AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Jeg sitter og leser om hest og rytter i balanse her: http://viba.no/?page_id=256. Mye av det vet/kan jeg/faller naturlig, men jeg sliter litt med å forstå hva følgende innebærer i praksis: Rammer Hånden og tøylene danner sammen med sjenklene også den rammen du setter rundt hesten. Denne rammen bestemmer hvilken form og i hvilket tempo hesten skal få lov å gå i. Venstre hånd/tøyle og venstre sjenkel er rammen på venstre side. På samme måte er høyre hånd/tøyle og sjenkel rammen på høyre side. Da er det viktig at samarbeidet mellom hånd og sjenkel virker. Hånden skal alltid møte sjenkel, ikke sånn at du skal dra hånden mot benet ditt, men de signalene du gir med sjenklene, skal møtes av et signal med hånden. Det vil si at dersom du ønsker å drive èn side fram hos hesten din, og gir tegn til dette med sjenkelen din, skal du være med fram med hånda på samme side. Driver du med begge sjenkler, fører du begge hender noe framover. Forestill deg at du skal samle masse energi innenfor denne rammen. Denne energien skal strømme ut fra bakparten av hesten og skyve den forover. Dersom hesten din for eksempel drives fram uten å bli møtt med hånden, vil den bli lang og løpe. Da renner energien ut til ingen nytte. Derfor må energien som skapes av sjenkelen fanges opp av hånden. Lar du hesten få lov til å komme utenom rammen, mister du energi, og dermed alt du prøver å bygge opp. Kan noen utdype dette litt for meg? Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 "Denne energien skal strømme ut fra bakparten av hesten og skyve den forover." Anonym poster: f6bb1bf800989447e0f21efa0ded1f57 1
Gjest Gaea Skrevet 27. mars 2013 #3 Skrevet 27. mars 2013 Nå skal jeg ikke utdype så mye av det som står her, da det går litt i mot det jeg tror på og praktiserer - slik som at sjenkel alltid skal møtes med hånden. Det er så mye fokus på å ''ramme inn'' hesten og være så ''på'' med tøylesignaler og sjenkelsignaler hele tiden, og jeg synes det blir feil. Tenk på hvor følsomme hestene er, skal det virkelig være nødvendig å ha såkalt støtte på tøylen samt bruke sjenkel for å formidle alt mulig? Et godt trent sete er det viktigste hjelpemiddelet, og det ser jeg ikke at det står noe som helst om. Det ble kanskje litt off topic, men jeg synes det er vanskelig å utdype meningen bak det som står når jeg ikke deler samme syn. Og jeg synes som sagt det er litt trist at det er så mye fokus på tøylesignaler i stedet for vekt/setet, til og med i tekster som skal hjelpe til med utdanningen av en rytter.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Hehe jeg får gjerne litt pepper fordi jeg ikke "rammer inn" hesten med tøylene. Men jeg mener at hesten skal være sterk nok til å balansere seg selv uten at rytteren må holde hodet til hesten oppe Kontakt derimot er viktig. Hesten må føle at du er der. Og kontakt er jo en ramme. Jeg rammer inn hesten til tross for friheten jeg gir denne. Men slik jeg leser "ramme inn hesten" er å alltid svare likt forran og bak og fra side til side. Hvor stramme disse rammene er, er opptil en hver. Man kontrollerer hestens bevegelser ved sjenkler og tøyler. Om du skal ri en volte til venstre, så legger du venstre sjenkel inntill hesten og den skal gå rundt denne sjenkelen. Du skal ikke bruke tøylen på å dra hesten rundt i en ring. Men om du legger inn venstre sjenkel, så må høyre tøyle støtte, så ikke høyre skulder bare raser ut. Og så må du legge til høyre sjenkel litt bak, så ikke rumpa faller ut. Så på en venstrevolte, så bruker du faktisk din høyre side mer aktivt, for å passe på at bøyen i volta er jevn og riktig hele veien. Derfor er sitstrening så uhyre viktig under ridning. For det skal utrolig små singnaler fra din kropp til å flytte og bevege en hest. Ofte ser jeg at folk blir litt svaie i ryggen og det som skjer da, er at bekkenet vipper fremover og gir en bremsende effekt på hesten. Og så må rytter kompansere ved å sparke sjenklene i siden på hesten for å få denne til å gå frem Så da bremser man hesten samtidig som man gir gass Vi gjør slike ting hele tiden. Små små ting som gir hestene dobbeltbeskjeder og kontrabeskjeder. Hadde vi klart å sitte 100 % riktig hele tiden og gi nok, men ikke for mye, støtte, så ville hesten kunne utføre en hver øvelse lett som bare det. Veldig enkelt i teorien og uhyre vanskelig i praksis
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 Nå skal jeg ikke utdype så mye av det som står her, da det går litt i mot det jeg tror på og praktiserer - slik som at sjenkel alltid skal møtes med hånden. Det er så mye fokus på å ''ramme inn'' hesten og være så ''på'' med tøylesignaler og sjenkelsignaler hele tiden, og jeg synes det blir feil. Tenk på hvor følsomme hestene er, skal det virkelig være nødvendig å ha såkalt støtte på tøylen samt bruke sjenkel for å formidle alt mulig? Et godt trent sete er det viktigste hjelpemiddelet, og det ser jeg ikke at det står noe som helst om. Det ble kanskje litt off topic, men jeg synes det er vanskelig å utdype meningen bak det som står når jeg ikke deler samme syn. Og jeg synes som sagt det er litt trist at det er så mye fokus på tøylesignaler i stedet for vekt/setet, til og med i tekster som skal hjelpe til med utdanningen av en rytter. Jegh blir veldig glad om du vil utdype dette med vekt/sete litt for meg! Hehe jeg får gjerne litt pepper fordi jeg ikke "rammer inn" hesten med tøylene. Men jeg mener at hesten skal være sterk nok til å balansere seg selv uten at rytteren må holde hodet til hesten oppe Kontakt derimot er viktig. Hesten må føle at du er der. Og kontakt er jo en ramme. Jeg rammer inn hesten til tross for friheten jeg gir denne. Men slik jeg leser "ramme inn hesten" er å alltid svare likt forran og bak og fra side til side. Hvor stramme disse rammene er, er opptil en hver. Man kontrollerer hestens bevegelser ved sjenkler og tøyler. Om du skal ri en volte til venstre, så legger du venstre sjenkel inntill hesten og den skal gå rundt denne sjenkelen. Du skal ikke bruke tøylen på å dra hesten rundt i en ring. Men om du legger inn venstre sjenkel, så må høyre tøyle støtte, så ikke høyre skulder bare raser ut. Og så må du legge til høyre sjenkel litt bak, så ikke rumpa faller ut. Så på en venstrevolte, så bruker du faktisk din høyre side mer aktivt, for å passe på at bøyen i volta er jevn og riktig hele veien. Derfor er sitstrening så uhyre viktig under ridning. For det skal utrolig små singnaler fra din kropp til å flytte og bevege en hest. Ofte ser jeg at folk blir litt svaie i ryggen og det som skjer da, er at bekkenet vipper fremover og gir en bremsende effekt på hesten. Og så må rytter kompansere ved å sparke sjenklene i siden på hesten for å få denne til å gå frem Så da bremser man hesten samtidig som man gir gass Vi gjør slike ting hele tiden. Små små ting som gir hestene dobbeltbeskjeder og kontrabeskjeder. Hadde vi klart å sitte 100 % riktig hele tiden og gi nok, men ikke for mye, støtte, så ville hesten kunne utføre en hver øvelse lett som bare det. Veldig enkelt i teorien og uhyre vanskelig i praksis Jeg rir en hest (annen eier) som nok ikke balanserer seg selv veldig godt. Dette er en hobby/turhest som i perioder har stått altfor mye, og som kan veldig lite. I tillegg mistenker jeg at den har problemer av kroppslig art (strener avgårde, kaster på hodet, både under skritt og trav, men aller mest under galoppfatning, hvor den også har tendens til å bukke. Den kan også være litt vanskelig å stoppe når den først har fattet galopp, men den har aldri løpt ut for meg). Den er en drøm å håndtere fra bakken, og er virkelig verdens søteste, men dessverre altså et helvete å ri. Jeg merker godt at den responderer positivt når jeg gjør mitt ytterste for å sitte riktig/følge dens bevegelser. Da kan den sakke farten, hodet senkes, og jeg kjenner at spenningene avtar. Dessverre kan jeg ikke nok om balansert ridning (gikk på møkkarideskole), og jeg har ikke råd til privattimer, så jeg forsøker å tilegne meg mest mulig kunnskap rundt omkring. Hos eier skorter det på både tid og interesse, og hvor "riktig" hun rir når hun først bruker den aner jeg ikke. Jeg tror ikke det er noe å si på utstyret dens. Salen sitter fint og jevnt hele veien (bomløs), og den tar bittet uten problemer. Eier er veldig overvektig, og det gjør antagelig ikke situasjonen dens bedre. Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Usj. Men om du kan ri ofte? Ri masse overganger og volter. Da vil hesten bli sterkere og mer balansert etterhvert. Ikke tenk så mye på å samle sammen, men heller ri riktige volter og riktig tempo og tempovekslinger. Da kommer samling mer etter hvert. Tempvekslinger gir styrke og smidighet, samtidig som den lærer seg å høre på hjelperene. Noe jeg gjør for å styrke og balansere, er å ri mange galoppfatninger. Rir på storvolte og fatter galopp og så fort hesten er i balanse i galopp, så går jeg ned i trav. Så fort traven er på plass, så fatter jeg ny galopp. Kan fort få til to fatninger på hver storvolte. En kjempefin øvelse. Om du får til dette tre ganger i uka fremover, vil du merke forskjell om kort tid om hesten er frisk. Har den vondt i kroppen så kommer det jo an på hva slags vondter. Er den bare stiv og øm i musklene, så vil den bli bedre av dette.
Gjest Gaea Skrevet 28. mars 2013 #7 Skrevet 28. mars 2013 Jegh blir veldig glad om du vil utdype dette med vekt/sete litt for meg! Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4 Selvsagt! Begynte å skrive, men det ble så enormt langt... Kan heller sende det til deg på PM om du sender meg en melding, så er det også greiere å svare om noe var uklart.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #8 Skrevet 28. mars 2013 Usj. Men om du kan ri ofte? Ri masse overganger og volter. Da vil hesten bli sterkere og mer balansert etterhvert. Ikke tenk så mye på å samle sammen, men heller ri riktige volter og riktig tempo og tempovekslinger. Da kommer samling mer etter hvert. Tempvekslinger gir styrke og smidighet, samtidig som den lærer seg å høre på hjelperene. Noe jeg gjør for å styrke og balansere, er å ri mange galoppfatninger. Rir på storvolte og fatter galopp og så fort hesten er i balanse i galopp, så går jeg ned i trav. Så fort traven er på plass, så fatter jeg ny galopp. Kan fort få til to fatninger på hver storvolte. En kjempefin øvelse. Om du får til dette tre ganger i uka fremover, vil du merke forskjell om kort tid om hesten er frisk. Har den vondt i kroppen så kommer det jo an på hva slags vondter. Er den bare stiv og øm i musklene, så vil den bli bedre av dette. Den er nok ikke videre god i kroppen, for å ri volter i annet enn skritt med den er kul umulig. Jeg har forsøkt endel på banen med den, men har gitt opp, fordi det kun ender i kastning med hodet og bukking. Fordi den fungerer bedre på tur har jeg holdt meg til ridestiene her, for at den skal komme seg ut og se noe annet enn innhegningen. Mest sannsynlig bør den trenes som du sier, men da spørs det om jeg ikke bør ha mer kunnskap/kyndig hjelp. Alternativt er hesten fucked, tror jeg. Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #9 Skrevet 28. mars 2013 Selvsagt! Begynte å skrive, men det ble så enormt langt... Kan heller sende det til deg på PM om du sender meg en melding, så er det også greiere å svare om noe var uklart. Takk, det skal jeg gjøre! Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2013 #10 Skrevet 28. mars 2013 Stakkars pålle ikke godt å ha det vondt. Men om det bare er stivheter og ømheter, så er jeg sikker på at du får til. Du virker meget oppegående på hva du holder på med. At du både er følsom og reflekter. Men om det står værre til, så er det jo nytteløst om ikke eier får ut fingeren og får sjekket opp hesten. Jeg har ridd hester til mange forskjellige folk. Og noen få ganger har jeg valgt å slutte å ri hesten pga hesten er dårlig og eier er blind. Ene hesten jeg red, var rett og slett anoretiker. Jeg nekta å ri hesten og sa også hvorfor jeg ikke kunne ri denne. Heldigvis hjalp dette og hesten ble sendt vekk fra eieren til folk med mer kunnskap.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #11 Skrevet 28. mars 2013 Stakkars pålle ikke godt å ha det vondt. Men om det bare er stivheter og ømheter, så er jeg sikker på at du får til. Du virker meget oppegående på hva du holder på med. At du både er følsom og reflekter. Men om det står værre til, så er det jo nytteløst om ikke eier får ut fingeren og får sjekket opp hesten. Jeg har ridd hester til mange forskjellige folk. Og noen få ganger har jeg valgt å slutte å ri hesten pga hesten er dårlig og eier er blind. Ene hesten jeg red, var rett og slett anoretiker. Jeg nekta å ri hesten og sa også hvorfor jeg ikke kunne ri denne. Heldigvis hjalp dette og hesten ble sendt vekk fra eieren til folk med mer kunnskap. Uff, noen evner dessverre ikke å se hesten som et individ, men tenker kun på den som en "ting" man kan bedrive hobbyvirksomhet med, virker det som. Godt den ble sendt bort! Jeg bestemte meg i dag for at det er "kroken på døra" for meg og fórhesten min. Hadde en tur i sted, og da fikk jeg nok. Plutselig fikk den brålyst til å løpe, mye pga den lange, rette strekka den så foran seg, men antagelig mest fordi turkameraten fikk løpe. Jeg ville holde den i trav (den traver så fort at den tar igjen den andre selv om den er i galopp), for jeg orker ikke den ukontrollerte galoppen og bukkingen jeg vet kommer. Sist hold jeg på å falle av midt i et bukk. Da jeg holdt den igjen i trav ble den helt krakilsk, og ville tydeligvis ha meg av framfor å bli bremset. Den prøvde seg først med bukking, men jeg holdt den fortsatt igjen. Da sto den på stedet og vekselvis bukket og sparket bakut. Rene rodeoen, men jeg greide å unngå å bli kastet av, selv om det holdt hardt. Selv om turkameraten stanset og kom tilbake mot oss, lot den seg ikke roe ned, rygget ut i veikanten, pisket med halen og var helt ojoj. Jeg fikk omsider roet den ned, og resten av turen gikk i skritt hjem. Egentlig visste jeg at det kom til å bli en drittdag, for den var ugrei å håndtere fra jeg begynte å børste. Jeg aner ikke hva som plager den, men eier har fortalt at den f.eks ikke har hatt tannrasp/sjekk på de 5 årene hun har hatt den, og bare det sier jo sitt. Eier får bare finne seg en annen fórrytter, så satser jeg på en hest som kan sine ting, med en eier som vet å ta vare på helsen dens. Synd å måtte gi den opp, for jeg bryr meg veldig om den, men jeg gidder ikke ligge i veikanten med hjernerystelse og ribbeinsbrudd, sånt er jeg for gammel til. Takk for gode råd og tips, uansett, det tar jeg med meg videre! Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2013 #12 Skrevet 28. mars 2013 Æsja. Synes synd på deg. Det er som å stange hue i en murvegg det å skulle prøve å gjøre godt når eier er uansvarlig Men livet er for kort til å kaste bort på dårlig ting og ting som ikke gir glede. Og det finnes heldigvis masse fine hester med flinke eiere der ute, som trenger hjelp Hest skal være til glede det. 1
*Bumblebee* Skrevet 30. mars 2013 #13 Skrevet 30. mars 2013 Er dette traver/x-traver? Ifølge nykkene høres det veldig slik ut. De er ofte "programmert" til å løpe etter andre foran..det er jo det de er lært opp til fra de er åringer omtrent.er helt vanlig at de blir kokko på tur når det er fart involvert, spesielt om man prøver å holde igjen bak.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #14 Skrevet 31. mars 2013 Nei, den har aldri vært traver. Det er akkurat som denhar litt sånn av/på-knapp: enten vil den bare skritte, og ingenting av det man gjør får den opp i mer enn noen få meter med trav, mens den kaster på hodet - eller den setter avgårde som om den har fanden selv etter seg. Jeg tror det er en kombinasjon av mange ting: lite fulgt opp med tenner/øvrig helse, og sliter antagelig med spenninger/låsninger (i perioder blir han irritabel bare han ser jeg kommer med salen), han blir for lite brukt, og han er ikke riktig/nok opptrent. Jeg har funnet ut at jeg ikke er rette person til å få denne hesten skikkelig ridbar, for det nytter ikke når eier ikke gjør sin del. Anonym poster: cd7ef3655a6030a1a2cffa27228b0ca4
*Bumblebee* Skrevet 31. mars 2013 #15 Skrevet 31. mars 2013 Uff nei det er ikke lett..høres ut som om han trenger mye jobb ja.ikke vits om ikke eier engasjerer seg, bin there done that.arbeidet du gjør blir til ingen nytte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå