AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 Hei, til du eller dere som tar dere tid til og lese. Problemet mitt er null mensen og legen gjør ingenting med det, jævla legekontor! Jeg sluttet på pp Juni 2012, hadde normal mensen hver mnd frem til November 2012. Da mensen min plutselig bestemte seg for ikke og komme mer. Vi er nå i Mars, hvert øyeblikk er vi i April. Jeg har vært hos legen og fortalt hva problemet/situasjonen er, men det er ingenting legen gjør. Jeg får bare beskjed om og vente, da mensen plutselig vil være tilbake. - Selv begynner jeg og bli ganske urolig, moren min har tidligere hat forstadier på kreft i livmoren. Jeg er livredd for at dette kan skje meg, da jeg ikke har hat mensen på lenge. Legen har tatt noen blodprøver, men har kommet frem til at alt er fint og jeg bare må vente på at mensen skal komme igjen. Da det visstnok ikke er så unormalt at mensen kan bli vekk etter pille slutt. Grunnen for at jeg sluttet på pp er fordi jeg og min samboer hadde bestemt oss for å bli gravide:) I den siste tiden(la merke til dette i slutten av Februar og spekulerte i om jeg var gravid, har ikke tatt noen test, da jeg har hørt at det er umulig og bli gravid uten mensen) har jeg blitt utrolig stor over hoftene og magen min kan til tider se ut som om jeg er gravid og nippe lene mine har blitt mye større. Jeg vet dette er tegn på graviditet, men jeg føler meg ikke gravid, ikke at jeg vet hvordan det er. Men har søkt om symptomer på nettet. Så jeg tenker dette kommer av pille slutt? - Hvis mulig? Eller om det bare er fordi jeg blir eldre? (Jeg er nå 23,blir 24). Jeg trenger sårt noen råd, og kanskje jeg evt burde bytte lege? Anonym poster: eac6b4a398169ddf66598e504df2efe0
Sulosi Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 Det er mulig å bli gravid selv om mensen har stoppet opp. Hvis du har hatt eggløsning så er det qluet her og den kan du jo hatt feks tidlig i januar men så blott gravid ergo mensen uteblir igjen. Jeg ville tatt en test før jeg i det hele tatt vurderte å bytte lege eller kreve behandling av noe slag. Litt flaut å klage hvis det viser seg å bo noen i magen din 2
Nysjerriggutt Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Legen din har jo utdannelse og dermed kunnskap til å si dette. Jeg synes derfor du skal velge å høre på han. En annen ting som kan være smart er om du får en annen lege/gynekolog (lege med spesial kompetanse i kvinners underliv og sykdommer i underlivet, samt graviditet og fødsel) til å sjekke både graviditet og livmorskreft og sjekke din allmenntilstand generelt. Dette er jo en viktig ting uansett om du er gravid eller ikke. Om det er slik at du ikke er fornøyd med din fastlege kan du når som helst helt lovelig bytte fastlege, dette gjør du på nettet. Å bytte fastlege er noe man har rett til, og gjøre 2 ganger i året hvis je ikke tar helt feil. Sender med denne linken: http://www.legelisten.no/om-fastlegeordningen Her kan du lese om hvordan du bytter, og det er også en link til hvordan du bytter der. Håper dette kunne hjelpe deg litt, og lykke til med barn. Mvh Gutt 18 3
Nique Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Først, ta en test for å utelukke en eventuell graviditet. Som Sulosi sier, du kan bli gravid uten å ha fått mensen, alt som trengs er en eggløsning. For det andre, bytt fastlege. Om han ikke foreslo graviditetstest når du har gått så lenge uten mens, samt ikke vil utrede mer, så tar han det ikke seriøst nei. Riktig nok kan det ta tid å komme tilbake i normal syklus, men da skulle du vel strengt tatt ikke fått mens etter pp-slutt, som da gikk normalt i 5 mnd, for så å stoppe helt i 5 mnd igjen. Som du selv sier, din mor har hatt forstadie til kreft i livmoren, bare det burde fått det til å ringe en bjelle hos legen din. Det er desverre ikke alle leger som tar pasientene sine like seriøst. 4
Nerine_ Skrevet 29. mars 2013 #5 Skrevet 29. mars 2013 Det er helt normalt at syklusen ikke er stabil det første året etter pilleslutt. Er du gravid vil det slå ut på en test. Legen din gjør iallefall alt "etter boka", så det er ingen vits å reagere på det. 4
Merete76 Skrevet 29. mars 2013 #6 Skrevet 29. mars 2013 flott svar af ung gutt . Livmoderhalskreft er i min 70 % aftilfeldene hpv associert ( seksuelt overførbar virus) og ikke arveligt. livmoderkreft findes derimot i genetisk utgave. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Test deg for graviditet som de andre her sier, og er du ikke gravid så be fastlegen din om å ta en celleprøve av livmoren, og vurder å bytt fastlege da h*n burde ha henvist deg til en utredning hos en gynekolog eller noe sånt, det er normal at syklusen tuller ved p-pille-slutt ja, men man vet aldri, kanskje det faktisk er en grunn til at du ikke blir gravid. Men jeg håper at du er gravid! Og kan ikke skjønne at du ikke har testet deg allerede Men du er kanskje redd for å få negativt svar. Anonym poster: 4e59960f737ab04f665cf3b440dc9cf8
Tomaten Skrevet 30. mars 2013 #8 Skrevet 30. mars 2013 Jeg setter spørsmålstegn til at du ikke har testet deg jeg. Hvorfor har du ikke tatt en graviditetstest? Det var jo det første jeg ville gjort for å utelukke graviditet, allerede i Desember kanskje. Dessuten trenger du ikke å bytte fastlege for dette. Alternativet er å be fastlegen om en henvisning til gynekolog (etter at du har tatt test vell og merke). Gynekologer er da spesialister på underlivet og kan kanskje svare på litt mer enn fastlegen din kan. 2
Nerine_ Skrevet 30. mars 2013 #9 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Test deg for graviditet som de andre her sier, og er du ikke gravid så be fastlegen din om å ta en celleprøve av livmoren, og vurder å bytt fastlege da h*n burde ha henvist deg til en utredning hos en gynekolog eller noe sånt, det er normal at syklusen tuller ved p-pille-slutt ja, men man vet aldri, kanskje det faktisk er en grunn til at du ikke blir gravid. Men jeg håper at du er gravid! Og kan ikke skjønne at du ikke har testet deg allerede Men du er kanskje redd for å få negativt svar. Anonym poster: 4e59960f737ab04f665cf3b440dc9cf8 Det er ikke vanlig å bli henvist videre før man har prøvd i minst ett år. Og det er forresten livmorhalsen man tar celleprøve av, ikke selve livmoren. Endret 30. mars 2013 av Nerine_ 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #10 Skrevet 31. mars 2013 Jeg mente at hun kan bli henvist pga manglende mens, eller iallefall at fastlegen tar de prøvene h*n kan. Vet at man ikke blir henvist ang blir ikke gravid før man har prøvd i ett år. Anonym poster: 4e59960f737ab04f665cf3b440dc9cf8
Nerine_ Skrevet 31. mars 2013 #11 Skrevet 31. mars 2013 Jeg mente at hun kan bli henvist pga manglende mens, eller iallefall at fastlegen tar de prøvene h*n kan. Vet at man ikke blir henvist ang blir ikke gravid før man har prøvd i ett år. Anonym poster: 4e59960f737ab04f665cf3b440dc9cf8 Ja men det er helt normalt at mensen tuller etter pilleslutt. Ingen grunn til å henvise før det har gått en stund. 3
fionel Skrevet 31. mars 2013 #12 Skrevet 31. mars 2013 Enig med de over her ta en test og dersom den er negativ be legen om henvisning elle gå til gynekolog privat, det gjorde jeg og fikk hjelp samme dag Lykke til
Athene Skrevet 1. april 2013 #13 Skrevet 1. april 2013 Det er ikke uvanlig at syklusene klusser eller henger seg, selv om de har vært regelmessige noen måneder etter pilleslutt. Det kan ta opp over ett år før virkningen av p-pillen på hormonene er helt ute av kroppen. I og med at du er så ung er jeg enig i legens vurdering. Se det ann til sommeren, sannsynligvis dukker mensen opp igjen. Det er ingen vits i å begynne med gyenkologtimer og hormonell støtte før man må. Har du fortsatt ikke fått tilbake mensen i juni går du til legen igjen og ber om henvisning til gyenkolog. Det er lite en fastlege kan gjøre med denne typen problem. Eller gå privat om du vil ha litt fortgang i det. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #14 Skrevet 1. april 2013 Hei, til du eller dere som tar dere tid til og lese. Problemet mitt er null mensen og legen gjør ingenting med det, jævla legekontor! Jeg sluttet på pp Juni 2012, hadde normal mensen hver mnd frem til November 2012. Da mensen min plutselig bestemte seg for ikke og komme mer. Vi er nå i Mars, hvert øyeblikk er vi i April. Jeg har vært hos legen og fortalt hva problemet/situasjonen er, men det er ingenting legen gjør. Jeg får bare beskjed om og vente, da mensen plutselig vil være tilbake. - Selv begynner jeg og bli ganske urolig, moren min har tidligere hat forstadier på kreft i livmoren. Jeg er livredd for at dette kan skje meg, da jeg ikke har hat mensen på lenge. Legen har tatt noen blodprøver, men har kommet frem til at alt er fint og jeg bare må vente på at mensen skal komme igjen. Da det visstnok ikke er så unormalt at mensen kan bli vekk etter pille slutt. Grunnen for at jeg sluttet på pp er fordi jeg og min samboer hadde bestemt oss for å bli gravide:) I den siste tiden(la merke til dette i slutten av Februar og spekulerte i om jeg var gravid, har ikke tatt noen test, da jeg har hørt at det er umulig og bli gravid uten mensen) har jeg blitt utrolig stor over hoftene og magen min kan til tider se ut som om jeg er gravid og nippe lene mine har blitt mye større. Jeg vet dette er tegn på graviditet, men jeg føler meg ikke gravid, ikke at jeg vet hvordan det er. Men har søkt om symptomer på nettet. Så jeg tenker dette kommer av pille slutt? - Hvis mulig? Eller om det bare er fordi jeg blir eldre? (Jeg er nå 23,blir 24). Jeg trenger sårt noen råd, og kanskje jeg evt burde bytte lege? Anonym poster: eac6b4a398169ddf66598e504df2efe0 Vent med å få barn til du har lagt fra deg slike ting som: jævla legekontor. Anonym poster: 01c1fdb3e4db4a3af7aaddbd5b064055 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #15 Skrevet 1. april 2013 Legen har gjort helt riktig vurdering og gitt riktig råd. Det er ikke nødvendig å ta urinprøve til graviditetstest i tillegg til blodprøve hvis blodprøven ikke viser graviditet. Gynekolog ville gjort samme vurdering. Legen kunne nok ha forklart bedre, men jeg mistenker at trådstarter selv sperrer for kommunikasjonen med sine holdninger, som synliggjøres av ordbruken "jævla legekontor" og "driter i problemet vårt". Anonym poster: 7f0e9fb072d2d26241de938bdfc1664a 3
Nerine_ Skrevet 1. april 2013 #16 Skrevet 1. april 2013 Enig med de over her ta en test og dersom den er negativ be legen om henvisning elle gå til gynekolog privat, det gjorde jeg og fikk hjelp samme dag Lykke til Som sagt hundre ganger før i tåden, man har ikke rett på hjelp før det har gått minst ett år.
fionel Skrevet 1. april 2013 #17 Skrevet 1. april 2013 Som sagt hundre ganger før i tåden, man har ikke rett på hjelp før det har gått minst ett år. noen som har en dårlig dag?? Jeg skrev ELLER GÅ PRIVAT!
Nerine_ Skrevet 1. april 2013 #18 Skrevet 1. april 2013 noen som har en dårlig dag?? Jeg skrev ELLER GÅ PRIVAT! Nei absolutt ikke, forstår bare ikke hvorfor du foreslår at hun skal be legen om henvisning når det er sagt mange ganger at det er noe hun ikke har krav på. 1
fionel Skrevet 1. april 2013 #19 Skrevet 1. april 2013 Nei absolutt ikke, forstår bare ikke hvorfor du foreslår at hun skal be legen om henvisning når det er sagt mange ganger at det er noe hun ikke har krav på. Når du selv er bekymret for at det er noe galt og hun Jar historie med sykdommer. Jo da kan du gå til legen og si du er bekymret O redd of ønsker å bare sjekke det ut, da vil ikke en normal oppegående lege nekte deg henvisninger til en gynekolog......
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #20 Skrevet 1. april 2013 Når du selv er bekymret for at det er noe galt og hun Jar historie med sykdommer. Jo da kan du gå til legen og si du er bekymret O redd of ønsker å bare sjekke det ut, da vil ikke en normal oppegående lege nekte deg henvisninger til en gynekolog...... Men når du begrunner med at du er redd for at noe er galt fordi mensen er borte, så får hun beskjed om at det er helt normalt det første året etter hormonprevensjonsslutt. Anonym poster: 1171272721eeb2a6e2f6f80c0293e17e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå