Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To venninner og jeg skal på sydentur til sommeren. Vi gleder oss til total avslapning, late dager på stranden med bøker og blader, bading, kanskje noen gåturer i fjellandskapet rundt der vi bor og turer på byen om kvelden. Ja - kort sagt gjøre det som faller oss inn.

En tredje venninne av meg har hintet om at hun kan tenke seg å være med. Jeg er i tvil om jeg sjal invitere henne eller ikke. Hun er fysisk funksjonshemmet og sitter i rullestol (men kan gå kortere avstander med støtte). I tillegg er armene svake, så hun kan ikke ta seg frem selv med rullestol, men må trilles av en annen.

Jeg er veldig glad i henne og skulle gjerne hatt henne med. Men jeg har vært på ferie med henne før, og har vært ganske sliten etter disse turene. Og det krever mye planlegging - vi må feks finne hotell som er tilrettelagt med strender som er tilgjengelige med stol. Fortau, restauranter og butikker er også mindre tilrettelagt i Hellas (der vi har tenkt oss), og jeg vet av erfaring at dette ikke blir den avslappende ferien jeg har sett for meg hvis jeg inviterer henne. Samtidig vil jeg føle meg som et dårlig menneske hvis jeg ikke inviterer henne med.

Hm, jeg er så i tvil. Hva tenker dere om dette dilemmaet?

Anonym poster: f02c494e001902fbaddfdbd46d36749c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig for henne å ansette noen til å ta det tunge arbeidet med henne i ferien?

Anonym poster: 726595aa34b99aa3f9c017d4b13a9199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig for henne å ansette noen til å ta det tunge arbeidet med henne i ferien?

Det tviler jeg på at hun har råd til. Jeg tror også det ville virket litt snodig å ha med en fremmed person, og samtidig fjerner det jo ikke behovet for tilrettelegging og mangel på tilgjengelighet.

TS

Skrevet

Hun kan ha rett til BPA og kan kanskje samle opp timer slik at denne kan være med til syden. Eller søke om å få refundert utgifter til ledsager. Men som du sier, det vil jo legge begrensninger på dere andres valgmuligheter. Ikke lett, den der.

AnonymBruker
Skrevet

Det tviler jeg på at hun har råd til. Jeg tror også det ville virket litt snodig å ha med en fremmed person, og samtidig fjerner det jo ikke behovet for tilrettelegging og mangel på tilgjengelighet.

TS

Hjelperen blir du fort kjent med, så ikke bekymre deg for det!

Men skjønner det er mye annet som må tilrettelegges også.

Det er sikkert sårt for henne å ikke kunne bli med, så om det er en veldig god venninne, ville jeg sett hva som kunne gjøres uten at det ødelegger for deres ferie.

Pringle sier det kanskje er mulighet å få reisefølget dekket, da er jo det tyngste ordnet opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en hvit løgn om at hotell uten heis og fasiliteter som er tilrettelagt rullestol allerede er bestilt, og at vi har planlagt masse fjellturer.

Anonym poster: bb0f0f773913fa31e348737e8f721efc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en vanskelig situasjon, jeg ville ha valgt en løsning som tilsier at dere reiser på egenhånd - så kan du og denen venninnen din ta en tur sammen i høst eller noe. Du er ikke ute etter å såre henne, og det er en ærlig sak å ikke ønske å tilrettelegge ferien etter en person. Jeg ville ha sagt at dette blir en jentetur for deg og din andre venninne men at dere tar tur sammen til høsten feks.

Anonym poster: 302c8db9a740d08cb35f316ea324cb0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser på at dere skal på fjellturer, utflukt til vingård, hva som helst, og at det dessuten er veldig kronglete gater på den øya og helt håpløst med rullestol. Så planlegger du en ny tur med venninna di, slik at hun også har noe å se frem til.

Anonym poster: 0b9753016910e6b7fb9a7eda2db92c55

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg ville aldri tilbragt ferien min som personlig assistent for en venninne. Bare det å gå på restaurant blir en ekspedisjon med en rullestol i et land som kanskje er enda verre tilrettelagt for funksjonshemmede enn Norge er... og her er det ikke stort å skryte av.

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet (endret)

Jeg har full forståelse for måten du tenker på, men jeg synes absolutt ikke at du er et dårlig menneske.

Du og den andre venninnen har planlagt ganske mye og ferien vil jo ikke bli slik om hun blir med.

En ferie koster tross alt ganske mye penger, og det er i alle fall ikke meningen at man skal grue seg til den! (Som sikkert kommer til å skje om dere bestiller turen med henne).

Jeg ville faktisk gjort som en over meg sier, og dratt en hvit løgn.

Om dere må omorganisere alt, skjønner jeg at det blir stressete å ha henne med; ting blir jo litt begrenset.

Edit: Autocorrect

Endret av Dreamdrops
Skrevet

Om hun bare har hintet, så lat som du ikke har lagt merke til det. Det er ikke slemt uansett når man er mange i en venninnegjeng, noen ganger er alle med, andre ganger bare noen få :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...