Gå til innhold

Nittenåring til utlandet - kan det gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til neste år tenker jeg å flytte til et annet land i Europa, tenker da kanskje Tyskland eller noe deromkring. Sparer selvfølgelig opp as we speak, bruker ikke penger på en haug med unødvendige ting og tenker praktisk, men har ikke jobb for øyeblikket (søker) og har heller ikke foreldre som skyver meg rundt på gullseng. Så basically lurer jeg på om dette kan gå - jeg har relativt god logisk sans og er godt vant til å ikke sløse med penger, handler som regel på tilbud og har ikke behov for masse fancy greier eller gigantisk enebolig med bil og hytte, men har heller ingen utdanning som kvalifiserer meg til en høytrangerende jobb.

Hva yrke angår er jeg forfatterspire in progress, men driver som sagt og søker jobb for øyeblikket og har selvsagt tenkt å jobbe når jeg flytter også, men da blir det antakelig noe a la kassa på Rema, samt litt freelancing der jeg kan.

Så... kunne dette funket? Jeg trenger fint lite for å ha det bra, men vil ikke bo på studenthybel sammen med førti andre heller. Har som sagt ikke foreldre som kan hjelpe så veldig på, om det er helt krise kan de nok sponse en skive brød, men jeg har ingen planer om verken lån eller noe annet som forbinder meg til andre, sett at det er mulig. Vil gjerne høre hva mer erfarne mennesker tenker, om det bare er tull eller om det kan fungere på en levelig måte.

Anonym poster: 057740ff2ff810d6ba3d9f8e8bd1887e

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bare kast deg ut i det du, lykke til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare og satse det. Men husk at det er stor arbeidsledighet og kriser i Europa for tiden så det er nok ikke lett og være utlending der ute og ikke minst får jobb. Du er i tillegg veldig ung så du må nok stå på ganske mye for å få det til og fungere.

Anonym poster: ae9f4060c82494cb73a158f62da5381b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har troen på at det kan gå, men samtidig så må du huske at du vil tjene mye mindre "i kassen på Rema" de fleste steder i Europa i forhold til hva du ville hatt råd til med en slik lønning i Norge.

Tror jeg ville satset på å bo i kollektiv, og ta maks en flyreise til Norge i året.

Tror du kommer bedre ut av det økonomisk hvis du studerer og fullfører noe som får støtte av Lånekassen, selv om du sitter igjen med studielån. Men da har du ihvertfall papir på hva du kan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg er klar over at det er arbeidsledighet rundt omkring, men slik jeg ser det gjelder det så godt som overalt! Jeg mener, er det noen land som ikke har det? I så fall vil jeg gjerne vite hvilke!

Og man tjener nok mindre i kassa i Tyskland enn i Norge, men så er det også betydelig billigere der. Right?

Er klar for å virkelig stå på for å få det til å fungere, så viljen skal det ikke stå på. Om noen har tips til ting å tenke på o.l., fyr løs!

:blomst:

Skrevet

Det må bli Tyskland, for nær sagt alle andre land er insolvente med uovertruffent høy arbeidsløshet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til neste år tenker jeg å flytte til et annet land i Europa, tenker da kanskje Tyskland eller noe deromkring. Sparer selvfølgelig opp as we speak, bruker ikke penger på en haug med unødvendige ting og tenker praktisk, men har ikke jobb for øyeblikket (søker) og har heller ikke foreldre som skyver meg rundt på gullseng. Så basically lurer jeg på om dette kan gå - jeg har relativt god logisk sans og er godt vant til å ikke sløse med penger, handler som regel på tilbud og har ikke behov for masse fancy greier eller gigantisk enebolig med bil og hytte, men har heller ingen utdanning som kvalifiserer meg til en høytrangerende jobb.

Hva yrke angår er jeg forfatterspire in progress, men driver som sagt og søker jobb for øyeblikket og har selvsagt tenkt å jobbe når jeg flytter også, men da blir det antakelig noe a la kassa på Rema, samt litt freelancing der jeg kan.

Så... kunne dette funket? Jeg trenger fint lite for å ha det bra, men vil ikke bo på studenthybel sammen med førti andre heller. Har som sagt ikke foreldre som kan hjelpe så veldig på, om det er helt krise kan de nok sponse en skive brød, men jeg har ingen planer om verken lån eller noe annet som forbinder meg til andre, sett at det er mulig. Vil gjerne høre hva mer erfarne mennesker tenker, om det bare er tull eller om det kan fungere på en levelig måte.

Du har ikke språk til å bli forfatter. Mitt råd: bli i Norge og skaff deg utdanning. Flytt til Tyskland senere.

Anonym poster: 15ed1aa3aa0ea81a4c273569ee0e2ec2

• Liker 7
Skrevet

Hva med å studere i Tyskland? :) Du sier du ikke trenger så mye, så da vil du klare deg på studielånet der. Søk på "kreatives Schreiben Universität" så får du opp flere universiteter i Tyskland hvor du kan studere skriving. Men vit at arbeidsmarkedet for tekstforfattere/journalister ikke er noe særlig, så en plan B er greit å ha.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå bra ja. Jeg flyttet selv til utlandet da jeg var 18 og kom tilbake til Norge da jeg var 30. Da hadde jeg bodd i 7 ulike Europeiske land (+ USA). Jobbet og studerte.

Anonym poster: 9faf20ba6cbd30760cf18c456f01b40e

AnonymBruker
Skrevet

AB over: Så gøy! Hva jobbet du som, hadde du noen utdanning til grunne?

Jeg kommer ikke til å studere forfatterskap, men utdanning skal jeg ha i bakhodet! Takk for råd :)

AB#7: Så flott at vi lever i et fritt land hvor vi kan lese de bøkene vi vil, da.

AnonymBruker
Skrevet

AB over: Så gøy! Hva jobbet du som, hadde du noen utdanning til grunne?

Jeg kommer ikke til å studere forfatterskap, men utdanning skal jeg ha i bakhodet! Takk for råd :)

AB#7: Så flott at vi lever i et fritt land hvor vi kan lese de bøkene vi vil, da.

Vel jeg hadde jo bare vgs da... jeg var jo bare 18 da jeg tok bilen og flyttet :-). Jobbet på hotell, tok en BA i hotellfag på en internasjonal skole med campus i forskjellige land, jobbet på kontor der de lager flydeler til Lufthansa i Irland, tok en Master i politikk, jobbet for Røde Kors osv. osv. Med andre ord mye forskjellig :-)

Skrevet

Du har ikke språk til å bli forfatter. Mitt råd: bli i Norge og skaff deg utdanning. Flytt til Tyskland senere.

Anonym poster: 15ed1aa3aa0ea81a4c273569ee0e2ec2

Dette er et typisk totalt unødvendig innlegg, kun for å fornærme ts. Språk endrer seg. En 19-åring skriver annerledes enn en 40-åring.

Man kan ikke vurdere et innlegg på kvinneguiden med noen få engelske uttrykk for å bestemme seg om en person har språk til å bli forfatter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg hadde jo bare vgs da... jeg var jo bare 18 da jeg tok bilen og flyttet :-). Jobbet på hotell, tok en BA i hotellfag på en internasjonal skole med campus i forskjellige land, jobbet på kontor der de lager flydeler til Lufthansa i Irland, tok en Master i politikk, jobbet for Røde Kors osv. osv. Med andre ord mye forskjellig :-)

Høres fantastisk ut! Noe du hadde planlagt, eller bare tok du det etterhvert? :D

Pluss til deg, Miller!!

Skrevet

Husk også å sjekke arbeidsledighet ikke bare blandt befolkningen generelt, men hos ungdom. Tyskland er nok en av de beste landene ift arbeidsledighet hos ungdom og det er under 10% der. Men det er likevel mange som vil ha jobb, og det er spesielt vanskelig for de uten utdanning.

Mtp de ganske gode støtteordningene fra Lånekassen, hadde jeg kanskje også vurdert å studere i utlandet i første omgang og deretter finne seg jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Takk! :blomst:

Jeg får se på utdanninger. Noen som har erfaring med å studere i Tyskland? Går det på tysk og/eller engelsk? Dyrt?

Skrevet

Om du skal studere, kan du også se bredere sånt sett. Har selv ingen erfaring med Tyskland.

Om du er faglig noen lunde flink kan du også se rundt hva som finnes av tilleggsstipend og lignende. Finnes en EU portal for dette: http://www.scholarshipportal.eu/ :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!!

AnonymBruker
Skrevet

Høres fantastisk ut! Noe du hadde planlagt, eller bare tok du det etterhvert? :D

Pluss til deg, Miller!!

Neida, jeg planlegger sjeldent :-)

AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg planlegger sjeldent :-)

Konge, da er vi like!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert i Tyskland, og det anbefales. Hvordan står det til med tyskkunnskapene dine? For å studere der, trenger du å bestå en språkprøve. Dette gjelder selvsagt de tyskspråklige studiene, som jo er de som er i overveiende flertall. Det skal være et forberedelseskurs ved Goethe-Institut i Oslo, tror jeg. Det er også mulig å gå på kurs i Tyskland, selvfølgelig.

Det finnes noen engelskspråklige studier, men langt færre. Finn først ut hva du vil studere, og så begynner du å lete etter universiteter som tilbyr disse studiene. Det kan være lurt å ligge unna byer som München om du ikke har så god råd. Det er stor forskjell på hvordan leieprisene er i Tyskland. Det kan være lurt å søke om studenthybel første semesteret, og så heller finne noe annet etterhvert når du blir bedre kjent. Se ellers oppslag rundt omkring på universitetene, mange tilbud om rom i bofellesskap eller små leiligheter der.

Noen studier søker man på sentralt, men mange studier søker du på direkte hos de forskjellige universitene. Begynn tidlig med å orientere deg om søknadsfrister. Vårsemesteret begynner 1.4, høstsemesteret 1.10, i alle fall i den delstaten jeg studerte i (På tysk sier man at "Bildung ist Ländersache", det betyr at hvert Bundesland/forbundsstat fastlegger sin egen utdanningspolitikk- og system). Husk å få oversatt vitnemålet ditt til tysk.

Anonym poster: 04b023138ea2a5af882a040716e99af9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...