Gå til innhold

Kroatia. Leie bil? Eller satse på buss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal til Kroatia i sommer (flyr til Split og ut fra Dubrovnik. 6 netter)

Holder på å lese oss litt opp på Kroatia nå, ingen av oss har vært der før. Vi finner ikke helt ut av hvordan vi vil gjøre det. Bør vi leie bil, eller er det egentlig like greit å satse på buss? Vi ser for oss å bruke litt tid i Split og Dubrovnik, og ellers ut på øyene mellom disse byene (f.eks Hvar). Er det noen som har noen tips til steder som er fine og som er verd et besøk? Og om det fungerer greit å kjøre rundt, eller om det bare blir stress å ha bil?

Vi er et i begynnelsen av 30-årene, ingen barn. Vi er litt rastløse av oss, så det må være litt mer å gjøre/se på enn bare fin strand.

Setter pris på absoutt alle tips om Kroatia generelt, Split, Dubrovnik eller hva som helst som er verd å få med seg mellom disse to byene.

Anonym poster: ff3069cecf17ee518be94dbfca0f664c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der på familieferie for noen år siden og da leide vi bil. Vi fløy til Dubrovnik, leide bil på flyplassen (bestilt på forhånd) og kjørte opp til et by ikke så langt fra Split. Vi hadde leilighet og bodde der hele oppholdet, men kjørte mye til nærliggende steder, som jeg ikke egentlig husker navn på, og syns det var veldig kjekt å ha bil. Spesielt siden det også var et stykke fra leiligheten vår og til stranda. Det var faren min som kjørte mest, jeg kjørte ene kvelden, og det gikk helt fint. Vi reiste hjem også fra Dubrovnik og leverte da bilen der vi hadde leid den fra.

Anonym poster: 61e8908cf52a119065c279b19d5224a5

AnonymBruker
Skrevet

Var selv i Kroatia i fjor sommer og vi leide bil. Det er utrolig lett å kjøre rundt der, så blir nok ingen problemer :)

God tur!

Anonym poster: cb42136b9537d5df987aecbb71b40f66

Skrevet

Vi har vært i Kroatia 2 ganger, og har hatt leiebil. Kroatia er et flott land, med mye man kan oppleve om man har bil.

Sist gang landet vi i Split, og leide bil der. Kjørte sørover til Makarska, en fin by ved kysten. Der har vi vært før, og ville gjerne ha et par netter der igjen. Byen er sånn passe stor, og det er strender i gangavstand fra sentrum. Vi kjørte opp på fjellet ovenfor Makarska, en spektakulær tur! Anbefales!

Vi stoppet også i Mali Ston, litt lenger sør. Stedet er kjent for østers, og har flere gode østersrestauranter. Er dere usikre på om dere liker østers, så la være å bestille 6-retters østersmeny, som vi gjorde ;)

Dubrovnik er en flott by! Vi leide leilighet privat i Lapad, litt utenfor selve byen, ute på halvøya. Det er ikke mange gode strender der, men den i Lapad er fin!

Fra Dubrovnik tok vi dagstur til Monte Negro. Grensa er bare et par mil fra Dubrovnik. Kjørte inn i landet fra Dubrovnik, deretter opp langs kysten fra Monte Negro. Flott tur, vil virkelig anbefale å ta en tur til Monte Negro også når dere likevel er så nært.

Trafikken var helt grei, omtrent som i Norge.

Det går ferger og hurtigbåter ut til øyene. Vi var på Brac et par dager første gangen vi var der. Kjørte rundt hele øya, mange fine små landsbyer der. Du kan sjekke ferge- og båtruter på nettet.

Skrevet

Anbefaler dere å leie bil. Er dårlig med busser i Kroatia, eller dårlig og dårlig, det er noen linjer som kjører hyppig også er det andre som kjører par ganger om dagen kanskje. Det er ingen problem å kjøre bil der, veldig godt skiltet og hvis dere kjører kystlinjen så er utsykten fantastisk! 6 netter er ikke så lang tid. anbefaler dere å planlegge mest mulig på forhånd for å få mest mulig ut av tiden der. Gled dere, vi er der hvert sommer, og i år blir det ingen unntak :)

Skrevet

Vi hadde omtrent samme reiserute som dere for noen år siden. Kom til Split, var noen dager der, dro til Hvar og så videre til Dubrovnik og hjem derfra. Vi klarte oss fint med båt og buss. Vi syntes forresten Hvar var et så grusomt sted at vi dro derfra tidligere enn planlagt, slik at vi heller fikk et par netter ekstra i Dubrovnik. På Hvar var det utrolig høy party&kaksefaktor, og ingenting å gjøre eller se, med andre ord ikke helt det vi var ute etter.... Ville heller reist til Brac igjen enn Hvar. Der var det mye roligere, og veldig fint :)

Leiebil var aldri et alternativ for oss, for vi liker å ta et glass vin til lunsj når vi er på ferie... :fnise: Synes også det virker stress å skulle finne parkeringsplasser og kjøre rundt i helt ukjente byer. Både i Split og Dubrovnik er det lite biler i sentrum, men heller store gågater og brosteinsbelagte små smug. I Split satt vi på en restaurant og klødde oss i hodet av det som skjedde utenfor. Der var det nemlig en hel plass med tett i tett med biler, hvor ingen tok hensyn til at de andre skulle komme seg ut. Alle parkerte hverandre inne, og det var helt vilt med tuting og kaos. Underholdende for oss, men hadde nok vært litt kjipere hvis vi hadde hatt en leiebil stående midt på plassen! :ler: Men for all del, det går jo an å sette fra seg bilen i utkanten av sentrum, i p-hus e.l, og en står jo absolutt friere til å reise rundt når man har bil. :)

Ellers sier jeg bare som IdaC over meg: Gled dere! :hoppe:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok droppet bilen hvis dere har tenkt dere ut på øyene, men på fastland er nok bil ok. Jeg har iallefall hatt herlige Kroatiaferier uten bil. Går flere ferjer og katamaraner (sistenevnte er ikke tilpasset for biler), sjekk feks Jadrolinija sine sider. Og øl og vin til lunsj er faktisk å anbefale... ;)

Ellers anbefaler jeg også Brac (bla Bol) foran Hvar.

Og øya Lopud utenfor Dubrovnik kan også være vært et besøk (bilfritt og fint å bade).

Anonym poster: 0f50b434428eb788f2ee5bc6af1a2de2

AnonymBruker
Skrevet

Det skal nok gå veldig bra med begge deler. Syntes det er gode bussforbindelser der i tillegg er det relativt billig med taxi.

Anonym poster: 6b58476c25441a82f5083b5982b92696

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Skal sjekke ut Brac, høres ut som et godt alternativ til Hvar som vi egentlig hadde i kikkerten :)

Anonym poster: ff3069cecf17ee518be94dbfca0f664c

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan gjør dere det i Kroatia når dere ikke skal være på ett sted hele ferien? Booker dere hotell når dere kommer ned dit, eller har dere planlagt alt på forhånd? Eller har dere ett hotell som "base", og vender tilbake dit etter turer og utflukter?

Vi planlegger 14 dagers ferie sommeren 2014, og har lyst til å få mest mulig ut av ferien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...