AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #1 Skrevet 28. mars 2013 Har en samboer som leser til eksamen og som gjør beslag på hele stua. (Det gjør han forsåvidt hele året.) Kan ikke ha besøk eller noe som helst. I tillegg har han nå begynt å trene i gangen, og han blir sur fordi jeg synes det er slitsomt å høre på ham puste og pese i 40 minutter. Hvor mye skal man forvente av en samboer? Er det ok at en person legger føringer på alt som skal gjøres i en leilighet? (Leiligheten er 35 kvadrat, alt høres godt.) Jeg mener at når man velger å bo på så liten plass sammen må begge ta hensyn. Anonym poster: 9056c7b91aada4aa4b0b3e32ba59e286
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #2 Skrevet 28. mars 2013 Begge må ta hensyn ja, men i dette tilfellet høres det heller ut som om det er du som er litt egoistisk. Anonym poster: f8f6dce92675ae6a569dad4d7297323d 3
Gjest Funky Punk Skrevet 28. mars 2013 #3 Skrevet 28. mars 2013 Du syns det er slitsom at han puster og peser i 40 minutter? Jeg mener, det er 40 minutter. Såpass burde man kunne klare å stå ut med. Ta deg en tur på butikken mens han trener da. Eller gå deg en tur. At han gjør beslag på stua blir jo litt kjedelig. Du kan jo likevel invitere folk over. Bare si til samboeren din på forhånd at du skal ha besøk så får han enten ta en pause i lesingen, eller ta med seg bøkene til et bibliotek eller noe
Gjest Errata Skrevet 28. mars 2013 #4 Skrevet 28. mars 2013 Om han har eksamen om en uke ville jeg gitt ham den tiden og tatt hensyn - men utover det bør dere jo kunne komme til en ordning om at han leser på biblioteket eller på lesesaler når du ikke er på jobb/skole (regner ikke med du alltid er hjemme?). Treningen hans syns jeg det er merkelig å klage på så sant det ikke skjer midt på natten. Skal man ikke kunne trene i 40 minutter i sitt eget hjem? Om det for eksempel alltid skjer midt i favorittserien din kan du selvsagt be ham flytte tidspunktet, men utover det må du enten tåle det (hvor plagsomt kan det være) eller gå deg en tur så får du litt trim du også. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #5 Skrevet 28. mars 2013 Slitsomt å høre at han peser for å bevare helsen? I jøssenavn. Ta på deg hodetelefoner eller noe. Hvis han leser hver dag så kan dere heller avtale om du ønsker besøk at han drar på bibliotek eller lesesal nå og da. Anonym poster: ac00cc7357c94607bb49dc5acb797b96
Gjest Elseby13 Skrevet 28. mars 2013 #6 Skrevet 28. mars 2013 Er du ikke glad for at du har en mann som tar utdannelse og holder seg i form??
Anglofil Skrevet 28. mars 2013 #7 Skrevet 28. mars 2013 Dette handler om å gi og ta. På en side synes jeg det høres greit ut at han vil trene i 40 minutter og bruke stua ift lesing til eksamen. På en annen side så høres det ikke greit ut at han tar beslag på hele stua hele året gjennom. Når man bor såpass trangt ville jeg nok kanskje ha trent og lest et annet sted, dvs. gått ut og trent og dratt på lesesalen i stedet for. Men samtidig må man kunne ha rom til å også gjøre disse tingene i blant, dog ikke hele tiden. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #8 Skrevet 28. mars 2013 altså jeg er student, jeg forventer at min kjæreste skal gå på besøk, ikke få besøk midt i eksamensperiodene..Og så trener jeg hjemme om jeg vil, når jeg vil.. Min kjæreste er støttende når det gjelder både utdanning og trening, så her slipper vi at det skaper problemer.... Anonym poster: ec0812094ebd58ab6e5d4c5f81b8da8c 4
hjärterdam Skrevet 28. mars 2013 #9 Skrevet 28. mars 2013 Hadde jeg hatt jeg hatt kjæreste som ikke skjønte at det i eksamensperioder, eller som for min del nå bachelorinnspurt, flyter litt med bøker og notater... Vel, jeg hadde nok heller sett på vedkommende som egoistisk. Han jobber for å skaffe seg en utdannelse, og han trener for å holde seg i form. I min bok er det to viktige ting. Du sier han legger beslag på stua resten av året også, er det studierelatert eller annet? Jeg tenker iallefall at i løpet av året klarer man å holde studietingene sånn tålelig under kontroll, og så flyter det litt under de mest hektiske periodene. 2
Jade Skrevet 28. mars 2013 #10 Skrevet 28. mars 2013 Høres ut som at dere bør investere i en god arbeidspult. Kanskje det er plass i et hjørne på soverommet slik at han får mer ro, og du kan bruke stuen til andre ting? Er ikke lett å studere om man bare har kjøkkenbord eller stuebord tilgjengelig. I eksamenstider er det sikkert også greitt å ikke ha så mye besøk. Utdanning er viktig og krever konsentrasjon og ro, og da må man kunne ta hensyn og være sosial et annet sted enn der man skal studere. Blir du sliten av å høre på at han trener, så kan du jo bare skru på noe musikk, TVen, eller kanskje du kan ta deg en tur ut? Er jo litt kjedelig å ikke skulle få lov til å trene i sitt eget hjem.
Strixvaria Skrevet 29. mars 2013 #12 Skrevet 29. mars 2013 Du skal da ikke måtte sette til side livet ditt fordi han beslaglegger leiligheten; du kan da bare ta deg til rette du også! Dere betaler vel like mye i leie? I så fall har du like stor rett på plass som ham - dessuten har han tilgang på lesesaler, offentlige bibliotek m.m. også, dersom han vil lese i stillhet. Det kan man faktisk ikke forvente når man bor to sammen i en liten leilighet. Én ting er at man skal ta hensyn til hverandre under eksamensperioden o.l., men det blir noe annet dersom den ene parten alltid blir tatt hensyn til mens den andre blir avfeid. Det skal man ikke finne seg i. Herregud, jeg har flere vennepar som bor i små leiligheter, og de gjør det på følgende måte: hvis den ene skal lese mens den andre vil ha besøk, så setter 'lesehesten' seg på soverommet, lukker døren og tar ørepropper i ørene (evt. hører på musikk gjennom øreplugger), mens den andre med gjest ser på TV, lager mat eller whatever i stua - problem solved, begge får viljen sin og alle er happy.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #13 Skrevet 30. mars 2013 ørepropper/musikk i ørene - første problem fikset Rot med studiebøker... Be han rydde bort før alle bøker går i gulvet og si at det er ca 2-3 måneder igjen til eksamen! Besøk? Si ifra at på fredag kommer det 2 venninner og at han kan stikke bortom til en kompis og kose seg litt EN dag. Anonym poster: 4babb78174bebf8d874c5027a4cc33c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå