Gjest lego Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Vi har leid et hus i noen år nå, og nå kommer plutselig eieren og sier at hn skal selge huset. Hn ga meg en lapp med en kort notis om utkastelse uten noe mer info om hvem utkastelsen gjelder, hvilket hus det gjelder, eller noen regler for oss å forholde oss til. Vi velger å flytte, men kan hn virkelig kreve at vi skal flytte ut på datoen om vi ikke har fått ett annet sted å bo? Og er den utkastelses lappen virkelig lovlig?? Kan noen fortelle oss hva vi må gjøre??
zanna Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 http://www.lovdata.no/nyhet/forside/20120319-soketips.html
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Misvisende tittel Er vel heller du som virker lat, som ikke gidder å finne frem på lovdata selv. Anonym poster: 093e89c52b11111336f8f992580da36e 6
Gjest lego Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 Misvisende tittel Er vel heller du som virker lat, som ikke gidder å finne frem på lovdata selv. Anonym poster: 093e89c52b11111336f8f992580da36e Kan ikke du være dum et annet sted? Du vet ingenting om hva jeg har lett etter.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Forstår ikke helt hvorfor du tolker husverten som lat
Gjest Martin Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 (endret) . Endret 19. mars 2014 av Martin 4
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2013 #8 Skrevet 27. mars 2013 Hva mener du egentlig trådstarter? Skal man ikke kunne selge sin egen eiendom fordi man leier ut? Det er normalt at en oppsigelse inneholder deres navn, oppsigelsesdato og husvertens underskrift. Hvis lappen i tillegg er levert dere i hånden så er det vel heller ingen tvil om hva saken gjelder eller om dere har mottatt varslet så da ser jeg heller ikke nødvendigheten av å kalle huseier lat eller stille noen voldsomme formkrav til oppsigelsen?
pusekatta Skrevet 29. mars 2013 #9 Skrevet 29. mars 2013 For det første: Hva står det om oppsigelsestid i kontrakten deres? Hvis ikke det står noe om oppsigelsestid her, er det husleieloven som gjelder, derav 3 måneder fra den første i måneden etter at dere har fått varsel. Ellers er jeg enig med Martin. Har du ikke forstått greia med leie og oppsigelse? Og ja, huseier kan selvfølgelig kreve at dere flytter innen oppsigelsesdato, det er ikke hans problem at ikke dere har skaffet dere noe sted å bo. 1
Gjest Kaffekrus Skrevet 29. mars 2013 #10 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Vi har leid et hus i noen år nå, og nå kommer plutselig eieren og sier at hn skal selge huset. Hn ga meg en lapp med en kort notis om utkastelse uten noe mer info om hvem utkastelsen gjelder, hvilket hus det gjelder, eller noen regler for oss å forholde oss til. Vi velger å flytte, men kan hn virkelig kreve at vi skal flytte ut på datoen om vi ikke har fått ett annet sted å bo? Og er den utkastelses lappen virkelig lovlig?? Kan noen fortelle oss hva vi må gjøre?? Oppsigelsen du har fått er ugyldig. Man kan ikke bare komme med en lapp der det står at du er oppsagt. http://www.lovdata.n...17-009.html#9-7 § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. Men ellers er grunnen til oppsigelsen gyldig og hvis du ikke har tidsbegrenset kontrakt gjelder som allerede nevnt 3-måneders regelen. http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/ Endret 29. mars 2013 av Kaffekrus
Gjest Fleecejakke Skrevet 29. mars 2013 #11 Skrevet 29. mars 2013 Morsomt at mange tror at man kan skrive en oppsigelse helt som man vil.
Gjest Kaffekrus Skrevet 29. mars 2013 #12 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Morsomt at mange tror at man kan skrive en oppsigelse helt som man vil. I slike viktige spørsmål bør folk som svarer i det minste dokumentere sine bastante meninger. Det er ikke akkurat snakk om hvilken kjole man skal velge. Edit; Jeg ser at sannsynligheten for at jeg misforsto deg er meget høy. Skylder på at jeg egentlig burde stått på badet nå og ordnet meg til fest. Endret 29. mars 2013 av Kaffekrus
Gjest Fleecejakke Skrevet 29. mars 2013 #13 Skrevet 29. mars 2013 I slike viktige spørsmål bør folk som svarer i det minste dokumentere sine bastante meninger. Det er ikke akkurat snakk om hvilken kjole man skal velge. Edit; Jeg ser at sannsynligheten for at jeg misforsto deg er meget høy. Skylder på at jeg egentlig burde stått på badet nå og ordnet meg til fest. Jeg tror nok du misforsto meg ja, men kos deg på fest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå