Gjest Rux Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har et Canon EOS 400D speilreflekskamera som jeg kjøpte da jeg studerte. Jeg bruker det en del, men må innrømme at jeg ikke har vært så flink til å sette meg ordentlig inn i alle innstillinger og fine duppeditter som jeg hadde tenkt til Nå i det siste har jeg i alle fall lest meg opp litt og testet litt mer, og jeg kunne tenke meg å kjøpe et nytt objektiv, men er usikker på hvilket. Jeg tar mest portrettbilder og bilder av hundene mine, så etter hva jeg har lest meg fram til tror jeg vel at jeg vil ha et teleobjektiv. Er det noen som har peiling på foto og kan anbefale meg et slikt? Jeg er ikke ute etter noe dyre greier. Det viktigste for meg er at det er enkelt å ta gode portrettbilder (skarpt motiv og uklar bakgrunn). Samtidig hadde det vært fint å hatt et objektiv som funket fint når jeg tar bilder av bikkjene, men jeg vet ikke om tele er det riktige da? Hundene mine er så og si helt svarte, så det gjør jo ikke saken noe enklere... Blir veldig glad for alle råd jeg kan få!
Gjest Bond Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 trenger du så mye zoom om du tar portretter? villr tro nesten at om du allerede har en grei allarounder, kunne du kanskjr gå for en ren prime portrettlinse med bra lyssensitivitet? har selv denne og er ganske tilfreds. brukt den så langt på min gamle 40D som nå har tatt kvelden og fått en del bra portrettet med den! m.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16
Gjest padawan Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Det er vanlig med objektiv på cirka 100mm til portrettfoto. På denne siden kan du se hvordan ansiktet "forvrenges" på forskjellige grader av zooming.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Hvor mange andre fikk noia av "hvordan objektiv" ? Anonym poster: ac849501db53f173bd062ae27eb8445a 15
Guybrush Skrevet 29. mars 2013 #5 Skrevet 29. mars 2013 50mm f1.8 samt 100mm 1:1 macro vil jeg anbefale
Gjest Rux Skrevet 29. mars 2013 #6 Skrevet 29. mars 2013 Det er vanlig med objektiv på cirka 100mm til portrettfoto. På denne siden kan du se hvordan ansiktet "forvrenges" på forskjellige grader av zooming. Oi, såpass ja Jeg har bare lest flere steder at telelinse blir anbefalt til portretter, men da er jeg helt på bærtur da med andre ord 50mm f1.8 samt 100mm 1:1 macro vil jeg anbefale Tusen takk, da skal jeg titte på det Men når jeg skal ta bilder av bikkjene, er det noe spesielt jeg kan gjøre for å få gode bilder da? (Jeg er rimelig grønn på dette altså, har kun lært meg helt grunnleggende innstillinger) Syns det er vanskelig å få gode bilder av sorte hunder, i alle fall når de er i bevegelse og det ikke er veldig godt lys. Den ene har en helt ekstrem refleks i øya, så om det blir brukt blitz ser ho ofte ut som en djevelhund
Gjest padawan Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Oi, såpass ja Jeg har bare lest flere steder at telelinse blir anbefalt til portretter, men da er jeg helt på bærtur da med andre ord nja, helt på bærtur er du nok ikke. spør du tre forskjellige fotografer som er det beste å bruke får du minst to forskjellige svar. begrepet telelinse kan jo brukes som så mangt men linken jeg gav gir en god pekepinn på hva du sitter igjen med etter å ha brukt forskjellige grader av zooming.
Gjest Rux Skrevet 30. mars 2013 #8 Skrevet 30. mars 2013 Ok, var vel telezoom jeg har sett flest steder at har blitt anbefalt, men det er jo ikke noe poeng om det forvrenger ting på den måten. Tusen takk for gode tips! Det er jo så mye mer moro å fotografere når man har lært seg litt mer, men syns det var vanskelig å vite hvor jeg skulle starte....Så da er det kjempe kjekt når noen tar seg tid til å komme med råd til nybegynnere altså Hvis noen tilfeldigvis skulle vite om noen gode nettsider med tips og triks for nybegynnere må dere gjerne slenge inn flere linker. Ha en finfin påskehelg alle sammen
Guybrush Skrevet 30. mars 2013 #9 Skrevet 30. mars 2013 Viktig poeng. Du har aps-c sensor i ditt kamera slik at sammenligninger med fullformatskamera med tanke på brennvidde (mm på objektivet) blir feil. 50mm på ditt kamera blir som 70mm på fullformat. Mange av disse sammenligningene og anbefalningene med portrettfoto er lagd med fullformat i tankene 50-100mm brennvidde vil gi penest fremstilling av proposjoner ved portrett og normal avstand 1
Gjest Rux Skrevet 30. mars 2013 #10 Skrevet 30. mars 2013 Viktig poeng. Du har aps-c sensor i ditt kamera slik at sammenligninger med fullformatskamera med tanke på brennvidde (mm på objektivet) blir feil. 50mm på ditt kamera blir som 70mm på fullformat. Mange av disse sammenligningene og anbefalningene med portrettfoto er lagd med fullformat i tankene 50-100mm brennvidde vil gi penest fremstilling av proposjoner ved portrett og normal avstand Er det fordi kameraet mitt ikke akkurat er av de nyeste? Eller er det forskjellig på helt nye kameraer og? Tror jeg bare skal skrive opp det dere har foreslått her og gå i en fotobutikk og prøve ut litt jeg Men når jeg først er i gang.... Jeg leste på et annet forum at hvis man vil teste ut hvordan det er å bruke macro kunne man snu standardobjektivet. Stemmer det?? Og i så fall, hvordan i alle dager snur man objektivet??
Guybrush Skrevet 30. mars 2013 #11 Skrevet 30. mars 2013 Det er kun kameraene mer innen halvproffsegmentet (16 000 pluss i pris) som har fullformat. For en vanlig bruker har det lite for seg å kjøpe et såpass avansert kamera. Poenget er bare at den oversikten padawan linket til bruker bildeeksempler tatt med fullformatkamera, og at du må forflytte brennvidden tilsvarende for å se hvordan det ville blitt på ditt kamera "å snu objektivet" er bare å holde objektivet fysisk opp mot objektivåpningen slik at du kan se hvordan effekten blir. 100mm 1:1 macroen til canon er fantastisk med tanke på skarphet og bokeh. Se bildekesempel
Gjest padawan Skrevet 30. mars 2013 #12 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Er det fordi kameraet mitt ikke akkurat er av de nyeste? Eller er det forskjellig på helt nye kameraer og? Tror jeg bare skal skrive opp det dere har foreslått her og gå i en fotobutikk og prøve ut litt jeg du har flere typer bildebrikker med Crop og FullFormat (FF) som de mest vanlige. Som nybegynner er crop mer en godt nok for deg og du må drive ganske mye med fotografering for at FF skal kunne lønne seg. "å snu objektivet" er bare å holde objektivet fysisk opp mot objektivåpningen slik at du kan se hvordan effekten blir. 100mm 1:1 macroen til canon er fantastisk med tanke på skarphet og bokeh. Se bildekesempel Du kan få kjøpt "noen greier" som gjør at du kan feste objektivet motsatt vei av den du vanligvis fester det til kamerahuset men da er det ganske håpløs dybdeskarphet som testet tålmodigheten. Jeg vil heller anbefale TS å starte med et vanlig macro-objektiv og bli flink med det først. edit: jeg vil også anbefale TS å lese tråden Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til. Det er kanskje litt mye fototeknisk der men det skjønner du når du begynner å ta bilder. Endret 30. mars 2013 av padawan
Gjest Rux Skrevet 30. mars 2013 #13 Skrevet 30. mars 2013 Det er kun kameraene mer innen halvproffsegmentet (16 000 pluss i pris) som har fullformat. For en vanlig bruker har det lite for seg å kjøpe et såpass avansert kamera. Poenget er bare at den oversikten padawan linket til bruker bildeeksempler tatt med fullformatkamera, og at du må forflytte brennvidden tilsvarende for å se hvordan det ville blitt på ditt kamera "å snu objektivet" er bare å holde objektivet fysisk opp mot objektivåpningen slik at du kan se hvordan effekten blir. 100mm 1:1 macroen til canon er fantastisk med tanke på skarphet og bokeh. Se bildekesempel Jeg har så absolutt ikke bruk for et så dyrt og fancy kamera nei Det var så enkelt som å bare snu hele greia ja, trodde det kanskje var en eller annen fiffen teknikk jeg ikke hadde skjønt jeg Da var ikke det så spennende heller. Kan se ut som jeg må gå for forslagene dine altså, det bildet der var jo helt fantastisk. Hvis jeg kan få til så skarpe og fine bilder skal jeg være veldig fornøyd! Du kan få kjøpt "noen greier" som gjør at du kan feste objektivet motsatt vei av den du vanligvis fester det til kamerahuset men da er det ganske håpløs dybdeskarphet som testet tålmodigheten. Jeg vil heller anbefale TS å starte med et vanlig macro-objektiv og bli flink med det først. edit: jeg vil også anbefale TS å lese tråden Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til. Det er kanskje litt mye fototeknisk der men det skjønner du når du begynner å ta bilder. Takk for link, er veldig kjekt å ha litt mer å lese på! Jeg har kommet meg litt mer inn i detta med blender og lukkertid osv etterhvert som jeg har prøvd meg fram nå, men har så absolutt ikke vondt av å lese litt mer om det
Gjest padawan Skrevet 30. mars 2013 #14 Skrevet 30. mars 2013 Du kan få kjøpt "noen greier" som gjør at du kan feste objektivet motsatt vei av den du vanligvis fester det til kamerahuset men da er det ganske håpløs dybdeskarphet som testet tålmodigheten. Jeg vil heller anbefale TS å starte med et vanlig macro-objektiv og bli flink med det først. Disse heter reverse ring btw. for å skaffe deg en må du vite merke/model på kamerahuset og diameteren på objektivet du skal bruke. Diameteren står som regel ytterst på objektivet.
Gjest Rux Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 50mm f1.8 samt 100mm 1:1 macro vil jeg anbefale I dag har jeg kjøpt 50mm f1.8 og etter det lille jeg har testet foreløpig er jeg i alle fall veldig fornøyd! Må prøve meg fram mye mye mer, men det ser lovende ut altså Så tusen takk for tipset! Jeg sliter litt med autofokusen, spesielt når jeg tar bilder av bikkjene (mine stakkars prøvekanin-fotomodeller). Da har den vanskelig for å finne fokus. Kan det være fordi dem er svarte? Mulig jeg spør kjempe dumt, men jeg har ingen anelse Når jeg prøvde å bruke manuell fokus og akkurat de samme innstillingene ble det fine bilder.
Guybrush Skrevet 13. april 2013 #16 Skrevet 13. april 2013 Lær deg manuell fokusering først som sist. Auto bruker du når du har dårlig tid. Og ja sort motiv er verst å få autofokus på. Det er forresten makrodager på foto og videobutikken nå
Gjest Bond Skrevet 13. april 2013 #17 Skrevet 13. april 2013 Ville tro at med hunder trenger man autofokus og maaaaaange forsøk for å treffe riktig. Er i alle fall min erfaring. Med mindre hunden sover da. Hunder og små barn - begge like umulige å bruke manuell fokus på - synes jeg da. Men godt mulig jeg har kun truffet veldig rastløse hunder og småbarn
Gjest padawan Skrevet 13. april 2013 #18 Skrevet 13. april 2013 Nå vet jeg ikke hvor nærme du sitter når du prøver å ta bilde av hundene men det er 45 cm nærgrense på det objektivet. Tar du bilde av noe som er nærmere får objektivet problemer med å fokusere.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2013 #19 Skrevet 13. april 2013 Hvordan objektiv skal jeg velge? Hvilket objektiv? Mener du nok.
Safira Skrevet 13. april 2013 #20 Skrevet 13. april 2013 I dag har jeg kjøpt 50mm f1.8 og etter det lille jeg har testet foreløpig er jeg i alle fall veldig fornøyd! Må prøve meg fram mye mye mer, men det ser lovende ut altså Så tusen takk for tipset! Jeg sliter litt med autofokusen, spesielt når jeg tar bilder av bikkjene (mine stakkars prøvekanin-fotomodeller). Da har den vanskelig for å finne fokus. Kan det være fordi dem er svarte? Mulig jeg spør kjempe dumt, men jeg har ingen anelse Når jeg prøvde å bruke manuell fokus og akkurat de samme innstillingene ble det fine bilder. Ja, det kan være fordi de er svarte! Autofokusen trenger en kontrast for å fungere, så er det litt mørkt kan det bli vanskelig. Pass på at du velger fokuspunkt selv, og ikke lar kameraet velge. Ellers så er dybdeskarpheten ganske liten hvis du bruker detpå største blender, så hvis du beveger deg litt fremover eller bakover (skal ikke så mye til) etter å ha fokusert er det fort gjort å få fokusen ett annet sted enn det man ønsker. Det er ofte en tilvenningssak å bruke lyssterke objektiver, så mitt beste råd er å øve!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå