Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte macen i stad lukket lokket som vanlig og når jeg åpnet igjen i stad var skjermen svart. Ingen reaksjon på noen knapper eller trykking. Holdt inne av-knappen til den slo seg av. Lot den få en liten pause før jeg skrudde på igjen.

Får hvit skjerm som står der i en evighet. Slo av igjen og på igjen. Da kom det hvit skjerm med bilde av en mappe med spørsmålstegn inni.

Hva betyr dette? Og hvordan får jeg den opp å gå igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det har noe å si, men har ikke hatt macen avskrudd på noen uker. Husker ikke hvor lenge.

Skrevet (endret)

Det betyr at maskinen ikke finner systemprogramvaren/oppstartsdisken. Det kan være at harddisken er kaputt, men prøv alternativ 3 her hvis du har installasjons-CD eller alternativ 4: reset PRAM.

Endret av Botch
Skrevet

Jeg ville gått for 4: reset PRAM først, deretter 3 Repair disk.

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke med noen cd tror jeg. Hva betyr det å resette PRAM? Det sletter vel ikke noe?

Skrevet

Du ødelegger ikke noe ved å resette PRAM, men det kan hende du må legge inn noen småting som dato og tid på nytt. Du finner med info her: http://support.apple.com/kb/HT1379

Skrevet

Takk for hjelp. Er klønete å søke med mobilen.

Skrevet

Hva er option-knappen? Er det den ved siden av cmd?

Skrevet

Ja, det står antakelig alt på den (mellom ctrl og cmd)

Skrevet

Det funket ikke. Nå får jeg opp eplet på den grå skjermen, men det blir til et stoppskilt etterhvert. Eller en Ø...

Også står den ringen og jobber under der, men skjer ikkeno.

Skrevet

Da må du nok til med en oppstarts/installasjons-CD eller usb.

Hvis du ikke har en tilgjengelig kan du logge deg inn på itunes/appstore fra en annen maskin og laste ned OSX. Lagre den på en USB eller brenn disk image til CD og start maskina med denne i.

Jeg vet ikke hvor gammel Macen din er, men nyere MacBooker er bruker antakelig USB framfor CD.

Skrevet

Får ta den med meg til eplehuset i morgen tror jeg.

Men takk for hjelp. :)

Skrevet

Har du et Eplehus i nærheten er det garantert det enkeste!

:krysser fingrene:

Skrevet

Høres i grunn ut som et problem med harddisken, hadde samme situasjon med min mac helt i starten.

Håper de kan hjelpe deg på eplehuset :)

Gjest gjest17
Skrevet

Høres ut som om harddisken din tok kveld :-(

Skrevet

Eplehus mannen trodde også harddisken tok kvelden. Men jeg må på det andre eplehuset på tirsdag og gi sen til serviceavdeling der. Det var noe dritt.

• 2 år senere...
Skrevet

min harddisk tok også akkurat kvelden, er så stresset.. skal ha "eksamen" på fredag! hvor lang tid tok det på eplehuset for dem å fikse macen din og hvor mye kostet det?

Skrevet

Hos meg var det en ledning som hadde løsnet inni dataen et sted, så de måtte sette i ny ledning. Det gjorde at harddisken ble slettet, så jeg måtte (og hadde heldigvis) legge inn backup.. Tok 2 uker ca fra jeg leverte inn.

Skrevet

min harddisk tok også akkurat kvelden, er så stresset.. skal ha "eksamen" på fredag! hvor lang tid tok det på eplehuset for dem å fikse macen din og hvor mye kostet det?

Dette skjedde for noen uker siden på min mac også.

Det var da harddiskkabelen som hadde tatt kvelden.

Det gikk på reklamasjon, macen min er snart to år gammel.

Det tok nesten to uker. Skulle ta 5-7 dager, men ble utsatt til 7-9 dager pga stor pågang.

Så var det snøkaoset på Østlandet så de fikk ikke levert delen min den dagen.

Så hvis du har flaks: 1 uke.

Uflaks: 2 uker.

Prisen kommer ann på hva som har skjedd og hvorfor.

Er det en fuktskade som har ødelagt harddisken f.eks. blir det fort en dyrbar affære

Skrevet

Ja, harddiskkabelen var det hos meg og. Fikk det også på reklamasjon eller garanti eller hva det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...