Gå til innhold

Sønnen min på over 4 år bruker bleie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke jeg som har den daglige omsorgen, men er det ikke bare latskap at en 4 åring bruker bleie? hva kan jeg som mor gjøre med det når han er hos meg.. vil jo ikke mase om dette på samverd, det er jo dem som har han til daglig som må ta denne biten, eller hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at gutter på fire år bruker bleier. Du kan jo snakke med ham om det, han er vel i stand til å svare på spørmål om han har begynt å gå på do?

Anonym poster: 5fadb87b35e276884ed4ab17758be91c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis bare latskap. Vår på 3 1/2 bruker også bleier fortsatt. Vi spør han stadig vekk om han vil gå på potte eller do, men han viser ikke noe særlig interesse for det. Ped.leder i barnehagen har sagt at vi ikke skal stresse med det enda. Er han ikke klar for det, så er han ikke klar for det.

Anonym poster: 9678474510f7b393f7d4d40465a213e6

• Liker 3
Gjest Sanne__
Skrevet

Min gjorde det samme.

og da fikk jeg et råd av en helsesøster som sa: " Vil du at din sønn skal bruke bleier når han begynner på skolen?" "Nei", sa jeg.

Ok", da skal du la han gå med de, på natten også", sa hun

Da skal jeg si han ble renslig omtrent over natten

Jeg hadde vært så bekymret over at han skulle ha det ubehagelig at jeg hadde byttet på han kjempeofte. ALT for ofte. Det var jo så behagelig med bleie da så han så ingen grunn til å ville slutte med det. :danse:

Skrevet

Kan du ikke si fra til de som har den daglige omsorgen om din bekymring? Syns det høres vanskelig ut at du skal begynne å ordne med dette når du har samvær. Ser ikke helt hva du skal kunne gjøre på den lille tiden dere har samvær, som har betydning for ham når det gjelder dette med pottetrening, hvis det ikke er et avtalt opplegg med fosterforeldrene.

Ser jo at man som mor bekymrer seg uansett, selv om man ikke har den daglige omsorgen. Eller kanskje enda mer da. Skjønner at det ikke er lett å la sånne ting ligge i fred. :)

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke jeg som har den daglige omsorgen, men er det ikke bare latskap at en 4 åring bruker bleie? hva kan jeg som mor gjøre med det når han er hos meg.. vil jo ikke mase om dette på samverd, det er jo dem som har han til daglig som må ta denne biten, eller hva mener dere?

Nei! Det er i hvert fall ikke det første du skal tenke på.

Skrevet

Kan du ikke si fra til de som har den daglige omsorgen om din bekymring? Syns det høres vanskelig ut at du skal begynne å ordne med dette når du har samvær. Ser ikke helt hva du skal kunne gjøre på den lille tiden dere har samvær, som har betydning for ham når det gjelder dette med pottetrening, hvis det ikke er et avtalt opplegg med fosterforeldrene.

Ser jo at man som mor bekymrer seg uansett, selv om man ikke har den daglige omsorgen. Eller kanskje enda mer da. Skjønner at det ikke er lett å la sånne ting ligge i fred. :)

Fosterforeldre? Barnet kan da bo hos sin far. Ts har vel ikke nevnt noe fosterhjem, men at hun ikke har daglig omsorg.

AnonymBruker
Skrevet

Fosterforeldre? Barnet kan da bo hos sin far. Ts har vel ikke nevnt noe fosterhjem, men at hun ikke har daglig omsorg.

Hvis jeg ikke tar feil har TS nevnt det i en annen tråd.

Anonym poster: 3fa613e0df39210638f49604dea3f3b7

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil har TS nevnt det i en annen tråd.

Anonym poster: 3fa613e0df39210638f49604dea3f3b7

Då forstås :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Gutter er jo treige da!, ;)

Dessuten så er det kanskje grunner til at denne gutten er spesielt treg?

Ettersom han bor hos fosterforeldre (?)

Barn føler ofte trygghet med denne bleia si! Han er vel trygg i den.

Det går jo over, ingenting å legge stor vekt på.

Anonym poster: a2d4be08345b7af89c8a4bc4b2015d16

Skrevet

jeg spurte noen i barnehagen som jeg nå har jobbet i en liten stund, og der mente dem at det var latskap.. nevnt ikke da at det var snakk om min egen.. bare sa jeg kjente en på 4 som brukte bleie for og høre hva dem sa, og det var flere der som mente foreldrene var late.. vi hadde ingen barn i den barnehagen som brukte bleie i den aldern.. jeg får vel la være og tenke på det, men syntes jo det er veldig rart..

Skrevet

jeg spurte noen i barnehagen som jeg nå har jobbet i en liten stund, og der mente dem at det var latskap.. nevnt ikke da at det var snakk om min egen.. bare sa jeg kjente en på 4 som brukte bleie for og høre hva dem sa, og det var flere der som mente foreldrene var late.. vi hadde ingen barn i den barnehagen som brukte bleie i den aldern.. jeg får vel la være og tenke på det, men syntes jo det er veldig rart..

Dem sier så mye rart i barnehage. Ville heller forholdt meg til helsesøster.

Skrevet

Dem sier så mye rart i barnehage. Ville heller forholdt meg til helsesøster.

ja, jeg får heller ta og ringe helsesøsteren hans.. tok opp dette i fjor en gang og.. syntes det var på tide da.. men da fikk jeg bare høre at han ikke var klar ennå.. men det er vel ikke bare og vente til ungene ikke gidder og bruke bleie? det er vel noe foreldrene må ta litt initativ til og vell? bleier kan lett bli for behaglig for barn også..
AnonymBruker
Skrevet

ER jo en fin tid å venne han av med nå til sommeren... la han tisse på busker og trær:-))

Anonym poster: a9cb4339f17e6649c3fb3ffb5c7b8aff

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste 4 åringer burde være klare til å gå uten bleie. Men det finnes så klart unntak. Når sønnen min var 2, 5 år kuttet jeg helt ut bleie, det kom noen uhell, men etter 1 uke var han tørr både natt og dag. Det er klart med de bleiene i dag at det er behagelig for barna. Så de må få kjenne ubehaget litt også går de på do ganske raskt.

Gjest EryMax
Skrevet

Det er sikkert ingen som skikkelig har giddet å tatt tak i å hjelpe gutten. Når jeg var småbarn ville ikke jeg heller slutte med bleie, men min farmor lurte meg på potta med å legge en liten Nonstop sti til potta. Når jeg kom ditt satte hun meg på potta, å tok krakken over beina mine å tømte litt Nonstop på den. Da skjønte jeg at man faktisk kan gå på do i de der rare tingene som heter potte. Klistremerke skjema for hver gang han går på potta, kan også hjelpe.

Skrevet

Det er heeeeeeeeelt normalt. Mange smågutter på 4 som gjør det. Vår sønn på fire bruker nattbleier.Han blir 5 år i sommer. Vi stresser ikke med det.

Skrevet

ja, jeg får heller ta og ringe helsesøsteren hans.. tok opp dette i fjor en gang og.. syntes det var på tide da.. men da fikk jeg bare høre at han ikke var klar ennå.. men det er vel ikke bare og vente til ungene ikke gidder og bruke bleie? det er vel noe foreldrene må ta litt initativ til og vell? bleier kan lett bli for behaglig for barn også..

Jeg må bare spørre hva det er du stresser sånn med ?

Har du noen gang møtt en voksen mann som ikke har klart å slutte med bleier ?

Hva tenker du at helsesøster skal bidra med ?

Skrevet

Jeg vil gjerne komme med en liten motvekt her. Det kan være at ingen har motivert gutten for å slutte med bleie, men det kan også være sånn at gutten faktisk ikke er klar. Hos oss har vi jobbet med pottetrening uten hell siden jenten vår var 2 år, og det er først nå, når hun nærmer seg 4 år, at hun viser interesse og evne til å gå på potte. Hun er ikke bleiefri enda, og blir det sikkert ikke på flere måneder heller. Men hun får ta det i sitt tempo, det viktigste er at hun er klar og ønsker å slutte med bleiene, ikke alderen hennes.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Min erfaring er at unger slutter med bleier når de blir klare for det. Dette er en av de få tingene (sammen med spising og soving) som barn faktisk kontrollerer selv. Man kan sette dem foran matbordet, man kan putte dem i senga og sette dem på do, men man kan ikke tvinge en unge til hverken å tisse/bæsje, spise eller sove. Vi som er foreldre må rett og slett slutte å være stresset og kontrollerende. Enkelte ting må ungene fikse selv. Og det gjør de. Ingen friske og normale unger går med bleier når de begynner på skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...