Gå til innhold

Lavt stoffskifte og ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre som har lavt stoffskifte og sliter med å komme ned i vekt?

Anonym poster: 23cc6a158d0364e9dd4b6001d0c19c09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det, men det er mulig å gå ned! :) Jeg har lavt stoffskifte, og jeg har gått ned en del. Har nå nådd målet :) Det er bare å fortsette selv om det kanskje tar litt tid før du ser resultater.

Anonym poster: 1457276ffcc07afb43cc21d87f446c24

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sliter veldig med å gå ned i vekt. Legen min sa at forbrenningen er veldig vanskelig å få ordentlig i gang igjen. Jeg gikk f eks på Grete Roede-kurs i åtte uker og lå på 1300 kcal om dagen, Jeg gikk ned to kg.

Anonym poster: 9c3d485ca9fbe259e719cf4ccb2d6faa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte, og det er vanskelig å gå ned. Det eneste som hjelper er lavt kaloriinntak(rundt 1000-1200) og masse trim, og selv da har det gått sakte:\ Akkurat nå er jeg stuck på 68kg:\

Anonym poster: d5f0d3b924f540b1261c9ed92546cd8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lavt stoffskifte som jeg gikk på medisiner for å holde stabilt. ble så gastric bypass operert og stoffskiftet normaliserte seg når jeg hadde gått ned en del kilo og har vært normalt siden uten at jeg trenger å ta tabletter. Så håper virkelig det holder seg slik :)

Anonym poster: 23cc6a158d0364e9dd4b6001d0c19c09

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte og har gått ned fra 82 til 62. Det ble lettere når jeg fikk levaxin og begynte å trimme. Men merker at hvis jeg spiser for mye (slik jeg har gjort i det siste) går jeg fort opp. Må ligge en del under anbefalt kaloriinntak for å holde vekten. Litt dumt, men sånn er det vel bare. Spiser litt ekstra nå da, for å bygge muskler haha.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte ( legen påviste det) ved blodprøve. Egentlig skal jeg kunne spise 1700 kalorier om dagen, men spiser jeg mer enn 1400 går jeg straks opp i vekt.

Anonym poster: bebf2afe78e587f5e6586298eeaa9b07

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere at dere har lavt stoffskifte? Er det bare gjennom blodprøve? Kan man bare dra til fastlegen og få en sånn prøve? De som har lavt stoffskifte, har dere måter å øke stoffskiftet? Er det slik at overvektige har lavt, mens normalvektige har økt, eller?

Anonym poster: 1474754ed4e7ef4fe33a298bedb0ebb6

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis jeg spiser færre kalorier og trener mer uten å miste noe særlig vekt, er det en tegn på lavt stoffskifte?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere at dere har lavt stoffskifte? Er det bare gjennom blodprøve? Kan man bare dra til fastlegen og få en sånn prøve? De som har lavt stoffskifte, har dere måter å øke stoffskiftet? Er det slik at overvektige har lavt, mens normalvektige har økt, eller?

Lavt stoffskifte sjekkes gjennom blodprøve ja, men husk å være fastende om du skal sjekke ditt stoffskifte(derfor kan det være lurt å få time på morgenen).

Man kan ikke øke stoffskiftet naturlig så vidt jeg vet, man får bare en pille man må spise hver dag. Dog jeg har hørt det er mat man skal unngå, men ikke noe mer enn det. Jeg pleier også å få sjekket mitt stoffskifte en gang i året for å se om jeg må endre dosen.

Hva vekt angår, så sliter visstnok dem med lavt stoffskifte mer med vekten. Men man får ikke lavt stoffskifte FORDI man man er overvektig, man får ofte problemer med vekte fordi man har lavt stoffskifte, om du skjønner hva jeg mener:P

Og hvis jeg spiser færre kalorier og trener mer uten å miste noe særlig vekt, er det en tegn på lavt stoffskifte?

Det kan være det, om du i tillegg er mye trøtt og slapp kan det være lurt å sjekke stoffskiftet(tips: sjekk jernlagret og blodprosent i samme slengen).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg skjønner at man får ekstra kilos fordi man har lavt stoffskifte og ikke omvendt. Jeg fikk omtrent 10 kilo ekstra i løpet av 1 år uten å ha endret noe særlig på kosthold og aktiviteter. Selvfølgelig føler jeg meg mer trøtt enn før og mer lat, må jeg si. Deprimert og, siden jeg har gått opp nesten 2 størrelser. Så jeg skal sjekke alt, takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at overvektige har lavt, mens normalvektige har økt, eller?

Nei, det er heller motsatt, hos normale mennesker. Det kreves mye mer energi for å drive en kropp på 150 kg enn en på 75 kg. De som er svært overvektige må derfor ha større energiinntak enn de som ikke er det, for å kunne klare å holde konstant vekt.

Lavt stoffskifte skyldes som regel at skjoldbruskkjertelen ikke fungerer godt nok, den klarer ikke å produsere stoffskiftehormoner slik den skal. Disse hormonene trengs i alle cellene i kroppen for å kunne utføre normale prosesser som skjer hele tiden hos alle mennesker. Men når kroppen ikke får disse hormonene, blir det problemer, og disse problemene strekker seg langt utenfor "vektoppgang" - utmattelse, dårlig konsentrasjon og hukommelse, lav kroppstemperatur, forstoppelse, tørt hår, tørr hud osv er blant de mange symptomene som kan oppstå ved lavt stoffskifte. Lavt stoffskifte diagnostiseres først og fremst ut fra blodprøver.

Angående vekt: når jeg tenker tilbake på tiden før jeg ble syk, så mener jeg bestemt at jeg spiste mye mer enn jeg gjør nå, selv om jeg nå veier 20 kg mer enn jeg gjorde da. Jeg la på meg mye i tiden før jeg ble diagnostisert og i perioden etterpå (slet mye med å finne en OK dosering, og var nærmest sengeliggende i lengre tid). Nå er jeg heldigvis friskere på andre måter og er igang med å gå ned i vekt igjen, men har funnet ut at jeg rett og slett må ligge veldig lavt i kalorier for å gå ned. Ligger jeg på legehåndbokens kaloriberegningstall for min vekt/alder/aktivitet minus 500 kcal, går jeg opp i vekt. Jeg føler ikke at det er sunt å spise så lite som jeg gjør når jeg har disse kontrollerte vektnedgangsperiodene mine, men det er jo heller ikke sunt (og heller ikke gunstig for sykdommen) å være overvektig, så, sånn må det bli.

Ideelt sett så skal det være akkurat like lett eller vanskelig å gå ned i vekt når man har lavt stoffskifte som er medisinert, som når man ikke har det, men det er mange av oss som ikke blir 100 % "friske" av å gå på Levaxin.

Anonym poster: 6c7c5c46b54ae0bf3b53ace94e9d792b

• Liker 1
Skrevet

Spis mer og begynn med styrketrening. Det vil øke muskelmassen og forbrenningen, du vil over tid få en fastere og finere kropp. Jeg tror mange av dere jenter fokuserer for mye på å gå ned i vekt. Øk heller muskelmassen, da vil du automatisk få lavere fettprosent.

I say squat!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har lavt stoffskifte og har gått på medisiner for det i mange år. Stoffskifte er stabilt, men det er likevel et helvette å gå ned i vekt. Kan ikke unne meg noen ting, spiser ofte, lite og sunt, trener 3 g i uken, pluss at jeg går mye, men fortsatt er jeg overvektig. Det er så frustrerende at jeg bare har lyst til å gi opp å begynne å grine istedenfor!

Anonym poster: 7ea13ed0902e60808127edccfa98e81b

Gjest Gjest_clown
Skrevet (endret)

.

Endret av clown
AnonymBruker
Skrevet

Hatt lavt stoffskifte i 8 år nå. Jeg la på meg 30 kilo av medisinene, og måtte jobbe bokstavelig talt ræva av meg for å gå de ned igjen. Tok meg nesten 5 år for å havne der jeg er nå.

Uansett hvordan du snur og vender på det vil trening og kosthold være avgjørende. Det er også enkelte matvarer som påvirker stoffskiftet, så jeg ville søkt litt rundt og sjekket hva som man bør og ikke bør spise med tanke på dette.

For meg var det å få vite om stoffskiftet en stor livsendring. Jeg går langt ned i kjelleren dersom jeg glemmer medisinene mine en dag eller to og kan være der nede i uker av gangen. Uansett, det beste du kan gjøre er å skaffe deg en lege som har skikkelig greie på dette. En som ønsker at du skal få en optimal dose på medisinene, ikke bare noe som er innenfor grensen på blodprøvene.

Hvordan finner man slike leger da? Har du en å anbefale?

Anonym poster: 9c870a3b696a080fd1b99a38bbfdf661

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner man slike leger da? Har du en å anbefale?

Anonym poster: 9c870a3b696a080fd1b99a38bbfdf661

Mariann Grønnestad på Volvat i Oslo :)

AnonymBruker
Skrevet

Mariann Grønnestad på Volvat i Oslo :)

Men det er jo veldig dyrt!

Anonym poster: 7ea13ed0902e60808127edccfa98e81b

Gjest Gjest_clown
Skrevet (endret)

.

Endret av clown
AnonymBruker
Skrevet

Å være feit og ha lavt stoffskifte har svært lite med hverandre å gjøre, annet enn at man kanskje er for sliten til å trene skikkelig hvis stoffskifte ikke er tilfredstillende regulert.

Anonym poster: 714495ac911b041076ac463a8376885e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...