Avalon Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Svigerfar er snill og grei, kommer greit overrens med han men, kjenner han ikke super godt. Jeg og samboer leier leilighet i 1 etg. Svigerfar kommer titt og ofte, til tider hver dag (alt fra klokken grytidlig på morgenen til senere på dagen) og dundrer bokstavelig talt på soveromsvinduet vårt. Han banker ikke på døren. Han vekker oss i helgene og på hverdagene før vår vekkerklokke ringer. Hvorfor? Jo, fordi han skal vekke den lille duttebassen sin. Duttebassen blir 29år, han er glad i å sove ja, men, vi har vekkerklokke og dessuten er JEG der for å vekke han hvis han ikke drar seg opp. Svigerfar har dundret på soveromsvinduet mens jeg har stått der inne og kledd meg, eller nettopp kommet ut av dusjen. Jeg sliter noen ganger med å sove og da er det ikke godt å bli vekket av et brak etter to timerssøvn. Migrene og spenningshodepine har jeg også, og det nytter ikke å legge seg ned i sengen når han kan finne på å komme. Samboer har sagt det rett ut til faren flere ganger at vi ikke ønsker at han kommer slik. Han kommer også slik når samboer ikke tar mobilen. Duttebassen skal være tilgjengelig for far 24/7, far vil også alltid vite hvor duttebassen skal, hvor han har vært og ikke minst hvorfor. En dag kommer faren til å dundre på vinduet mens samboer og jeg gjør ting foreldre ikke vil vite om. Vi har begge to fått NOK. Samboer skal IGJEN ta det opp med han senere i påsken, og si det RETT UT, akkurat som han har gjort flere ganger før. Svigerfar har kjæreste og venner, så det er ikke slik at han er ensom. Det er mer det har han ikke helt skjønner at duttebassen har blitt voksen og har samboer. Jeg er liksom bare en person som er der. Det jeg lurer på er, hvis svigerfar ikke tar dette her til seg og slutter, hva kan vi gjøre da? Det er ikke aktuelt å flytte på en stund, men når vi gjør det skal vi ikke har soverommet i 1 etg...... edit: Ser dette tydeligvis ikke helt kommer frem: Vi leier IKKE av svigerfar Svigerfar kommer KJØRENDE fra sitt hjem til oss for å dundre på soveromsvinduet. Samboer flyttet hjemmefra (han bodde hos moren) da han var tenåring. Endret 27. mars 2013 av Avalon
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 Svigerfar er snill og grei, kommer greit overrens med han men, kjenner han ikke super godt. Jeg og samboer leier leilighet i 1 etg. Svigerfar kommer titt og ofte, til tider hver dag (alt fra klokken grytidlig på morgenen til senere på dagen) og dundrer bokstavelig talt på soveromsvinduet vårt. Han banker ikke på døren. Han vekker oss i helgene og på hverdagene før vår vekkerklokke ringer. Hvorfor? Jo, fordi han skal vekke den lille duttebassen sin. Duttebassen blir 29år, han er glad i å sove ja, men, vi har vekkerklokke og dessuten er JEG der for å vekke han hvis han ikke drar seg opp. Svigerfar har dundret på soveromsvinduet mens jeg har stått der inne og kledd meg, eller nettopp kommet ut av dusjen. Jeg sliter noen ganger med å sove og da er det ikke godt å bli vekket av et brak etter to timerssøvn. Migrene og spenningshodepine har jeg også, og det nytter ikke å legge seg ned i sengen når han kan finne på å komme. Samboer har sagt det rett ut til faren flere ganger at vi ikke ønsker at han kommer slik. Han kommer også slik når samboer ikke tar mobilen. Duttebassen skal være tilgjengelig for far 24/7, far vil også alltid vite hvor duttebassen skal, hvor han har vært og ikke minst hvorfor. En dag kommer faren til å dundre på vinduet mens samboer og jeg gjør ting foreldre ikke vil vite om. Vi har begge to fått NOK. Samboer skal IGJEN ta det opp med han senere i påsken, og si det RETT UT, akkurat som han har gjort flere ganger før. Svigerfar har kjæreste og venner, så det er ikke slik at han er ensom. Det er mer det har han ikke helt skjønner at duttebassen har blitt voksen og har samboer. Jeg er liksom bare en person som er der. Det jeg lurer på er, hvis svigerfar ikke tar dette her til seg og slutter, hva kan vi gjøre da? Det er ikke aktuelt å flytte på en stund, men når vi gjør det skal vi ikke har soverommet i 1 etg...... Jeg tror det kan hjelpe om dere gjør dette til en felles ting. Om samboer ikke får forklart alvoret, så sett dere ned, fars samboer, du, far, din samboer og forklar at dette ødelegger livskvaliteten deres. Ville også vurdert å si rett ut at dere ikke er komfortable med at han står og bråker utenfor mens dere har sex - noe dere godt kan gi inntrykk av at dere har titt og stadig. Det sagt: beste alternativ er nok å flytte. Sjansen er stor for at faren rett og slett ikke ser på sønnen som voksen fordi han bor hjemme (selv om det er i kjelleren og mot betaling). Et eget husvære ville dermed skape en annen, bedre relasjon. Anonym poster: 5ccf8b8f8528c981128dc5e600f94b1d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #3 Skrevet 27. mars 2013 Sønnen hans må si ifra. Det hadde blitt månelyst om mine foreldre holdt på sånn. Anonym poster: dc816db808cc9ba18a2ffbdc84c82fa8 1
Avalon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2013 Jeg tror det kan hjelpe om dere gjør dette til en felles ting. Om samboer ikke får forklart alvoret, så sett dere ned, fars samboer, du, far, din samboer og forklar at dette ødelegger livskvaliteten deres. Ville også vurdert å si rett ut at dere ikke er komfortable med at han står og bråker utenfor mens dere har sex - noe dere godt kan gi inntrykk av at dere har titt og stadig. Det sagt: beste alternativ er nok å flytte. Sjansen er stor for at faren rett og slett ikke ser på sønnen som voksen fordi han bor hjemme (selv om det er i kjelleren og mot betaling). Et eget husvære ville dermed skape en annen, bedre relasjon. Anonym poster: 5ccf8b8f8528c981128dc5e600f94b1d Vi leier ikke av svigerfar. Svigerfar kommer kjørende fra der han selv bor. Samboer har ikke bodd sammen med faren siden har var 6år gammel og flyttet fra morens hjem da han var tenåring. Vi har ikke økonomi til å flytte, det er dyrere å leie i denne byen enn hva det er i Oslo. Så det er ikke et alternativ. Svigerfar kommer som sagt kjørende fra sitt hjem til oss og dundrer på soveromsvinduet vårt.
Avalon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2013 Sønnen hans må si ifra. Det hadde blitt månelyst om mine foreldre holdt på sånn. Anonym poster: dc816db808cc9ba18a2ffbdc84c82fa8 Som jeg skrev flere ganger, han har allerede sagt i fra, rett ut uten å hinte. Svigerfar tar det ikke til seg.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Jeg tror det kan hjelpe om dere gjør dette til en felles ting. Om samboer ikke får forklart alvoret, så sett dere ned, fars samboer, du, far, din samboer og forklar at dette ødelegger livskvaliteten deres. Ville også vurdert å si rett ut at dere ikke er komfortable med at han står og bråker utenfor mens dere har sex - noe dere godt kan gi inntrykk av at dere har titt og stadig. Det sagt: beste alternativ er nok å flytte. Sjansen er stor for at faren rett og slett ikke ser på sønnen som voksen fordi han bor hjemme (selv om det er i kjelleren og mot betaling). Et eget husvære ville dermed skape en annen, bedre relasjon. Anonym poster: 5ccf8b8f8528c981128dc5e600f94b1d Er enig med det første du skriver. Men kan ikke se at TS skrev at de leier hos faren, hun skrev bare at de bor i 1. etasje. Uansett så er det tydelig at faren sliter med å skjønne at sønnen er voksen og ikke trenger å bli vekt av sin far lenger, og ikke trenger daglig samvær med sin far. TS, lykke til! Snakk med han sammen, ikke bare samboeren din alene Anonym poster: c757b36d1033958b1c40cdf2b282fabb
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 Kjøp et stort vanngevær og ha klart ved soveromsvinduet. Og bruk det. Din samboer, fortrinnsvis.
Avalon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2013 Er enig med det første du skriver. Men kan ikke se at TS skrev at de leier hos faren, hun skrev bare at de bor i 1. etasje. Uansett så er det tydelig at faren sliter med å skjønne at sønnen er voksen og ikke trenger å bli vekt av sin far lenger, og ikke trenger daglig samvær med sin far. TS, lykke til! Snakk med han sammen, ikke bare samboeren din alene Anonym poster: c757b36d1033958b1c40cdf2b282fabb Vi får prøve det etter påsken hvis det ikke har sunket inn til da. Og nei, vi leier ikke av svigerfar,
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #9 Skrevet 27. mars 2013 Et alternativ er å anmelde han for å forstyrre, meeeeen det er ikke å anbefale. Kanskje dere skal skremme han med å si at dere vurdere å anmelde om han ikke gir seg. Kan dere ikke flytte og han ikke slutter så vet jeg ikke hva dere kan gjøre, dere kan jo ikke sette opp feller Håper det ordner seg! Snakk med kjæresten til faren og, hvis det kan hjelpe, kanskje hun kan overtale han. Anonym poster: c757b36d1033958b1c40cdf2b282fabb
Avalon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2013 Kjøp et stort vanngevær og ha klart ved soveromsvinduet. Og bruk det. Din samboer, fortrinnsvis. DET hadde vært noe det!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #11 Skrevet 27. mars 2013 Som jeg skrev flere ganger, han har allerede sagt i fra, rett ut uten å hinte. Svigerfar tar det ikke til seg. Vel. Da er det på tide å bli forbannet. Anonym poster: dc816db808cc9ba18a2ffbdc84c82fa8
Avalon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 27. mars 2013 Et alternativ er å anmelde han for å forstyrre, meeeeen det er ikke å anbefale. Kanskje dere skal skremme han med å si at dere vurdere å anmelde om han ikke gir seg. Kan dere ikke flytte og han ikke slutter så vet jeg ikke hva dere kan gjøre, dere kan jo ikke sette opp feller Håper det ordner seg! Snakk med kjæresten til faren og, hvis det kan hjelpe, kanskje hun kan overtale han. Anonym poster: c757b36d1033958b1c40cdf2b282fabb Tror ikkje kjæresten til svigerfar er stedet å gå. Henne kjenner jeg ikke i det hele tatt, har såvidt sett henne. Samboer og søskene hans har aldri kommet overrens med henne og hun bor faktisk fremdeles med sin mor. Hun er på slutten av 40årene vil jeg tro. Samboer og søskene har ikke noe særlig kontakt med henne, da hun og faren ikke bor sammen og hun ikke deltar på familieting. Jeg vet ikke hvorfor og har ikke tenkt å blande meg inn i det.
Gjest Coolaid Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Siden det er din manns familie er det din mann som må ta det opp med svigerfar. Ubehagelig å ta det opp, men kjennes så mye bedre etterpå. Siden svigerfar har vanskelig for å skjønne tegninga er det viktig å gi den samme beskjeden hver gang. Og la være å åpne etter en stund. Kanskje lurt å ta det opp med svigerfar når man ikke er i situasjonen. Altså snakke om det ved en annen anledning enn når han faktisk er på vinduet. Det er ofte bedre å snakke om ting når de ikke skjer der og da. Endret 27. mars 2013 av Coolaid
Hulderen Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 Svigerfar er snill og grei, kommer greit overrens med han men, kjenner han ikke super godt. Jeg og samboer leier leilighet i 1 etg. Svigerfar kommer titt og ofte, til tider hver dag (alt fra klokken grytidlig på morgenen til senere på dagen) og dundrer bokstavelig talt på soveromsvinduet vårt. Han banker ikke på døren. Han vekker oss i helgene og på hverdagene før vår vekkerklokke ringer. Hvorfor? Jo, fordi han skal vekke den lille duttebassen sin. Duttebassen blir 29år, han er glad i å sove ja, men, vi har vekkerklokke og dessuten er JEG der for å vekke han hvis han ikke drar seg opp. Svigerfar har dundret på soveromsvinduet mens jeg har stått der inne og kledd meg, eller nettopp kommet ut av dusjen. Jeg sliter noen ganger med å sove og da er det ikke godt å bli vekket av et brak etter to timerssøvn. Migrene og spenningshodepine har jeg også, og det nytter ikke å legge seg ned i sengen når han kan finne på å komme. Samboer har sagt det rett ut til faren flere ganger at vi ikke ønsker at han kommer slik. Han kommer også slik når samboer ikke tar mobilen. Duttebassen skal være tilgjengelig for far 24/7, far vil også alltid vite hvor duttebassen skal, hvor han har vært og ikke minst hvorfor. En dag kommer faren til å dundre på vinduet mens samboer og jeg gjør ting foreldre ikke vil vite om. Vi har begge to fått NOK. Samboer skal IGJEN ta det opp med han senere i påsken, og si det RETT UT, akkurat som han har gjort flere ganger før. Svigerfar har kjæreste og venner, så det er ikke slik at han er ensom. Det er mer det har han ikke helt skjønner at duttebassen har blitt voksen og har samboer. Jeg er liksom bare en person som er der. Det jeg lurer på er, hvis svigerfar ikke tar dette her til seg og slutter, hva kan vi gjøre da? Det er ikke aktuelt å flytte på en stund, men når vi gjør det skal vi ikke har soverommet i 1 etg...... edit: Ser dette tydeligvis ikke helt kommer frem: Vi leier IKKE av svigerfar Svigerfar kommer KJØRENDE fra sitt hjem til oss for å dundre på soveromsvinduet. Samboer flyttet hjemmefra (han bodde hos moren) da han var tenåring. Hvorfor i all verden gjør svigerfar dette? Drev han med det før du kom inn i bildet? Det høres helt vannvittig ut. Dere må få ham til å forstå alvoret. Mannen må ha mnglende empati, siden han ikke bryr seg om t dere har sagt i fra at dere ikke liker det. Da nytter det ikke å appelere til hans samvittighet. Dere år komme med gjennomførbare trusler i stedet. "Slutter du ikke å vekke oss, så nekter vi å ha kontakt med deg mer. Du år bare stå der å banke, vi snakker ikke med deg". Uansett utfall, må din samboer slutte å være ilgjngelig 24/7. Slutt å fortelle svigerfar om planene deres, og hva dere har gjort. Mannen har et enormt kontrollbehov som dere må bryte. 2
zanna Skrevet 27. mars 2013 #15 Skrevet 27. mars 2013 Ignorer all uakseptabel fra svigerfar, ikke svar på telefon eller åpne opp når han kommer hjem til dere. Når det har gått noen timer siden sist han maste kan samboern din ringe opp faren sin og spørre om hva han ville, etter en stund vil dere se at det funker, akkurat som det gjør med hunder:)
Avalon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #16 Skrevet 27. mars 2013 Svarer på de to siste svarene her: Samboer tar ikke alltid telefonen når faren ringer, da kommer han kjørende hjem til oss. Samboer forteller heller ikke alle planer selv om faren spør, men han slutter ikke å spørre allikevel. Han er nesten som en 4åring på akkurat det sånn jeg ser på det, "hvorfor det?" osv. Samboer kommer senere ikveld og da skal vi snakke mer om det sammen, så reiser han igjen imorgen da han skal på tur sammen med faren og skal da ta det opp for ente gang. Den mannen forstår virkelig ikke at vi har et samliv, privatliv osv. Det hadde vært noe litt annet om samboer bodde alene, da ville det kun vært han selv det gikk utover, men nå går det ut over meg og OSS. Nei, det er visst virkelig vanskelig når duttebassen vokser opp....
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #17 Skrevet 27. mars 2013 Kan dere reise bort i påsken uten å si noe? Dra bort litt, vær litt busy. Ikke informer faren om alt. Stå gjerne naken på rommet, og når han kommer deisende og banker, bli litt sinna. Anonym poster: dc816db808cc9ba18a2ffbdc84c82fa8
Suss81 Skrevet 27. mars 2013 #18 Skrevet 27. mars 2013 Kan du ikke henge en lapp i vinduet med "Banking forbudt fra 5-10i hverdager og fra 5-13 i helger". Da må han vel skjønne hintet 1
Gjest Fleecejakke Skrevet 27. mars 2013 #19 Skrevet 27. mars 2013 Da hadde jeg valgt å overse han til han slutter. Si ifra at dere ikke godtar dette mer og at dere ikke vil snakke med han når han holder på slik. Og så gjør dere det. De dagene han ikke ringer eller banker på vinduet kan dere ringe han. Positiv forsterkning. Også kalt barneoppdragelse.. 4
Gjest Eurodice Skrevet 27. mars 2013 #20 Skrevet 27. mars 2013 Svigerfaren må være tilbakestående. Det er ikke normalt å drive på sånn som han gjør. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå