Gå til innhold

Varmer opp i 2-3 min og tøyer ikke ut, får kjeft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tro på oppvarming og uttøying egentlig, jeg trente i mange år med oppvariming og uttøying, og nå har jeg trent i mange år med maks 4 min oppvarming på å strekke litt på muskler og i kondis ta det litt rolig før det gyver løs, og har ikke merket noe forandring.

På treningssenteret får meg en masse velmenende råd og tips, og til og md KJEFT, fra folk om hvor viktig oppvarimg og uttøying er og blabla. Ja, kanskje for dem, men folk er forskjellige, fungerer forskjellig og hver og en må vel bare finne ut hva som fungerer for seg?

Aldri hatt skader som følge av trening, skadet dog kneet en gang slik at det spratt "ut av ledd", og brukte veldig lang tid med rolig opptrening, kneet er det eneste jeg prioriterer å varme opp litt ekstra.

Er det noen her som har mer peiling på trening enn andre som kan svare hva de mener om uttøying og oppvarming, og behovet av det?

Anonym poster: eddf741f2845bfefe6319093afe4af82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppvarming har ikke bare med skader å gjøre, men forbedrer også yteevnen din under økten. Hvis du vil ha effektive økter hvor du får maksimalt ut av treningen bør du begynne å varme opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppvarming har ikke bare med skader å gjøre, men forbedrer også yteevnen din under økten. Hvis du vil ha effektive økter hvor du får maksimalt ut av treningen bør du begynne å varme opp.

Men når jeg allerede har svært effektive økter hvor jeg får til å yte så mye som jeg vil, hva da?

Skrevet

Uttøying bidrar til å skape bevegelighet og reduserer kalkdannelsen i musklene. (Det sies at massasje er bedre for å løsne knuter, men hvem faen har råd til det)

Har du problemer rundt kne-leddet ditt skal du f.eks ikke tøye ut spesielt mye rundt det området da du vil forhindre overbevegeligheten. .

F.Eks. ved knebøy ansees det som riktig at du har 90% av vekten på hælen når du går ned. Dette er klin umulig å gjennomføre dersom du ikke har nok bevegelighet i ankelstrekkerne. På lik måte egner det seg å være fleksibel nok for å utføre øvelsene rett for å forhindre skade. Man vil jo ikke ha dårlig holding.

Oppvarming er jo i seg selv nyttig for å bli varm. Du kjenner jo sikkert selv at etter 15 minutter med løping kommer du over "kneika" og kan holde på lenge.

Skrevet

Oppvarming er viktig. Uansett hvordan du vender og vrir det blir en del av økten oppvarming. Enten du gjør det frivillig eller ikke. Starter du for hardt og kald er bevegeligheten redusert og teknikken dårligere.

Selv om du ikke har blitt skadet nå er du ikke immun mot akutte eller belastningskader i fremtiden.

Oppvarming bør bestå av en generell oppvarming som får opp kroppstemperaturen, en bevegelighetsdel med dynamisk tøying/massasje (self myofascial release) og en spesifikk del der du varmer opp i øvelsen du skal gjøre med fullt bevegelsesutslag.

Gjør du dette er du garantert en bedre økt med dertil progresjon.

Oppvarming trenger ikke være kjedelig tull eller løping på tredemølle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uttøying bidrar til å skape bevegelighet og reduserer kalkdannelsen i musklene. (Det sies at massasje er bedre for å løsne knuter, men hvem faen har råd til det)

Har du problemer rundt kne-leddet ditt skal du f.eks ikke tøye ut spesielt mye rundt det området da du vil forhindre overbevegeligheten. .

F.Eks. ved knebøy ansees det som riktig at du har 90% av vekten på hælen når du går ned. Dette er klin umulig å gjennomføre dersom du ikke har nok bevegelighet i ankelstrekkerne. På lik måte egner det seg å være fleksibel nok for å utføre øvelsene rett for å forhindre skade. Man vil jo ikke ha dårlig holding.

Oppvarming er jo i seg selv nyttig for å bli varm. Du kjenner jo sikkert selv at etter 15 minutter med løping kommer du over "kneika" og kan holde på lenge.

Oppvarming er viktig. Uansett hvordan du vender og vrir det blir en del av økten oppvarming. Enten du gjør det frivillig eller ikke. Starter du for hardt og kald er bevegeligheten redusert og teknikken dårligere.

Selv om du ikke har blitt skadet nå er du ikke immun mot akutte eller belastningskader i fremtiden.

Oppvarming bør bestå av en generell oppvarming som får opp kroppstemperaturen, en bevegelighetsdel med dynamisk tøying/massasje (self myofascial release) og en spesifikk del der du varmer opp i øvelsen du skal gjøre med fullt bevegelsesutslag.

Gjør du dette er du garantert en bedre økt med dertil progresjon.

Oppvarming trenger ikke være kjedelig tull eller løping på tredemølle.

Hm, dere har gode poeng.

Har dere tips til grei oppvarming? Eller hvor jeg kan lese om det?

Skrevet

Hm, dere har gode poeng.

Har dere tips til grei oppvarming? Eller hvor jeg kan lese om det?

feks før knebøy

5 minutter der du får opp kroppstemperaturen. Ro, sykle, løp, rull, hopp tau, hva som helst. Bare ikke med for høy intensitet.

Beveg så alle ledd du skal bruke minst 10 ganger frem og tilbake. for knebøy er det hofte, knær, ankler, rygg, skuldre, mage. Lag gjerne sirkler. Sørg for at du beveger leddene i alle retninger ikke bare den retningen du skal bøye dem. Bruk ca 5 minutt på dette.

Ta så 5 minutt der du dynamisk tøyer musklene du skal bruke. For knebøy er det hamstring, quadriceps, ankles. Jeg skriver på engelsk slik at du kan søke på youtube. Husk dynamisk tøying. maks 2-3 sek strekk per repetisjon. IKKE statisk tøying altså.

Når du er ferdig tar du knebøy først uten vekt og gradvis dypere. Etter ca 10-15 repetisjoner kan du ta stangen på nakken. Øk gradivis vekten i 3 sett med et par reps i hver sett.

For neste øvelse trenger du ikke å ta den generelle biten, bare den spesifikke. Skal du bruke skuldrene mye i feks benkpress, pullups etc bør du varme disse opp og gjerne tøye litt der og.

For bevegelighetstrening utover oppvarming se www.mobilitywod.com

Etter tung styrke trenger du ikke tøye ut veldig mye. Det kan gjøre restitusjonstiden lengre. Det er bedre med en til to økter i uken med stretching, eller å kjøre en bevegelighetsdel før hver økt. Husk at du ikke må tøye statisk for lenge på muskler som skal brukes aktivt i en økt. Da reduserer du elastiteten og ytelsen kan gå ned. Dette er spesielt viktig dersom du er hypermobil.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt svar, skal lese meg opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...