Gå til innhold

Selvutvikling

Pisces

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurer på, er det noen av KG's brukere som er interessert i selvutvikling?

Jeg får en følelse av at jevnt over så er det laber interesse for dette, og jeg skulle gjerne visst hvorfor...

Jeg snakker ikke om å rendyrke egosime, men f.eks å meditere, å finne sine talenter og utvikle de, å jobbe med egne "skyggesider", å ha et spirituelt perspektiv over livet....osv..

Jeg personlig føler at det er viktig å finne en balanse mellom fysiske, emosjonelle, mentale og spirituelle behov.

Å være klar over hvor det skorter, hvor det overkomapanseres. Å finne ut hva som i bunn og grunn får meg til å føle meg vel...hva som gir meg en opplevelse av å være "på rett sted i riktig tid", hva som gir meg en udiskutabel følelse av av mening.

Den som kjenner og aksepterer seg selv, har et mye bedre liv og bærer gjerne en indre erkjennelse av mening. Den som vet hvordan fylle sine "lagre" med ny energi, har mye å gi andre, og føler ikke at de taper noe underveis. Og når nedturene kommer er de mye bedre rustet til å håndtere utfordringene.

Jeg respekterer at vi er forskjellige her i verden, og innser at alle har all mulig rett til å leve sine liv som de vil.

Men det slår meg at mange må miste noe underveis, ved å dure i vei uten tanke for hva de egentlig kan og vil, kommer de ofte til et punkt hvor det stopper opp. Det må da være en grunn til at så mange plutselig våkner en morgen og tenker:

"hva er egentlig meningen med livet mitt, jeg mangler energi og livsglede, hvem er jeg egentlig, hva har jeg egentlig brukt livet mitt på?"

Jeg synes selvutvikling er kjempespennende, å lære meg selv å kjenne, å utfordre meg selv, å finne mine svakheter og utvikle mine potensialer, å jobbe mot å bli en ressurs både for meg selv og de som jeg er glad i...

Jeg er særlig fascinert av astrologi, reiki, drømmearbeid og meditasjon. Jeg gir det spirituelle en plass i livet mitt, og synes det er underlig at så mange fullstendig ignorer denne siden av seg selv. Men, det er vel slik at man savner ikke det man aldri har eid. *smiler*

Jeg innser også at selvutvikling ikke trenger å være åndelig inspirert, grunnen til at jeg tar det opp er fordi det gir MEG mye. Selvutvikling dreier seg vel mest om å være bevisst valgene man tar, og aktivt gjøre noe for å bli sitt beste Jeg...i tråd med evner og behov.

Klem,

Pisces

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Janna

Jeg og, jeg og!!! icon_biggrin.gif

Selvutvikling er en veldig viktig del av livet mitt. Uten det kommer jeg jo ingen vei!

Jeg har bokhylla full av gode bøker med masse tips. Jeg leser dem gang på gang. Oppdager alltid noe nytt å begi meg utpå.

Vil spesielt anbefale bøkene til Richard Carlson, og Cheriè Carter-Scott; de er supre.

Jeg driver ikke med meditasjon og sånt, men liker å lese i sofakroken som avslapning. En kjedelig hobby kanskje, men jeg har alltid elsket å lese. Lærte å lese da jeg var 4 1/2 år gammel icon_lol.gif

Jeg har rodd meg ut av en tung depresjon ved å fokusere kun på livets lyse sider, og mine egne fortrinn.

Jeg er veldig opptatt av suksess; hvordan oppnå personlig suksess.

Jeg har funnet formelen.

Pisces, tenker du at du skal prøve å lære noe nytt hver eneste dag? Det er utrolig spennende! Jeg prøver å gjøre det.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisces:

Som du selv sier: Det er ikke nødvendigvis meditasjon, og annen spirituell tilnærming til selvutvikling som er det eneste saliggjørende.

Jeg tror at de fleste oppegående mennesker er opptatt av bli "sitt beste mulige jeg".

Metodene vi bruker for å utvikle oss selv kan derimot variere sterkt.

Selv driver jeg ikke med meditasjon og den type ting. Jeg er heller ikke så opptatt av å lese bøker skrevet om temaet selvutvikling.

Jeg har fokusert mer på å gå i meg selv, uten å prøve å lete etter "oppskrifter" på hvordan jeg skal realisere meg selv.

Når det gjelder litteratur mener jeg feks. at god skjønnlitteratur bidrar vel så mye til å utvide min horisont, og lære meg å se nye sider ved meg selv og andre enn såkalt "faglitteratur" på dette området.

Jeg er også opptatt av å søke råd og veiledning hos andre, som kanskje har en annen tilnærming til livet enn jeg har selv. I tillegg utfordrer jeg mine egne "redsler" så ofte jeg kan, for at jeg skal kunne utvikle meg som menneske på den måten også.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg tror nok at mange her inne er opptatt av selvutvikling på sin egen måte uten at man nødvendigvis diskuterer meditasjon, drømmetydning eller reiki her inne på KG av den grunn.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvutvikling er vel egentlig i bunn og grunn selvrefleksjon, samt å ønske å jobbe med det en burde jobbe med....Ikke bare godta at "slik er jeg og ferdig med det, ta meg som jeg er"

De fleste er vel intr i å jobbemed de sidene av seg selv som andre og en selv ser som begrensende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så masse fine innspill!

Joda, jeg tror også at de fleste ønsker å utvikle seg selv.

Men, min erfaring er at irl så blir folk som f.eks mistrives i livet sitt helt forvirret om jeg spør de hvorfor de gjør ting som de gjør, og hva de egentlig ønsker å gjøre.

Men jeg tenker, det må da være best å ha en viss innsikt i seg selv, å ta egne valg og ta ansvaret for å få et godt liv?

Det kan da ikke være noe særlig å hele tiden leve opp til standarder satt av andre, å leve opp til idealer som strengt talt er umulig å oppnå for folk flest, å bruke livet på å jakte på noe du egentlig ikke har noen ektefølt glede av?

En ting er at vi må tilpasse oss, at vi må ta kollektivt ansvar som medlemmer av et "sivilisert samfunn", at vi må ha en viss innsikt i hva partnere og familien generelt har behov for. Men, det finnes vel en gylden middelvei? Både ansvar for eget liv og hensyn til omgivelsene?

Eller?

Vinga, jeg er akutt nysgjerrig og kunnskapstørst, så jeg føler jeg lærer noe nytt hele tiden jeg! Stortrives med nesa godt plantet i en god bok. Av bøker så leser jeg alt mulig, føler meg naken uten en bok eller en skriveblokk;)

Lula, nå nå, jeg nevnte astrologi og reiki fordi det var noen av mine måter å lære meg selv å kjenne, ikke for å høste småironiske kommentarer icon_wink.gif Jeg er helt inforstått med at alle har sine metoder, det var derfor jeg skrev her, for å få litt innsikt i hva andre gjør.

Jeg er forresten med på det du sier om å utfordre din egen frykt, det er veldig lærerikt og styrker absolutt selvfølelsen. Skjønnlitereære klassikere er noe jeg også setter stor pris på. Gir både dybde og perspektiv.

Lasse, enig i at selvutvikling gjerne innebærer selvrefleksjon.

Jeg synes at en av mine beste læremestre er naturen. Ja, og så barna mine da! Jeg har stor tro på viktigheten av å reise ut i verden og utvide perspektivet. Men poenget er vel at man finner ut hva en selv liker, og faktisk setter av tid til å gjøre det!!!

Mye av livet er rutiner, plikter og phy, og det må til for å leve med hodet over vannet(it's all about the money *gliser*).

Og jeg sier ikke at vi skal ha det så innmari gøy hele tiden, men jeg føler at vi er NØDT til å vite som gir oss ny energi, og prioritere det i dagliglivene våre.

Jeg er fullstendig klar over at jeg er en idealist og en drømmer, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at alle bør ta ansvar for sine egne følelser og gjøre sitt for å leve livet mens de gjør det...

Klem,

Pisces

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slett ikke ironisk ment. Kun for å understreke forskjellene i tilnærming her icon_smile.gif

Forøvrig er jeg helt enig i at ALLE mennesker bør ta ansvar for sitt eget liv, og sørge for å leve på mest mulig "riktig" måte, sett ut fra den enkeltes ståsted.

Ethvert menneske er aksen som ens eget liv dreier rundt, og jeg tror fullt og fast på at det er nødvendig å være tro mot seg selv for å oppnå virkelig livskvalitet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok Lula, tar poenget:)

Forøvrig er jeg befriende enig i det du sier i innlegget ovenfor!

Klem,

Pisces

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pisces icon_smile.gif

Selv om jeg har litt angst for alt som kalles "selvutvikling" (ser for meg en blond, over-amerikansk dame med vide klær som ber meg "kjenne på følelsen"), så er jeg så absolutt med på tanken.

Jeg driver selv med meditasjon, samt bittelitt Qi Gong.

Pusteøvelser. Som de fleste andre måtte jeg også lære å puste - det sier litt. icon_smile.gif

Jeg er også veldig fascinert av astrologi, og bruker det aktivt som en del av min egen utvikling.

Jeg har fått stilt fødselshoroskopet mitt, og forstår ulike sider av meg selv på en bedre måte ved å bruke astrologien.

Har gått jevnlig til akupunktur, blitt behandlet med reiki, og har også brukt flere andre behandlingsmåter innen kinesisk medisin.

Er opptatt av å fokusere på å jobbe med mine mindre gode sider, og utfordre ømme punkt i min egen personlighet.

En viktig del av utviklingen som menneske, får jeg spesielt av å snakke med mennesker som har mange ulike erfaringer/tanker/bakgrunn - spennende.

Men, som sagt, jeg velger å kalle det noe annet enn "selvutvikling", og har sluttet å lese alle disse bøkene som heter "Kjenn deg selv" og "Skriv ned 10 punkter hver dag om både det ene og det andre", "Før dagbok og bli et lykkelig menneske" og så videre...

For meg blir det bare svada og tull, jeg er mer interessert i å bli kjent med andre menneskers syn og tanker.

~Amanda~1212[ Dette Innlegg er endret av: Amanda den 2002-06-06 00:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Spennende tema.

Selv driver jeg ikke aktivt med selvutvikling ved hjelp av slike metoder dere snakker om, men oppdager (mer eller mindre frivillig) stadig nye sider ved meg selv, og områder å utvikle.

Akkurat nå går det etter en lang utdannelse svært trått for meg karriæremessig. Har faktisk ikke noen karriære i det hele tatt. Har derfor blitt tvunget til å tenke over om jeg egentlig vil ha noen? Ønsker jeg å få en fin jobb for min egen del, eller for at andre skal beundre meg? fordi jeg føler at jeg MÅ siden jeg har studert så lenge, at jeg er teit dersom jeg fortsetter som sekretær i steden. trives godt som det er akkurat nå. har dessuten mer lyst på barn enn overtid akkurat nå, er ikke noe supermenneske som klarer begge deler. men alt går jo så trått så jeg tør ikke helt å håpe på å bli gravid heller :cry:

uansett er det vel sant som det sies at det er når livet går en litt i mot at en begynner å tenke seg om.

når jeg får penger skal jeg kjøpe "The tibetan book of parenting".

Har lest "the tibetan book of living and dying" og den er kjempebra. Bortsett fra at jeg ikke får til dette med meditasjon, da.

Hadde vært morsomt å lese noen selvutviklingsbøker eller prøve noen av metodene dere nevner, kan dere anbefale noe spesielt/beskrive dem litt nærmere?

Har svært dårlige erfaringer med meditasjon, blir bare mer og mer utålmodig for hver gang jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er ganske interessant å lese om selvutvikling, og tror det helt klart har noe for seg hvis man går inn for det.

Alt sitter i hodet :wink:

Morlock

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...