Gå til innhold

Er ikke palmeolje usunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å kutte ut palmeolje helt fra kostholdet mitt. Hovedsakelig fordi jeg ikke vil støtte den miljøødeleggelsen denne olja fører med seg. Også har jeg sett på helsegevinsten som en bonus.

Men nå så jeg nettopp at fotballfrue skreiv på twitter at palmeolje ikke er usunt. Finner ikke noe mer rundt dette så må bare spørre; stemmer det?

Anonym poster: 39dfba153f3350d6c612c6a56a111dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Palmeolje er usunt.

Skrevet

Bare den dietten hun holder på med er leger helt i mot. skjønner ikke at hun gjør det en gang. lavkarbo. Hun er jo syltynn... palmeolje er IKKE BRA.

• Liker 3
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Usunt og dårlig for miljøet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier det er usunt, kan dere vise til noe forskning?

Anonym poster: 7b7ee944f1326e195f89c2d04e4b36ca

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Nå surfer jeg fra mobilen, men om du er interessert er det ikke veldig vanskelig å finne det selv ved hjelp av Google, eventuelt om du har tilgang til databaser med forskning.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ingen bevis for at naturlig palmeolje er usunt. De som måtte mene det baserer seg på en gammel teori om at mettet fett er farlig for hjertet. Kokosolje er nesten helt liksom palmeolje Mtp fettsyresammensetning, men du ser aldri noe storoppslagom det.

Palmeolje kan dog være uetisk i og med at det bidrar til avskoging av regnskogen.

• Liker 1
Skrevet

Palmeoljen blir omgjort til hardt fett. Det er vel det som er farlig. Tror ikke oljen i sin naturlige form er farlig.

• Liker 1
Skrevet

Palmeoljen blir omgjort til hardt fett. Det er vel det som er farlig. Tror ikke oljen i sin naturlige form er farlig.

Palmeolje er naturlig mettet. Derfor er den fast ved temperaturer lavere enn romtemperatur.

Jeg tror du tenker på transfett som er flerumettede fettsyrer som er delvis herdet. Det finnes også umettet som er omestret. Som den margarinen som selges i butikken i dag.

Nå vet jeg ikke akkurat hvilken palmeolje feks freia bruker, men jeg tviler på at de delvis hydrogenerer den lille andelen umettet fett i palmeolje. Man er jo pliktig å oppgi om det er transfett i produktet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...