CecilieB Skrevet 27. mars 2004 #1 Skrevet 27. mars 2004 Vi bor i et borettslag (alle leier). Utenfor leilighetene er det parkeringsplasser som vi som bor her kan leie. To fireåringer som bor her har antageligvis (ingen vet om det er dem) ripet opp lakken på den ene bilen. Har foreldrene erstatningsplikt? Stemmer det at det er noe borettslaget kan ordne opp i? Det er dårlig stemning rundom her nå pga dette, og folk er usikker på hvor de kan henvende seg for å løse floken. Takknemlig for gode svar, gjerne linker også, så jeg kan vite om det er korrekt
Usikker Skrevet 27. mars 2004 #2 Skrevet 27. mars 2004 Vel - siden ikke har sett at det er de to fire-åringene - så er nok ikke foreldrene erstatningspliktige......... Og når det gjelder borettslagets ansvar - så må du få styret til å sjekke forsikringsdokumentene OG borettslagets vedtekter, samt loven. Innviklet??? Ja - derfor anbefaler jeg at du ringer Boligbyggelaget som borettslaget er tilknnyttet. De kan svare på slike spørsmål. Lykke til! 8)
CecilieB Skrevet 27. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2004 Men hvis de fireåringene innrømmer at det er dem da? Dvs. jeg ser ikke helt at man kan ta det de sier for god fisk, det er jo ikke så vanskelig å få barn til å snakke deg etter munnen. Særlig ikke om de blir bestukket med noe (som er tilfellet med den ene her). Får ringe boligbyggelaget mandag da. Det er nok det beste. Saken blir nok løst på en eller annen måte, misstemningen her er nok det verste. Hvordan opprettholde god tone når noe sånt har skjedd.
Chiquita Skrevet 27. mars 2004 #4 Skrevet 27. mars 2004 I allefall - det de to fireåringene sier skal ikke legges på noen sin vektskål i denne saken. 4-åringer er alt for påvirkelige. Dersom ikke noen faktisk har SETT at det er de, så kan de ikke ilegges noen skyld - samme hva de sier... For som du sier - det er lett å få barn til å si akkurat hva du ønsker at de skal si, bare du har de rette metodene... *klem*
Usikker Skrevet 27. mars 2004 #5 Skrevet 27. mars 2004 Har borettslaget garasjer? Blir disse benyttet? I "mitt" borettslag så har de fleste garasjer -men parkerer allikevel utenfor huset - eller andre steder. Her er det også ganske trangt mange steder. DA mener jeg at "dette må de tåle" - de kan unngå det med å benytte sine garasjer. Opprettholde en god tone....... Tja, det er'kke enkelt det hvis noen er "på hugget". Men har man bosatt seg i et borettslag - så er jo en av ulempene at det er litt støy, mange forskjellige mennesker som bor der......... sjansene for uhell på både hus og bil er større. Og alle vet jo at man kan ikke klare å passe på ungene sine hele tiden. Det er heller ikke sunt for ungene å bli "fotefulgt". Og det nytter jo ikke å snakke til barn bestandig heller......... er de trassige nok - så gjør de akkurat motsatt av det du sier.......... Nei CecilieB - kommunikasjon er vanskelig det. Kanskje det hadde vært på sin plass med et all-møte i borettslaget. Møtes - og snakke om løst og fast! Uansett - har ikke noe fasitsvar jeg. Bare noen løse tanker om dette. Jeg bor i et lite borettslag - så her er det veldig lite bråk og problemer. Heldigvis. Lykke til
CecilieB Skrevet 27. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2004 Det er til vanlig ikke problemer her heller. Det er bare ubehagelig akkurat nå. Dere har jo sikkert skjønt at den ene fireåringen er min, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til de som eier bilen. (Som forøvrig er noen min datter er hos minst fire ganger i uken) Det er ikke garasjer her, det er kun de parkeringsplassene og de må man betale for å stå på (mnd.leie).
Gjest Tristessa Skrevet 27. mars 2004 #7 Skrevet 27. mars 2004 Hvis det viser seg at for eksempel ditt barn har gjort skade på en av bilene, er du erstatningspliktig (objektivt ansvar). Det går en grense for hvor gamle barna må være for at dette ansvaret skal tre i kraft (ikke lovfestet), som ligger rundt fire årsalderen dersom jeg ikke husker helt feil. Har bare hatt om dette i teori, ikke praksis, men kanskje Poirot kan hjelpe?
Usikker Skrevet 27. mars 2004 #8 Skrevet 27. mars 2004 Skjønner at du synes dette blir problematisk! Og jeg synes ikke du skal "ta på deg noe skyld" for husfredens skyld...... Det bli å lage ris til egen bak........... Har du snakket med de som har fått bilen "ødelagt" da?
CecilieB Skrevet 27. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2004 Mannen min har snakket med dem. Det var de som kom og ga beskjed om at bilen var ødelagt og at det sikkert var de nevnte barna som stod bak. Jeg snakket med min datter uten å legge noen ord i hennes munn og det virket ikke som hun skjønte i det hele tatt hva saken gjaldt. Til vanlig blir hun nokså hysterisk når noen tar henne for det som hun har gjort galt. Så jeg er klar over at det høres naivt ut, men jeg tror ikke hun hadde noe med det å gjøre. Foreldrene til det andre barnet hadde min datter inne hos seg etter min samtale med henne, og da de kom tilbake med henne fortalte de at hun og deres sønn hadde sagt på det ene og det andre om denne episoden. Ordene min datter da hadde brukt var "voksenord", så det hørtes ut som om de hadde lagt ord i barnas munn. De hadde tatt barna med til denne bilen og pekt ut skadene. Barna hadde velvillig tatt på seg skylden. Det høres ikke ut som min lille jente i det hele tatt. Vel kan hun være en håndfull med sin personlighet, men hun er veldig opptatt av rett og galt, og av at hun skal gjøre de korrekte tingene. (Jeg ser at jeg framdeles ser veldig naiv ut, men det er mye med denne saken og det andre barnet og hans foreldre som gjør at vi tenker som vi gjør)
orakel Skrevet 27. mars 2004 #10 Skrevet 27. mars 2004 Lov om skadeserstatning: http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html § 1-1. (barns ansvar.) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. § 1-2. (foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.
Gjest Poirot Skrevet 28. mars 2004 #11 Skrevet 28. mars 2004 Jeg vet om flere tilfeller der foreldre har betalt for barns riping på bil, og jeg synes det er rimelig, mht hva loven over her sier.
Gjest Mayamor Skrevet 28. mars 2004 #12 Skrevet 28. mars 2004 Jeg vet om et tilfelle der vitner så gutten til gatas skrekk ripe flere biler. En troppet opp på døren og sa at hun måtte dekke hans egenandel på 5000,- Med gutten bak seg skjelte hun ut mannen slik at gutten lo... Bare ikke oppdra barnet i den tro at slikt er greit... (Dersom det viser seg at barnet faktisk har gjort gjerningen...) Mayamor
Usikker Skrevet 28. mars 2004 #13 Skrevet 28. mars 2004 Er jo helt greit at foreldre må betale for de skadene barnet gjør - det skulle bare mangle - men det må/bør jo være vitner til hendelsen da......... :-? Og i dette tilfellet her - så er det jo ingen som har sett hva som har skjedd. Det er "bare" en fire-årings uttalelser å bygge på!
14062003 Skrevet 28. mars 2004 #14 Skrevet 28. mars 2004 Har dere ikke hørt om kasko? Dette er et typisk eksempel der man må ta i bruk denne. Sånn er det når man ikke vet hvem som har gjort skaden (og det vil man jo ikke vite her). Vil foreldrene betale, så er jo det bare bra. Dersom dere vil vite det riktige juridiske svaret, vil nok forsikringsselskapet kunne gi dette. Ellers har NAF tatt opp denne problemstillingen flere ganger og vil kunne svare de som er medlemmer der. De har jo også egen advokat til gratis rådgivning. Bare vær glad for at ungene ikke løp inn i bilen og skadet seg. Selv om bilen er parkert, så er det bileier som står ansvarlig for skadene som ungen blir påført. Det samme om en voksen feks. sykler inn i en parkert bil. Ansvarsforsikringen man er pliktig til å ha på bilen vil da bli brukt, så personlig blir man allikevel på en måte ikke ansvarlig. Men det viser hvilket ansvar loven pålegger en bileier.
CecilieB Skrevet 28. mars 2004 Forfatter #15 Skrevet 28. mars 2004 Hadde jeg hatt råd til å betale hadde jeg uansett bare betalt for å beholde roen og freden her i nabolaget. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke har mulighet til å grave frem et sånt beløp, og derfor vil jeg faktisk forholde meg til loven denne gangen, og ikke bare være grei og snill.
14062003 Skrevet 29. mars 2004 #16 Skrevet 29. mars 2004 og derfor vil jeg faktisk forholde meg til loven denne gangen, og ikke bare være grei og snill. Be bileierne om å bruke sin kasko. Forsikringsselskapet vil eventuelt komme til deg og be om det de mener de har krav på av erstatning via lovverket. Da må det bevis og mest sannsynlig en politianmeldelse til - hvilket de ikke kommer noen vei med (siden det er barn som har gjort det).
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #17 Skrevet 1. april 2004 Mamman min ble utsatt for det samme. En gruppe 6åringer pellet av alle merkene på bilen, samt lagde flere riper i bilen. Dette var rett ved en barneskole, og saken ble anmeldt. Politiet gikk rundt i alle klassene, og snakket om hva som hadde skjedd og hvor viktig det var at de skyldige meldte seg. 3 6åringer meldte seg, og hadde samtaler med politiet + foreldre. Anmeldelsen ble trukket (som hadde rammet foreldrene) mot at de betalte for skadene. Og dette synes jeg er helt normal og eksempel på vanlig folkeskikk. Dessuten synes jeg det er fryktelig uansvarlig å la to 4 åringer ferdes ute uten tilsyn.
CecilieB Skrevet 1. april 2004 Forfatter #18 Skrevet 1. april 2004 Uansvarlig? Det er faktisk bakplassen vår det er snakk om. Du har gjerne barna dine i bånd du. Og dessuten er det faktisk ikke noen som vet om det er disse barna som har gjort det eller om det er noen andre. Saken er uansett ute av verden nå. Det andre barnets foreldre kommer til å betale, vi gjør det ikke. Ferdig med den saken.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #19 Skrevet 1. april 2004 Hadde om nærmest nøyaktig samme case i rettslæren for mange år siden. Foreldrene er i dette tilfellet ansvarlige for maks 5000 kr per bil, og det er dersom man kan bevise at det er disse barna som har gjort det. Barna er i teorien selv økonomisk ansvarlige, men et krav mot dem vil aldri slå gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå