AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #1 Skrevet 31. mars 2013 Er det vanlig å ha råd til å kjøpe det en vil til lunsj, middag osv, pluttselig dr apå hytta med det dette innebærer, dr til utlandet 1-2 ganger i året, ta en tur på byn i ny og ned, spise ute en gang i blant, dr apå kino og finne på andre ting som koster i helgene. Shoppe litt klær eller interiør hver måned, ikke tenke over hvor mye strøm en bruker, trene på treningssenter og invitere folk på middag?? Kan en gjøre dette på normale lønninger, eller må en ha god råd? Anonym poster: a2f111f939610088e334d3b5636da4ba
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #2 Skrevet 31. mars 2013 Ja, hvis man velger å ikke spare noe særlig, har lite boliglån osv kan man ha råd til det på vanlig lønn. Gjennomsnittslønnen i Norge er 453000. Anonym poster: df277809ba64d0300b4e37ad6d93793d 1
Gjest Bud Skrevet 31. mars 2013 #3 Skrevet 31. mars 2013 "Plutselig dra på hytta med alt det måtte innebære" Hyttene mine er gjeldsfrie, uten strøm og andre ting som koster, på hytta spiser jeg helt vanlig mat, går turer, fisker og jakter. Ei helg på hytta koster meg.... Ingenting..? Klart, de som har 5 mill i gjeld på hytta, de skal jo drikke sjampis, spise dyr med skall på og stå i skibakken med klær og ski kjøpt på kreditt - de har noe dyrere hytteferier enn meg. Hva ting skal koste er helt og holdent opp til individet, ikke vær sjalu
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #4 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har og intrykk av at "alle" har råd til det du skriver TS, og mange har nok det om man har to inntekter i husholdningen og har vært med på den gode lønnsveksten som har vært den siste ca 10 år. Er man singel og der med lever på 1 inntekt med boliglån osv, skal man ha meget god lønn/lite lån for å kunne gjennomføre gjevnt over årene eksemplet ditt TS. Anonym poster: 422ffd7b4a51b7ab081f22685d334925 4
Gjest Cevita Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har også inntrykk av at det er litt sånn som du skriver, ts. Dette er noe jeg og min samboer ofte diskuterer, for vi skjønner ikke helt hvordan "alle" rundt oss kan sitte med pene hus, hvor det pusses opp og stadig handles interiør, 2 biler, flere utenlandsturer i året, shopping/utpåbyen/spiseute/kino støtt og stadig når de er i alderen 25-30 år og forholdsvis nyetablerte. Eneste vi tar oss råd til er hyttetur, men det er nå igjen en familiehytte som ikke hoster oss mer en bensinen og maten vi egentlig heller skulle spist hjemme, ellers prøver vi å spare. Også har vi ofte venner på middag, men det er ikke noe ekstravagante greier av den grunn. Jeg vil tro at det er mange skjulte luksusfellentilfeller rundt omkring, fordi folk er så opptatt av image og ikke vil fremstå som "fattige", men det er nok dem som faktisk har råd til det også. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #6 Skrevet 31. mars 2013 Jeg hadde ikke råd til alt dette da jeg var i midten av 20-årene. Nå er jeg 10 år eldre og økonomien er mye romsligere. Alt avhenger av hvor man er i livet, hvilken jobb man har, boliglån etc. Husker den tiden da jeg nettopp hadde kjøpt min første leilighet. Hadde kun råd til rett-i-koppen omtrent og ikke penger til busskort engang. Men det blir bedre så lenge man jobber og sparer litt Anonym poster: e0a2caeaa5070542b683214b7c9bde1b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #7 Skrevet 31. mars 2013 Ja, hvis man velger å ikke spare noe særlig, har lite boliglån osv kan man ha råd til det på vanlig lønn. Gjennomsnittslønnen i Norge er 453000. Anonym poster: df277809ba64d0300b4e37ad6d93793d Er det gjennomsnittslønna? Har du noen kilde på det? Anonym poster: 1b0ecca9b6d4af208ed8d4b978c9d869 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 Glem det, fant det Anonym poster: 1b0ecca9b6d4af208ed8d4b978c9d869
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #9 Skrevet 31. mars 2013 Det er også mange som tilsynelatende har god råd, men i virkeligheten lever de på lånte penger. De låner opp på boligen og/eller bruker kredittkortene sine. Det kan gå greit nå som renta er lav, men når den går opp er jeg redd mange vil slite. Anonym poster: 5a6241656f8fb3eb4405b54a92fdae0f 2
Zoom Skrevet 31. mars 2013 #10 Skrevet 31. mars 2013 Det er nok mange tilfeller hvor banken eier det meste, og kanskje at man lever over evne? Mine foreldre har råd til det, men de tar fremdeles med seg kneipskive til matpakke. De har to hytter (den ene er arvet) pent hus, voksne barn, trygge jobber. Men de hade ikke hatt råd til det for 20 år siden. Men samtidig så røyker de ikke, kjøper aldri brus, bruker ikke penger på lotto/trav, kjøper kvalitetsmøbler og klær som de tar fint vare på og holder lenge, de har alltid jobbet, ikke vært mer hjemmeværende med barn enn nødvendig, aldri vært syke/ufør. Summa sumarum så tror jeg at det handler om å jobbe hardt, ha en nøktern livsstil, gjøre ting som banken liker (ta utdannelse og få en trygg jobb), ikke sløse/bruke penger for å vise seg, holde sammen som ektepar (også viktig økonomisk!), så får en etterhvert mulighet til å bruke penger på det en vil. Til slutt handler alt om prioritering og realistiske forventninger. 3
Hills Skrevet 31. mars 2013 #11 Skrevet 31. mars 2013 Her har vi råd til det, ja. Vi tjener ikke vannvittig mye heller, men har vært heldige å få kjøpe ett hus i familien som vi fikk langt under takst, derfor har vi ikke så mye lån som mange andre må belage seg på å ha. Det er også kun huset vi har lån på, bilen ( som bare er noen år gammel) er gjeldsfri. Vi har heller ikke andre smålån utover dette, og dermed akn vi disponere pengene våre til ting som dette. Det skal sies at regel nr.1 hver måned er å betale regninger, samt legge av penger til sparing, DERETTER kan vi gjøre hva vi vil med resten. Det viktigste først,deretter kos. Men ja, vi reiser på både 1 og 2 ferier i året, i tillegg er vi gjerne ettpar langhelger hos min familie som bor en dagstur herfra,og vil legger også gjerne inn en langhelg i en storby eller lignende i året. vi er ikke storforlangende når det kommer til turer, og om vi selv kan velge så reiser vi 1 uke med telt i fjellet,eller via DNT sine hytter. Dette er ikke dyrt,men gir oss uendelig mye tilbake! i helgene koser vi oss gjerne med venner, om det innebærer middag/kino/gå ut/ut å grille og drikke kakao, osv, spiller ingen rolle og det MÅ ikke koste så mye heller. Det blir stort sett litt handling hver eneste mnd, men ikke med vannvittige summer. Jeg handler ikke for ett 5 sifret beløp i måneden,for å si det slik. 4
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #12 Skrevet 31. mars 2013 Folk lever på kreditt er mitt inntrykk. 4
Anglofil Skrevet 31. mars 2013 #13 Skrevet 31. mars 2013 Jeg får også inntrykk av at en del lever over evne, bare å se på Luksusfellen. Men det skal sies, i min vennekrets er i grunn ikke det du beskriver ts så vanlig. Joda, det er vanlig å reise osv, men de færreste har da f.eks en hytte i tillegg. Vi må prioritere, og vi prioriterer boligsparing og reiser, og det er i grunn det. Jeg kunne tatt meg råd til å spise mer ute, kinobesøk osv, men da hadde det ikke blitt like mye av det andre, for meg er det litt bortkastede penger. Mvh Yvonne 4
Chien Skrevet 31. mars 2013 #14 Skrevet 31. mars 2013 Det spørs jo veldig. Om man er i fast jobb, har lite utgifter og små lån, kan man jo gjerne ha en god del penger til overs. Men som student i Norge, er det veldig lite til overs etter husleie og andre faste utgifter er betalt. Så tror nok ikke mange studenter i samme situasjon som meg har mulighet til det. Vi studenter tenker nok ganske nøye over hva vi bruker penger på. 2
kråkefjas Skrevet 31. mars 2013 #15 Skrevet 31. mars 2013 Er det gjennomsnittslønna? Har du noen kilde på det? Anonym poster: 1b0ecca9b6d4af208ed8d4b978c9d869 Nei. Den er rett oppunder 500 nå
Rosalie Skrevet 31. mars 2013 #16 Skrevet 31. mars 2013 Vi har råd til dette. Det hadde vi ikke hatt råd til om vi hadde hatt barn med tilhørende "driftsutgifter" og oppgradering til større bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #17 Skrevet 31. mars 2013 Er det vanlig å ha råd til å kjøpe det en vil til lunsj, middag osv, pluttselig dr apå hytta med det dette innebærer, dr til utlandet 1-2 ganger i året, ta en tur på byn i ny og ned, spise ute en gang i blant, dr apå kino og finne på andre ting som koster i helgene. Shoppe litt klær eller interiør hver måned, ikke tenke over hvor mye strøm en bruker, trene på treningssenter og invitere folk på middag?? Kan en gjøre dette på normale lønninger, eller må en ha god råd? Anonym poster: a2f111f939610088e334d3b5636da4ba Tja. Det du nevner har ingen fast prislapp. Noen bruker 500 kr på et kinobesøk (snacks, drikke, parkering, kinobilletter for to ++). Andre bruker 60 kr. Noen reiser på hytta til familien, som ikke koster dem selv en krone. Andre bruker mange tusen i året på å eie eller leie hytte. Nei, det er ikke normalt å ha råd til å bruke penger på alt dette, men noen får det til. Noen har mulighet fordi det er billig for dem, og andre fordi de har råd. De fleste av oss må prioritere. Jeg har for eksempel mindre penger til rådighet enn de fleste jeg kjenner. Jeg er voksen, men har ingen fast jobb og tjener så lite at jeg lever langt under fattigdomsgrensa. Jeg ville fått mer å leve for om jeg gikk på Nav. Likevel gjør jeg mange av tingene du nevner. Jeg er på ofte på hytta og jeg reiser på flotte ferier utenlands 4-5 ganger i året, hvor jeg spiser ute hver dag. Det får jeg til fordi jeg prioriterer bort ting folk flest kaster bort penger på. Bil, treningssenter, shopping, kafebesøk, tobakk, blader, alkohol og lunsj ute er ting jeg ikke bruker så mye som ett øre på. Jeg betaler også minimalt for å bo, både hjemme og på reiser. Når du ser folk spandere på seg ting du ikke kan fatte at de har råd til, så spør deg selv om det kanskje er noe annet de prioriterer bort. Kanskje ser du at det er ting du også kan prioritere bort slik at du selv får råd til mer av det du vil Anonym poster: da1903b4ec688f95017a05c1ac8dffef 3
Gjest Elissima Skrevet 31. mars 2013 #18 Skrevet 31. mars 2013 Prioriteringer. Jeg elsker å reise, er kanskje utenlands 10-12 turer i året. Halvparten av disse turene får jeg av familien (bursdagsgave/julegave etc) fordi de vet at det betyr mye for meg. Også sparer jeg mye til det. Jeg har ikke bil og spiser ikke så ofte ute, er en del på pub og er mye på fjellet men det er pga en venninne har hytte så da betaler jeg bare mat/heiskort. Så det kommer helt an på, noen har god råd og betaler alt selv, jeg får veldig mye av min familie i tillegg til å spare. Tjener ikke spesielt bra, men klarer meg veldig bra. Har man barn f.eks så må man prioritere enda mer hva man har råd til. Jeg har bare meg selv å tenke på.
hjärterdam Skrevet 31. mars 2013 #19 Skrevet 31. mars 2013 Vi hadde råd til slikt (med unntak av hytte, da vi ikke hadde tilgang på hytte) da vi var to stk med inntekt på tilsammen ca 660 000 tilsammen. Som aleneforsørger til barn kan jeg ikke uten å leve på kreditt, og så viktig er det ikke for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #20 Skrevet 31. mars 2013 Er det vanlig å ha råd til å kjøpe det en vil til lunsj, middag osv, pluttselig dr apå hytta med det dette innebærer, dr til utlandet 1-2 ganger i året, ta en tur på byn i ny og ned, spise ute en gang i blant, dr apå kino og finne på andre ting som koster i helgene. Shoppe litt klær eller interiør hver måned, ikke tenke over hvor mye strøm en bruker, trene på treningssenter og invitere folk på middag?? Kan en gjøre dette på normale lønninger, eller må en ha god råd? Anonym poster: a2f111f939610088e334d3b5636da4ba Dette er nok ganske vanlig å ha råd til i dag, ja. Men det er heller ikke uvanlig å ikke ha råd. Anonym poster: 72cb15ff3344ebe510ff6523ae82fb59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå