Gå til innhold

Flått på katter... går de etter farge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 katter. Begge halv-langhåret. Den ene er kullsvart, den andre er grå med tiger/leopardmønster.

Vi bor på landet, og kattene er ute mesteparten av dagen (og noen ganger om natta). Og de er mye i skogen som grenser opp til hagen vår.

Den grå katten er alltid angrepet av flått. Jeg finner 2-3 flått på ham nesten hver dag. Men ingen flått på den svarte? Jeg sjekker grundig begge kattene hver kveld.

Er dette bare tilfeldig? Erfaringer, noen?

Anonym poster: e92276e6d2866a323c2b9893f4b23166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror lukten av huden har mest å si. Få flått middel hos vetrinær, en kapsel dryppes på huden og virkningen varer i 3-4 uker. Bruker ca 3 slike gjennom sommerhalvåret på katten min og nå har hun nesten ikke flått lengre.

Skrevet

Sannsynligvis ikke helt tilfeldig. Flått tiltrekkes mer av lyse farger enn av mørke, så dermed er det logisk at den svarte katten får færre flått på seg enn den grå.

Skrevet

Det med fargen stemmer ikke hos oss. Jeg har fire katter, to røde, en hvit skildpadde og en spraglet grå, rød, hvit (mest grå/sort). Det er kun den ene røde som får flotter og det er hannkatten. Hokattene kommer hjem med kanskje en eller to flåtter per sesong. Jeg tror det har en del å si hvor katten ferdes når den er ute.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis ikke helt tilfeldig. Flått tiltrekkes mer av lyse farger enn av mørke, så dermed er det logisk at den svarte katten får færre flått på seg enn den grå.

Interessant. Dette skal jeg lese mer om. Finner vel litt info på nettet? Jeg visste ikke at flått går mest etter lyse farger. Takk!

Anonym poster: d7cd70e157dd280fbd4e5cd45c6a6370

AnonymBruker
Skrevet

Leste at det var smart å kle seg i lyse farger når en går tur, for at en skal kunne se flåtten på klærne. Men tanten min mente at det måtte jeg ihvertfall ikke finne på. Av hennes 3 hunder er det bare den hvite som er plaget med flått. Hundene vanker på de samme plassene alle tre.

Det kan være lukten av hunden eller at den hvite er lettere å se.. vet ikke ;)

Anonym poster: 6327ab9eb203cffb8e13b3ca3a880781

Skrevet

Her er iallfall en side der det sies at flåtten helst går etter lyse farger.

Keep in mind that ticks are attracted to light-colored clothing. Some entomologists advise people to wear light colors to make ticks more visible to you, in which case, they can be spotted and removed easier. My suggestion is to wear dark clothing to reduce your exposure, and follow some of the other recommendations given below.

Og her er en på norsk som hevder det samme.

Gummistøvler og mørke klær er bedre en lyse klær. Flåtten tiltrekkes av lyse klær. Dersom du vil undersøke om det er flått i et område, kan du trekke et hvitt laken gjennom plena eller skogbunnen. Du kan være sikker på at flåtten setter seg fast, skriver Danmarks Radio i en reportasje om flått (25. juli 2011).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...