AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #1 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei Jeg synes det virker veldig interessant å jobbe som kommunikasjonsrådgiver. Å f.eks ha ansvaret for sosiale medier for en bedrift, skrive pressemeldinger osv. Er det noen som jobber som kommunikasjonsrådgiver, eller et lignende yrke.. eller noen som har noen andre erfaringer fra denne bransjen? Er interessert i all informasjon :D Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dianna Skrevet 28. mars 2013 #2 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei! Jeg er ikke kommunikasjonsrådgiver selv, men jeg har et par venninner som jobber som det. Hun ene er redaktør for landets største medlemsblad, faktisk, og hun andre jobber med mer generelle kommunikasjons/rådgivningsoppgaver. Hvilken type arbeidsoppgaver du får varierer ofte etter størrelsen på bedriften, om bedriften har flere kommunikasjonsrådgivere (og kommunikasjonsdirektør.) Noen stillinger er veldig praktiske (du oppdaterer websider og produserer medlemsblad), mens andre bygger mer på rådgivning, og du jobber tett inn mot administrerende direktør/andre du skal veilede med tanke på uttalelser til media. Noen jobber mye med såkalt krisekommunikasjon (dette er gjerne bedrifter som er store og kan få medfart i media), da kreves det som regel at man har bakgrunn som journalist. Mitt inntrykk er at de fleste som jobber som kommunikasjonsrådgiver enten har bakgrunn fra PR/journalistikk-studier og gjerne noen år praksis. Selv om det ikke er like mange om beinet som i mediebransjen sikter ofte mange medie/reklamefolk seg over i kommunikasjon (bedre betalt og ofte mindre stress.) Jeg tror også det er vanskelig å starte fra scratch i en slik stilling (ofte har du få eller ingen rundt deg), og at det dermed er greit med utdannelse og/eller erfaring for å bli trygg i jobben. I mindre sentrale områder har jeg inntrykk av at det er ganske enkelt å få jobb. Vet ikke om dette var svar på det du lurte på, bare å spørre hvis du lurer på noe annet, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
For the ladies Skrevet 28. mars 2013 #3 Del Skrevet 28. mars 2013 Søstra mi jobbet som dette i USA (silicon valley), hvor hun hadde ansvaret for hele markedsavdelingen og kommunikasjon. Hun likte det ganske godt da det er en spennende og veldig variert jobb, men det er jo litt avhengig av hva slags selskap man jobber for. Hun var jo heldig som jobbet i et relativt ungt IT selskap, på en plass som er kjent for entrepenør ånd. Så ikke så veldig relevant i forhold til mesteparten her i norge. Men hun har en solig bakgrunn da i forhold til skole, om man bør ha en utdannelse som dekker en del av denne typen arbeid. Markeds kanaler, markedsføring, kommunikasjon etc. Har man ikke den grunnleggende bakgrunnen så stiller man VELDIG svakt i en slik jobb ved mer eller mindre det er en liten stilling i en større markeds avdeling. Har en gammel bekjent som ble ansatt inn i en slik rolle i et relativt lite olje selskap uten annen relevant bakgrunn enn salg, men fikk stillingen på forutsetning at han tok kvelds studier parallelt med jobben slikt at han ville ha den formelle bakgrunnen etterhvert. Kunne godt tenkt meg en slik stilling selv, men for min del måtte det da vært for det rette selskapet for at det sku vært aktuelt. Enten et nytenkende og innovativt selskap eller et mindre relativt ungt selskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #4 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei! Jeg er ikke kommunikasjonsrådgiver selv, men jeg har et par venninner som jobber som det. Hun ene er redaktør for landets største medlemsblad, faktisk, og hun andre jobber med mer generelle kommunikasjons/rådgivningsoppgaver. Hvilken type arbeidsoppgaver du får varierer ofte etter størrelsen på bedriften, om bedriften har flere kommunikasjonsrådgivere (og kommunikasjonsdirektør.) Noen stillinger er veldig praktiske (du oppdaterer websider og produserer medlemsblad), mens andre bygger mer på rådgivning, og du jobber tett inn mot administrerende direktør/andre du skal veilede med tanke på uttalelser til media. Noen jobber mye med såkalt krisekommunikasjon (dette er gjerne bedrifter som er store og kan få medfart i media), da kreves det som regel at man har bakgrunn som journalist. Mitt inntrykk er at de fleste som jobber som kommunikasjonsrådgiver enten har bakgrunn fra PR/journalistikk-studier og gjerne noen år praksis. Selv om det ikke er like mange om beinet som i mediebransjen sikter ofte mange medie/reklamefolk seg over i kommunikasjon (bedre betalt og ofte mindre stress.) Jeg tror også det er vanskelig å starte fra scratch i en slik stilling (ofte har du få eller ingen rundt deg), og at det dermed er greit med utdannelse og/eller erfaring for å bli trygg i jobben. I mindre sentrale områder har jeg inntrykk av at det er ganske enkelt å få jobb. Vet ikke om dette var svar på det du lurte på, bare å spørre hvis du lurer på noe annet, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Tusen takk. et utrolig bra svar som fikk meg til å bli enda mer giret på å bli kommunikasjonsrådgiver. Vet du hvilken utdannelse venninne dine har tatt? Jeg skal mest sannsynlig begynne på bachelor i PR og markedskommunikasjon på BI til høsten. Tror du dette kan være rett utdanning? Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dianna Skrevet 28. mars 2013 #5 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Hei Så bra at svaret kan være til nytte. Venninnen min er utdannet journalist (fra Journalisthøyskolen), og gikk rett ut i jobb som kommunikasjonsrådgiver, faktisk. Nå skal jeg ikke påberope meg all verdens kunnskap om PR-og kommunikasjonsstudiet på BI, men jeg kan si såpass: Mitt inntrykk er at det ofte er bedre å ha utdannelse fra journalisthøyskoler eller innen medievitenskap, alternativt markedsføring. PR- og kommunikasjonsutdannelsen er relativt nytt (det ble erstattet av journalistikkstudiet som ikke hadde nok søkere), og det kan ofte være tricky med relativt nye utdanninger som bedrifter ikke kjenner til. Iallfall om du bare har bachelorgrad. Personlig hadde jeg nok heller valgt journalistikk eller markedsføringsstudier (som kommunikasjonsrådgiver må du kunne selge bedriften og noen ganger også pressemeldinger til media), mens jeg jobbet i et medium ved siden av. Uansett hva du velger av studier er det viktigste å få relevant praksis, gjerne som journalist og ved å jobbe i kommunikasjons/informasjonsavdelinger. Har du riktig praksis og gode referanser tror jeg ikke det er så viktig om du har valgt markedsføring eller PR- og kommunikasjonsledelse. Ps: Mange kommunikasjonsrådgiverstillinger blir utlyst av staten, og skal du "høyere" enn kommunikasjonsrådgiver kreves det ofte mastergrad. Endret 28. mars 2013 av Dianna 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #6 Del Skrevet 28. mars 2013 Bachelor i PR og Markedskommunikasjon, evt PR, Kommunikasjon og Media er en god begynnelse. Du bør imidlertid ha annen kompetanse ved siden av. Sikter du deg inn mot helseinformasjon bør du ha noe helsefag, Sikter du mot oljeindustri bør du kunne noe om oljeindustrien, osv. Informasjons/kommunikasjonsutdanningene gir deg verktøy for å utføre kommunikasjonsoppgaver og planlegge disse, men du har også behov for å kunne fagområdet du skal kommunisere innenfor. Du må rett og slett vite hva du snakker om. Dette kan læres gjennom praksis, men det tar tid, ofte lang tid. Jeg har jobbet med informasjon og medier i mange år, og har også utdanning i kommunikasjon og PR. Jeg manglet ofte fagkunnskap på de felta jeg skulle kommunisere innenfor, og dette blir også ofte etterspurt av arbeidsgiverne. Du lærer mye gjennom jobben, men sikter du deg inn på et spesielt arbeidsfelt anbefaler jeg deg å ta "dobbelt" utdanning. I tillegg til det som er nevnt tidligere jobber kommunikasjonsrådgivere også ofte med kampanjer, meningspåvirkning, holdningsskapende arbeid, kurs og opplæring, så det er et svært variert og spennende yrke. Lykke til! Anonym poster: 6fe1e71f47489dc964cb06e5d393e108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #7 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei Så bra at svaret kan være til nytte. Venninnen min er utdannet journalist (fra Journalisthøyskolen), og gikk rett ut i jobb som kommunikasjonsrådgiver, faktisk. Nå skal jeg ikke påberope meg all verdens kunnskap om PR-og kommunikasjonsstudiet på BI, men jeg kan si såpass: Mitt inntrykk er at det ofte er bedre å ha utdannelse fra journalisthøyskoler eller innen medievitenskap, alternativt markedsføring. PR- og kommunikasjonsutdannelsen er relativt nytt (det ble erstattet av journalistikkstudiet som ikke hadde nok søkere), og det kan ofte være tricky med relativt nye utdanninger som bedrifter ikke kjenner til. Iallfall om du bare har bachelorgrad. Personlig hadde jeg nok heller valgt journalistikk eller markedsføringsstudier (som kommunikasjonsrådgiver må du kunne selge bedriften og noen ganger også pressemeldinger til media), mens jeg jobbet i et medium ved siden av. Uansett hva du velger av studier er det viktigste å få relevant praksis, gjerne som journalist og ved å jobbe i kommunikasjons/informasjonsavdelinger. Har du riktig praksis og gode referanser tror jeg ikke det er så viktig om du har valgt markedsføring eller PR- og kommunikasjonsledelse. Ps: Mange kommunikasjonsrådgiverstillinger blir utlyst av staten, og skal du "høyere" enn kommunikasjonsrådgiver kreves det ofte mastergrad. Men jeg føler at det er så utrolig mange som har studert markedsføring, og at PR og markedskommunikasjon er litt mer "nytt og spesielt". Markedsføring på BI er blitt litt mainstream om du skjønner. Det er en utdanning folk gjerne tar fordi de ikke vet helt hva de vil, " men markedsføring er jo gøøøy deeet" Markedsføring har også mer tallfag i utdanningen, mens PR og markedskommunikasjon har litt mer kommunikasjon og mediefag. Så jeg synes PR og markedskommunikasjon virker mye mer interessant, og virker igrunn som den perfekte utdanningen for å bli kommunikasjonsrådgiver. Men ja, jeg er klar over at det er veldig viktig med relevant erfaring ved siden av, noe som jeg skal prøve å få til. Jeg har også bestemt meg at jeg skal ta enten et halvår i utlandet, eller internship (jobbpraksis i et firma) under utdanningen. Mest sannsynlig skal jeg ta master også. Men et skritt om gangen, haha Håper bare jeg ikke gjør en tabbe med å begynne på PR og markedskommunikasjonstudiet, er litt skeptisk pga at det er "nytt". Men egentlig så er det to gamle studier som har blitt satt sammen da. Men det skal heldigvis ikke være noe problem med å bytte over til markedsføring etter 1 året feks, om jeg plutselig finner ut at det er bedre.. Men om noen har flere innspill, så bare rop ut! Jeg blir glad for alt ! PS: er ikke noen som har studert PR og kommunikasjonsledelse eller markedskommunikasjon her da? (De to studiene som blir slått sammen til PR og markedskommunikasjon høsten 2013) Hilsen Trådstarter Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dianna Skrevet 28. mars 2013 #8 Del Skrevet 28. mars 2013 Men jeg føler at det er så utrolig mange som har studert markedsføring, og at PR og markedskommunikasjon er litt mer "nytt og spesielt". Markedsføring på BI er blitt litt mainstream om du skjønner. Det er en utdanning folk gjerne tar fordi de ikke vet helt hva de vil, " men markedsføring er jo gøøøy deeet" Markedsføring har også mer tallfag i utdanningen, mens PR og markedskommunikasjon har litt mer kommunikasjon og mediefag. Så jeg synes PR og markedskommunikasjon virker mye mer interessant, og virker igrunn som den perfekte utdanningen for å bli kommunikasjonsrådgiver. Men ja, jeg er klar over at det er veldig viktig med relevant erfaring ved siden av, noe som jeg skal prøve å få til. Jeg har også bestemt meg at jeg skal ta enten et halvår i utlandet, eller internship (jobbpraksis i et firma) under utdanningen. Mest sannsynlig skal jeg ta master også. Men et skritt om gangen, haha Håper bare jeg ikke gjør en tabbe med å begynne på PR og markedskommunikasjonstudiet, er litt skeptisk pga at det er "nytt". Men egentlig så er det to gamle studier som har blitt satt sammen da. Men det skal heldigvis ikke være noe problem med å bytte over til markedsføring etter 1 året feks, om jeg plutselig finner ut at det er bedre.. Men om noen har flere innspill, så bare rop ut! Jeg blir glad for alt ! PS: er ikke noen som har studert PR og kommunikasjonsledelse eller markedskommunikasjon her da? (De to studiene som blir slått sammen til PR og markedskommunikasjon høsten 2013) Hilsen Trådstarter Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Nå er ikke PR/kommunikasjon mitt felt, men det har eksistert lignende fag/studier, men ikke på BI såvidt jeg har skjønt (?) Når det er sagt, må jeg nok skuffe deg (litt). PR- og kommunikasjon er en utrolig bred utdanning, på lik linje med medievitenskap og markedsføring. Jeg vet at Volda har en kommunikasjonslinje som er anerkjent, mulig det finnes flere, men når du et såpass nytt studium på en privat høyskole må du regne med å få noen spørsmål om hvorfor du valgte studiet. Ikke at jeg har noe jeg skulle sagt - jeg droppet journalistikkstudiene ved høyskolen til fordel for privatskole - men det er det smarteste jeg kunne gjort. Fikk jobbet masse, og selv om studiene ikke er like anerkjente, er det helt klart praksis som blir vektlagt i denne bransjen. (Jeg jobbet nærmest fulltid ved siden av studiene) Som AB over er inne på tror jeg det viktigste du kan gjøre er å skaffe deg relevant erfaring. Har du det, er det som vi pleier å si i denne bransjen; mange veier som leder til Rom. Det du bør merke deg er at mange stiller krav til erfaring fra media/mediehåndtering (les gjerne stillingsannonser slik at du får bedre innblikk), så det bør du ha på en eller annen måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #9 Del Skrevet 28. mars 2013 Nå er ikke PR/kommunikasjon mitt felt, men det har eksistert lignende fag/studier, men ikke på BI såvidt jeg har skjønt (?) Når det er sagt, må jeg nok skuffe deg (litt). PR- og kommunikasjon er en utrolig bred utdanning, på lik linje med medievitenskap og markedsføring. Jeg vet at Volda har en kommunikasjonslinje som er anerkjent, mulig det finnes flere, men når du et såpass nytt studium på en privat høyskole må du regne med å få noen spørsmål om hvorfor du valgte studiet. Ikke at jeg har noe jeg skulle sagt - jeg droppet journalistikkstudiene ved høyskolen til fordel for privatskole - men det er det smarteste jeg kunne gjort. Fikk jobbet masse, og selv om studiene ikke er like anerkjente, er det helt klart praksis som blir vektlagt i denne bransjen. (Jeg jobbet nærmest fulltid ved siden av studiene) Som AB over er inne på tror jeg det viktigste du kan gjøre er å skaffe deg relevant erfaring. Har du det, er det som vi pleier å si i denne bransjen; mange veier som leder til Rom. Det du bør merke deg er at mange stiller krav til erfaring fra media/mediehåndtering (les gjerne stillingsannonser slik at du får bedre innblikk), så det bør du ha på en eller annen måte. Det er flere grunner til at jeg ikke vil studere i Volda. Jeg er oppvokst ikke så veldig langt fra Volda, så jeg føler en veldig trang til å komme meg bort. Jeg vil også studere i en av de større byene i Norge. Kall meg gjerne dum som har slike "kriterier" til studiestedet. Men for meg er det viktig å trives, og tenker også at der bedre nettverk, jobbtilbud osv i de større byene. Også lettere for en relevant deltidsjobb. Kommunikasjonsstudiet på BI har også litt økonomifag. Selv om jeg personlig hater økonomifag og tallfag, så føler jeg det gir en viss tyngde i utdanningen, og at det er lurt å skjønne litt regnskap osv Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dianna Skrevet 28. mars 2013 #10 Del Skrevet 28. mars 2013 Det er flere grunner til at jeg ikke vil studere i Volda. Jeg er oppvokst ikke så veldig langt fra Volda, så jeg føler en veldig trang til å komme meg bort. Jeg vil også studere i en av de større byene i Norge. Kall meg gjerne dum som har slike "kriterier" til studiestedet. Men for meg er det viktig å trives, og tenker også at der bedre nettverk, jobbtilbud osv i de større byene. Også lettere for en relevant deltidsjobb. Kommunikasjonsstudiet på BI har også litt økonomifag. Selv om jeg personlig hater økonomifag og tallfag, så føler jeg det gir en viss tyngde i utdanningen, og at det er lurt å skjønne litt regnskap osv Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Det som er ulempen med å ta kombinasjonsstudier på BI er at man ikke får konsentrert seg om noen av fagene (vet om folk som har studert journalistikk med økonomi som ikke blir sett på som noe mer enn journalister med grunnleggende forståelse for tall.) Da er det bedre å ta en bachelor, for så å bygge på med en master fra BI i etterkant i mine øyne. (Holder på med det samme selv.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mariah Skrevet 28. mars 2013 #11 Del Skrevet 28. mars 2013 Kommunikasjonsstudiet på BI har også litt økonomifag. Selv om jeg personlig hater økonomifag og tallfag, så føler jeg det gir en viss tyngde i utdanningen, og at det er lurt å skjønne litt regnskap osv Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Dette kan jeg avkrefte med stor sikkerhet, at du har noen studiepoeng i tallfag gir ikke uttelling med mindre du har en grad Vil du gå kommunikasjonsstudier, så velg for all del en offentlig høgskole som er anerkjent (finnes flere enn den som er nevnt over.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #12 Del Skrevet 29. mars 2013 Jobber som kommunikasjonsrådgiver! Fikk jobb rett etter studier, i et statlig departement, og har jobbet i tre år nå. Tok utdanningen min på NTNU, en dobbel master i medievitenskap og statsvitenskap. Ved siden av jobbet jeg frilans som journalist. Mitt inntrykk er at det er greit å få seg jobb hvis du har litt erfaring og riktig stå-på-vilje, men hvis du mangler dette blir det fort vanskelig. Jeg kunne forutsi hvem på studiene mine som ikke kom til å få seg jobb lenge før vi var ferdige, for å si det slik, har mye med riktig holdning og positivitet å gjøre:) Jobben min består av, som tidligere nevnt her, strategisk og operativ drift av sosiale medier, nettsider, og intranett. Fotograferer og skriver. I tillegg rådgir jeg fagavdelinger i kommunikasjonsfaglige spørsmål og bistår med markedsføring av produkter/tjenester. Blir også en del kampanjeplanlegging og gjennomføring, ofte i samarbeid med byråer, så vær forberedt på en sosial hverdag med mye møter. Variert og morsomt, men veldig hektisk. Du bør nok takle et høyt stressnivå for å trives i en komm.rådgiverstilling, så tenk deg om før du begir deg ut på noe slikt;) Har et par venninner som har gått PR og Markedskommunikasjon på BI forresten, og de har virkelig ikke anbefalt dette videre. Visstnok et "lettvekterstudium" som har lite kontakt med den virkelig kommunikasjonshverdagen. Har ikke et spesielt godt rykte i komm.bransjen. Anonym poster: f0b0629fa3dbea39c19d2fc55c0bc697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mariah Skrevet 29. mars 2013 #13 Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Jeg jobber også som kommuniksjonsrådgiver, men i en frivillig organisasjon med omlag tjue million medlemmer worldwide. Arbeidsoppgavene mine går stort sett i å være redaktør for de to magasinene organisasjonen gir ut, å videreutvikle profileringsprodukter, samt bistå kommunikasjonssjefen med diverse oppgaver. Tjener ganske godt, og har ti års erfaring fra mediebransjen og andre frivillige organisasjoner. Er utdannet innen media og ledelse. Kan absolutt anbefale stillingen, men enig med de som anbefaler journalistikk fremfor halvgode PR-studier (iallfall på det BI). Endret 29. mars 2013 av Candice 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #14 Del Skrevet 29. mars 2013 Det er flere grunner til at jeg ikke vil studere i Volda. Jeg er oppvokst ikke så veldig langt fra Volda, så jeg føler en veldig trang til å komme meg bort. Jeg vil også studere i en av de større byene i Norge. Kall meg gjerne dum som har slike "kriterier" til studiestedet. Men for meg er det viktig å trives, og tenker også at der bedre nettverk, jobbtilbud osv i de større byene. Også lettere for en relevant deltidsjobb. Kommunikasjonsstudiet på BI har også litt økonomifag. Selv om jeg personlig hater økonomifag og tallfag, så føler jeg det gir en viss tyngde i utdanningen, og at det er lurt å skjønne litt regnskap osv Anonym poster: 26f0713013aee194d11ed6df445d1dc2 Om jeg skal være ærlig, og det skal man jo, så er der direkte dumt av deg å betale for et halvgodt til dårlig BI-studium som ikke er særlig ettertrakta i bransjen framfor det mest anerkjente og ettertrakta studiet på fagfeltet. Ta deg evt et par år "ute" og skaff deg et grunnlag å bygge på, altså kompetanse på ett eller flere områder du ønsker å jobbe med. Etter å ha fått litt luft skal du se det ikke er så verst å studere i Volda likevel. Husk at du fint kan flytte hjemmefra for å studere i Volda, sjøl om du er oppvokst like ved. Anonym poster: 6fe1e71f47489dc964cb06e5d393e108 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå