Ghost Hunter Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Jeg tror gutten min på 2 år begynner å bli voksen? Han er ikke til å kjenne igjen, og plager den andre hunden... Har pågått i noen dager, begynner å bli redd for om det er noe jeg har gjort feil i oppdragelsen, men har alltid vært verdens snilleste hund, fram til nå... Kommer alle hunder i trassalderen eller er det noe jeg burde ha gjort annerledes? Jeg tror ikke hunden min er stresset (får nok mosjon og får springe løs i hagen flere timer om dagen også) han spiser som normalt og får mer enn nok oppmerksomhet, men også ro om han ser ut til å ville ha det. Han er ikke aggressiv og er en forholdsvis lydig hund. Men de siste dagene er han ikke til å kjenne igjen... Hvordan var din hund i trassalderen og når gikk det over?
Tabris Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 Jeg ville trodd at når hunden ble 2 år så ville de verste hormonene ha roet seg og hunden faktisk bli bedre. Min er i "trassalderen" nå, han er ni måneder og er et hormontroll med hodet fullt av fluer. Jeg vil ikke påstå at han trasser i den forstand, han utfordrer ikke meg på noen måte. Men andre hunder er svært interessante, tisper skal flørtes med og han kan bli litt bøllete (men ikke aggressiv) om han leker med andre hunder. Alt på bakken er fortsatt gøy å plukke opp, jo eklere jo bedre. Og han kan fortsatt få raptusanfall på tur og sprette rundt i lekemodus. Noen ganger får de også en "spøkelsesalder" hvor de rareste ting plutselig kan bli skumle og må bjeffes og boffes på. For et par måneder siden stoppet pelsen min opp langs en vei, ville ikke gå lenger og boffet vaktsomt. Jeg så eller hørte absolutt ingenting (og der jeg sto var det god sikt), men han oppførte seg helt merksnodig. Et dekk i veien kan bli litt skummelt, og en ball er både spennende og litt farlig... Det er rett og slett bare hormonene som bobler over, og det koker litt i topplokket på de noen ganger. Ved hjelp av litt fleksibel forståelse fra eier kombinert med fortsatt trening og konsekvent oppdragelse så går det over. Men når det gjelder din så ville jeg trodd den var for gammel for slikt. Hvor gammel er den andre hunden? Hva konkret er det din hund gjør? Hvis den plutselig har endret oppførsel og blitt gretten så ville jeg vurdert en tur til dyrlegen - kan den ha vondt noe sted? Dyr kan ofte reagere på smerte og sykdom med å bli gretne og mer irritable. 1
Ghost Hunter Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2013 Jeg ville trodd at når hunden ble 2 år så ville de verste hormonene ha roet seg og hunden faktisk bli bedre. Min er i "trassalderen" nå, han er ni måneder og er et hormontroll med hodet fullt av fluer. Jeg vil ikke påstå at han trasser i den forstand, han utfordrer ikke meg på noen måte. Men andre hunder er svært interessante, tisper skal flørtes med og han kan bli litt bøllete (men ikke aggressiv) om han leker med andre hunder. Alt på bakken er fortsatt gøy å plukke opp, jo eklere jo bedre. Og han kan fortsatt få raptusanfall på tur og sprette rundt i lekemodus. Noen ganger får de også en "spøkelsesalder" hvor de rareste ting plutselig kan bli skumle og må bjeffes og boffes på. For et par måneder siden stoppet pelsen min opp langs en vei, ville ikke gå lenger og boffet vaktsomt. Jeg så eller hørte absolutt ingenting (og der jeg sto var det god sikt), men han oppførte seg helt merksnodig. Et dekk i veien kan bli litt skummelt, og en ball er både spennende og litt farlig... Det er rett og slett bare hormonene som bobler over, og det koker litt i topplokket på de noen ganger. Ved hjelp av litt fleksibel forståelse fra eier kombinert med fortsatt trening og konsekvent oppdragelse så går det over. Men når det gjelder din så ville jeg trodd den var for gammel for slikt. Hvor gammel er den andre hunden? Hva konkret er det din hund gjør? Hvis den plutselig har endret oppførsel og blitt gretten så ville jeg vurdert en tur til dyrlegen - kan den ha vondt noe sted? Dyr kan ofte reagere på smerte og sykdom med å bli gretne og mer irritable. Takk for svar Tabris:) Han hopper på den andre hunden, og legger den ned i bakken, holder den fast der nede med labbene. (han er noe større, den andre er renraset chihuahua) Han har aldri oppførst seg sånn før. Han skal også "eie" meg. Han har forsåvidt alltid vært litt sjalu, men nå er det en del verre. Ute blandt fremmede mennesker er han der i mot ganske "sjenert" og ordentlig. Jeg vet ikke om det kan være en bikkje med løpetid i nærheten, om det kan ha noe å si. Bor ganske mange hunder i nærheten her, og han er mye ute i hagen og får nok med seg det meste. Jeg tror ikke han har vondt, men han skal en tur til dyrlegen over påske. Han har markert en del tidligere også, men det også har blitt verre. Men han spiser som vanlig og viser ikke noen aggresjon ovenfor mennesker. Han er fortsatt snill, og kommer når jeg roper på ham (ute) men inne så er han ganske vill når den andre hunden er i nærheten, og masete når den ikke er i nærheten.Er nok ikke morsomt for den andre heller å bli herset med sånn. (den andre hunden er ikke min sånn at det er sagt) Men at det "koker i topplokket" kan stemme ganske bra tror jeg. Tungen er liksom "brettet" ut. Uff. Han er jo søt, men akkurat nå irriterer han meg litt:P
Tabris Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Det høres litt kjent ut. Her er det katten han bøller litt med. Han stiller seg opp og rett slett står over ham, og ellers leker og herjer de en del. Nå har katten steder hvor han kan hoppe opp og være i fred, og jeg griper inn hvis jeg synes det blir for mye. Kanskje du kan innføre noe lignende? La den lille ha et liggested hvor han kan få ligge i fred, og hold den andre borte når chi'en legger seg der. De lærer slikt fort etterhvert, bare man er konsekvent nok i begynnelsen.
Ghost Hunter Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Det høres litt kjent ut. Her er det katten han bøller litt med. Han stiller seg opp og rett slett står over ham, og ellers leker og herjer de en del. Nå har katten steder hvor han kan hoppe opp og være i fred, og jeg griper inn hvis jeg synes det blir for mye. Kanskje du kan innføre noe lignende? La den lille ha et liggested hvor han kan få ligge i fred, og hold den andre borte når chi'en legger seg der. De lærer slikt fort etterhvert, bare man er konsekvent nok i begynnelsen. Så søtt:) Hehe, katter og hunder er så søte i sammen. Hadde han prøvd seg på katta her i huset hadde han fått kraftig igjen tror jeg. Prøver å skille de, ja. Han lille bråker ekstremt når han "store" holder på. Han bjeffer han inn i ørene. Noe som ikke er kjekt å høre på... Akkurat nå er han store hos meg, og sover søtt. Deilig med litt ro... Endret 27. mars 2013 av Ghost Hunter
Gjest gjest- silje Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Den store er over spøkelsesalderen, det får de fra 7-8mndr. Den store er begynt å ta over rangen i forhold til den lille, så å tilrettelegge det er at den store skal ha alt først, mat- kos- ut døren - leke Den lille må akseptere at han ikke er størst, og ikke øverts. Og så har du sjalusien overfor deg. Der burde du fjerne deg selv litt i fra den store. Altså være veldig rettferig med alt. Alt likt - like mye. Og den store bør egentlig ikke få særlig mye egenkos/oppmerksomhet ifra deg for øyeblikket. Begge disse rådene er selvmotsigende, men begge bør fikses nå, og da gjerne sjalusien først, for så å tilrettelegge for at den store tar over som "leder" i flokken. Uten at det blir forskjellsbehandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå