AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 er det noe logikk i at nedgangen i kroppsstørrelse får fart på seg når man inntar mer fett??? Jeg innså at jeg egentlig spiste alt for lite fett og har i det siste par ukene vært mer bevisst på å spise mer fett; fett i form av ost, makrellitomat/fisk, avokado osv. Har ikke minska noe drastisk på karbohydratene, men spiste fra før av forholdsvis moderat lavkarbo, rundt 100-150 om dagen. Har imidlertid et visst øye med kaloriene, men ligger ikke veldig lavt, men på rundt 2000 og trener (jogger) og går sånn at jeg hver dag forbrenner ca 500-600 kcal. Så vil tro jeg ligger et par hundre i minus hver dag i gjennomsnitt. (inntar lite sukker og alkohol, og de karbohydratene jeg får i meg er fra frukt, grønnsaker, havregryn og yoghurt. Basically). Uansett, har hatt denne livsstilen en stund og har nok litt gradvis blitt litt mindre, men innså som sagt plutselig at jeg spiste veldig lite fett og økte bevisst inntaket av dette. Så lurer på om det e rnoe logikk i at det kan booste, selv om man ikke ligger ekstremt lavt i karbonivå. Anonym poster: 7bd0a81fadd35a7f1a09b3821c05b6ba
Gjest fry Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Logikken er at man gjennom inntak av fett, som i alle fall teoretisk skaper et lenger opphold mellom opplevelse av sultfølelse, totalt sett inntar færre kilokalorier i løpet av en dag. Endret 29. mars 2013 av fry 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Med vondt skal vondt fordrives? Allergisk mot melk jeg da, så det er uaktuellt med noe fett kosthold her. Anonym poster: 49b9c463e61467db7eeec13e42d976d3
Supraspinatus Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Logikken er som fry skriver at du ofte spiser mindre totalt når du spiser mer fett. I tillegg ser man at hvileforbrenningen er noe høyere hos dem som er fettadaptert. Det samme ser man når man øker muskelmassen. Det kan skyldes mer effektive mitokondria som er "kraftverkene" i cellene. I tillegg dersom man får i seg mer protein enn før øker dette også den termiske effekten siden det "koster mer" å fordøye proteiner. Så lenge du spiser grønnsakene dine er et høyfettskosthold helt uproblematisk. 1
Redbull Skrevet 29. mars 2013 #5 Skrevet 29. mars 2013 Allergisk mot melk jeg da, så det er uaktuellt med noe fett kosthold her. Anonym poster: 49b9c463e61467db7eeec13e42d976d3 Logisk... 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #6 Skrevet 30. mars 2013 Logikken er som fry skriver at du ofte spiser mindre totalt når du spiser mer fett. I tillegg ser man at hvileforbrenningen er noe høyere hos dem som er fettadaptert. Det samme ser man når man øker muskelmassen. Det kan skyldes mer effektive mitokondria som er "kraftverkene" i cellene. I tillegg dersom man får i seg mer protein enn før øker dette også den termiske effekten siden det "koster mer" å fordøye proteiner. Så lenge du spiser grønnsakene dine er et høyfettskosthold helt uproblematisk. Men vil dette også gjelde når man ikke ligger veldig lavt i karbohydrater? Og har det noe å si hvor karbohydratene kommer fra? Men merker at jeg føler meg bedre med mer fett (og det fettet jeg spiser er vel per definisjon såkalt sunt fett stortsett). Proteiner har jeg alltid spist ganske mye av. Masse egg, CC, kjøtt, ost....osv Anonym poster: df0d561454b6c00bfc8bb73a76a45281 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Med vondt skal vondt fordrives? Allergisk mot melk jeg da, så det er uaktuellt med noe fett kosthold her. Anonym poster: 49b9c463e61467db7eeec13e42d976d3 Hva er sammenhengen? Anonym poster: df0d561454b6c00bfc8bb73a76a45281 1
Supraspinatus Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 (endret) Men vil dette også gjelde når man ikke ligger veldig lavt i karbohydrater? Og har det noe å si hvor karbohydratene kommer fra? Men merker at jeg føler meg bedre med mer fett (og det fettet jeg spiser er vel per definisjon såkalt sunt fett stortsett). Proteiner har jeg alltid spist ganske mye av. Masse egg, CC, kjøtt, ost....osv Anonym poster: df0d561454b6c00bfc8bb73a76a45281 Veldig lavt trenger du ikke å ligge, men skal man spise et høyfettskosthold og samtidig spise masse karbohydrater så er det lett å spise seg opp i vekt og pådra seg en masse livsstilsykdommer. Jeg tror man sier at en bør tenke på fettinntaket dersom man spiser mer enn ca 100g karbo om dagen. Jeg tror også mange misforstår konseptet høyfettskosthold. Det er ikke slik at det absolutte inntaket skal være så veldig høyt. Det er egentlig snakk om at mesteparten av energien kommer fra fett. 60% og mer. Da sier det seg selv at en må redusere inntaket av karbohydrater til å passe regnestykket. Protein holdes konstant. Ingen bør egentlig ligge veldig høyt på karbohydrater, spesielt ikke de fine. Litt skader nok ikke, men det er forskjell på å spise en skål müsli om dagen og det å spise skiver med nugatti til alle måltider. Det har noe å si hvor karbohydratene kommer fra. Ideelt sett bør karbohydrater kommer fra kilder uten gluten som inneholder vitaminer, mineraler og fiber. Som grønnsaker, frukt eller til glutenfritt korn(dersom du ikke er så nøye på mengden) Endret 31. mars 2013 av Supraspinatus 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #9 Skrevet 31. mars 2013 Veldig lavt trenger du ikke å ligge, men skal man spise et høyfettskosthold og samtidig spise masse karbohydrater så er det lett å spise seg opp i vekt og pådra seg en masse livsstilsykdommer. Jeg tror man sier at en bør tenke på fettinntaket dersom man spiser mer enn ca 100g karbo om dagen. Jeg tror også mange misforstår konseptet høyfettskosthold. Det er ikke slik at det absolutte inntaket skal være så veldig høyt. Det er egentlig snakk om at mesteparten av energien kommer fra fett. 60% og mer. Da sier det seg selv at en må redusere inntaket av karbohydrater til å passe regnestykket. Protein holdes konstant. Ingen bør egentlig ligge veldig høyt på karbohydrater, spesielt ikke de fine. Litt skader nok ikke, men det er forskjell på å spise en skål müsli om dagen og det å spise skiver med nugatti til alle måltider. Det har noe å si hvor karbohydratene kommer fra. Ideelt sett bør karbohydrater kommer fra kilder uten gluten som inneholder vitaminer, mineraler og fiber. Som grønnsaker, frukt eller til glutenfritt korn(dersom du ikke er så nøye på mengden) Så, egentlig er det reduseringen av karbohydrater som har noe å si, ikke den økte fettmengden? Som sagt så spiser jeg svært sjelden søtsaker, chips etc, spiser så godt som aldri ferdigmat, så det fettet jeg spiser kommer stort sett fra fisk, ost, avokado og lignende. Jeg spiser ikke gluten, og heller ikke noe glutenfritt bakverk bortsett fra et par-tre knekkebrød om dagen. Spiser havregryn, yoghurt, frukt og grønnsaker som er karbokilden. Om dagen pleier det å bli mellom 100 og 150 igjennomsnitt. Har holdt et øye med kaloriinntaket ganske lenge og TROR ikke at jeg har redusert det totale inntaket noe spesielt den aller siste tiden, men har kanskje endra sammensetningen noe. Så det er derfor jeg lurer på om mer fett (av de typene som nevnt over) kan ha positiv effekt. Såkalt raske, lyse karbohydrater har jeg egentlig ikke spist på flere år. Anonym poster: df0d561454b6c00bfc8bb73a76a45281
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå