Gå til innhold

Gifte seg når en døper barnet sitt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har fridd til meg :rodmer: Vi venter barn i juli og nå lurer vi på om vi skal gifte oss samtidig som vi døper gullet vårt. Vi regner med å døpet gullet når han er ca 3 måneder. Er det noen som har giftet seg samtidig som de døpte barnet sitt? Hvordan gjorde dere det? giftet dere dere først , eller ble barnet døpt først ? Noen som vil deler erfaringer rundt dette, eller er det noen som har meninger om det? og tanker om hvordan dere ville ha gjort det.

På forhånd takk for meninger og svar :rolleyes:

Anonym poster: 6183bb444c05d7ced4475eae1ab70a1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nær slekting av meg døpte barnet sitt samtidig som de giftet seg. Dette foregikk en søndag i kriken. Deres valg. Ikke noe jeg ville ha gjort, men de kom billig unna.

Anonym poster: d86473b13d1ccc4b8be8291e42cf244c

Skrevet

Jeg kjenner noen som gjorde det samme. Men da gikk gudstjeneste med dåp sin vante gang, før presten sa at de hadde noe å annonsere. Så ble foreldrene viet etter at familien til de andre dåpsbarna hadde gått hjem. Mao var det ikke noe de hadde annonsert til venner og familie på forhånd. Jeg synes det høres helt supert ut, hvis du ikke forventer deg gaver og synes det er greit å slå dåp og bryllupsfest sammen. Hvis du skal gjøre noe mer ut av det, så er det jo vanlig å ha egen bryllupsgudstjeneste på lørdagen, mens dåp ofte er med flere barn på søndagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som gjorde det samme. Men da gikk gudstjeneste med dåp sin vante gang, før presten sa at de hadde noe å annonsere. Så ble foreldrene viet etter at familien til de andre dåpsbarna hadde gått hjem. Mao var det ikke noe de hadde annonsert til venner og familie på forhånd. Jeg synes det høres helt supert ut, hvis du ikke forventer deg gaver og synes det er greit å slå dåp og bryllupsfest sammen. Hvis du skal gjøre noe mer ut av det, så er det jo vanlig å ha egen bryllupsgudstjeneste på lørdagen, mens dåp ofte er med flere barn på søndagen.

Vi har heller ikke tenkt å anonsere at vi skal gifte oss, men innvitere til dåp også gifte oss og ikke ha sagt det på forhånd. Gaver er ikke viktig, det er jo det at vi gifter oss som betyr noe :) Hadde bruden som giftet seg på vanlige klær når hun døpte barnet og skiftet til brude kjole etterpå når hun giftet seg, eller brukte hun samme klær?

AnonymBruker
Skrevet

Brukte samme penklær.

ok . Takk for svar. TS

Skrevet

Men om du bruker feks lyse klær og springer og får satt på et slør og får en blomsterbukett i hånda før vielsen, så ville jeg synes at det var søtt:)

• Liker 2
Skrevet

jeg har ikke sans for sånne "overraskelser"

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det I teorien er en koselig idé, men jeg hadde et nært familiemedlem som gjorde dette. Jeg hadde eksamen og prioriterte ikke denne dåpen pga lang reisevei, så jeg sendte kun gave og kort til barnet. Følte meg litt utenfor da jeg gikk glipp av et bryllup i tillegg. Hadde jeg visst at det var begge deler, ville jeg prioritert annerledes.

Til info er vi en familie som døper barna mer av tradisjon enn av tro.

Så hvis dere velger å gjøre dette, ville jeg hvertfall anbefale å nevne noe til de som melder avbud, slik at de får mulighet til å gjøre om på avtaler osv.

Uansett, gratulerer med forlovelsen! :-)

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er greit jeg. Men jeg hadde nok sagt fra på forhånd. Var i en barndåp der de giftet seg samtidig en gang, men da var jeg nok ikke mer enn 12-13 år, så jeg husker ikke hvordan det var.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde følt meg teit uten gave, og sikkert kjøpt noe i panikk på vei til festlokalet. Sikkert en fin oppskrift på masse rare gaver. ;)

Anonym poster: 27bab6bda43ec3440f4d547d307fd43a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal gifte dere samtidig som barnet døpes, så si i fra om det i invitasjonen. Så er folk forbredt.

Anonym poster: 16e433355e0bad892994477f44f24445

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer det samme. Men her er babyen allerede en mnd, så vi må bestemme oss fort :P

Men samtidig tror jeg ikke et slik bryllup vil kreve like mye forberedelser som et mer tradisjonelt (ikke sånn som vi ønsker å ha det i alle fall).

Vi kommer bare til å invitere den nærmeste familien (foreldre, besteforeldre, søsken inkl barn, samt faddere/forlovere). Ingen i familien bor langt borte, så det er lite sannsynlig at noen av disse vil melde avbud.

Jeg er veldig usikker på om vi evt skal informere gjestene på forhånd eller ikke....

Anonym poster: 1029d5016f2433d35e1b3552656cfa5a

Skrevet

Jag hade inte uppskattat ett surprisebröllop vid dåpen.

Gift er hellre borgerligt INNAN barnet är fött, så ni är gifta vid barnets födsel, och bjud in till dåp och firande av överstådd vigsel. Då får ni ett liten och enkel vigsel, laglig trygghet vid barnets födsel och någon liten uppmärksamhet för närmaste familjen.

Ibland är en vigsel och det att bli äkta makar viktigare än bryllupet - egentligen borde det alltid vara så.

Jag hade personligen tackat nej till ett dop inom familjen då det betyder resa och jag inte är kristen själv. En vigsel eller bryllup hade jag dock gärna närvarat vid om jag ansågs vara närmaste familj

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer :)

En slektning gjorde det under en vanlig gudstjeneste, brukte bunad. Syntes det var en fin løsning som jeg kunne ha valgt selv, men hvis du fantaserer om et stort drømmebryllup kan det virke litt enkelt.

De annonserte "dåp og vielse" i invitasjonen, ingen overraskelser. Så hadde de "fyllefest" på sommeren noen måneder senere.

Anonym poster: 0a84e12170a8596ef1801fb23292f795

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det og det er to grunner til det:

Jeg ville ikke tatt vekk oppmerksomheten fra hverken barnet eller oss som giftet oss. Hadde villet at vi skulle ha hver vår dag. Men den viktigste grunnen er at jeg hadde vært redd for at det hadde føltes urettferdig for andre fremtidige barn. Man kan ikke vite om neste barn man får vil føle det det trist at mamma og pappa giftet seg på storebror/storesøsters dåpsdag og ikke det var noe mer enn en vanlig dåp på deres dåpsdag.

Skrevet

Ikke noe jeg ville gjort selv eller ha ønske om å ta del i, men har hørt om et par som gjorde det. Ingen av gjestene visste om dette i forkant før presten annonserte at det kom en overraskelse.

AnonymBruker
Skrevet

Litt av grunnen til at jeg vurderer dette, er at jeg ikke liker all oppmerksomheten som et stort, fancy bryllup sannsynligvis medfører. Jeg liker ikke at alt fokus er på oss :P

Jeg er ikke en person som har hatt et drømmebryllup i hodet siden jeg var liten jente, og selv om jeg har vært forlovet i et år, har jeg ikke gjort noen konkret planlegging. Synes det er sånn tiltak! (dette høres nok merkelig ut for en del her inne på bryllupsforumet... hehe :P ). Jeg utsetter det, og utsetter det.... Det har ingenting med at jeg er usikker på om jeg vil gifte meg, for det VIL jeg! Eller.... jeg vil VÆRE gift - vil bare ikke ha alt styret rundt selve bryllupet.

Regner med at noen kommer til å foreslå å dra på rådhuset å gifte oss, for å få det overstått. Men jeg har lyst å ha bryllupet i en spesiell kirke som vi føler oss knyttet til.

Mannen har ingen konkrete ønsker, og når jeg har luftet alternativene (bryllup/dåp, reise bort-bryllup eller tradisjonelt bryllup med stor fest) sier han at alle tre alternativene er gode for han, og at vi gjør det jeg ønsker.

Når det gjelder å ta oppmerksomheten fra dåpsbarnet/brudeparet, tror jeg ikke dette har noe å si for vår del. I våre familier har vi aldri hatt noen tradisjon for årlig markering av dåpsdag eller lignende (jeg aner faktisk ikke hvilken dato jeg selv ble døpt, når jeg tenker meg om). Dessuten er begge barna gutter, og jeg tror nok at det er mindre sannsynlig at disse vil bry seg om den ene av dem ble døpt samtidig som mor og far giftet seg, og den andre ikke. Mulig jenter tenker mer på slike ting.

AB #13

Anonym poster: 1029d5016f2433d35e1b3552656cfa5a

Skrevet

NI gör ett bryllup till vad NI vill att det ska vara; storskaligt prinsessebryllup med hele pakken eller en enkel vigsel, eller vad som helst däremellan.

När jag och mannen skulle gifta oss (vi är inte kristna och vill därför inte vigas i kyrkan), försökte svigermor sälja in idéen att vi skulle gifta oss i den fina kyrkan i menigheten. Menigheten där de är "involverade", där de känner prästen, där de flesta barnen har döpts.

Ville vi inte ha det i stora kyrkan så fanns det ett fint litet intimt rum i källaren/bakrummet för mindre cermonier. Kanske har er kyrka samma möjlighet.

Jag tycker att det är en sak att gifta sig i stillhet eller i hemlighet. Kanske är vigseln viktigare än festen, och det är svårt att stå emot en stor släkt som ska insistera på en fest. Jag gillar dock personligen inte att bli "medlurad" på ett bryllup/vigsel när det ska vara något annat - men det är jag det.

Sätt dig ner med mannen och fundera på vad ni vill och vilka alternativ som finns

- hemligt i samband med dåpen

- Hemligt och privat med bara förlover,

- Privat med bara föräldrar

- Privat med bara föräldrar och sösken, ev besteföräldrar

- Hela släkten men ett "hagebryllup" eller "hyttebryllup" i enkelhet

- Resa till Stockholm/Köpenhamn/Göteborg och vigas på ambassad eller i sjömanskirka

Kanske är det ett privat vardagsbryllup i er kirke, med middag på restaurang eller hemma hos er med catering bara för de allra närmaste som är vad ni vill ha.

En vän till mig gifte sig i den kyrkan de var nära till, en vardag med 1 åringen närvarande. Ingen släkt eller familj var närvarande - och sen åt de mat på pizzerian/grillen i centrum breved. De valde kyrkan, de valde varandra, och de valde att vigas - men valde bort strulande släkt, dyrt bröllop och gjorde som DE ville.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Samboeren min har fridd til meg :rodmer: Vi venter barn i juli og nå lurer vi på om vi skal gifte oss samtidig som vi døper gullet vårt. Vi regner med å døpet gullet når han er ca 3 måneder. Er det noen som har giftet seg samtidig som de døpte barnet sitt? Hvordan gjorde dere det? giftet dere dere først , eller ble barnet døpt først ? Noen som vil deler erfaringer rundt dette, eller er det noen som har meninger om det? og tanker om hvordan dere ville ha gjort det.

På forhånd takk for meninger og svar :rolleyes:

hadde vært kult hvis dere ikke fortalte noen at dere skulld gifte dere og kun sa at det ble dåp

Endret av wilmap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...