Gå til innhold

Spise glutenfritt uten allergi, fordeler ulemper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne har plutselig begynt å spise glutenfritt fordi hun tror det hjelper henne å holde seg fit og stram, hun løfter en del vekter og løper harde kondisetapper og er allerede temmelig flott. Hun tror glutenfri bakverk hjelper til med å hold vann og ødem vekke så hun ikke blir oppblåst som en ballong. Hun mener det hjelper og er fornøyd. Jeg har smakt noe glutenfri bakverk fra henne og det smaker... ikke spesielt godt :S

Men er det sunt å la være å spise gluten om man tåler det? Eneste som skjedde før er at hun ble litt oppblåst, fikk vann i kroppen etter bakverk, nå mener hun at det har forsvunnet mye.

Anonym poster: 63becd8d50365c31517aae9f61fbc7f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange flere enn folk flest tror er glutenintolerante. Gluten er roten til mye vondt. Så det skader ikke å kutte ut gluten.

Anonym poster: c888dc7af8c81a80e895ed95db4e65ca

• Liker 2
Skrevet

Det er overhodet ikke farlig å leve glutenfritt, for om man unngår gluten får man strammere kropp og penere hud og hår.

Jeg vil heller si at det er farlig å spise gluten, da folk blir syke fysisk og psykisk av det...

Men jeg ville ikke spist så mye av de glutenfrie varene, da det ikke er så sunt heller - inneholder jo masse potet-mais og ris-stivelse...

Det er bedre å lage brød, knekkebrød og kaker av mandelmel og nøtter og frø og slikt :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke farlig å leve glutenfritt, for om man unngår gluten får man strammere kropp og penere hud og hår.

Jeg vil heller si at det er farlig å spise gluten, da folk blir syke fysisk og psykisk av det...

Men jeg ville ikke spist så mye av de glutenfrie varene, da det ikke er så sunt heller - inneholder jo masse potet-mais og ris-stivelse...

Det er bedre å lage brød, knekkebrød og kaker av mandelmel og nøtter og frø og slikt :)

Har du noen kilde til dette?

Anonym poster: 802701a08026782e2c80f4e9a7fbe55a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne for eksempel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og denne også fra fitnessbloggen.

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Ei venninne har plutselig begynt å spise glutenfritt fordi hun tror det hjelper henne å holde seg fit og stram, hun løfter en del vekter og løper harde kondisetapper og er allerede temmelig flott. Hun tror glutenfri bakverk hjelper til med å hold vann og ødem vekke så hun ikke blir oppblåst som en ballong. Hun mener det hjelper og er fornøyd. Jeg har smakt noe glutenfri bakverk fra henne og det smaker... ikke spesielt godt :S

Men er det sunt å la være å spise gluten om man tåler det? Eneste som skjedde før er at hun ble litt oppblåst, fikk vann i kroppen etter bakverk, nå mener hun at det har forsvunnet mye.

Anonym poster: 63becd8d50365c31517aae9f61fbc7f6

Glutenfrie produkter har ofte et lavere kcal-innhold enn tilsvarende produkter.

( Ikke mye om å gjøre, men... )

Mange som er plaget med vondt i magen som oppblåsthet, diaré, forstoppelse osv. opplever en bedring av å spise glutenfritt.

Glutenfritt kosthold blir også av og til anbefalt til personer med ADHD, bipolar lidelse og andre stemningslidelser.

Som andre skriver her: det skader ikke å spise glutenfritt. Annet enn evt. lommeboka.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leste i et treningsforum at dersom man spiser glutenfritt, kan man faktisk til slutt utvikle glutenintoleranse. Var fra fitnessbloggen eller noe..

Anonym poster: 8d234839aa86cd6f06a546cfc4a74f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen kilde til dette?

Snakk med legen, ernæringsfysiologer og eksperter og de kan bekrefte dette - eventuelt en google runde vil vise at ja det stemmer. Ikke for alle, men for en god del. Det er det som er vanskelig med cøliaki og glutenintoleranse, man reagerer ulikt

Anonym poster: a3ac0012876d14bdeb5d1bb532144024

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen, ernæringsfysiologer og eksperter og de kan bekrefte dette - eventuelt en google runde vil vise at ja det stemmer. Ikke for alle, men for en god del. Det er det som er vanskelig med cøliaki og glutenintoleranse, man reagerer ulikt

Jeg var bare nysgjerrig - har aldri lest om dette før. :) Ser at det er linket til to artikler fra Fitnessbloggen, har skummet gjennom dem nå. Interessant. :)

De som lever på lavkarbo/moderat lavkarbo vil uansett spise mindre gluten enn de som får mye av energien sin fra brød. Enda en grunn til å kutte ut brød. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å spise glutenfritt gjør deg ikke nødvendigvis fit. Jeg kjenner mange med cøliaki som lever sunt, men ingen av de ser fit ut. De ser helt normale ut.

Men selvfølgelig kan du bli mindre oppblåst om du er som meg og kutter ut hvitt brød fordi du får luft i magen av det. Jeg får i perioder utrolig mye luft i magen av alt som heter korn, er oppvokst i en glutenfri familie, men har ikke cøliaki selv. Har hverken intoleranse eller cøliaki. Ville derfor vært skeptisk til å kutte gluten helt ut, det kan bli værre når du "må" spise det.

Anonym poster: 8fbafb36647ca78b2b8611eacc99b08e

AnonymBruker
Skrevet

Det er like farlig å kutte ut gluten som å kutte ut for eksempel sukker. Altså ikke farlig i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har cøliaki og må derfor spise glutenfritt. Men det er blitt en greie nå å leve glutenfritt. Det i seg selv er ikke negativt ettersom store mengder gluten kan være vanskelig for mange å fordøye. Men det er en viktig sak at glutenfritt bakeverk stort sett kun inneholder stivelse i tillegg til at det blir tilsatt sukker for å kompensere for dårlig bakeevne.

Men det finnes greie glutenfrie alternativer og. Kan anbefale jyttemel, teff og fibrateff.

Mange opplever å legge på seg når de legger om til glutenfritt... Så det er ikke uvanlig å havne på en mer karbovennlig versjon av glutenfritt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cøliaki og må derfor spise glutenfritt. Men det er blitt en greie nå å leve glutenfritt. Det i seg selv er ikke negativt ettersom store mengder gluten kan være vanskelig for mange å fordøye. Men det er en viktig sak at glutenfritt bakeverk stort sett kun inneholder stivelse i tillegg til at det blir tilsatt sukker for å kompensere for dårlig bakeevne.

Men det finnes greie glutenfrie alternativer og. Kan anbefale jyttemel, teff og fibrateff.

Mange opplever å legge på seg når de legger om til glutenfritt... Så det er ikke uvanlig å havne på en mer karbovennlig versjon av glutenfritt :)

Jeg gikk opp et par kilo etter å ha fått diagnosen cøliaki, det var jo fordi jeg var underernært pga. ødelagte tarmtotter og dermed ikke tok opp næring skikkelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...