AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Måned etter måned må jeg ta 5000 kr ca fra sparekontoen mn (arv, har ikke spart meg opp noe der selv) og det er så kjedelig. Pengene de siste mnd har forsvunnet til veiavgift, tv-lisens, snømåking, spiral, linser, dobbel betaling av skolepenger pga en glemt måned i høst, ekstra betaling til Canal Digital pga overtatt abonnement.. Kanskje mer også som har vært utover det faste, men dette er det jeg kommer på. 13000 kr utover det vanlige. Jeg er alene, jobber 75% og har bil. Og jeg ser selvsagt at dette ikke går. Men jeg venter på svar ang overgangsstønad, og da vil jeg ikke jobbe ekstra heller, for da får jeg jo mer utbetalt enn de legger til grunn. Det kan bli feil. Nå er det bare 14 dager siden jeg fikk lønning, og jeg er allerede i minus samt at jeg mangler 7000 kr på regninger denne mnd!! Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke stort av verdi heller egentlig. Tenker at jeg ikke trenger tv'en, men den er seks år gammel og ikke verdt stort. Jeg har noen ting i kjelleren som jeg kan prøve å selge, men det er liksom ikke det helt store.. Det er så ekkelt å ha økonomibekymringer hengende over meg. Spesielt når jeg egentlig syns at det burde gå en vanlig mnd. Men det er klart, det har jo vært mye utenom nå.. Også har datteren min bursdag om en uke, men jeg har jo ikke penger til verken gave eller feiring før midten av neste måned... Anonym poster: 15c16b101aea059248b4833083d2c0c2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Noen måneder er rett og slett sånn, kjenner til det selv... Du får flytte eller dele opp regninger, og spinke og spare fram til du kommer deg litt mer i rute. Husk at i juni er det både feriepenger og eventuelt også skattepenger å hente! Anonym poster: 673293789ccfa0ba87638ae0439eb87a
lulle Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Jeg syns du skal sette deg ned å regne ut hva du har i regninger på årsbasis. Så deler du beløpet på 12, og setter av dette beløpet hver mnd. Jan til april er heftige mnd på regningsfronten for de fleste, men om du har satt av litt i de gode månedene, merkes det ikke så godt. 11
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Ja, disse mnd er vel tøffe for de fleste ja. Husker jo at vi hang etter både ifjor og året før det også, selvom vi da var to med inntekt. Jeg kan ikke bo billigere enn jeg gjør nå. Det blir heldigvis bedre på aprillønnen allerede, for jeg jobber to helligdager nå i påsken. Men frem til det. Å, dette er så kjedelig. Etter påsken skal jeg jammen meg lete frem alt som kan selges, for jeg får helt angst av å ta fra sparekontoen igjen og igjen. #3: Ja, jeg vet at jeg burde gjøre det du skriver der. Skal prøve å få det til fra mai eller noe. Må jo først komme i rute her. Anonym poster: 15c16b101aea059248b4833083d2c0c2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Likt for alle, men ingen tør innrømme det. Maten blir handlet på kredittkort og forbrukslånene er så store. Vi lever over evne, bruker mer nn vi har. reklame og media er flinke til å si hva vi MÅ, HA OG BØR kjøpe nå. Ikke alle har Jens sin millionlønn, men like avgifter skal vi ha. Urettferdig med veiavgifter, tv-lisens osv når vi faktisk betaler dyre dommer i BOMBRIKKER. Og de fleste ser nå tv på internett. Anonym poster: fa6ab8f6263dd96231655ae7b1d569d8 3
Gjest Nigiria Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Likt for alle, men ingen tør innrømme det. Maten blir handlet på kredittkort og forbrukslånene er så store. Vi lever over evne, bruker mer nn vi har. reklame og media er flinke til å si hva vi MÅ, HA OG BØR kjøpe nå. Ikke alle har Jens sin millionlønn, men like avgifter skal vi ha. Urettferdig med veiavgifter, tv-lisens osv når vi faktisk betaler dyre dommer i BOMBRIKKER. Og de fleste ser nå tv på internett. Anonym poster: fa6ab8f6263dd96231655ae7b1d569d8 Nei, dette er heldigvis ikke likt for alle. Ikke for dem som klarer å leve etter evne. Og de fleste her i landet som tjener mye fortjener hvert øre. Ikke la din slapphet gå utover andres vellykkethet. Sjalusi kler ingen. Ta heller tak i din egen situasjon og for all del, betal ned forbrukslånene(!). Hjelp. 21
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 Likt for alle, men ingen tør innrømme det. Maten blir handlet på kredittkort og forbrukslånene er så store. Vi lever over evne, bruker mer nn vi har. reklame og media er flinke til å si hva vi MÅ, HA OG BØR kjøpe nå. Ikke alle har Jens sin millionlønn, men like avgifter skal vi ha. Urettferdig med veiavgifter, tv-lisens osv når vi faktisk betaler dyre dommer i BOMBRIKKER. Og de fleste ser nå tv på internett. Anonym poster: fa6ab8f6263dd96231655ae7b1d569d8 Likt fot alle? Hva faen. De fleste klarer å få seg en godt betalt jobb, og har god økonomi. Anonym poster: c38464a47352491c891e24f7f9257444
Adhara Skrevet 27. mars 2013 #8 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Har du tenkt på å kvitte deg med bilen? Man sparer myyyye om man kjøper seg månedskort på bussen heller. Ellers ville jeg vurdert å si opp Canal Digital, du kan heller se tv på internett. Er mange free streaming sider der ute. Om du har en litt ny pc så kan du koble til pc-skjermen på tv'n. Endret 27. mars 2013 av irrlys
Gjest Skogmann Skrevet 27. mars 2013 #9 Skrevet 27. mars 2013 Skriv ned hvilke utgifter du har, så kan vi se hva du kan kutte. Man kan f.eks spare inn en tusenlapp i mnd på å handle smart og spise billig (men godt og sunt). Man kan kvitte seg med TV (og lisens), man kan kjøpe drivstoff til bilen på søndag natt eller mandags morgen (sparer 2kr per liter). Man kan bruke mindre strøm, mindre vann osv osv. Det er snakk om små summer, men kombinert blir det mye penger. Jeg har normale utgifter med huslån, bil (riktignok ikke lån på den), strøm, vann, kommunale avgifter, mat, internett, tv..alt..og jeg klarer meg, om jeg må med 12 000 i mnd. Resten spares/investeres. Før fløy pengene ut, men med noen enkle grep så merker man ikke en gang (over tid) at man har skiftet livsstil fra sløsing til sparing. 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #10 Skrevet 27. mars 2013 Pengene de siste mnd har forsvunnet til veiavgift, tv-lisens, snømåking, spiral, linser, dobbel betaling av skolepenger pga en glemt måned i høst, ekstra betaling til Canal Digital pga overtatt abonnement.. Anonym poster: 15c16b101aea059248b4833083d2c0c2 Nei, dette er heldigvis ikke likt for alle. Ikke for dem som klarer å leve etter evne. Jeg er for så vidt enig i at innlegget du siterte var ganske sutrete. Men les TS' startinnlegg en gang til. Leve over evne? Er spiral og veiavgift det samme som Luksusfellen for deg? Helt enig i at folk som tar opp massevis av forbrukslån for å kjøpe det ene etter det andre er uansvarlige. Men det irriterer meg at det er så vanskelig for en del å skjønne at det går an å ha dårlig råd selv om man ikke sløser eller er uansvarlig. Særlig når man er etablert og med ansvar for barn dukker det opp veldig mange utgifter som man aldri hadde tenkt på en gang, og som ikke har det fjerneste med verken forbrukslån, luksus eller kjøpe-karusell å gjøre. Anonym poster: 673293789ccfa0ba87638ae0439eb87a 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #11 Skrevet 27. mars 2013 Du må lære deg å leve etter evne, enn så kjipt som det kan føles. Når man har begrenset inntekt, så må man planlegge. Henger meg på forslaget over med å regne ut hvor mye du har i faste utgifter per år, dele på 12 og sette inn denne summen på en konto dedikert kun til regninger. Ser du da at det ikke går rundt, så må du kutte i utgiftene. Anonym poster: 190ade00f611426ad4950c19d0778c56
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #12 Skrevet 27. mars 2013 Vi har akkurat kommet oss ajour (hvis det er sånn det skrives) På toppen av de vanlige regningene, så har vi i tillegg hatt de store på denne tiden som årsavgift, store strømregninger pga vinteren, studelånet osv I tillegg leaset vi oss ny bil før jul og da kom det jo en halv årsavgift der, pluss etableringsgebyrer osv. (dette var jo så klart tatt med i regnestykket) men alikevel.. Jeg har vel aldri hatt god råd på denne tiden av året noen gang, men så fort mars er over så begynner det å hjelpe. Vi har lånt av foreldre til tider, tatt fra sparepenger, litt fra lån/mastercard osv. Men som noen over skriver, så er det lurt å legge av litt hver mnd til de store regningene.. Anonym poster: f938751808e705085d00ef8c6fe9f8bc
debattanten Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 Det er kanskje lett og virke som man sitter på sine høye hest om man kritiserer TS her. Årsavgift kan være småpenger for noen, men velte økonomien til andre. Om man ser veldig logisk på det så lever vel de som får økonomien sin veltet over nyåret over evne? Altså, det er ingen nyhet at det kommer masse regninger i disse månedene? Folk som har skaffet seg unger, og kanskje 2 biler burde vite såpass mener jeg. Om inntekten ikke strekker til at man kan sette opp en buffer til og ta unna ekstrautgifter som kjøleskap som ryker, bilverkstedregninger, ekstra mye regninger i perioder osv osv.. Ja, da lever man over evne. Selg en bil, flytt til en billigere plass, jobb mer, få bedre betalt jobb. Noe kan gjøres, man må tilpasse seg den inntekten man har, eller gjøre noe med den Valget er der for alle, det er vel kun enn selv som kan gjøre noe med det. Utrolig mange har også bedre råd enn de tror, men det sløses bort enorme summer på tullehandel, impulskjøp og at de ikke storhandler matvarer 1 gang i uken f.eks. Den cafe latte'n med kanelbolle og pølsa på narvesen 2 ganger i uken blir fort 2000kr i mnd for et samboerpar. 24000kr i året! Det kan være driftsutgiftene på en billig bil! Skål! 5
Pengebingen Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 Cluet for TS er utvilsomt at regninger må planlegges og deles opp til å bli satt av hver måned. For å få til dette anbefaler jeg sterkt å lage et budsjett for å få skikkelig kontroll på utgiftene, og inntektene. Der kan de periodiske utgiftene legges inn som en utgift hver måned. Det er umulig å starte det når man er bakpå. Men målet nå må være å havne minst mulig i bakevja, slik at når f.eks ferie eller skattepenger (hvis TS får tilbake), evt stønader kommer inn, så kommer man seg ajour igjen. Og spesielt ved store utbetalinger er det en gyllen mulighet til å komme seg på forskudd heller enn på etterskudd. Man må kanskje droppe dyr ferietur for å få det til, men det er vel verdt det for å få kontroll på økonomien og slippe den daglige bekymringen. Årsavgift kan være småpenger for noen, men velte økonomien til andre. Årsavgiften er på drøye 3000 kr i året, det vil si 250 kr hver måned. De aller fleste klarer å betale 250 kr hver måned. Hvis ikke har man på ingen måte råd til å ha bil! Tenk på alle de andre utgiftene. Bil er generelt en forbruksvare og et pengesluk. Kan man leve uten bør man leve uten. Og nei, det er ikke likt for alle, men det er klart mange faktisk lever slik som TS. Konstant på etterskudd og uten kontroll. Gjorde det selv, inntil jeg oppdaget at jeg var en idiot og bestemte meg for å ta kontroll over økonomien min. Det er fullt mulig. For meg var det halv skatt i desember 2011 som gjorde at jeg kom meg på forskudd. Det ble knapt nok en eneste julegave til noen det året, jeg hadde så mye rot å rydde opp i. Angrer ikke et sekund! Har det siste halvannet året satt av månedlig til ting som avdrag på studielånet, julegaver til jula, tannlegesjekker, og ja - årsavgift på bil. Men det gjelder å bestemme seg for å gjøre noe med situasjonen fordi man er møkklei av å ha det slik hele tiden! 6
-Jiinxs- Skrevet 27. mars 2013 #15 Skrevet 27. mars 2013 Føler med det TS, og folk som sier at penger ikke kan kjøpe lykke har vel aldri fått angst av å åpne postkassen sin. Jeg antar du har tenkt på å spørre noen om et lite lån? Du må jo ha mat på bordet. Jeg sliter selv og merker jo at mars kan være en tøff mnd. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2013 #16 Skrevet 27. mars 2013 Jeg levde sånn som deg TS. Like overrasket hver gang forsikring, tv-lisens og lignende kom og like blakk og ulykkelig. Jeg har ingen ektefelle å leve på - det er min inntekt som gjelder. Så for å unngå dette gjorde jeg som flere har foreslått: fant ut hvor mye utgifter jeg har pr år - inkludert gaver - og har fast trekk til en egen sparekontor hver måned for dette. Når "monster" regningene kommer hvert kvartal, halvår eller år overfører jeg penger til utgiftskontoen fra sparekontoen slik at jeg kan få betalt dem. Nå har jeg holdt på med dette så lenge at økonomien har vært rettvendt lenge, og jeg har da økt beløpet jeg sparer til den kontoen slik at den går med overskudd. Dermed får jeg spart også. Du er heldig som har en sparekonto - det betyr at du kan bli rettvendt igjen raskere. Men hvis du ikke tar grep om økonomien din der du faktisk setter opp et budsjett som forteller hvor mye du har å rutte med hver måned og hvor mye utgifter du har så vil du heller ikke få kontroll. Da jeg begynte oppdaget jeg raskt at jeg hadde mange abonnement og medlemsskap jeg rett og slett ikke hadde råd til på det daværende tidspunkt. Man tenker kanskje ikke over et abonnement til 1000 året unntatt når det kommer samtidig med alt det andre du skal betale samtidig. Gjør jobben - benytt påskedagene - så snart som mulig så vil du starte raskere på veien til en bedre økonomi. "Lånene" fra sparekonto kan du også betale tilbake - når du har oversikt med månedlige trekk.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #17 Skrevet 27. mars 2013 Hvordan klarte du deg før arven? Du har i alle fall ekstra penger å ta av,ikke alle kan det. Når du kommer ut å kjøre etter jul,så har du ikke kontroll. Man legger av penger hele året,så da blir det ikke noe overraskelse Anonym poster: 5741b690746ca8696635eb5aea4ea84e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #18 Skrevet 27. mars 2013 Men det er ikke for å alle å dele opp og legge av, noen har ikke så det rekker uansett. Selv om man deler på tolv og setter av på regningskontoen, så kan man gå i minus, rett og slett fordi det er mer utgifter en hva man har penger til. Anonym poster: 958ff137b919f174766fabc80b45f22d
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2013 #19 Skrevet 27. mars 2013 Men det er ikke for å alle å dele opp og legge av, noen har ikke så det rekker uansett. Selv om man deler på tolv og setter av på regningskontoen, så kan man gå i minus, rett og slett fordi det er mer utgifter en hva man har penger til. Anonym poster: 958ff137b919f174766fabc80b45f22d Da må man enten skjære ned utgiftene eller øke inntektene. Det hjelper ikke å fortsette å gå i minus og leve i håpet om at mirakler skal skje og at regningene ikke skulle komme likevel.
Eneri Skrevet 27. mars 2013 #20 Skrevet 27. mars 2013 Jeg ser du allerede har fått mange svar og råd. Jeg skjønner også av det du skriver at du antakelig er i en ny livssituasjon etter f.eks samlivsbrudd, siden du skriver om overgangsstønad og at dere i fjor på denne tida var to med inntekt. Det tar litt tid å justere seg ned i forbruk og vaner og skaffe seg en ny oversikt, selv om man ikke har dyre vaner fra før. Syns det er riktig at du betaler regningene dine til forfall selv om du må ta av sparekontoen nå, ikke verdt å komme mer bakpå. Så blir det nok en annen situasjon nå ting er avklart med overgangsstønad, og kanskje får du en etterbetaling som du kan sette på konto for å skaffe deg en økonomisk buffer. Å skaffe seg oversikt over alle utgifter og kutte abonnementer og slikt er gode råd. Ellers vil jeg bidra med råd om f.eks å arve klær som ungen kan bruke; vet ikke hvor gammel ungen din er, men jenta mi er iallefall veldig fornøyd hver gang vi får en sekk med klær fra en slektning med eldre barn. Så kan du være gjennomtenkt når du ønsker deg bursdagsgave/julegave/foreslår gave til ungen fra besteforeldre. Her kan du ønske gavekort på egne vegne, nytt sengetøy, håndklær osv altså ting som trengs. Til ungen kan de kanskje bidra med vintersko/finklær/yttertøy osv. Evt møbler til barnerom. Så kan du sjekke om du kan få billigere forsikringer (særlig på bil!!), billigere abon på telefon/nett. Vær nøye når du handler. Planlegg godt, bruk rester, bak brød selv osv. Kjøp rimelige produkter (landlord, first price osv) Ønsker deg lykke til og sender en klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå