Gå til innhold

Ulovlig lang bindingstid?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener jeg leste her et sted at det ikke var lov å ha så lang bindingstid som 18 mnd ved kjøp av mobiltelefon. Har prøvd å søke her, men fikk jo så mange resultater på binding/bindingstid at jeg tenkte jeg kanskje kunne gjøre det hele litt mer lettvint :wink: *lat i dag* :roll:

Derfor, er det noen som vet noe om dette:

1. Finnes det regler i forhold til hvor lang bindingstid en mobiloperatør har lovt til å ha ved salg av telefon med binding?

2. Hvor finner man i så fall disse reglene?

3. Hvor lenge har disse reglene eksistert?

Skrevet

Det er ingen lov som sier noe om bindingstid. Det pågår riktig nok en bransjediskusjon vedrørende dette, der det er ønskelig at at alle operatører går ned til 12 mnd. Men altså ingen lov... Så 18 mnd. binding har opeatøren i sin fulle rett å ha. Netcom vet jeg har kun 12 mnd...

Skrevet

18 måneder er vel det Forbrukerrådet/Forbrukerombudet sier at er det de max får ta. Men det er ingen lov som sier det altså... Operatørene hadde både 2 og 3 år og det "likte forbrukermyndighetene dårlig". Sjekk websidene til Forbrukerrådet (www.forbrukerportalen.no) eller Forbrukerombudet (www.forbrukerombudet.no) og se hva du kan finne der.

Skrevet

Forbruker kontoret gikk ut med at de ville ha bindingstiden ned til max 1 år.Men om de har fått dette gjennom ført til nå er jeg usikker på. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

I følge ukas KK (i test deg selv) sto det 12 måneder

Skrevet
I følge ukas KK (i test deg selv) sto det 12 måneder

vel, vel.. Det er ikke første gang KK går på en "bom"

Dersom det hadde vært ulovlig med 18 mnd bindingstid, så tror jeg ikke det hadde vært så utbredt.. Synes også det hadde vært en merkelig lov..

Skrevet

Vet ikke noe om noen lover, men har lagt merke til at MANGE har gått fra 18 mnd til 12 mnd bindingstid!! Hørte noe om regler for det, men kan dessverre ikke hjelpe med noe link eller annet.. :roll:

Syntes bare det var påfallende at flere endret bindingstiden! (Tror det gjalt både telenor og netcom!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg syns jo som sagt jeg har lest noe om at det ble laget regler ang max 12 mnd, her på KG et sted, men jeg fant det ikke igjen da jeg gjorde et søk.. Hadde liksom håpet at samme person eller noen som leste det kanskje dukket opp her da... At flere har gått ned til 12 mnd tyder jo på at noe er skjedd. Så da hadde det jo vært interessant å vite hvor lenge det har vært sånn.. Har enda noen mnd igjen på min 18 måneder lange bindingstid - og jeg er så misfornøyd! Jeg prøvde å "kjøpe" meg ut av avtalen allerede etter ca et halvt år, fordi jeg syntes det var så dårlig, men det var helt utrolige krav de stilte.... :roll:

Gjest Hulderjenta
Skrevet

I KK denne uken stod det at fra 15. mars i år var lengste tillatte bindingstid 12 måneder.

• 2 uker senere...
Gjest gjest7
Skrevet

Jeg jobber selv i Telecombransjen og vet at det er lagt fra forslag til kun 12 mnd binding. Dette er ikke gått igjennom enda så 18 mnd bindingstid er fortsatt lovlig.

Skrevet

Netcom har en abbonementstype som kun er bindingstid på 18 mnd.

Netcom business talk tror jeg den heter. Sjekk hvilken abbonementstype du har, mulig du har denne?

Gjest Anonymous
Skrevet

1.mars så var det slutt på det. Nå er det maks 12 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...