Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere eller kjenner dere noen som har fått dekket førerkortet og bil av NAV pga psykiske problemer???

En venn av meg fikk det nå nylig å trodde det bare var ved fungsjonshemninger og fysiske plager.

Anonym poster: 85cb3ceba67a7ae0449c250c65250dc9

Videoannonse
Annonse
Gjest O___o
Skrevet

Nei.

Jeg vet derimot av en rekke tilfeller hvor personene har fått inndratt førerkortet

på grunn av psykiske problemer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være svært alvorlige grunner for at psykisk syke får det. Jeg vet om ei som fikk det, til tross for at vi bor i by. Det var en enorm hjelp for henne å bli selvstendig og starte livet, men hun er ennå veldig syk og blir nok ikke frisk med det første. Kjenner til et par stykker som har søkt og ikke fått det dekket også (med god grunn i min mening).

Har hørt om et par som bor veldig usentralt som får det også.

Anonym poster: 166cf9fc3d04a89a1bcbe3d76da6c707

AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle KUNNE jeg få stønad til førerkort, mente min saksbehandler på nav, han visste ikke helt, men han mente han kunne hjelpe. Og det fordi..:

- Jeg var 20

- bodde på familiens småbruk med min gamle og syke mor

- 50 km til nærmeste plass med butikk, helsesenter, bank osv

- angst, SVÆRT ENSOM, aldri med på noe pga manglende kollektiv transport

- Garantert jobb dersom jeg fikk førerkortet.

Det ville jo begynt i det små i og med at jeg hadde angst osv. Men så kom det en uventet arv, 50 000 kr til meg. Jeg tok førerkortet umiddelbart, og startet med det, tok jobb, fikk til en løsning med min mor, leide ut småbruket, flyttet selv, osv.

Men ja, om det er mange gode grunner til at du kommer videre i livet ved å få lappen, så kan de vurdere det.

Og det kommer helt an på hva slags psykiske plager det er, mange har godt av å aldri være på veien..

Anonym poster: ec9725a1a9910be809e895dfd3308f26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men jeg tenker ikke på de som får dekket lappen pga at de bor usentralt. Men de som har psykisk problemer. Uavhengig av bosted.

TS

Gjest Eurodice
Skrevet

I mitt tilfelle KUNNE jeg få stønad til førerkort, mente min saksbehandler på nav, han visste ikke helt, men han mente han kunne hjelpe. Og det fordi..:

- Jeg var 20

Det ville jo begynt i det små i og med at jeg hadde angst osv. Men så kom det en uventet arv, 50 000 kr til meg. Jeg tok førerkortet umiddelbart, og startet med det, tok jobb, fikk til en løsning med min mor, leide ut småbruket, flyttet selv, osv.

Men ja, om det er mange gode grunner til at du kommer videre i livet ved å få lappen, så kan de vurdere det.

Og det kommer helt an på hva slags psykiske plager det er, mange har godt av å aldri være på veien..

OT, men moren din er vel ikke så veldig gammel når du selv er 20? Hun får vel hjelp av hjemmesykepleie også?

AnonymBruker
Skrevet

OT, men moren din er vel ikke så veldig gammel når du selv er 20? Hun får vel hjelp av hjemmesykepleie også?

Nå er jeg 26 :)

Neida, men problemet den gang var at moren min var psykisk syk fra før jeg ble født. Og hun var nesten 40 da hun fødte meg. Hun var inn og ut av institusjoner, lukket avdeling, medisinert osv.

Det hjalp, men hun hadde fra jeg var liten av prentet inn i meg hvor stygt det var å ikke ta seg av sin mor osv. Og det gikk som det gikk, jeg fikk masse angst og depresjoner og alt. Jeg turte ikke å flytte før jeg hadde kommet meg litt mer på bena. Heldigvis komm den arven, jeg brukte mye tid og energi på å manne meg opp til å tørre å ta kjøretimer, og etter at jeg fikk bil og lappen kom jeg meg mye oftere til psykolog og hjelp.

Så ble jeg stødig nok til å ordne moren min støtte via kommunen, hun fikk hjemmehjelp og flyttet til en slags omsorgsbolig nærmere "sentrum" hvor hun kunne komme seg mer ut, lørdagskafe, strikkegreier på søndager, aktiviteter i regi av kommunen osv.

• Liker 2
Gjest O___o
Skrevet (endret)

- Jeg var 20

:klemmer: :klemmer: :klemmer:

Endret av O___o
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen flere???

AnonymBruker
Skrevet

:klemmer: :klemmer: :klemmer:

Tusen takk :klem: :klem: :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som fikk bil til 60 000 kr av Nav, hun hadde psykiske problemer, trengte bil for å lettere komme seg ut.

Anonym poster: d8e051ded63244d24eae4c5727eed361

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Nå er jeg 26 :)

Neida, men problemet den gang var at moren min var psykisk syk fra før jeg ble født. Og hun var nesten 40 da hun fødte meg. Hun var inn og ut av institusjoner, lukket avdeling, medisinert osv.

Det hjalp, men hun hadde fra jeg var liten av prentet inn i meg hvor stygt det var å ikke ta seg av sin mor osv. Og det gikk som det gikk, jeg fikk masse angst og depresjoner og alt. Jeg turte ikke å flytte før jeg hadde kommet meg litt mer på bena. Heldigvis komm den arven, jeg brukte mye tid og energi på å manne meg opp til å tørre å ta kjøretimer, og etter at jeg fikk bil og lappen kom jeg meg mye oftere til psykolog og hjelp.

Så ble jeg stødig nok til å ordne moren min støtte via kommunen, hun fikk hjemmehjelp og flyttet til en slags omsorgsbolig nærmere "sentrum" hvor hun kunne komme seg mer ut, lørdagskafe, strikkegreier på søndager, aktiviteter i regi av kommunen osv.

Dette var en trist historie. Det er nok en del foreldre og også andre som forventer og forlanger altfor mye av barna og innpoder dem skyldfølelse hvis de ikke gjør som forventet. Hvor var hjelpeinstansene i de årene? Hadde du ingen far, tanter og onkler?

Du har hatt det strevsomt og vondt. Det er godt å høre at du har det bra nå. Mange klemmer til deg :hug:

Endret av Arabella
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...