Gå til innhold

Artsakvarium eller selskapsakvarium

Anbefalte innlegg

Gjest Cuervo
Skrevet (endret)

Jeg har etterhvert tenkt å ha fisk i et akvarium på 85 liter. Med sand, så blir det vel litt under 80 liter vann. Jeg har sett endel på noen fiskearter på rundt 5 cm, som jeg liker veldig bra.

Jeg lurer litt på om jeg skal satse på artsakvarium, hvor det er f.eks. to grupper stimfisk ( 2 stim med 8 til 10 fisk), og et par Sommerfuglciklider.

Eller om jeg skal ha litt flere arter, slik at det blir endel fisk som svømmer rundt. F.eks 4 til 5 Corydoras på bunnen, et par Sommerfuglciklider (hann og hunn), 3 til 4 mindre barber, samt to typer tetra med 4 til 5 av hver. Rødnesetetra og Columbiatetra f.eks., eller sebra-danios istedet for Rødnesetetra. Da jeg har lest at Rødnesetetra kan være litt utsatt for sykdom, samt eventuelt en hunn Palettciklide, som ser ganske flott ut.

Jeg har sett endel forskjellige akvarium, og det virker som at fisken i slike blandet-akvarium svømmer endel rundt, og at det ofte går ganske bra. Men det kan vel bli litt mer kaos tenker jeg, enn om det er to større stimer, og en annen fisk som er i et par.

Hva synes dere?

Endret av Cuervo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville gått for en variant av det første du beskriver men det blir mer et biotopakvarie.

f.eks par/trio apistogramma, 15 - 20 mindre tetra, 5 corydoras og en gjeng otocinclus til algespising.

ville heller satset på en hel stim av tetra istedet for å blande som du beskriver. som regel slutter de kjapt å stime uansett når de føler seg trygge og to arter kan fort gi et rotete inntrykk.

Gjest Cuervo
Skrevet

Jeg synes at mange av fiskene er så utrolig kule og ganske pene. Tror nesten jeg ender opp med endel forskjellige fisk. :fnise:

Skrevet

bare pass på at de krever det samme av vannverdier/selskap og ikke ser på hverandre som lunch ;)

Gjest Cuervo
Skrevet

Ja, jeg tenker å ha 25grader C, og lys ensfarget sand. Samt ganske enkel innredning, hvis det kan kalles det, et par plantetyper, og et par huler, i form av ganske kule kaffekopper, eller skåler, satt halvveis ned i sanda. Kanskje et Catappa blad, men ikke masse røtter. Jeg vil ha det ganske lyst og pent, og endel kule fisker. Blir bra :)

Skrevet

det høres bra ut men husk at pH, kH etc også må måles og evnt justeres. enkelte arter krever andre vannverdier en andre.

Gjest Cuervo
Skrevet (endret)

Ja, takk for gode råd. Vet du om det er best å bytte 20% vann daglig, eller om det er like bra å bytte tilnærmet 50% vann i uken? Jeg synes selv det virker greiere å bytte litt av vannet nesten daglig, da det ikke blir så mye å gjøre på en gang, sammenlignet med hvis man ordner endel i akvariet en ukentlig dag.

Vet du om en trio apistogramma kan være to hann og en hunn, eller blir det mindre slossing med to hunner og en hann? Jeg er interressert i Boliviansk Sommerfugliciklide, og den andre vanlige Sommerfuglcikliden. vet ikke selv hvordan det blir med et par Boliviansk Sommerfuglciklide, og en hann Sommerfuglciklide.

jeg har ikke satt meg inn i kH så mye, men jeg har sett noe mineralsalt eller hva det er, for akvarium, som jeg burde sjekke ut tipper jeg. Vannet hvor jeg er, har ikke så mye mineraler, da det kommer fra skogen, og ikke fjellet, om det går an å si det slik.

Selv har jeg to hunner og en hann Dverggurami, og det blir ikke så mye aggresivitet, eller kranglig. Det var mer problemtisk med en hunn bare, da hunn-guramien ikke fikk være helt ifred. Hun viste litt irritasjon mot tetraene av og til også, men det ble bedre med enda en hunn-gurami, som hun heller kunne terge, eller leke med :)

Endret av Cuervo
Skrevet

jeg kjører sånn ca på 20% i uka men jeg har lite fisk og godt innkjørte kar. i oppstarten høres 10% annenhver dag greit ut i mine ører, for ofte og mye bytting kan gi de sjokk det og etter min erfaring.

tenker du trio så bør det ALLTID være en hann/to hunner. dvergcichlider går under kjælenavnet "pitbull med finner" og dette er ikke uten grunn ;)

både apistoer og sommerfugler vil ha surt vann, første prioritet før innkjøp av disse bør være å investere i et par skikkelige vanntester (dråpe, ikke de stripstullegreiene). nitrit, pH, kH og til en viss grad nitrat er de testene jeg sørger for å alltid ha i hus.

de fleste søramerikanere vil ha surt vann, gjerne pH 6 eller under. det finnes ymse varianter for å senke pH men til et stue/displayakvarium er vel muligens ikke torv/blader noe å satse på da mange synes dette ser rotete ut og vannet blir for brunt av det. de fleste butikker har midler som senker pH uten å gi disse bieffektene men prøv deg frem på nødvendig mengde, mål vannet rett fra kranen først for å se hva du går ut i fra osv.

innredning - flott at du tenker sand. dvergcichlider siler sand igjennom gjellelokk og munn for å finne mat og grovere substrat hindrer de i å gjøre dette. røtter er finfint, ihvertfall hvis du tenker to hunner da disse garantert vil etablere territorier og trenger litt fysisk adskillelse i synsvinkler for å hindre heftige kamper. masse planter er bra men kan jeg anbefale kokkosnøtthuler istedet for kaffekopper ?

jeg kan heller ikke anbefale sterkt nok å investere i et utvendig filter. du slipper den stygge plasskrevende boksen inne i karet og du får bedre filtrering og større buffersone på vannverdiene dine. bare husk å gang opp det esken påstår filteret klarer med minimum to (påstår produsenten at filteret klarer 100 liter så klarer det i praksis bare 50)

så til arter... jeg personlig er uhyre glad i apistogramma og sommerfugler. de mest fantastiske jeg har hatt i hus var et par viltfangede bolivianske sommerfuglcichlider med en vannvittig sterk gul farge, de man får i butikk i dag er bleke spøkelser i forhold.

de vanlige sommerfuglcichlidene er mer fargerike en bolivianerne men betydelig "svakere" og har lett for å ligge med buken opp kort tid etter innkjøp hvis man ikke er forsiktig så helt ærlig så anbefaler jeg apistogramma hvis du vil ha noe mer fargerikt.

ap. agasizzi er f.eks en art jeg har god erfaring med som nybegynnerfisk, vet tropehagen har hatt noen fantastiske individer inne fra tid til annen.

Gjest Cuervo
Skrevet

Ja, takk for nyttige tips, jeg synes også boliviansk sommerfuglciklide virker veldig flott, og litt roligere og større, enn den vanlige Sommerfuglcikliden. Jeg har kjøpt hvit sand, som er ment for ciklider, den skulle være ganske rund også, eller iallefall ikke spesielt skarp. Jeg kan nok ha kokosnøtthuler også, de ser ganske morsomme ut. Jeg har en liten tunell i teracotta fra før.

Som jeg har skjønt, så er det ikke nødvendig å overdrive vannbytte. Jeg har en innvendig helt vanlig eheim 2010, som er oppgitt til 60 - 160 liter. Når jeg renger mer nøyaktig på akvariet, så har jeg kommet frem til at det er innvendig 33x33x68cm (innenfor glasset), som blir 74liter, mens yttermålet utenfor aluminiumsramma er 35x35x70cm. Med sand og tatt i betrakning at vann-nivået er litt under kanten, så blir det vel omtrent 63 til 65 liter vann. Jeg likte størrelsen veldig bra, da det får plass på kjøkkenbenken, men det har likevel endel størrelse og er ikke knøttlite.

Jeg er så og si sikker på at jeg vil ha boliviansk sommerfuglciklide som hovedfisk, og noen andre som er litt mindre, men det kan vel hende jeg ser etter om ap. agasizzi også er i butikken. En pen liten barbe jeg også har lyst på er Nettbarbe/Checkered barb, den er ganske fredelig. Jeg har sett at barbene gjerne svømmer endel mer i plantene og rundt omkring, enn endel tetra.

akvariestørrelsen tatt i betrakning, så får jeg prøve å begrense antall fisk, tror nok ikke jeg har så mye mer å lure på, det blir snart fiskekjøp :)

Skrevet

ok, tipper et par med bolivianere kan ha det fint i den tanken der ja men en trio blir nok litt trangt. det eneste jeg lurer litt på er den sanden du nevner, hvis det er kalksand som er ment til å brukes i tanganyika/malawikar (afrikanske cichlider) så mistenker jeg at du kan få en kjempekræsj i pH-nivået ditt da denne sanden er ment til å øke pH (afrikanerne vil gjerne ha pH 8 og over).

anbefaler at du tar litt sand i en bøtte eller noe, fyll opp med vann og la det stå litt før du tester om denne øker.

Gjest Cuervo
Skrevet (endret)

ja, kan sjekke det med sanda, men tviler på at den påvirker vannverdien noe særlig. Jeg har en som heter Akvastabil MilkyWay. Akvastabil har en annen sand som heter Cichlid sand, som også nesten er hvit, tipper min bare er hvit. det kan hende jeg var vel forsiktig i utregninga av liter vann, jeg trodde først det var et akvarium på 85 liter, da yttermålene er 35x35x70 cm, men det blir endel under 85 liter vann iallefall.

redigert

jeg kan også få akvariebutikken i nærheten til å bestille ap. agasizzi, da de ser mer barsk ut enn boliviansk sommerfuglciklide. det kan på en måte virke som en mer interressant art. de ser flotte ut på bilder iallefall. mer jeg leser at hunn av ap.agasizzi blir 5cm, mens hannen blir 7.5 cm. kan hende det blir greiest med to hunn og en hann da.

Endret av Cuervo
Skrevet

kikket litt på den sanden du nevner og den er nesten litt i groveste laget for dvergcichlider. jeg har stor sans for blåsesanda til biltema/jula, superfin, billig og den blir ikke like fort skitten.

jeg gikk i hvit sandfella selv for mange år siden og det ble mildt sagt ikke pent ;)

Gjest Cuervo
Skrevet

hmm, javel :) jeg får nesten se om den kan byttes, eller om jeg finner noe annet

Skrevet

har ikke sett dyrebutikker ha inne såpass finkornet som sanda til biltema men som sagt, 70 kroner for en diger sekk er ikke ille.

sjansen for at du slipper å stå midt i dekoreringsfasen og oppdage at du har alt for lite sand er også minimal ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...