Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor oveførte BoB og Vestbo medlemskap til meg for noen år siden, og syntes jeg burde forsette med å være medlem.

Men, er det virkelig noe poeng å betale 300 kr i året (for BoB) og sikkert noe lignende for Vestbo. Jeg vet at summen ikke er så veldig høy men man vil jo ikke kaste penger ut vindue.

Når jeg kjøpte leiligheten jeg har nå så var det ikke igjennom BoB eller VestBo og om det hadde så hadde jeg kanskje stilt litt bedre om det ble snakk om noen andre som var interessert i samme leilighet som meg.

Ville egentlig bare høre synspunkter angående å være medlem i et boligbyggelag.

Bra eller mindre viktig?

Bruker du det aktivt for de har jo flere fordeler enn å kjøpe et hus/leilighet?

(sorry om dette er i feil forum kategori, var litt usikker hvor jeg skulle poste)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er BOB medlem, og har to ganger kjøpt BOB-bolig på forkjøpsrett. Uten å være medlem (evt med et helt nytt nr) så er det ikke sikkert at jeg hadde fått disse to boligene. Forkjøpsrett (og kanskje spesielt ved nybygg) er nok hovedfordelen ved å være medlem. Der må man jo nesten vurdere selv om det er sannsynlig at man kommer til å kjøpe en BOB-bolig (igjen).

Men, det er jo en god del rabattordninger også. Vi har benyttet oss av noen av tilbudene, vi sparte inn flere års medlemsskap i rabatt på Byggmakker i forbindelse med oppussing. Men, vi er ikke flinke nok til å huske på å sjekke om det er BOB-rabatt når jeg handler. Tok en titt på BOB sine sider nå, og ser at de har rabattavtale med flere steder jeg har handlet siste året uten å huske på å be om BOB-rabatt. Er man flink og følger litt med så tror jeg man fort sparer inn de 300,- i året.

Anonym poster: 9d9178abc97c9190c7302aaf8dfdc4c2

Skrevet

Vi er begge "pliktmedlemmer" i Obos, fordi vi har kjøpt en Obosleilighet. Når det er sagt fikk vi den fordi samboern hadde 26 års ansiennitet i Obos. Hvis ikke ville vi vært uten denne leiligheten :)

Å ha opparbeidet seg noen års ansiennitet er greit dersom man skal kjøpe bolig. Om du ikke skal kjøpe bolig kan du overføre medlemskapet til barn, slik at de stiller sterkere ved boligkjøp.

I tillegg er det jo en rekke rabatter. For eksempel er det veldig greit med 30 øre avslag per liter bensin jeg kjøper på Statoil :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem i boligbyggelag selv om jeg bor i selveier. I fremtiden vil jeg jo flytte på meg og da kan det bli en leilighet i borettslag. Med en god ansiennietet stiller jeg sterkere om det blir så. I tillegg er det mange rabatter knyttet til medlemsskapet selv om jeg ikke bor i et tilknyttet borettslag, så alt i alt sparer jeg faktisk på å være medlem.

Mitt boligbyggelag er i tillegg med i et storbysamarbeid, noe som gir meg ansiennietet om jeg skulle finne på å flytte inn i et borettslag i en av de tilknyttede byene.

Anonym poster: fd84483d89d06083227d6f46e655a71f

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ikke har planer - garantert - om å kjøpe borettslag noen sinne er det jo heller lite vits i å være medlem. Ja det er noen medlemsfordeler, men de husker jeg aldri på selv.

Jeg vet ikke om min neste bolig blir borettslag eller selveier, derfor er jeg medlem. Jeg ble veldig lei meg da mine foreldre fortalte at de hadde opprettholdt sine medlemsskap i BOB og Vestbo før de plutselig sluttet med ser bare noen få år før det var aktuelt for oss barna å gå ut i boligmarkedet. Det lave nummeret kunne gitt oss fortrinnsrett til rimelig bolig den gangen men det hadde ingen av dem tenkt på.

Skrevet

Jeg er medlem i Boligyggelaget her jeg bor, da jeg tenker på mine barn som skal etablere seg om 5- 15 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem og kjøpte min bolig på forkjøpsrett. Helt praktfult å lene seg tilbake og vente at andre bød på leiligheten.

Min foreldre døde og der ble medlemsskapet overført til yngste barnet som var i ferd med å kjøpe seg leilighet. Gikk finn med god annsinitet. Eldste barnet kommer aldri til å bosette seg her i byen.

Jeg har beholdt medlemsskapet mitt i Obos (Oslo) og betaler hvert år for det. Jeg var på boligkjagt da prisene gikk i været. Jeg vet at et medlemskap kan være gull verdt. Derfor betaler jeg hvert år. Ikke for at jeg skal flytte tilbake til Oslo, men fordi det kan ha verdi for unger.

Anonym poster: a93dc26291a1fe766c9fd8d42a8baa76

Skrevet

Ja, jeg får tenke litt framover og forsette med å betale. Kanskje sette meg bedre inn i hvilke rabattordninger de har :)

Gjest Mariah
Skrevet

Er medlem i OBOS, men ble medlem før jeg kjøpte min forrige leilighet (OBOS-leilighet.) Synes ikke standarden på leilighetene er spesielt høy, samt at jeg har større tro på selveierleiligheter, så jeg har gått over til selveier nå. Beholder likevel medlemsskapet siden OBOS også bygger en del eneboliger i rekke. :) Tenker også at det er noe som kan gå i arv. Meldte meg inn da jeg var 18, er 25 nå, så har 7 års ansiennitet.

AnonymBruker
Skrevet

Min mor oveførte BoB og Vestbo medlemskap til meg for noen år siden, og syntes jeg burde forsette med å være medlem.

Men, er det virkelig noe poeng å betale 300 kr i året (for BoB) og sikkert noe lignende for Vestbo. Jeg vet at summen ikke er så veldig høy men man vil jo ikke kaste penger ut vindue.

Når jeg kjøpte leiligheten jeg har nå så var det ikke igjennom BoB eller VestBo og om det hadde så hadde jeg kanskje stilt litt bedre om det ble snakk om noen andre som var interessert i samme leilighet som meg.

Ville egentlig bare høre synspunkter angående å være medlem i et boligbyggelag.

Bra eller mindre viktig?

Bruker du det aktivt for de har jo flere fordeler enn å kjøpe et hus/leilighet?

(sorry om dette er i feil forum kategori, var litt usikker hvor jeg skulle poste)

JA, jeg vil beholde mitt. Det kan være at vi ønsker oss leilighet senere, eller det kan være barna som vil kjøpe. Så har jeg fordelskort som følger medlemsskapet. Det er rabattter jeg bruker titt og ofte

Anonym poster: dea185c3cf6cfeb8ee6ec411ded5a2bd

Skrevet

Jeg er medlem i OBOS. Jeg velger å fortsette å være medlem i tilfelle jeg skulle ønske å kjøpe en OBOS-leilighet en gang i fremtiden, selv om det ikke er aktuelt nå. Det er ikke så mye penger i året at jeg føler jeg kaster penger ut av vinduet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem i OBOS med ti år ansiennitet og i fjor kjøpte jeg leilighet på forkjørsretten. Jeg er også rimelig flink til å huske på rabatten i Operaen og på oppussingsting, så jeg føler absolutt det er verdt det.

Anonym poster: 4d5be6c6fb591ab989e2034d33401b2b

Skrevet

Jeg er også medlem, men har aldri brukt den. Men så tenker jeg at det kan være kjekt når jeg blir gammel og skal inn i leilighet, eller rettogslett gi den til barna når den tid kommer. Det er en så liten sum at det gjør meg ingenting å betale det. Man vet aldri om den vil trengs, og da er det kjekt å ha den :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem og har ikke kjøpt noe ennå. Men tenker å beholde det selv om jeg skulle kjøpe selveier sånn i tilfelle, og jeg tenker jo også på det at det kan gå i arv til evnt barn.

Anonym poster: 76e60040706860c08f0ce42906aa968f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Obosmedlem, og har min nåværende leilighet pga forkjøpsrett. Dvs det var ingen som bød over meg, men det var en som kunne overtatt leiligheten om han ikke hadde hatt kortere ansiennitet. Nå har jeg ikke noen planer om å flytte fra Obosboligen, men om jeg hadde gjort det så hadde jeg nok beholdt medlemskapet. Både pga fordeler hvis vil ville flyttet tilbake til Obos, og fordi jeg strengt tatt mer enn sparer inn kontingenten på blant annet billigere teaterbilletter.

Anonym poster: 5bb3eb2fc1eab6f7444085327c5731c4

Annonse
Skrevet

Jeg er OBOS-medlem, og bor i OBOS-leilighet. Bruker også rabattene via medlemsskapet aktivt, og sparer nok mer i rabatter enn hva jeg betaler i medlemskontigent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...