Gå til innhold

Hvilke produkter tester ikke på dyr?

tmriii

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøver å bli mer bevisst på å bruke sminke og andre velværeprodukter som ikke er testet på dyr. Jeg har funnet noen lister på nettet over hvilke merker som tester på dyr og hvem som ikke gjør det. Men det står litt forskjellig, og jeg vet ikke hvilke lister jeg kan stole på. Vet noen om en slik liste som er 100% sann?

Her er noen produkter jeg bruker. Kan noen svare på om noen av disse produktene er testet på dyr?

Foundation fra Dior (Nude)

Mascara fra Maybelline New York

Øyenbrynspenn fra The body shop

Rouge fra L'oreal

Eyeliner fra h&m

Mascara fra Isadora

Øyenskygge fra GOSH

Primer fra Lancome

Parfyme - Lacoste

Parfyme – Naomi Campbell

Deodorant – Dermica (daily)

Shampoo og balsam fra Joico

Hårkur fra Redken

Dusjsåpe fra Vaseline intensive care

Håndsåpe – Lano.

Våtservietter fra Unik sensitiv

Tørrshampoo fra Define

Håper noen kan hjelpe meg, og fortelle hvilke produkter jeg kan erstatte med de som eventuellt er dyretestet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Hei! Jeg prøver å bli mer bevisst på å bruke sminke og andre velværeprodukter som ikke er testet på dyr. Jeg har funnet noen lister på nettet over hvilke merker som tester på dyr og hvem som ikke gjør det. Men det står litt forskjellig, og jeg vet ikke hvilke lister jeg kan stole på. Vet noen om en slik liste som er 100% sann?

Her er noen produkter jeg bruker. Kan noen svare på om noen av disse produktene er testet på dyr?

Foundation fra Dior (Nude)

Mascara fra Maybelline New York

Øyenbrynspenn fra The body shop

Rouge fra L'oreal

Eyeliner fra h&m

Mascara fra Isadora

Øyenskygge fra GOSH

Primer fra Lancome

Parfyme - Lacoste

Parfyme – Naomi Campbell

Deodorant – Dermica (daily)

Shampoo og balsam fra Joico

Hårkur fra Redken

Dusjsåpe fra Vaseline intensive care

Håndsåpe – Lano.

Våtservietter fra Unik sensitiv

Tørrshampoo fra Define

Håper noen kan hjelpe meg, og fortelle hvilke produkter jeg kan erstatte med de som eventuellt er dyretestet :)

Foundation er jeg usikker på, siden jeg bruker mineralpudder selv. Men Dior tester på dyr.

Maybelline tester. For en lignende maskara, samme pris, kan du jo teste IsaDora.

The Body Shop tester ikke på dyr.

HM sitt merke skal ikke være testet på dyr.

Gosh tester ikke på dyr.

Primer.. Jeg bruker ikke vanlig primer selv, men Physicians Formula og E.L.F. har jeg hørt en del bra om.

Parfyme. Denne er vanskelig. High end merker tester ofte på dyr, og parfyme er jo en smakssak. Du kan jo sjekke ut Prada og Stella McCartney.

Dermica tester ikke på dyr, og disse har etter hvert kommet med mange produkter. Deo, sminkeservietter, tamponger, håndsåpe osv. Veldig bra, for ellers er jo de fleste apotekmerker ofte fulle av parabener og dyretestet.

Joico tester ikke på dyr mener jeg å huske.

Redken tester på dyr. Du kan jo sjekke ut Joico sin hårkur. Selv bruker jeg produkter fra Paul Mitchell som var det første frisørmerket som fikk cruelty free-merking. De gjør også mye annet bra for miljøet.

Dusjsåpe. Vaseline tester på dyr. Her finnes det mange dyrevennlige alternativer. Dermica, Body Shop etc. Jeg varierer en del, men kjøper ofte dusjsåpe på helsekost. Det finnes dog rimeligere alternativer.

Håndsåpe. Lano tester på dyr. Du kan jo sjekke Dermica sin håndsåpe hvis du vil ha en rimelig og mild såpe?

Våtservietter. Jeg tror ikke Unik tester på dyr. Ellers gjør ikke Rema1000 sitt merke det. Dermica har også våtsetvietter.

Tørrshampo. Define tester på dyr. Tja. Jeg har ikke forsøkt så mange at jeg tør å anbefale en. Jeg bruker en fra Acure nå som er helt grei, men ellers har vel også Joico, Paul Mitchell m.fl tørrshampo.

Når det er sagt, er noen av disse merkene, som f.eks Body Shop og Stella McCartney, eid av L'oreal. Likevel gjør de så mye bra for dyr og for alternativer til dyretesting at jeg personlig i alle fall synes de er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det vel ikke lov å teste kosmetikk på dyr lengre.. Eller? Prøver selv å ikke kjøpe produkter som er testet på dyr, men vet liksom ikke hva som er okey etter at den loven fra EU ble innført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body shop eies av et selskap som tester på dyr. Så Bodyshop er ikke helt dyrevennlig selvom de selv mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Men nå er det vel ikke lov å teste kosmetikk på dyr lengre.. Eller? Prøver selv å ikke kjøpe produkter som er testet på dyr, men vet liksom ikke hva som er okey etter at den loven fra EU ble innført?

Det er bare i EU det ikke er lov. Så man støtter jo dyretesting indirekte om man kjøper fra produsenter som tester i Kina.

Body shop eies av et selskap som tester på dyr. Så Bodyshop er ikke helt dyrevennlig selvom de selv mener det.

Som jeg skrev, det blir en vurderingssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foundation er jeg usikker på, siden jeg bruker mineralpudder selv. Men Dior tester på dyr.

Maybelline tester. For en lignende maskara, samme pris, kan du jo teste IsaDora.

The Body Shop tester ikke på dyr.

HM sitt merke skal ikke være testet på dyr.

Gosh tester ikke på dyr.

Primer.. Jeg bruker ikke vanlig primer selv, men Physicians Formula og E.L.F. har jeg hørt en del bra om.

Parfyme. Denne er vanskelig. High end merker tester ofte på dyr, og parfyme er jo en smakssak. Du kan jo sjekke ut Prada og Stella McCartney.

Dermica tester ikke på dyr, og disse har etter hvert kommet med mange produkter. Deo, sminkeservietter, tamponger, håndsåpe osv. Veldig bra, for ellers er jo de fleste apotekmerker ofte fulle av parabener og dyretestet.

Joico tester ikke på dyr mener jeg å huske.

Redken tester på dyr. Du kan jo sjekke ut Joico sin hårkur. Selv bruker jeg produkter fra Paul Mitchell som var det første frisørmerket som fikk cruelty free-merking. De gjør også mye annet bra for miljøet.

Dusjsåpe. Vaseline tester på dyr. Her finnes det mange dyrevennlige alternativer. Dermica, Body Shop etc. Jeg varierer en del, men kjøper ofte dusjsåpe på helsekost. Det finnes dog rimeligere alternativer.

Håndsåpe. Lano tester på dyr. Du kan jo sjekke Dermica sin håndsåpe hvis du vil ha en rimelig og mild såpe?

Våtservietter. Jeg tror ikke Unik tester på dyr. Ellers gjør ikke Rema1000 sitt merke det. Dermica har også våtsetvietter.

Tørrshampo. Define tester på dyr. Tja. Jeg har ikke forsøkt så mange at jeg tør å anbefale en. Jeg bruker en fra Acure nå som er helt grei, men ellers har vel også Joico, Paul Mitchell m.fl tørrshampo.

Når det er sagt, er noen av disse merkene, som f.eks Body Shop og Stella McCartney, eid av L'oreal. Likevel gjør de så mye bra for dyr og for alternativer til dyretesting at jeg personlig i alle fall synes de er ok.

Tusen takk for et kjempebra svar, her var det veldig mye nyttig :) Og jeg skal uten tvil bytte ut de produktene som er testet på dyr! Jeg har forresten lest at noen rengjøringsmidler også tester på dyr. Vet du om dette stemmer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du iPhone? Det er en app som heter "dyretestet" :) den bruker jeg når jeg er i tvil :) vet ikke om den finnes til andre telefoner også

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tusen takk for et kjempebra svar, her var det veldig mye nyttig :) Og jeg skal uten tvil bytte ut de produktene som er testet på dyr! Jeg har forresten lest at noen rengjøringsmidler også tester på dyr. Vet du om dette stemmer?

Det stemmer. Og det nye EU-direktivet gjelder heller ikke for rengjøringsmidler.

Rema1000 sog SoftStyle er billig og er ikke testet på dyr. De har alt fra grønnsåpe til stålull. Ellers får du kjøpt vaskemidler hos helsekosten. De er litt dyrere. Jeg bruker Rema1000 sitt på håndklær, sengetøy osv, og det fra helsekosten på finvask. Da blir det ikke noe dyrere enn å kjøpe Omo, sånn alt i alt.

Kan hende disse appene har blitt bedre nå, men de var lite oppdaterte før. Stort sett kjøper jeg det jeg er kjent med og vet er trygt, men jeg har med en liste i vesken for sikkerhets skyld.

Kan også anbefale siden My Beauty Bunny som har en del tester av cruelty free sminke o.l, samt oppdaterte lister over hva som er cruelty free og hva som ikke er testet på dyr. :)

Ps: veldig bra at du ønsker å sette deg inn i dette, jeg blir så glad av sånne tråder! :)

Ps2: Simple er et annet alternativ til våtservietter om det er til å fjerne sminke du mente. Tror de også er uten animalske ingredienser og parabener, og de fleste dagligvarebutikkene har dem.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra Lush, Mac, Body Shop og Oriflame. Så vidt jeg vet tester ikke Isa Dora og Clinique på dyr heller. Og som andre sier her, skaff deg den appen med en oversikt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svært bevisst på dette. Jeg gikk noen år uten å kjøpe noen produkter som er testet på dyr, samt mat av oppdrett (kjøtt ofc.). Dette ble sinnsykt slitsomt og vanskelig, så er ikke like flink lengre.

Men som sagt, jeg er bevisst, men boikotter L'oreal 100%.

Så om du vil kutte ut dyretestet kosmetikk, bør du nok finne deg en annen rouge :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt fra Lush, Mac, Body Shop og Oriflame. Så vidt jeg vet tester ikke Isa Dora og Clinique på dyr heller. Og som andre sier her, skaff deg den appen med en oversikt over det.

Mac og Clinique pleide å være ok, men de er under Estee Lauder som nylig begynte å selge i Kina..

Anonym poster: fb4586770c00042ccc02229bbbaff923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Rema1000 som nevnt kan du kjøpe rengjøringsmiddel fra IHERB som ikke tester på dyr :)

Endret av pandabear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker hudprodukter fra Orgins.

Hår produkter kjøper jeg fra iherb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mac og Clinique pleide å være ok, men de er under Estee Lauder som nylig begynte å selge i Kina..

Neida, det skjedde for ca to år siden, men siste nytt nå er visst at de er dyrevennlige igjen - ikke lett å henge med i svingene :fnise:

Urban Decay er også et godt alternativ for dyrevennlig sminke.

Anonym poster: 195c17fed81fada118c99f78b8bc8623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, det skjedde for ca to år siden, men siste nytt nå er visst at de er dyrevennlige igjen - ikke lett å henge med i svingene :fnise:

Urban Decay er også et godt alternativ for dyrevennlig sminke.

Anonym poster: 195c17fed81fada118c99f78b8bc8623

Hvor fant du det? Det siste jeg så var at de mistet merkingen, og at UC mistet cruelty free merkingen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

All sminke som allerede er testet på dyr (før denne nye loven ble/blir innført) er fortsatt lov å selge.. Så all sminken f.eks L´oreal har testet på dyr fra før er fortsatt lov å selge... Så dette kan bli vanskelig å sette seg inn i :)

Anonym poster: 43bdc3131b110daa4f5570ff2adba88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg vet at Dyrevernalliansen bl.a. krever at produsentene gir skriftlig bekreftelse før de blir ført opp på grønn liste over produkter og merker som ikke er testet på dyr, så den skal være så nær 100% sann som man kommer :) Den er også oppdatert jevnlig, f.eks. kom akkurat mange viktige merker med som Define, Milo og Zalo! :D

Har du iPhone? Det er en app som heter "dyretestet" :) den bruker jeg når jeg er i tvil :) vet ikke om den finnes til andre telefoner også

Dyrevernalliansen har nylig lansert Dyretestet appen for Android, og den finnes også for Iphone fra før.

Her er en nyttig oversikt over produkter som ikke er testet på dyr, organisert etter kategori! For oss som ikke er så god på hva ulike navn på grønn liste egentlig er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyretestet-appen er et must! Men vær obs på at selv om produktet ikke tester på dyr, kan godt "moderselskapet" gjøre det.

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...