Gå til innhold

Mac & Cheese

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd flere ganger å lage dette selv.

Litt smeltet smør, melk, mel, som røres og kokes opp, har i revet ost så det smelter og rører dette inn. Slik at det blir en ostesaus, og blander inn makaronien i dette. Det er det jeg har lest i mange oppskrifter.

Men hver gang, så skiller "sausen" seg fra hverandre og blir klumpete og rar og får en ekkel konsitents. Rett og slett uspiselig, og jeg ender med å maule pasta.

Hva gjør jeg galt? :klo:

Anonym poster: 5de6d4bd9e4b072f46bb8ca8f4e3c95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du for høy varme. Etter at det har kokt opp ville jeg senket temperaturen :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende. Jeg er langt i fra noen kokk, og lager lite mat, så dette har jeg ikke peiling på :fnise:

Har det noe å si hvilken rekkefølge jeg gjør ting i da?

Anonym poster: 84b4a38c79ff2127425425c3d2fb6b01

Skrevet

Ta sausen vekk fra varmen når du skal ha osten oppi, og bare rør rundt til det smelter sammen.

Skrevet (endret)

Lag tykk hvit saus av smør, mel og melk + salt og pepper også har du osten i tilslutt. Bland i når pastaen er ferdig kokt. Bruk cheddar-ost. Prøv å få tak i den hele fra Tine, har den på meny. Da får du mye bedre ostesmak :)

Endret av Liquorice
AnonymBruker
Skrevet

Da får jeg gå og prøve med litt svakere varme da.

Cheddar er det beste som finnes. Kunne levd på cheddar, hadde det ikke vært for at jeg ikke har lyst til å bruke halve lønna mi på ost. Er jo så dyrt!

Kanskje jeg kan prøve det en gang når jeg har fått dreisen på matlaging ;)

Skrevet (endret)

Jeg forstår det sånn at du blander smør, mel og melk og så koker opp? Sausen blir bedre om du smelter smør, rører inn mel først til dette blir en jevn masse. Og så sper du med litt og litt melk (og rører sausen jevn mellom hver speing) og lar den koke et par minutter. Så har du i ost, lar dette smelte uten å koke som flere sier og så har du i kokt makaroni.

Endret av Kvist
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yey! jeg fikk det til, tror jeg..

Sausen skilte seg ikke i hvert fall :) Men jeg burde sikkert hatt mere melk, for den sausen ble veeeldig tykk.

Men det var spiselig denne gangen i hvert fall. Dog litt smakløst. Heldigvis har jeg krydder som smaker cheddar-ost!

• Liker 1
Skrevet

Du må bruke salt i sausen. Gjerne pepper og en liten klype muskat også. Og som de andre sier, sausen må for all del ikke koke etter at du har hatt i osten.

Jeg lager en veldig annerledes ostesaus med kyllingkraft og innkokt hvitvin. Bruker fast ost som Comté, Gruyere eller parmesan som rives og blandes med litt maizenna. Blander osten i den varme væsken sammen med en klatt kremost, en klatt smør og kanskje litt trøffelolje hvis jeg er i humør til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...