukter å smaker så godt at de vil vaske hverandre. ELLER så vil de ikke bry seg og du har 2 stinkende katter som begge trenger et bad. Det er 50 50 sjangse å ta. Det fungerte på mine katter.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #11 Skrevet 1. april 2013 jeg er så utålmodig hehe... vet ikke om jeg klarer å vente i kanskje et år for at de ikke skal fly i hverandre med en gang de ser hverandre! synes det er helt rart, de er to helt forskjellige katter hver for seg - utrolig kosete og snill, ikke sjenert i det hele tatt, men er de sammen blir de skvetten, sint, gjemmer seg med en gang osv. begge var vant med andre katter fra før av også. det med fiskeolje har jeg aldri hørt om! så det funket på dine katter? men så bra at jeg ikke er alene om dette og ikke gjør noe galt i å separere dem når de sloss. Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
Gjest Lille-pus Skrevet 1. april 2013 #12 Skrevet 1. april 2013 "Gamlepusen" på rundt 6 mnd er nå i den alderen at område skal makeres, for første gang. Og Nypusen på et år er definert som en inntrenger ja. Det er en tøff tid å komme inn i et nytt hjem på denne tiden, men fordelen er tross alt at 'gamlepus' ikke er fullvoksen ennå. Det vil ta tid dette, og du bør så langt det er mulig sørge for at de begge to har et sted innendørs som er 'bare den ene katten sitt' akkurat nå. Det hjelper ikke på situasjonen å avbryte slåsskampen med mindre den er så intens at de vil komme til å skade hverandre alvorlig. Du må la dem ordne opp i rangordningen selv er jeg redd... Hver gang du avbryter så stiller du klokken tilbake og de finner ikke ut av hvem som er sterkest, hvem som skal 'eie'. Det blir et lite helvete å bivåne en kamp med hyl og skrik mens du observerer og kun bryter inn når det blir seriøst alvor og ene ser ut til å kunne bli alvorlig skadet. Slike kamper varer aldri spesielt lenge, det er trøsten. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #13 Skrevet 1. april 2013 jeg blir dritredd hver gang jeg hører at en av dem hyler, det er det som er problemet, hvis ikke hadde det gått greit. det er det verste jeg vet! skal prøve så godt jeg kan å ikke bryte opp. ingen av dem er "slemme" til vanlig, så jeg tror ikke det kommer til å gå skikkelig ille ut. haha skulle ønske disse to var som kattene til ei jeg kjenner, to hunkatter som ble bestevenner etter en uke. tenk om alle var sånn Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
CathrineMic Skrevet 1. april 2013 #14 Skrevet 1. april 2013 Vi hadde det samme problemet. Fikk først ei frøken, så noen få mnd senere, fikk vi ei lita til. Det var skikkelig krig mellom disse, for gamle frøken taklet ikke den nye i det hele tatt. Det endte med at vi separerte de, mens når vi var der tok vi de ilag av og til, å lekte med dem åsånt, for å prøve å få de sammen på en måte, men at de skal leke med noe annet enn hverandre. Vi gjorde dette en del. Samtidig som vi ikke hadde de alt for masse ilag den første tiden. Det var skikkelig utrivelig hjemme. Samboer ville kvitte seg med den nye katten samme dag vi fikk den nesten, for gamlepus var ikke den samme lenger... Det endte med at plutselig var de blitt venner, å la seg vesidenav hverandre Jeg trur de må bli vant til hverandre, la de slåss litt for å viste hvem som er sjef og sånt Dette ordner seg nok
Gjest Lille-pus Skrevet 1. april 2013 #15 Skrevet 1. april 2013 Her gikk det så pelsdottene bokstavelig talt flagret på sitt verste. To karer. Eldstemann hadde bodd ett år da kompisen som er et år yngre kom i hus. Skrikingen gikk gjennom marg og ben når den ene fikk festet tennene i den andres skinn (ja, dette var før FORL'en slo til). Mor sprang til, sjekket for hull på hud, slapp dem igjen og prøvde lukke ørene inntil det skar i et nytt hyl. Og på påskeaften ble min sorte gentleman obeservert der han vasket min funksjonshemmede hjertevenn svært grundig på hodet og kinnet Og alikevel barker de ihop med ujevne mellomrom og da går det en kule
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #16 Skrevet 1. april 2013 haha så bra at det gikk fint med dem jeg er ganske sikker på at de er nær å være gode venner, for nypus har vasket gamlepus uten at hun har reagert, og det er jo et godt tegn! skal gå bra, skal prøve utover dagen å holde ut med hylingen så langt jeg klarer haha Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #17 Skrevet 1. april 2013 ts her. tror dere kattene kjenner på redselen min? at de merker jeg er nervøs for et eller annet (hylingen), og derfor sloss mer? har nå hatt dem alene i stua mens jeg er på soverommet, selvfølgelig slik at jeg hører dem hvis det skulle skje noe, og hører ikke en minste lyd bortsett fra nypus som vil inn til meg. Anonym poster: ec87dc50b9c04a8fc4b12c6ad8ebbf9a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #18 Skrevet 1. april 2013 Copi/paste fra kattensvern.no: Hvordan settes to voksne katter sammen? Det er heldigvis mange mennesker som velger å anskaffe seg en lekekamerat til katten sin. Til dem som er interessert i en voksen katt, kan vi fortelle at det sagtens kan la seg gjøre med stor suksess - følger man kattenes tempo og gir dem tid, er det sjelden det ikke lykkes. NB! : Sett aldri to voksne katter sammen for fort. Katter vil, fra naturens side, ikke bare uten videre akseptere en annen katt. Det er viktig at kjønnsmodne katter er sterilisert/kastrert innen sammensetningen påbegynnes! Den nye katten: Henvis den nye katten til et mindre rom (uten en masse gjemmesteder og bløte ting) med toalett, mat og vann. Katten skal være der i starten, da den skal ha mulighet for å finne roen og venne seg til nye lyder og lukter, - og den nye "fremmede" katten! MELLOMROM I DØREN Sett døren på klem med en avis under, eller annet som forhindrer døren i å kunne åpnes eller lukkes. Nå har du to katter på hver sin side av en liten sprekk på 3-4 cm, uten adgang til hverandre. De skal nå de nærmeste dagene lukte på og bli kjent med hverandre gjennom sprekken, og med din hjelp - når du fører duften frem og tilbake når du har klappet kattene. Da vil de gradvis venne seg mer og mer til hverandre. Du skal ikke oppholde deg sammen med kattene 24 timer i døgnet. Gå på arbeid eller forlat hjemmet og la kattene være alene hjemme - stadig med mellomrommet i døren. FRESING OG KNURRING ER NATURLIG Du vil sikkert oppleve at begge kattene er utrygge, og vil frese og knurre til hverandre. Det er tegn på usikkerhet og utrygghet fra kattenes side og vil gå over. Kattene oppfører seg faktisk helt normalt og skal bare ha tid til å venne seg til hverandres selskap. DE FØLGENDE DAGENE Når du synes at kattene virker okay ved situasjonen, dvs. stadig på vakt, men likevel aksepterer den "fremmede" på den andre siden av døren, har sluttet med fresing og gjemmer seg ikke, så kan man åpne døren og la kattene møte hverandre. Virker kattene likevel for sinte eller skremte, så vent litt lengre med å sette dem sammen. Anonym poster: ba26e555ec954f3dfaaa6d9748ce48e2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #19 Skrevet 1. april 2013 Vi har en pus som var ekstremt skeptisk til andre dyr. Han satte seg virkelig på bakbeina og skulle være ufyselig om feks. en hund kom på besøk. Katter hadde han aldri vært i nærheten av engang. Men så kom det til at vi måtte sette han med en annen katt. På starten så var det litt '' tension '' mellom kattene. Men det du må gå gjøre er å la kattene få gå litt hver for seg, kjenne lukten av hverandre, også bare la dem gå fritt begge to. Følg med på dem og observer. Selvfølgelig vil det være nytt og annerledes de første dagene/ukene, men de venner seg til det Flokkdyr!!! Anonym poster: 9c09eb9a5deec6221722af1bb4b7d696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå