Gå til innhold

Bestikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sølv middagsbestikk og har da aldri merket noe til denne sølvsmaken..Ikke når vi har spist kake heller! Hm, :klø:

Så akkurat innlegget over, da jeg postet mitt! :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er av den oppfatning at vi ikke trenger sølvbestikk.

Har kommet så mye pent i tinn de siste årene, at vi syntes sølvbestikk er bortkastet penger.....

Har ikke helt bestemt oss for bestikk. Kommer litt ann på servicet vi bestemmer oss for. Jeg syntes det bestikket som har en liten gullkant er veldig pent jeg.

Skrevet

Nettopp snakket med gullsmed for dette var faktisk gode nyheter for meg. :)

Dessverre sier hun at det er like mye sølv på hele bestikket. Egg, tinne eller skaft. Ifølge henne gjelder dette alle sølvbestikk i den norske"samlinga". :veldigsur:

Skrevet

Jeg har fått opplyst det motsatte, så noen har i alle fall feilinformert. Men jeg har aldri opplevd sølvsmak av kakegafler i alle fall, noe jeg har opplevd med teskjeer i samme serie. Har ikke prøvd med middagsbestikk, så der har jeg ingen erfaringer. Og knivbladet er helt sikkert av stål i alle fall...

Skrevet

Skal ikke banne på at dama jeg snakka med har rett, men hun er gullsmed og har drevet gullsmed-butikk "i alle år" (hun er vel en 55-60 år tenker jeg). Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro...

Uansett, ser ikke poenget med å ha sølv personlig så lenge ingen her vil spise med det..hehe

Skrevet

Jeg liker ikke Ramona, den uslipte delen er så heslig å ta på. Akkurat som å leke med flisete negler på en nylonstrømpebukse :-?

Forresten, jeg vil ha bestikk som har forrettsbestikk også. Er det ikke vanlig med det lengre? Bruker man bare to sett med vanlig bestikk istedet? Jeg tenker her stål.

Gjest Madden
Skrevet

Jeg hadde gått for stålbestikket fra TilBords!

Vi valgte Trento fra Tilbords, og så har vi Nina fra Hardangerbestikk til "fint/hverdags" i tillegg til sølvbestikk (Rokokko) til kake-/kaffeservering. Vi valgte et nøytralt servise fra Tilbords (Venice) til "fint/hverdags" og Azurea fra Villeroy&Boch til finservise..

Eneste bakdelen med Trento-bestikket var at det er ganske tungt...jeg er litt redd for de skjøre fintalerknene mine! :ler:

Skrevet

Vi samler på Ramona fra Hardanger - og er meget fornøyd med det. Stilrent og passer til alt.

Skrevet
Jeg liker ikke Ramona, den uslipte delen er så heslig å ta på. Akkurat som å leke med flisete negler på en nylonstrømpebukse :-?

Forresten, jeg vil ha bestikk som har forrettsbestikk også. Er det ikke vanlig med det lengre? Bruker man bare to sett med vanlig bestikk istedet? Jeg tenker her stål.

Line har forrettsbestikk. Vet ikke om noen flere, men jeg er også på jakt. Har tenkt på at det er mulig å kjøpe biffbestikket til ramona, også bruke det vanlige bestikket som forrettsbestikk, men jeg vil egentlig ha et helt nytt bestikk til penbruk. Har store dekketallerkener, og det ser puslete ut med Ramona ved sidenav.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg liker ikke hardangerbestikk noe særlig - jeg synes det er for finslig til hverdags, men for lite pent til fine oppdekkinger. Men det er jo så populært, så der har jeg nok mange mot meg!

Jeg likte heller ikke sølvbestikk tidligere, men etter at jeg fikk sansen for å dekke pene bord, synes jeg det hører med. Dessuten er det veldig stas med gammelt, arvet sølvbestikk! Den berømte sølvsmaken har jeg ikke merket noe til...

Vi samler på Rosendal sølvbestikk og Maya 2000 stålbestikk. Maya/Maya 2000 er en norsk designklassiker fra Norsk stålpress, og er et utrolig tøft bestikk. Det finnes mange deler til det, og alle er like stilige.

Norsk stålpress har forresten flere lekre bestikk (bare følg linken.)

Skrevet

Nå har jeg vært på Glasmagasinet og tittet, og endelig bestemt meg for hvilket bestikk jeg vil ha! :-) Det ble faktisk ingen av de jeg nevnte i starten av tråden, valget falt på et bestikk fra Duka, nemlig "Christiania". Dette er helt blankt, noe jeg syns vil ta seg best ut til serviset vi skal ha. I tillegg var det veldig godt å holde i, og enkelt men samtidig stilfullt.

Joda, både Ramona og flere andre Hardangerbestikk er veldig fine, men det var ingen jeg falt helt for. I tillegg så følte jeg det litt som Veslebråka beskriver - at det er guffent å ta på den matte delen av stålet. Fikk litt sånn skrapende-negl-på-tavle fornemmelse jeg. :ler:

Nå er ihvertfall både bestikk, servise og glass bestemt, og ønskelister er straks på plass både hos Glasmagasinet og Tilbords.

Hva syns dere om det vi har valgt ut da? 8)

Bestikk: Christiania

Servise: Grey Pearl

Glass: Tangen

Jeg tror det blir bra jeg! :hoppe:

Skrevet

Vil bare advare deg, for vi har dårlig erfaring med Duka. Har opplevd at ting har forsvunnet fra butikkene fordi de gikk ut av produksjon uten at det kom noe som helst slags forvarsel. Hardangerbestikk har et ganske likt bestikk som heter Lunch, har du sett på det?

Skrevet
Vil bare advare deg' date=' for vi har dårlig erfaring med Duka. Har opplevd at ting har forsvunnet fra butikkene fordi de gikk ut av produksjon uten at det kom noe som helst slags forvarsel. Hardangerbestikk har et ganske likt bestikk som heter Lunch, har du sett på det?[/quote']

Ja, jeg har sett det, men syns Christiania er finere. :wink: Nå er jo ikke disse bestikksettene all verdens dyre da, så om vi ikke får komplette sett til bryllupet så regner jeg med at vi kjøper inn det vi trenger selv, relativt raskt etterpå. På den måten så slipper vi jo evt. vanskeligheter om det skulle bli tatt ut av produksjon. :-)

Skrevet

Vi samler på Maya fra Norstaal

Skrevet

Me har Nina frå Hardangerbestikk. Dette fordi besta kjøpte det til meg til konfirmasjonen (knivar, skeier og gaflar til 6). Dessutan hadde faktisk min kjære fått teskeier i same serien i gåve - for lenge sidan, så det var jo litt stilig.

Synst dessutan dette er litt meir 'best' enn mange av dei andre hardanger-bestikka, og det er det me brukar det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...