Gå til innhold

Kanelsnurrer med spelt og sukrin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å bake i morgen. Tenkte å bruke spelt og sukrin i stedet for sukker for å gjøre dem litt sunnere.. Pleier å blande sukker, kanel og smør/margarin og smøre utover før jeg ruller og kutter til snurrer. Vil sukrin oppføre seg likt som sukker dvs bli litt "crunchy" eller det er stekt eller vil det smelte? Eller er det andre sukker erstatninger som fungerer bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sukrin oppfører seg ganske likt som sukker, vil nok kanskje ikke smelte helt, det har jeg erfart, og mange opplever en vond ettersmak, slik som jeg gjør. Jeg pleier å bruke Natreen (pulver eller flytende) for å få det søtere, eventuelt så kan du bruke f.eks Stevia. Men ingen av de sistnevnte blir som sukker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir bare minimalt sunnere (og siktet speltmel er ikke sunnere enn siktet hvetemel)

Det er nok mye sunnere å bake vanlige snurrer og spise færre. :)

(æh, om du er en sånn som klarer det da. Jeg er ikke det :fnise:)

Anonym poster: 408a8a2a41f4c62142d22c14a82a80e4

Skrevet

Spelt er urhvete og er sunnere enn hvete jo. Jeg blir mye mindre oppblåst av spelt enn jeg gjør av hvete.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde speltmyten var død og begravet for lenge siden?

At det er "urhvete" gjør det ikke automatisk noe sunnere, det påpeker jo egentlig bare det innlysende: at det er en type hvete. Forskjellen ernæringsmessig er minimal. om du bytter det ut med fullkornspasta rugmel derimot, så blir det sunnere. Eller mindre usunt ihvertfall.

Det har ikke noe å si for generell sunnhet at du blir mindre oppblåst heller, men det gjør det jo selvfølgelig mer behagelig for deg.

http://m.kk.no/883226/er-spelt-sunnere-enn-annet-mel

Anonym poster: 408a8a2a41f4c62142d22c14a82a80e4

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har forelsket meg i Sukrin Gold, og har en pose med kanelsnurrer i fryseren hvor jeg har brukt dette i både deigen og i svingene. Sukrin Gold ser ut og lukter som brunt sukker. Jeg klarer faktisk ikke å kjenne at det ikke er sukker i snurrene, kanskje jeg bare er heldig og ikke merker den ettersmaken fra Sukrin som mange gjør. Sukrin Gold inneholder også stevia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...