rmiahs Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har bestemt meg for å kjøpe hund og for å ta på meg det ansvaret som hører med det å ha hund. Har vokst opp med hund og føler meg trygg på hva jeg går til, men i og med at jeg alltid har hatt lyst på rottweiler - så krever jo det en god del av meg, både det å trene den fysisk og mentalt. Det store spørsmålet for meg er hvilken oppdretter jeg skal velge, blant et virrvarr av rottweileroppdrettere. Hvem er seriøse og ikke? Og hvem har den hunden som passer for meg? Jeg vil gjerne skaffe en tispe, siden dette blir min første rottweiler. Ønsker meg en rottweiler som er slank og lett i eksteriør, samtidig en aktiv og snill hund. Skjønner at det siste kommer an på hvordan man trener opp valpen og slike ting. Men vil gjerne ha en oppdretter som fokuserer på bra gemytt og god helse. En annen ting er at jeg helst vil finne noen som venter valpekull i sommer, slik at jeg får god tid (2-3 mnd) hjemme til å bli kjent med hunden før jeg begynner som smått på jobb. Virker som det er mange som venter kun til høsten... Noen som har tips og råd ang. dette? Blir veldig glad for svar :-) (PS: helst vil jeg finne en oppdretter nær meg. Bor i sør-trøndelag. Men dette spiller liten rolle om jeg finner en bra oppdretter uansett hvor i landet det måtte være.)
Gjest uAnonymbruker Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 Kontakt raseklubben, det er det letteste stedet å starte. Så tar du det derifra,
Favole Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Når jeg vurderte rottweiler fikk jeg veldig god kontakt med Knertebo, ei ufattelig hyggelig og kunnskapsrik dame som står bak Avler for bruks, og har dermed litt nettere rottweilere enn hva de typiske utstillingsoppdretterne kan levere. Men dette er også hunder med motor, så du bør nok ha et ønske om mer enn bare Hvermansens familiehund, men siden du i det hele tatt ønsker rasen antar jeg at du er interessert i noe mer enn å "bare" gå tur og å ha hund for kosen sin del De har nettopp fått valper Ville definitivt tatt kontakt med Anne-Marit hvis du skal ha valp fra Norge. Ellers er det nok en del bra å finne i Sverige, synes oppdrettere der generelt er bedre enn Norge når det gjelder å avle på gemytt og helse fremfor å avle en ny utstillingschampion. Blir det aktuelt med rottis igjen for min del er hun den første jeg tar kontakt med. Lykke til, det er så spennende å lete etter oppdretter og å finne "den rette"
Sulosi Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Raseklubben har oversikt over hvem som er flinke og har det gemyttet du ønsker. Jeg ville ringt flere oppdrettere og spurt dem om alt mellom himmel og jord, er de avvikende ville jeg strøket de fra lista og samme dersom de ikke driver med noe som helst trening via hundeklubber el lign.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå