lilja Skrevet 27. mars 2004 #1 Skrevet 27. mars 2004 nå er jeg sinna! Fikk nettopp vite at arbeidsgiveren min vil si meg opp. grunnen var at de mente jeg ikke konsentrerte meg skikkelig og "falt ut" liksom. dette etter at jeg (uheldigvis) har vært ærlig om min private situasjon som for tiden er vanskelig. ble ansatt i vikariat i august som varer ut juni i år. Hadde i høst mye fravær grunnet lungebetennelse og har fått utsatt prøvetiden to mnd som gikk ut nå. Har hatt to oppfølgingsmøter denne tiden, og ikke fått noe som helst inntrykk at jeg skal miste jobben. Siste møte sa sjefen hun synes jeg hadde skjerpet meg med fraværet ,emn at jeg ikke taklet det store kaoset på arbeidsplassen i min nåværende livssituasjon. (jobber med barn). Har tidligere vært åpen om at jeg kunne sykemelde meg men ønsker inderlig å jobbe og har derfor jobbet.. hun har nå gitt meg tre uker på å bestemme meg om jeg vil si opp selv som hun oppfordret meg til pga av senere arbeidsgivere og hva de evnt skulle si til dem. om jeg ikke gjør det vil de si meg opp. konfidensielt rådet sjefen min meg til å sykemelde meg ut vikariatet slik at jeg fortsatt får lønnen. men dette skulle jeg ikke si til legen Synes dette er veldig rart! særlig ettersom hun som skal ha vurdert mitt arbeid ikke daglig arbeider med meg. jeg er så frustrert!!! kunne vel fått en advarsel på at jeg skulle skjerpe meg isåfall før de gir meg sparken!!! :evil:
Gjest Et påskudd? Skrevet 27. mars 2004 #2 Skrevet 27. mars 2004 Grunnen de oppgir om konsentrasjonssvikt KAN være et påskudd for at de EGENTLIG ikke føler de/hun har den rette personkjemien med deg... Det er ulovlig å si opp folk pga. manglende personkjemi, men mange finner da andre grunner isteden for å få personen bort. Hvis det er slik at du faktisk ikke konsentrerer deg nok på jobb og flere overordnede mener det, så har de lov til å si deg opp. Men de skal kunne belegge sine påstander gjennom en rapport som skal vise til konkrete episoder hvor din konenstrasjonssvikt har gått ut over arbeidet. Det skal da være FLERE slike episoder over tid so mde skal kunne dokumentere på deg. Et muntlig utsagn om konsentrasjonssvikt er IKKE nok til å si deg opp. Du får finne deg noen personer som kan hjelpe deg videre! Arbeidstilsyn etc.(?) PS! dersom det er fakta at du ikke har konsentrert deg overfor barna stadig vekk over tid er det jo en oppsigelsesgrunn da...
lilja Skrevet 27. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2004 men bør man ikke få en advarsel eller en sjanse til å forbedre seg, om de mener dette? er jo rart at de bare plumper ut med noe slikt!
Gjest the imp Skrevet 28. mars 2004 #4 Skrevet 28. mars 2004 Tja, de har jo sagt i fra til deg nå da, men som Et påskudd? sa, bevisbyrden ligger hos arbeidsgiver. Det er ikke enkelt å bare si opp en ansatt, man må kunne gi en god grunn for hvorfor de ønsker å si deg opp. Arbeidsgiver har ikke lov å si deg opp FORDI du har vært syk. Arbeidsgiver må sannsynliggjøre at oppsigelsen ikke skyldes sykefravær. Denne beskyttelsen er tidsbegrenset, men du ligger godt innenfor denne grensen. En bedrift vil også ha store problemer med å si deg opp RETT ETTER at prøvetiden er utløpt, spesielt dersom du ikke har fått noen advarsler under prøvetiden. Prøvetiden er jo nettopp til for at arbeidsgiver skal kunne finne ut om du passer i jobben eller ikke, og om du gjør en god nok jobb. Dersom du ikke har fått noen konkrete tilbakemeldinger under prøvetiden har du jo heller ikke hatt mulighet til å gjøre noen forandringer ved arbeidet ditt.Men du HAR fått tilbakemeldinger som ikke bare er positive. Arbeidsgiver har lov til å gå til oppsigelse dersom arbeisprestasjonene synker under et lavmål for stillingen. Du må da ha fått et varsel om at arbeidsgiver ikke er tilfreds, og at oppsigelse/avskjed kan bli resultatet dersom du ikke skjerper deg. Du må selvsagt ha fått nødvendig opplæring og oppfølging før arbeidsgiver konstaterer at du ikke holder et akseptabelt nivå. Så vidt jeg skjønner burde arbeidsgiveren din i dette tilfellet sagt deg opp i oppsigelsestiden.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. mars 2004 #5 Skrevet 28. mars 2004 Vanskelig situasjon dette. Jeg regner med at du er ansatt i en privat bedrift, og da er det Arbeidsmiljølovens §63 som gjelder ved oppsigelse ved prøvetidens utløp: Har hatt to oppfølgingsmøter denne tiden, og ikke fått noe som helst inntrykk at jeg skal miste jobben. Siste møte sa sjefen hun synes jeg hadde skjerpet meg med fraværet ,emn at jeg ikke taklet det store kaoset på arbeidsplassen i min nåværende livssituasjon. (jobber med barn). ....kunne vel fått en advarsel på at jeg skulle skjerpe meg isåfall før de gir meg sparken!!! :evil: Det som er vanskelig med slike samtaler er at hva som oppfattes er subjektivt. Den ene kan synes den sier ganske klart fra om at ting ikke er bra nok, men den andre kanskje legger mest vekt på det positive en hører. Det at arbeidsgiver ga tilbakemelding om at du ikke taklet kaoset på arbeidsplassen vil definitivt kunne tolkes som en beskjed om at du skulle skjerpe deg. Og at det kan medføre oppsigelse er underforstått så lenge du fremdeles er i prøvetiden. Dette er en vanskelig situasjon og jeg vil anbefale at du tar kontakt med din tillitsvalgte på arbeidsplassen.
lilja Skrevet 28. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2004 det siste møtet jeg henviste til var tidspunktet jeg fikk beskjed om oppsigelsen, derfor har jeg ikke fått noen beskjed før dette.. det er ikke privat men kommunalt...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. mars 2004 #7 Skrevet 28. mars 2004 Jobber du i kommunal sektor, så er det likevel Arbeidsmiljøloven som gjelder, og der står det ikke annet enn det jeg siterte i innlegget over, altså ikke noe om krav til varsel i forkant. Imidlertid vil dette sannsynligvis være utdypet i en eller annen form for personalhåndbok eller annet regelverk der du jobber, så jeg vil (igjen) anbefale at du tar kontakt med din tillitsvalgte som kjenner det lokale regelverket der du jobber. Hvis det er kun Arbeidsmiljøloven som gjelder, så er de i sin fulle rett til å gjøre det de har gjort.
14062003 Skrevet 28. mars 2004 #8 Skrevet 28. mars 2004 Jobber du i kommunal sektor, så er det likevel Arbeidsmiljøloven som gjelder... Der tar du nok grådig feil. Arbeidsmiljøloven gjelder i veldig liten grad i offentlig sektor.
Lilleba Skrevet 28. mars 2004 #9 Skrevet 28. mars 2004 Kan du svare på følgende: Står det i den opprinnelige arbeidsavtalen din som du fikk da du begynte å jobbe at prøvetiden ville bli forlenget hvis du ble syk? (Hvor lang prøvetid hadde du forresten opprinnelig)? Ble du isåfall, FØR den opprinnelige prøvetiden utløp, skriftlig orientert om at prøvetiden ble forlenget pga ditt sykefravær? Fikk du SKRIFTLIG oppsigelse før prøvetiden utløp? (Du skriver nemlig at prøvetiden nettopp er over) Alt dette er formaliteter som må oppfylles før du kan sies opp i prøvetiden, og det er IKKE en enkel sak å si opp folk, heller ikke i prøvetiden! Oppsigelsesvernet er sterkt! Sitat fra Henning Jakhellns bok ang. folk i prøvetid (Jakhelln er Norges guru innen arbeidsrett) "Det kan ikke stilles idealkrav til arbeidstakerens utførelse av arbeidet, men det må kunne kreves at arbeidsytelsen ligger på et gjennomsnittlig nivå, og arbeidsgiver må ta hensyn til den prøvetidansattes manglende arbeidserfaring. Det vil være relevant at arbeidsgiver stiller store krav til punktlig frammøte, at skoft ikke finner sted, og at den prøvetidsansatte utfører de tildelte oppgaver m.v. I prøvetiden vil det ofte være forutsatt at arbeidstaker skal gies særlig instruksjon og opplæring. Ved bedømmelsen av hva som er forsvarlig opplæring må det bl.a tas hensyn til den erfaring som arbeidstakeren har fra tidligere, jf. RT. 1984 s 337 (her følger en beskrivelse av en dom i høyesterett) Samarbeidsvanskeligheter som oppstår i prøveperioden er et forhold som arbeidsgiver må være våken for og forsøke å løse, og det må også stilles strenge krav til en stor arbeidsgiver som en kommune, med forventet profesjonell kompetanse, jf. RT 1991 s. 236. Den prøvetidsansatte må få relevant tilbakemelding på eventuelle feil, slik at arbeidstakeren gis mulighet til å korrigere utførelsen av arbeidet, slik at en oppsigelse ikke skal komme som en overraskelse på arbeidstakeren. Vurderingen av tilpasningen til arbeidet, den faglige dyktigheten og påliteligheten vil nødvendigvis måtte basere seg på et skjønn fra arbeidsgivers side, og det er forutsatt at prøvetiden skal være reell. Den prøvetidsansatte er imidlertid ikke prisgitt arbeidsgiverens vurdering. Domstolene kan etterprøve arbeidsgiverens vurderinger, slik at arbeidsgiver må kunne godtgjøre hva som er grunnlaget for oppsigelsen. Finner domstolene å kunne bygge på det faktiske grunnlag som arbeidsgiver har lagt til grunn, er det likevel forutsatt at domstolene skal være tilbakeholdne med å etterprøve arbeidsgivers skjønnsmessige vurdering av hvordan arbeidstakeren fungerer i stillingen. Arbeidsgivers vurdering av skikkethet m.v. vil derfor som regel bare kunne bli satt til side hvor den skjønnsmessige vurdering fremstår som uforsvarlig eller lite skjønnsom." (Sitat slutt) Imøteser dine svar på mine spørsmål og kommentarer til Jakhellns vurderinger.
Lilleba Skrevet 28. mars 2004 #10 Skrevet 28. mars 2004 PS Arbeidsmiljøloven gjelder selvsagt i kommunen også. Vet ikke hvorfor han i forrige innlegg sier noe annet?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. mars 2004 #11 Skrevet 28. mars 2004 Der tar du nok grådig feil. Arbeidsmiljøloven gjelder i veldig liten grad i offentlig sektor. Ok, jeg vet at i statlig sektor så er noen at Arbeidsmiljølovens paragrafer, deriblant de som omhandler oppsigelsesvern, erstattet av Tjenestemannsloven, men jeg klarte ikke å finne ut hvilken lov som erstatter Arbeidsmiljøloven på disse punktene i kommunal sektor. Hvilken lov er dette? Og jeg synes ikke det er korrekt å si at Arbeidsmiljøloven "i veldig liten grad gjelder i offentlig sektor". Noen punkter er i statlig sektor erstattet av tilsvarende punkter i Tjenestemannsloven, men mesteparten av Arbeidsmiljøloven gjelder hele norsk arbeidsliv. Og noen egen lov(er) for resten av offentlig sektor har ikke jeg funnet, så det er fint om du kan fortelle hvilken det er.
Lilleba Skrevet 28. mars 2004 #12 Skrevet 28. mars 2004 Det er riktig det som forrige taler sier om staten og Tjenestemannsloven. Men i kommunen gjelder Arbeidsmiljøloven fullt ut!
lilja Skrevet 29. mars 2004 Forfatter #13 Skrevet 29. mars 2004 hei! prøvetiden min gikk fra 18.08.03-18.01.04. den 16.01 ble den utsatt skriftlig etter et møte til to mnd, til 18.03.04. i min prøveperiode fikk jeg ingen advarsel om at jeg kunne miste jobben. men den 25.03.04 fikk jeg beskjed om at jeg vil bli sagt opp dersom jeg ikke gjør det selv innen tre uker... på dette samme møte fikk jeg også beskjed om at jeg hadde skjerpet meg (da tror jeg det var ment ang. fravær..)
14062003 Skrevet 29. mars 2004 #14 Skrevet 29. mars 2004 Lilja: har du hatt fravær uten legeattest? Det er i så fall oppsigelsesgrunn god nok. Men du burde få skriftlig advarsel og ikke bare muntlig slik som du har fått, ja. Å si opp selv er dumt, for da mister du mange rettigheter (mtp. Aetat/dagpenger). Jeg synes ikke behandlingen du har fått er god, men hva vil du egentlig? Du har noen valg: - Ikke si opp, ikke sykemelde deg og kjempe (da bør du ha en fagforening i ryggen og det har du vel ikke siden du spør om hjelp her). Forbered deg på en vanskelig tid på jobben! - Ikke si opp, sykemelde deg så lenge legen vil (til du får ny jobb kanskje). - Si opp og fortsette ditt liv i en annen jobb. Hva du gjør er opp til deg. Det er et valg du må ta.
Lilleba Skrevet 29. mars 2004 #15 Skrevet 29. mars 2004 Lilja! Savner svar på spørsmålet mitt om det stod i arbeidsavtalen at prøvetiden kunne bli forlenget ved fravær? Jeg skulle også gjerne visst om du var syk like lenge som prøveperioden din ble forlenget? Men nok om det. Prøvetiden din gikk ut 18. mars, og den 25. mars ble du bedt om å si opp? Er det slik å forstå? Da kan du ta det med knusende ro. Når prøvetiden er omme, gjelder de vanlige oppsigelsesreglene etter Arbeidsmiljøloven. Siden de ikke har gitt deg en skriftlig oppsigelse, er det åpenbart at vedkommende leder vet at han er på gyngende grunn, dvs. ikke har noe som holder til å si deg opp. All oppsigelse skal være skriftlig. De kan si så mye de vil muntlig, men det holder ikke juridisk Jeg forstod det slik at du bare var i et vikariat til juni, uansett? Fortsett å jobbe så godt du kan. Ikke gå inn i noen krangel. En slik sjef som jeg øyner du kanskje har her, kan gjøre helvete hett for deg når det gjelder trivsel på arbeidsplassen, hvis han ikke liker deg. Prøv å få deg en "alliert" på jobben, eller meld deg inn fortere enn svint i Fagforbundet. Da vil du ha en sterk alliert. Du må selvsagt ikke si opp selv. Det er det siste man skal gjøre. Hvis en arbeidsgiver ber en ansatt si opp selv, så betyr det faktisk at vedkommende ikke har en holdbar oppsigelsessak, men prøver å lure/tvinge/true deg til å si opp selv. Lykke til!
Litago Skrevet 29. mars 2004 #16 Skrevet 29. mars 2004 Jeg forstod det slik at du bare var i et vikariat til juni, uansett? Jeg lurer også litt på dette. Forsto det slik at du har vikariat som utløper i slutten av juni. Med andre ord så vil du ansett miste jobben da. Det er ca. 3 måneder til slutten av juni. Hvis du ikke har kortere oppsigelsestid enn 3 måneder så er det faktisk ingen vist i å si deg opp. Jeg hadde også trodd at det hadde vært forholdsvis få arbeidsgivere som hadde tatt alt bryet det er med å si deg opp selv om du har kortere oppsigelsestid. Fordi du altså uansett snart skal slutte. Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt å søke meg nye jobber allerede nå. Uansett om du blir oppsagt eller ikke, så har du kort tid på deg til å finne deg noe nytt. Lykke til.
lilja Skrevet 30. mars 2004 Forfatter #17 Skrevet 30. mars 2004 oppsigelsesfristen er visst på 3 uker..
14062003 Skrevet 30. mars 2004 #18 Skrevet 30. mars 2004 oppsigelsesfristen er visst på 3 uker.. Du kan ikke være litt mer presis i hva som er og ikke er her? 1) Har ditt fravær alltid vært gyldig, eller har du også ugyldig fravær? 2) Hva sier arbeidskontrakten din? Blir så vanskelig å synse noe her når vi ikke vet akkurat nøyaktig hva vi skal synse om. :-)
lilja Skrevet 30. mars 2004 Forfatter #19 Skrevet 30. mars 2004 hva er ugyldig fravær da? jeg har vært sykmeldt og ellers hatt egenmeldinger for meg og sykt barn. Arbeidskontraketen sier; "for stillingen gjelder 6 måneder prøvetid med gjensidig skriftlig oppsigelsesfrist på 14 dager i prøve-tiden. prøvetiden kan forlenges hvis arbeidstaker har hatt fravær i prøvetiden, jfr. AML§63. Etter utløp av prøvetiden er det en gjensidig oppsigelsestid som fastsatt i hovedtariffavtalen §3." "begrunnelse for midlertidig ansettelse jfr. AML § 58A"
Lilleba Skrevet 30. mars 2004 #20 Skrevet 30. mars 2004 OK. Da er formkravene i orden. Men i avtalen står det at du har seks måneders prøvetid, mens du lenger oppe sa at du hadde prøvetid fra 18. august til 18. januar (= 5 måneder), og så ble prøvetiden forlenget i to måneder. Er du sikker på at ikke prøvetiden gikk til 18. februar, og at den ble forlenget med to måneder, slik at du fremdeles er i prøvetiden?? (Hvis du er i prøvetid har du bare 14 dagers oppsigelsesfrist.) I arbeidskontrakten din henvises til § 3 i Hovedtariffavtalen når det gjelder oppsigelsesfrist (etter prøvetiden). Og det er riktig, for alle som jobber i kommunen omfattes av Hovedtariffavtalen, uansett om man er organisert eller ikke. I § 3 står det at fristen er 3 MÅNEDER- ikke uker! Det vil altså si at hvis de vil si deg opp nå, så skal du uansett jobbe til ut juni (hvis du ikke er i prøvetid). Skjønner ikke hva vitsen er å si deg opp da? Du skulle jo bare jobbe ut juni, likevel? For ordens skyld; I Arbeidsmiljloven er oppsigelsesfristen (etter prøvetiden er utløpt) en måned, men det er bare et minimumskrav. De fleste hovedtariffavtaler har bedre avtaler, og du er heldigvis omfattet av den som Fagforbundet (tidligere Kommuneforbundet) har jobbet fram i kommunen. Jeg gjentar derfor: Bare fortsett å jobbe du, så godt som du kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå