Gå til innhold

Hjelp angående foreldreansvar /omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gå fra min samboer. Jeg er en ung mor på 17 år, elsker min datter av hele mitt hjerte. Får masse skryt av alle rundt meg om hvor ansvarsfull, kjærlig og flink jeg er! Ammet henne i 6 mnd og er den som tar mest vare på henne i hverdagen.

Spørsmålet mitt er, ved ett brudd, hvor stor sannsynlighet er det for at pappaen hennes får hovedomsorgen? Jeg kan ikke takle å miste datteren min, hun et høydepunktet i livet mitt.

Og pappaen skal ha pappaperm i 3 mnd fra August til Oktober. Blir det fortsatt noe av når vi ikke lenger er samboere? Han kan jo ikke ha henne alene i 3 mnd uten at hun ser mammaen sin! :-(

Datteren min er forresten 7 mnd og Barnefar/samboer 23

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil tro han får pappapermen sin, da kan han f.eks fungere som dagpappa for barnet den perioden. Det betyr jo ikke at du ikke skal se barnet på 3 mnd.

Kanskje dere kan få til en 50 /50 deling?

Skal du ikke fortsette på skolen , jeg antar det er derfor han skal ha permisjon fra august .

Endret av sebastianen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro han får pappapermen sin, da kan han f.eks fungere som dagpappa for barnet den perioden. Det betyr jo ikke at du ikke skal se barnet på 3 mnd.

Kanskje dere kan få til en 50 /50 deling?

Skal du ikke fortsette på skolen , jeg antar det er derfor han skal ha permisjon fra august .

Jeg begynner på skolen til høsten ja. Så det blir 50/50? Pappaen jobber på skift, 7-14 eller 14-21, varierer fra dag til dag, kan han virkelig ha datteren vår halvparten av tiden da? (50/50)

Skrevet

Det anbefales vel ikke at så små barn er 50/50....

Jeg synes det virker som en god ide at han er "dagpappa" under permisjonen sin. Har du barnepass til tiden etter dette?

Man må nok belage seg på å være mye sammen med barnet (samtidig)når det er så lite, og ikke bytte altfor mye....

Vanskelig å fortelle andre hva de skal gjøre, men jeg ville nok heller holdt et "åpent hus" for far så han kan besøke ofte, fremfor 50/50. Ta en prat sammen på familievernkontoret. Der kan du legge frem dine taner og følelser rundt dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner på skolen til høsten ja. Så det blir 50/50? Pappaen jobber på skift, 7-14 eller 14-21, varierer fra dag til dag, kan han virkelig ha datteren vår halvparten av tiden da? (50/50)

Normen er vel 50 /50 nå tror jeg, jeg er ingen ekspert. Men det er det alle mine venner som har samværsbrudd har.

Han må jo selvsagt legge til rette for at han kan ha henne . Enten ved justering av arbeidstiden eller ed at han får hjelp av familie til henting i barnehage f.eks .

I permisjonen skal han jo ikke jobbe. Men permisjonen betyr ikke at hun skal være hos ham i tre måneder i strekk . Men at du f.eks ikke trenger barnehage de månedene .

Skrevet

Det går nok bra, dere må jo til mekling. Prøv å kommunisere der. Legg frem hva du ønsker og hva som bekymrer deg. Prøv å bo i nærheten av hverandre.

Dere kan jo og hjelpe hverandre i hverdagen, det er lov....

Man trenger ikke å hate hverandre selv om man ikke elsker hverandre lenger.

Skrevet

Det anbefales vel ikke at så små barn er 50/50....

Jeg synes det virker som en god ide at han er "dagpappa" under permisjonen sin. Har du barnepass til tiden etter dette?

Man må nok belage seg på å være mye sammen med barnet (samtidig)når det er så lite, og ikke bytte altfor mye....

Vanskelig å fortelle andre hva de skal gjøre, men jeg ville nok heller holdt et "åpent hus" for far så han kan besøke ofte, fremfor 50/50. Ta en prat sammen på familievernkontoret. Der kan du legge frem dine taner og følelser rundt dette.

Åpent hus høres bra ut :-)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ikke anbefalt at barn under 3 år skal måtte utsettes for 50/50 deling.

Sansynligheten er størst for at du får hovedomsorgen for barnet.

Anonym poster: 6dff67177f91fd7dc8eff008fa4952d5

• Liker 2
Skrevet

Åpent hus høres bra ut :-)

Ja, om dere er venner .

Skrevet

Ja, om dere er venner .

Vil si at gode samværsordninger skal tilstrebes uavhengig av vennskap.

Det er forståelsen og kjærligheten til barnet som skal motivere.

• Liker 1
Skrevet

Vil si at gode samværsordninger skal tilstrebes uavhengig av vennskap.

Det er forståelsen og kjærligheten til barnet som skal motivere.

Jada jada , i en ideel verden.

Den verdenen funker dårlig når du selv vil ligge på sofaenog slappe av og noen har adgang til huset ditt, og dermed til deg og din tid.

Man kan ikke gi opp seg selv fordi man får barn, man får bare flere å ta vare på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke bor sammen, bestemmer du om han skal ha permisjon eller ikke.

Anonym poster: cc5b9a760e7b4eb2eb5051878c28a266

Skrevet

Jada jada , i en ideel verden.

Den verdenen funker dårlig når du selv vil ligge på sofaenog slappe av og noen har adgang til huset ditt, og dermed til deg og din tid.

Man kan ikke gi opp seg selv fordi man får barn, man får bare flere å ta vare på.

Altså; jeg utelukket ingen avtaleformer her men barnet er baby.det er en spesiell situasjon som krever mye hensyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var igjennom et samlivsbrudd med et barn på 4 måneder. Familievernkontoret sa at å ha 50/50 er uaktuelt, hun sa fremdeles at vi kunne selvfølgelig gjøre som vi ville, men barnet bør vi fast hos en fram til det er 2-3 år, men de ville gjerne at faren skulle ha hyppig dagsamvær, helst så ofte som mulig (gjerne hver dag, de mener selvfølgelig ikke at far ikke er verdt noe som mange på KG ymter frampå titt og ofte.)

Lite trolig at du mister barnet ditt hvis du ikke ruser deg eller at set er tegn på omsorgssvikt. Skal mye til at noen blir fratatt barnet sitt i dag.

Anonym poster: aa8006660a892603d2adabe5a9633ed1

• Liker 2
Skrevet

Jeg var igjennom et samlivsbrudd med et barn på 4 måneder. Familievernkontoret sa at å ha 50/50 er uaktuelt, hun sa fremdeles at vi kunne selvfølgelig gjøre som vi ville, men barnet bør vi fast hos en fram til det er 2-3 år, men de ville gjerne at faren skulle ha hyppig dagsamvær, helst så ofte som mulig (gjerne hver dag, de mener selvfølgelig ikke at far ikke er verdt noe som mange på KG ymter frampå titt og ofte.)

Lite trolig at du mister barnet ditt hvis du ikke ruser deg eller at set er tegn på omsorgssvikt. Skal mye til at noen blir fratatt barnet sitt i dag.

Anonym poster: aa8006660a892603d2adabe5a9633ed1

Tusen takk for givende svar!

Skrevet (endret)

50/50 er ikke anbefalt før barnet er 3 år, det er heller ikke anbefalt mer enn en til to overnattinger i uken før barnet er et år. Deretter kan det økes etter hva barnet virker å være trygg på.

Permisjonen vil overføres bostedsforelder. Bostedsforelder bestemmer da om samværsforelder skal ha permisjon eller om hun/han beholder den selv. Det er stor sjanse for at en eventuell dommer vil la deg få omsorgen siden det er du som har hatt permisjon nå.

Endret av liv
  • Liker 2
Skrevet

50/50 er ikke anbefalt før barnet er 3 år, det er heller ikke anbefalt mer enn en til to overnattinger i uken før barnet er et år. Deretter kan det økes etter hva barnet virker å være trygg på.

Permisjonen vil overføres bostedsforelder. Det er stor sjanse for at en eventuell dommer vil la deg få omsorgen siden det er du som har hatt permisjon nå.

I dette tilfellet ville det jo ikke være en fordel for henne at far mister permisjonen.... Da må hun jo skaffe barnehage fra august. Far må da være bedre enn barnehage ?

Denne permisjonen vil jo da falle bort, hvorfor skal den det ?

• Liker 1
Skrevet

Det er svært sjeldent at foreldre har delt omsorg/bosted for et såpass ungt barn. Spesielt ikke om de samarbeider dårlig. Da blir det enten til at man er enig om at en har hovedomsorgen eller en av foreldrene går til sak for å kreve hovedomsorgen.

Det som sees på hvis det blir rettssak er din omsorgsevne, altså det å gi datteren din en god oppvekst. Det som virker negativt der er overdreven festing, ansvarsfraskrivelse, narkotika/alkoholmissbruk, ustabilitet, mye flytting osv. Alderen din og evt manglende inntektesgrunnlag skal ikke kunne brukes mot deg.

• Liker 1
Skrevet

Ungene til vennene mine er jo en del eldre .... Andre kull er det som regel og, at de orker ....

AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet ville det jo ikke være en fordel for henne at far mister permisjonen.... Da må hun jo skaffe barnehage fra august. Far må da være bedre enn barnehage ?

Denne permisjonen vil jo da falle bort, hvorfor skal den det ?

Det er jo ikke gitt at far vil ha permisjon når han ikke lenger bor med barnet, og det kan han heller ikke tvinges til.

Anonym poster: cc5b9a760e7b4eb2eb5051878c28a266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...