Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å klatre :D

Har dere noen tips til hvilke typer klær jeg bør ha på meg? og sko?

Har ikke kjøpt eget klatreutstyr enda. Skal på kurs og får låne det mest nødvendige der!

Anonym poster: 750332ae6bad93da83529aef57468036

Skrevet

Det er egne klatresko, så jeg regner med at du får låne det der. Hvis det er innendørs kan du bare ha på vanlige treningsklær :)

Skrevet

Jeg ville hatt klær som er elastiske og stramme.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Klærne må sitte godt inntill kroppen og ikke hemme bevegelsene dine. Tights er genialt fordi du bør ha stoff på knærne og bena generelt for ikke å skrubbe deg opp for mye (gjelder mest uteklatring). Overdel i tight passform. Singlet eller t-skjorte. Og en jakke å slenge over når du ikke klatrer men f.eks sikrer en annen klatrer. Løse og store klær er bare i veien.

Sko og sele er greit å leie først, så du får en følelse av hva du liker. Finnes mange forskjellige typer klatresko og de skal være så trange at du virkelig kjenner det. Men som nybegynner trenger du ikke de skarpeste skoene.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Klatring var en suksess for meg!

Lurer på å kjøpe mine egne sko, har dere noen tanker og tips rundt det?

Hva ligger prisen på sånn ca.? Bør jeg kjøpe i butikk/på nett? Hvor trange skal de være? Etc.. :)

Skrevet

Sko ligger, på XXL i alle fall, fra ca 700 og oppover.

Du bør helt klart prøve skoene før du kjøper dem. De skal passe ganske bra på foten, men ikke klemme. Da ender du opp med ømme føtter halvveis opp i veggen

Gjest Errata
Skrevet (endret)

Klærne bør først og fremst være elastiske. Bukse bør enten være helt smal, eller stoppe under kneet, du trenger nemlig å se hvor du setter føttene dine.

Det kan være kaldt i klatrehaller, så jeg ville hatt med en tynn ulltrøye evt. en jakke til å ha over når du er på bakken. Klatreskoene mine er ganske vonde å stå på bakken i over lengre tid, så jeg pleier også å ha et par ullsokker å bytte til innimellom.

(Også er det greit å sjekke at evt. gammel joggebukse/tights ikke har begynnende hull i skrittet, det kan bli ganske synlig oppi veggen...)

Oj, så ikke at du alt hadde vært på kurs.

Sko må som nevnt over prøves grundig. Jeg kjøpte mine litt for trange, og selv om de er veldig bra i veggen blir de for vonde på bakken i lengden, noe som er upraktisk utendørs.

Om du vil kjøpe annet utstyr kan det være lurt å høre med de som hadde kurset om de kjenner til noen gode startpakker/rabatter på dette. Mener å husk at da jeg tok brattkort fikk vi mulighet til å få 20% på startpakke hos en lokal sportsbutikk om vi viste kursbevis eller noe sånt.

Endret av Errata
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har flere par sko for forskjellig type klatring. Du får disse små "bananskoene" som er superfine for svaklatring med mikroskopiske tak. Her må skoene sitte så stramt på at det nesten gjør vondt. Slike sko skal du ikke begynne med ;)

Gode nybegynnersko, der du har bedre fottak i klatreruta behøver ikke å være så skarpe. De er gjerne flate under og litt mer romslig passform. Men skoene må sitte stramt på. De må ikke skli rundt på foten. Derfor er det ganske lurt å prøve før du kjøper. Man går gjerne ned i størrelse på klatresko.

Her er noen gode nybegynnersko. Jeg liker både Scarpa og Five.Ten. La Sportiva har også gode klatresko.

http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-force-ws-klatresko-dame-30000.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/fiveten-anasazi-lv-klatresko-2012-28482.aspx

AnonymBruker
Skrevet

Klærne bør først og fremst være elastiske. Bukse bør enten være helt smal, eller stoppe under kneet, du trenger nemlig å se hvor du setter føttene dine.

Det kan være kaldt i klatrehaller, så jeg ville hatt med en tynn ulltrøye evt. en jakke til å ha over når du er på bakken. Klatreskoene mine er ganske vonde å stå på bakken i over lengre tid, så jeg pleier også å ha et par ullsokker å bytte til innimellom.

(Også er det greit å sjekke at evt. gammel joggebukse/tights ikke har begynnende hull i skrittet, det kan bli ganske synlig oppi veggen...)

Oj, så ikke at du alt hadde vært på kurs.

Sko må som nevnt over prøves grundig. Jeg kjøpte mine litt for trange, og selv om de er veldig bra i veggen blir de for vonde på bakken i lengden, noe som er upraktisk utendørs.

Om du vil kjøpe annet utstyr kan det være lurt å høre med de som hadde kurset om de kjenner til noen gode startpakker/rabatter på dette. Mener å husk at da jeg tok brattkort fikk vi mulighet til å få 20% på startpakke hos en lokal sportsbutikk om vi viste kursbevis eller noe sånt.

Ha ha - godt råd! Det hadde jeg nok ikke tenkt på i farten :P

Det går bra, trenger jo tips selv om jeg er ferdig med kurs. Skal jo fortsette også :D

Jeg har flere par sko for forskjellig type klatring. Du får disse små "bananskoene" som er superfine for svaklatring med mikroskopiske tak. Her må skoene sitte så stramt på at det nesten gjør vondt. Slike sko skal du ikke begynne med ;)

Gode nybegynnersko, der du har bedre fottak i klatreruta behøver ikke å være så skarpe. De er gjerne flate under og litt mer romslig passform. Men skoene må sitte stramt på. De må ikke skli rundt på foten. Derfor er det ganske lurt å prøve før du kjøper. Man går gjerne ned i størrelse på klatresko.

Her er noen gode nybegynnersko. Jeg liker både Scarpa og Five.Ten. La Sportiva har også gode klatresko.

http://www.oslosport...dame-30000.aspx

http://www.oslosport...2012-28482.aspx

Takk for svar, alle sammen!

Jeg har nå prøvd en del og endte opp med å kjøpe de i den nederste linken!

De sitter ganske tight, og jeg merker det litt på tærne, men jeg håper det går seg til etterhvert. Gleder meg til å prøve dem i veggen!

Har fått låne sele av en venninne som hadde en hun ikke brukte :)

Jeg spør litt mer om det er OK: bør jeg klatre en del inne før jeg prøver meg ute?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Så bra :) jada det skal gjøre litt vondt i tærne ;) du tar jo av skoene så fort du er på bakken uansett. Så for korte perioder så går det fint. Mye bedre med sko, som virkelig sitter.

Jeg begynte inne først og holdt meg der et par måneder før jeg havnet ute. Men så begynte jeg å klatre midtvinters også. Siden da, så var jeg ute hele sommerhalvåret så mye som mulig, og brukte klatresenterene aktivt hele vinterhalvåret. Og reiste rundt på forskjellige klatreturer.

Er veldig greit å lære seg knuter og sikring godt før man kommer seg ut. Det skjer mer ute, så man må ha mer kontroll på sikkerhet osv her.

Savner livet som *klatreboms*

AnonymBruker
Skrevet

Så bra :) jada det skal gjøre litt vondt i tærne ;) du tar jo av skoene så fort du er på bakken uansett. Så for korte perioder så går det fint. Mye bedre med sko, som virkelig sitter.

Jeg begynte inne først og holdt meg der et par måneder før jeg havnet ute. Men så begynte jeg å klatre midtvinters også. Siden da, så var jeg ute hele sommerhalvåret så mye som mulig, og brukte klatresenterene aktivt hele vinterhalvåret. Og reiste rundt på forskjellige klatreturer.

Er veldig greit å lære seg knuter og sikring godt før man kommer seg ut. Det skjer mer ute, så man må ha mer kontroll på sikkerhet osv her.

Savner livet som *klatreboms*

Hehe, hvorfor sluttet du som klatreboms da? :P

Må si det virker som en kul sport! Sosialt og kan varieres mye. Og fint for ei med stort vinner (komme seg på toppen) innstinkt :P Og jeg merket godt at det var god trening, selv om jeg ikke tenkte på det mens jeg holdt på.

men huff, forferdelig dyrt da...!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Skadet en skulder stygt på snowboard og det satte en bråstopp for klatringen :(

Det var en fin livsstil. Mye ute med mange flotte mennesker. Og selv om man klatret hardt, så var livet ganske laid-back.

Og det er knallbra trening. Tar godt på rumpe, rygg og skuldre. Ikke galt å få sprettrumpe som følge av at man leker ;)

AnonymBruker
Skrevet

Skadet en skulder stygt på snowboard og det satte en bråstopp for klatringen :(

Det var en fin livsstil. Mye ute med mange flotte mennesker. Og selv om man klatret hardt, så var livet ganske laid-back.

Og det er knallbra trening. Tar godt på rumpe, rygg og skuldre. Ikke galt å få sprettrumpe som følge av at man leker ;)

Da er det bare for meg å leke videre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...