Gå til innhold

Lovlig godkjent ekteskap fra Las Vegas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Samboeren og jeg har tenkt å gifte oss i Las Vegas nå den 14 mai og har nettopp fyllt ut skjemare for forlovere og prøving av ekteskap (skrevet ut på Skatteetaten.no).

Vet også at man må skaffe seg en såkalt "Marrige Licence" FØR vielsen i Las Vegas.

Det vi lurer veldig på er hvordan vi skal få ekteskapet lovlig godkjent i Norge når vi kommer hjem? Håper virkelig noen har gjennomført hele denne prosessen og kan guide oss litt :unsure:

Vi har kikket på denne siden: på Skatteetaten.no hvor det står...

Ekteskap inngått i andre land

Attestene må være i original og påført et apostillestempel, eller være legalisert av landets utenriksdepartement. Attester som er godkjente av norsk utenriksstasjon godtas også.

Vi fant også denne siden etter litt Googling som sier noe om apostillering av dokumenter og stempler etter vielsen: Insidervlv.com hvor det står...

1. International Residents, non USA. The rules for non USA resident adults getting married in Las Vegas are the same. Some countries want a certified copy of the marriage certificate and an Apostille from the Nevada Secretary of State to finalize the marriage in your country.

Secretary of State

Capital Complex

Carson City, NV 89710

Phone:

800-992-0900 ext. 5708 or 775-684-5708

(It is suggested that non U.S. citizens check with your local officials for special documents that may be needed to ensure that your marriage will be recognized in your country.)

2. To receive certified copies only or information about your Nevada marriage certificate, please direct your requests to:

Clark County Recorder

P.O. Box 551510

Las Vegas, Nevada 89155-1510

(702) 455-4336

You must include the Name of Groom, Maiden name of Bride, Date of Marriage, Application number if known, Your return mailing address and $10.00 check or Money Order (in U. S. dollars through a U.S. bank.

Obtaining the certified copy of a Nevada marriage license from previous years, the following information is needed. The name of the groom, maiden name of the bride, date of the marriage, certificate number (if known) and a return address where the certificate should be mailed. If the year of the marriage is not known, an additional fee of $5.00 is applied for the past five years search, after search of the previous five years, another fee of $1.00 per year for searching complete marriage index will be needed. Certified copies of your Marriage "License" may be purchased at the time of issuance of the Marriage License, or you may mail your request and fees at a later date.

3. Identification: The following may be used for identification:

* Driver's License or State-issued I.D. card.

* Original or Certified copy of Birth Certificate.

* Foreign Birth Certificate must be translated into English and notarized.

* Passport.

* Military Identification.

* Resident alien card.

(All documents presented must be translated into English.)

Kjenner jeg blir litt småforvirret over dokumentasjonen i etterkant av vielsen og hva som trengs i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av det jeg vet blir ikke ekteskap i LV godkjent i Norge, men det smarteste er å kontakte den norske ambassade i USA for å høre hvordan det kan godkjennes, om dere kan sende papirene til ambassaden.

En utvei er vell å ha et "fake" ekteskap i USA, og få det gjennomført på tinghus hjemme i Norge.

Skrevet

Det går helt fint an å få et Las Vegas-ekteskap gyldig i Norge.

Først må du få en prøvingsattest fra Folkeregisteret (forlovererklæringer og prøving av ekteskapsvilkår) FØR bryllupet.

Når dere kommer til Vegas må dere få en Marriage Licence hos Clark County - også FØR bryllupet.

Få gjerne vielsesattesten (Marriage Certificate) stemplet slik det er beskrevet i originalinnlegget - det var forøvrig ikke nødvendig i vårt tilfelle.

Når vi kom hjem, sendte vi bare kopi av vielsesattesten til Folkeregisteret i Norge, og da ble vi registrert som gift. I tillegg sendte vi inn navneendringsskjema.

Lykke til, og kos dere i Las Vegas! Bryllupsmiddag på Top of the World kan anbefales ;)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har faktisk vært i et bryllup i Las Vegas hvor både vielsen og middagen var på Top of the World. De. Ble da gift på ordentlig de, men jeg vet desverre ikke om det var noen problemer med å få det godkjent. Hørte ikke noe om at det var problemer....

Skrevet

Det går helt fint an å få et Las Vegas-ekteskap gyldig i Norge.

Først må du få en prøvingsattest fra Folkeregisteret (forlovererklæringer og prøving av ekteskapsvilkår) FØR bryllupet.

Når dere kommer til Vegas må dere få en Marriage Licence hos Clark County - også FØR bryllupet.

Få gjerne vielsesattesten (Marriage Certificate) stemplet slik det er beskrevet i originalinnlegget - det var forøvrig ikke nødvendig i vårt tilfelle.

Når vi kom hjem, sendte vi bare kopi av vielsesattesten til Folkeregisteret i Norge, og da ble vi registrert som gift. I tillegg sendte vi inn navneendringsskjema.

Lykke til, og kos dere i Las Vegas! Bryllupsmiddag på Top of the World kan anbefales ;)

Hei og takk for svar!

Akkurat det jeg var på jakt etter var personer med egne erfaringer :)

Kan jeg spørre om det er lenge siden dere ble gift i Las Vegas? Tenker bare kanskje regler er blitt endret underveis.

Skrevet

Av det jeg vet blir ikke ekteskap i LV godkjent i Norge, men det smarteste er å kontakte den norske ambassade i USA for å høre hvordan det kan godkjennes, om dere kan sende papirene til ambassaden.

En utvei er vell å ha et "fake" ekteskap i USA, og få det gjennomført på tinghus hjemme i Norge.

Jeg er overbevist om at det går ann å få til et godkjent ekteskap i Las Vegas. Det viser jo informasjonen jeg linker til i åpningsinnlegget men spørsmålet er bare hvordan dokumentasjonen må være.

Jeg har faktisk vært i et bryllup i Las Vegas hvor både vielsen og middagen var på Top of the World. De. Ble da gift på ordentlig de, men jeg vet desverre ikke om det var noen problemer med å få det godkjent. Hørte ikke noe om at det var problemer....

Høres jo ut som om det bryllupet også ble godkjent. Regner med at du står ekteparet en smule nære om du var med til Las Vegas :)

Skrevet

Hei Foxmulder! Ble gift i Las Vegas i 2003. Tror ikke det er så mye som er forandret, hvertfall ikke ang prøving av ekteskapsvilkår-attesten i Norge. Hvis du er i tvil, kan du ta en telefon til Folkeregisteret, de var hjelpsomme da jeg hadde spørsmål.

I etterkant sendte vi bare kopi av ekteskapsattesten vi fikk i Las Vegas til Folkeregisteret, så ble det registrert som at vi var lovlig gift. Men man MÅ ha sånn prøving av ekteskapsvilkår i Norge på forhånd for at det skal bli godkjent med ekteskap uansett hvor man gifter seg.

Igjen, lykke til, håper dere får en uforglemmelig dag :D

Skrevet

Hei Foxmulder! Ble gift i Las Vegas i 2003. Tror ikke det er så mye som er forandret, hvertfall ikke ang prøving av ekteskapsvilkår-attesten i Norge. Hvis du er i tvil, kan du ta en telefon til Folkeregisteret, de var hjelpsomme da jeg hadde spørsmål.

I etterkant sendte vi bare kopi av ekteskapsattesten vi fikk i Las Vegas til Folkeregisteret, så ble det registrert som at vi var lovlig gift. Men man MÅ ha sånn prøving av ekteskapsvilkår i Norge på forhånd for at det skal bli godkjent med ekteskap uansett hvor man gifter seg.

Igjen, lykke til, håper dere får en uforglemmelig dag :D

Var det slik at dere måtte vente på dette....uhm... Marriage Certificate tror jeg det heter? Vi har planer om å gifte oss 14 mai og drar fra Las Vegas den påfølgende dagen 15 mai. Heldigvis skal vi gifte oss litt tidlig på dagen så vi burde få en fair sjanse til å skaffe de nødvendige papirene :)

Lurer på om jeg leste at det sertifikatet skal stemples på ett eller annet kontor i Vegas og man skal jo ha med en original av sertifikatet på vei hjem.

Skrevet

Nei, Marriage Certificate fikk vi i kapellet der vi giftet oss med en gang etter vielsen, såvidt jeg husker :)

Hvis du må innom Clark Country's Office i Las Vegas, så er det ikke så store avstander, så det bør gå greit å få fikset.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss 4 juli til sommeren i Las Vegas. Graceland chapel med elvis som følger meg opp hehe. Harry men passer for oss. Vi har funnet ut at vi må ha endel sjemaer fra Norge før vi gifter oss blant annet forlovererklæring, erklæring om skifte, egenerklæring. I Las Vegas skal vi til clark contry office for og få marriage certificate og jeg forstår det som når vi så sender dette inn til skatteetaten når vi kommer hjem så er man gyldig gift i Norge. Viktig for oss at giftemålet vi har i vegas også er gyldig der borte for vi har jo og invitert endel venner og familie. Vi blir en gjeng på nesten 20 personer. Har funnet den perfekte kaka og den perfekte blomsterbukketten. og middagen inntas på Venetian som er også hotellet vi skal ha vår honeymoon på. Top of the world skal vi ha middagen dagen før bryllupet på.

Gleder meg veldig. Begynner og nærme seg.

Anonym poster: 7da540066b31100f03970a3112eb9c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...