ninuska_ Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 Jeg vet at flere ikke slipper katten ut om natta, og jeg er egentlig en av dem - for jeg har hørt at de fleste ulykker skjer om natta. Min herremann har fått for seg at klokken tre om natta - the place to be: ute. Jeg har ikke noe problem med å stå opp for å slippe han ut, for så å legge meg igjen, men jeg kjenner jeg er litt mer bekymret på denne tiden av døgnet. Og da lurer jeg på: hva er det tidligste dere slipper pus ut?
Kjempeliten Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 vår katt pleier å være ute om natta. Han vil ikke være inne uansett, det blir bare bråk hvis vi tvinger han. De ser jo godt i mørket, så det skal jo egentlig ikke være noe problem. Har gått helt fint med den katten der i alle år hvertfall. 1
Gjest Spiderpig Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Min får gå ut tidligst rundt 06.00. Mistet den andre katten min i en påkjørsel midt på natten og er ikke komfortabel med at pus er ute om natten. 1
Nattergalen Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Her går katten ut og inn som den vil (så sant vi er til stede og kan slippe den ut og inn). På sommerstid er den så og si alltid ute om natta og sover inne på dagen. Vinterstid er den nok mer innekatt og da har vi også noen restriksjoner på å slippeden ut er hvis det er veldig kaldt ute. 1
ninuska_ Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2013 Takk for alle svar! Spiderpig - det er dette som er min bekymring også. Har du samme regel på sommerstid også? Det blir jo veldig lyst tidlig nå for tiden.
Gjest Spiderpig Skrevet 29. mars 2013 #6 Skrevet 29. mars 2013 Takk for alle svar! Spiderpig - det er dette som er min bekymring også. Har du samme regel på sommerstid også? Det blir jo veldig lyst tidlig nå for tiden. Ja. Pus døde i Juli, rundt fire på natten. Løp over en vei og en bil kjørte rett på..
Gjest Badebuksa Skrevet 29. mars 2013 #7 Skrevet 29. mars 2013 Nå har jeg katteluke, men tidligere har jeg sluppet ut pus når jeg har stått opp. Står ikke opp for å slippe ut katta altså, såpass må den finne seg i. Så da har det vært slik at "ok, er du inne kl 20, så blir du stengt inne" evt. etter det om jeg er våken. Har katta en tendens til å ville være ute hele kvelden, får man stenge den inne tidligere på kvelden. 1
Strange Doll Skrevet 29. mars 2013 #8 Skrevet 29. mars 2013 mine puser får være ute om natten om de vil, men jeg prøver alltid å få de inn før jeg går å legger meg. De får ikke gå ut igjen før jeg står opp, som på hverdagene er ca halv sju. Er ikke gira på å ha de ute om natten, men om jeg ikke finner de når jeg går å leter før jeg skal legge meg får de være ute. om sommeren er de ofte mer gira på å være ute om natten, og da er det vanskeligere å få de inn.
Gjest myr Skrevet 29. mars 2013 #9 Skrevet 29. mars 2013 Mine hannkatter er inne på natten. Og de synes det er ok. Har de inne fordi jeg bor i borettslag og det er flere katter her, så for å få ha nattefred har jeg de inne. Det betyr ikke at kattene ute holder tyst men da er ihvertfall ikke mine katter med på å holde naboene våkne 1
Aurora M. Skrevet 29. mars 2013 #10 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Jeg slipper henne tidligst ut sånn i halv 7 tiden, d.v.s hvis jeg har stått opp selv da. Hvis ikke får hun pent vente til matmor finner det for godt å starte dagen. Det er løpet av natten og i morgentimene før det er blitt skikkelig lyst at faren for påkjørsel er størst. Og husk det også ninuska: At gjør du det til en vane.. Vel.. Endret 29. mars 2013 av Aurora M. 1
Tomaten Skrevet 29. mars 2013 #11 Skrevet 29. mars 2013 Jeg vil helst at frøken surpomp skal være inne om natta, men gubben slipper hun ut når hun maser. Jeg liker ikke at hun er ute om natta, for det er ikke alltid hun da kommer når vi skal på jobb, og da må hun være ute helt til vi kommer hjem. Da er det bedre hun er inne om natta og får slippe ut når vi drar. 1
Brunhilde Skrevet 29. mars 2013 #12 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har katteluke, så her i huset bestemmer de helt selv. Unntaket er når gradestokken kryper ned mot minus 10, da stenger jeg den om natta så jeg har kontroll på hvor de er.
ninuska_ Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 29. mars 2013 Jeg slipper henne tidligst ut sånn i halv 7 tiden, d.v.s hvis jeg har stått opp selv da. Hvis ikke får hun pent vente til matmor finner det for godt å starte dagen. Det er løpet av natten og i morgentimene før det er blitt skikkelig lyst at faren for påkjørsel er størst. Og husk det også ninuska: At gjør du det til en vane.. Vel.. Ja, det er nå dette med å gjøre det til en vane. Jeg tror pus er litt ekstra gira fordi det er varmere i lufta og fuglene er oppe og kvitrer. Satser på at det stabiliserer seg nå fremover. Han står og skraper på døra (noe han aldri har gjort før) og da er fristelsen stor å slippe han ut.. Jeg skal prøve å ignorere han fremover. Det er kanskje best for å få han til å slutte?
Aurora M. Skrevet 29. mars 2013 #14 Skrevet 29. mars 2013 Ja, det er nå dette med å gjøre det til en vane. Jeg tror pus er litt ekstra gira fordi det er varmere i lufta og fuglene er oppe og kvitrer. Satser på at det stabiliserer seg nå fremover. Han står og skraper på døra (noe han aldri har gjort før) og da er fristelsen stor å slippe han ut.. Jeg skal prøve å ignorere han fremover. Det er kanskje best for å få han til å slutte? Det er måten å gjøre det på ja. Så er det bare å holde seg hard og motstå skraping og bedende blikk. Det gjør det kanskje litt lettere når du vet det er til hans eget beste. Det er tiden for lopper i blodet på pusene våre nå fremover, så da må vi tobeinte være litt på alerten og sette grenser.
ninuska_ Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Jeg får prøve å motstå, men det føles jo litt enklere å velge den lettvinte utveien slik at jeg får noe søvn om natta. Satser på at han roer seg etter et par netter! Når er det de må inn disse pusene deres da? Det blir jo mørkt rundt 19. Er det ok så lenge det er kveld, og ikke natt? Endret 29. mars 2013 av ninuska_
Wonderbitch Skrevet 29. mars 2013 #16 Skrevet 29. mars 2013 Katter er jo nattmennesker (eh, nattkatter) så de foretrekker jo å sove om dagen og litt mer action om natten. Synet deres er jo spesielt tilpasset natten. Men om du bor et sted hvor det er mye trafikk bør du kanskje holde de inne. Mine får gå ut og inn som de vil (GRRR kl 4 om natten inkludert) men nå er det ikke så veldig mye trafikk her da.
Gjest Spiderpig Skrevet 30. mars 2013 #17 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Jeg får prøve å motstå, men det føles jo litt enklere å velge den lettvinte utveien slik at jeg får noe søvn om natta. Satser på at han roer seg etter et par netter! Når er det de må inn disse pusene deres da? Det blir jo mørkt rundt 19. Er det ok så lenge det er kveld, og ikke natt? Min får ikke gå ut etter 19.00/20.00 om vinteren, 21.00 om sommeren, senere om jeg har ferie f.eks.. Er han ute får han jo lov til å være ute lenger enn 19.00, men slipper han ikke ut da (for da blir han fort opptatt i et par timer) Skjeldent jeg trenger å rope på han da han som regel kommer av seg selv for å si hei ganske ofte. Endret 30. mars 2013 av Spiderpig
Aurora M. Skrevet 30. mars 2013 #18 Skrevet 30. mars 2013 Om jeg skal tidlig opp, slipper jeg henne ikke ut igjen etter sånn ca 19.00. Som oftest kommer hun jo når jeg roper, men man kan aldri vite om de har tatt seg en lengre runde. Hvis hun er ute kl. 19.00, så roper jeg henne inn senest sånn i 21.00-tiden. For å si det på en annen måte, så har hun rundt 11-12 timer 'utemuligheter' i døgnet, og det synes jeg er bra. Katter sover mye, og selv om det er mer naturlig for dem å slumre i korte stunder gjennom hele dagen, så tilpasser også dette seg til en viss grad. Jeg opplever henne stort sett som rolig når hun er inne, og hun sover en god del. Noe masing er det selvsagt her og, spes. på denne tiden av året, men det gir seg veldig fort så lenge hun vet at det ikke nytter likevel. Det er ikke sånn krevende masing, mer sånn håp om unntak. Jeg tror det er en kjempefordel å være konsekvent med slike ting helt fra starten, slik at man får et kattehold som er til å leve med for både katt og eier. Blir mindre omplasseringer av slikt! 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #19 Skrevet 30. mars 2013 Kanskje greit å kjøpe en klokke som de kan ha rundt potene, og si med streng stemme: "Nå, Pus, har jeg kjøpt en klokke til deg. Utetid: Fra 07:00. Innetid: Innen kl 19:00". Anonym poster: 71ef29a730f60ca85b93ac0d9217d672 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #20 Skrevet 30. mars 2013 Kattene vi har hatt tidligere slapp vi alltid ut om natta. Katten vi har nå får velge selv om han vil ut eller ikke. Når det er sakt, så bor vi i veldig rolige omgivelser med svært lite trafikk på natta og det har aldri skjedd dem noe. Hadde vi bodd et sted med mer trafikk hadde jeg nok vært litt mer bekymra. Men slik det er her, er jeg aldri redd for at det skal skje ham noe. Anonym poster: 4adf23775945ae291b3341fa33be44b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå