Gå til innhold

Hunden min er en problemhund fordi jeg ikke er sjefen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som står i trådtittelen får jeg høre stadig vekk, og det gjør meg sint, frustrert og lei meg. Det er folk i familien som sier dette til meg. Den som maser mest om dette er en som "alle" andre i familie og slekt synes er utrolig flink med hunder. Alle hundene denne personen har hatt har blitt 100 % lydige. Han sier det er fordi han viser at han er sjefen og at de har respekt for han. Jeg ser ikke så mye respekt i øynene til disse hundene.. Jeg ser mer frykt. Derfor unngår de å gjøre noe galt, fordi de vet at da kan det komme både kjeft og fysisk avstraffelse. De ligger i bur opptil 20 timer i døgnet fordi hunder skal ligge i bur når de er alene hjemme, om natten osv.

Min hund har seperasjonsangst derfor må han ligge i bur når jeg er borte, fordi han er av typen som ødelegger alt. Når han kjeder seg når jeg er hjemme, uavhengig av om jeg er i rommet eller ikke, så stjeler han diverse ting for å tygge på. F.eks sko, penner, truser osv. Han har masse leker, så det er ikke pga mangel av slikt. På grunn av disse to grunnene ligger han på rommet mitt (ofte i senga) om natta, slik at han slipper å ligge i bur om natten også.

Hunden min stikker ofte av når han er løs, han bjeffer av biler, ringeklokker og andre "uvanlige" lyder utendørs når vi selv er inne, han lekebiter enda (han er 2 år), han drar ekstremt i båndet og det er nok en hel del andre ting som gjør han til en "problemhund". Ja, jeg jobber med disse problemer og jeg vet jo at det er min feil at han har blitt sånn. Men folk i familien mener det er fordi han er dominant. Det er dominant atferd å dra i båndet, å lekebite (og ri gjør han av og til) er iallefall dominanse osv.. Når jeg koser med han og han ligger på gulvet, kan han ta labben og "slå" meg på foten hvis dere skjønner, hvis jeg slutter å kose med han. Dette ser jeg bare på som et tegn på at han vil ha mer kos. Familien mener det er dominanse.. Han må tas hardt. Legg han i bakken, hold rundt snuten til han underkaster seg osv. Familien gjør sine former for disiplin når jeg er på besøk og hunden gjør noe galt. Jeg føler at hunden min bare blir forvirret når vi driver med forskjellige måter å lære han ting på. Min mor f.eks. Hvis hunden stjeler noe og jeg får tak i han og sier "slipp" og han slipper tingen, da har han jo vært flink? Min mor kommer etterpå og går etter hunden og sier "fyyy", og er skikkelig streng. Jeg føler iallefall at da straffer hun hunden uten grunn. Dette sier jeg til hun også, men ingenting nytter...

Huff, dette ble veldig langt og rotete . Vet ikke hva jeg vil med innlegget. Er bare lei meg og frustrert her jeg ligger på soverommet hjemme hos familien i påsken. Hunden ligger i senga, og det er greit for meg. De andre mener at det gjør hunden enda mer dominant...

Anonym poster: 43319bdaf9095f9a1c1413a214703f3e

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er mer for dine metoder. Underkastelse er ikke vakkert å se på akkurat :P

Men du bør nok ta deg selv i nakkeskinnet og trene hunden din mer så han slipper å gå rundt å være frustrert eller kjede seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver virkelig å jobbe med det. Han bør få lengre turer enn han får nå, men han drar helt ekstremt så det blir rett og slett vanskelig. Men vi trener på å gå pent i bånd (har fått sånn kvele/pigghalsbånd av familie, men det blir så klart ikke brukt), og i mens får turene bli litt kortere og heller inneholde masse godbitsøk. Jeg sliter litt med å finne på aktiviteter å gjøre innendørs. Det blir mest godbitsøk og øving på forskjellige triks. Har også begynt å snuse på klikkertrening og meldt meg på sånn gratis klikkerkurs på epost fra Canis.

Men dette sjef/dominans/underkastelse, er det bare bullshit eller er det noe i det?

Skrevet

Bullshit! Uoppdragen bikkje heter det! Kjøp sånn antidra sele med feste foran! De gjør underverker for dra-hunder!

Og hvis dette de snakker om gjør at hunden.er sjefen sliter jeg ;-) Her sover hunden der han vil, om det er sofaen, gulvet, senga mi eller ute. Han dytter påmeg, kosebiter, tilogmed bjeffer på meg!! Men ber jeg han om å sitte så gjør han det, ber jeg han om å gå ned fra sofaen så gjør han det og. Først når det blir et problem, da kan man begynne å tenke på hvem som er sjefen!

Skrevet

Og forresten, grunnkkurs er noe jeg ville investert i aller først!

Skrevet

Jeg prøver virkelig å jobbe med det. Han bør få lengre turer enn han får nå, men han drar helt ekstremt så det blir rett og slett vanskelig. Men vi trener på å gå pent i bånd (har fått sånn kvele/pigghalsbånd av familie, men det blir så klart ikke brukt), og i mens får turene bli litt kortere og heller inneholde masse godbitsøk. Jeg sliter litt med å finne på aktiviteter å gjøre innendørs. Det blir mest godbitsøk og øving på forskjellige triks. Har også begynt å snuse på klikkertrening og meldt meg på sånn gratis klikkerkurs på epost fra Canis.

Men dette sjef/dominans/underkastelse, er det bare bullshit eller er det noe i det?

Har du prøvd sånn Haltibånd, som du har over snuten på hunden? Gjør underverker for hunder som drar i båndet. De greier ikke legge krafta si i det om du har bånd over snuten, og hodet går til siden om de prøver å dra.

Du kan jo starte der :)

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Halti fungerer ikke om det er liten hund du har. Da går hodet mere bakover enn til siden, da kan du ende opp med å brekke nakken på den om han plutselig får raptus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe i det. Men etter min mening er det mellom hunder dominansen betyr noe. Man skal ikke kjefte på en hund etter den har gjort noe galt, slik som din mor gjorde, du tenker rett i det å rose hunden når den slipper det den tok. Idet den gjør noe galt, kan du lage en skarp lyd eller trampe i gulvet. (Dette er ting jeg tenker, ikke gå ut i fra at det er riktig). Når den bjeffer av fremmede lyder kan du stå foran han og be han sitte, når han sitter gir du han godbit. Øv på å ringe på dørklokken ofte, uten at det kommer noen inn. Vær toålmoding!

Løp turer med hunden slik at den får ut energi.

Meld deg på kurs.

Anonym poster: a753b1ae1ef71e92a38ccf5520c1faec

Skrevet

Har du prøvd sånn Haltibånd, som du har over snuten på hunden? Gjør underverker for hunder som drar i båndet. De greier ikke legge krafta si i det om du har bånd over snuten, og hodet går til siden om de prøver å dra.

Du kan jo starte der :)

Greit å være forsiktig med dette om du har en hund som.drar veldig! Rykker de til kan nakken bli utsatt og er du uheldig kan du få en hund som skjønner når den er på og når den er av. En i hundeklubben hadde slik, uten den på var bikkja helt idiot igjen, men med dra selen dkjønte den ikke forskjell fordi selene som ble brukt senere bar samme typen bare med feste på ryggen!

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Bullshit! Uoppdragen bikkje heter det! Kjøp sånn antidra sele med feste foran! De gjør underverker for dra-hunder!

Og hvis dette de snakker om gjør at hunden.er sjefen sliter jeg ;-) Her sover hunden der han vil, om det er sofaen, gulvet, senga mi eller ute. Han dytter påmeg, kosebiter, tilogmed bjeffer på meg!! Men ber jeg han om å sitte så gjør han det, ber jeg han om å gå ned fra sofaen så gjør han det og. Først når det blir et problem, da kan man begynne å tenke på hvem som er sjefen!

Det brukte jeg på propellen min, fungerte utmerket :)

Bruker det ennå hver vår, for da får han sommerfugler i blodet og stjerner i øya av alt det gøye han ikke kunne snuse på da det lå snø. Og da glemmer han hele konseptet med å gå pent i bånd. Tar noen uker, og så blir han en bra turhund igjen :fnise:

Skrevet

Flott at dere kommer med grunner til å ikke bruke Halti, dette var jeg faktisk ikke klar over. Heldigvis har jeg ikke en liten hund, og med en gang den kommer på skjønner min hund at han ikke skal dra i båndet iallefall. Har prøvd uten også, og det virker som han går veldig bra i båndet sitt da også.

:)

Skrevet

Dominans er avleggs. Studier på ville dyr ble gjort i dyrehager hvor fremmede ulver/hunder ble satt i samme innhegning. Da utvikler det seg et slikt system som man før mente var naturlig.

Ulver i naturen lever i familieflokker. Mor og far er sjefene. Min hund har vokst opp med sin mor og hun har aldri lagt ham i bakken eller vist sin "dominans". Hun irettesatt ham kort og presist dersom han gjorde noe hun mente var veldig galt. Det gjør hun fortsatt. Hun tar tak på siden av nakken hans, rister mens hun kommer med sinnalyder. Etter et par sekunder er alle venner igjen.

Når jeg blir skikkelig sinna, så etteraper jeg dette. Men det er sjeldent.

Får samme kommentarene som deg, spesielt fra min far. Det er ikke det at han er så ulydig, jeg lar ham bare gjøre mange ting som andre synes er feil. Sove i senga, hoppe opp i vinduskarmen for å se på folk, snike ved bordet osv. Hvorfor skal jeg sette regler for slikt? Jeg bor alene og synes det er greit at han gjør disse tingene. Han har aldri angrepet meg, knurret eller forsøkt å ta kommandoen. Noe mange har sagt til meg at han kom til å gjøre "hvis jeg lar ham få lov til slikt".

Prøv ball for å få inn utelydighet. Det kan gjøre underverker for mange hunder. Skrev en fremgangsmåte i en annen tråd her (om en hund som løp ut i veien, eller noe sånt). Når hunden drar i båndet, hjelper det ofte å stoppe opp/gå sakte. Hunden må oppleve at å dra har motsatt effekt. Det kan hjelpe, men det tar tid og du må slakke farten HVER GANG hunden drar.

En fin inneaktivitet vi har begynt med er å finne ballen (ute også, for den saks skyld). Da har jeg en annen ball i lomma som han får når han finner den. Kjempeflink! Woho! Så leker vi litt, før jeg gjemmer den igjen. Han har alltid mast mye og jeg har gitt ham masse IQ-oppgaver, noe som gjør at han er en kløpper til slikt og blir kjapt ferdig (type goderier inni en gjenstand). Derfor må jeg være litt kreativ på innefronten.

Eneste han bruker litt tid på, er denne:

035585034003C.JPG

Har reddet meg mange ganger når han har vært masete og jeg ikke har hatt tid (oppgave som skal leveres og sånt).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alt det pjattet om grimer og halti? Er deres eneste metode for å få en hund til å gå pent i bånd å påføre hunden ubehag? Har man skaffet seg en hund så må man vel ha kunnskap og tålmodighet til å lære den hva som er forventet av den uten å ty til å bruke metoder som med vilje skal være ubehagelig for hunden slik at den slutter med det. Samme med bur synes jeg.

Jeg er glad jeg spiller på lag med hunden min og ikke ser hensikten ved å være "sjef" og bestemme over hver minste detalj, over hvor den skal sove, når den skal gå ned, hvor den skal gå, hvem som skal gå først over dørterskeln osv osv. Det trengs innemellom, men han respekterer meg fullt ut og gjør som jeg sier når det er nødvendig. Det som er viktig for meg er å være en god og trygg leder som hunden kan støtte seg til, slik at den slipper å ta sine egne avgjørelser. Og det går også på gjensidig respekt. Aldri gått på et eneste kurs, men likevel er han lydig, harmonisk og stabil fordi det bygger på gjensidig respekt og et sterkt bånd, ikke makt, og "dominans". Så klart må man ha grenser, og være klar og tydelig, ellers så får man vel en uoppdragen pøbel, men jeg tror også hunder liker den rammen de kan forholde seg til.

Anonym poster: ad643533cf44a42dfe13d40b6f5d711d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker halti, men jeg fester ikke kobbelet i grima, men i halsbåndet, og så har jeg kun den bittelille "lenka" som skal sitte mellomhalsbånd og grima festet i grima, om dere skjønner :) så hvis hunden dra da så merker den bare såvidt at det strammer vêr nesepartiet, men det vil aldri strammes så mye at nakken bøyes. Dårlig forklart, beklager! :P

Og til deg over, mye heller halti eller antitrekksele, enn ødelagt nakke for hunden, og ødelagt nakke, skuldre g rygg for meg.., for ikke å snakke om at vi får så utrolig mye hyggeligere turer når det ikke er frustrasjon og krangling hele veien, og en heidundrende hodepine når vi kommer hjem igjen.

Hunden går superfint den, om den vet jeg har godbiter eller noe annet spennende, men har jeg ikke det er det rykk og napp hele veien...

Anonym poster: 0f4eacc1d47b35c2c960f840153e902d

AnonymBruker
Skrevet

Og til deg over, mye heller halti eller antitrekksele, enn ødelagt nakke for hunden, og ødelagt nakke, skuldre g rygg for meg.., for ikke å snakke om at vi får så utrolig mye hyggeligere turer når det ikke er frustrasjon og krangling hele veien, og en heidundrende hodepine når vi kommer hjem igjen.

Hunden går superfint den, om den vet jeg har godbiter eller noe annet spennende, men har jeg ikke det er det rykk og napp hele veien...

Er det ikke da bedre å bruke tid på å lære hunden til å gå pent? Halti hjelper jo der og da, men det lærer ikke hunden noe, bare at den kan dra ekstra mye når den ikke har grime på tur. Uansett vil halti føre til at nakken bøyes når hunden drar, det er jo hele poenget med det, og ved at hunden får en unormal holdning enten at det strammes rundt snuta eller bøyer nakken, så vil det også være med på å gi smerter i nakke og skuldre over lengre tid. Hunden vil anstrenge seg for å unngå ubehag og trykk. Alle hunder kan lære seg å gå pent med å være konsenkvent og tålmodig. Slike ting tar tid, noe en midlertidig quick fix ikke kan fikse. Det finnes mange gode seler som legger trykk andre steder enn ved hals, bryst og nakke.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke da bedre å bruke tid på å lære hunden til å gå pent? Halti hjelper jo der og da, men det lærer ikke hunden noe, bare at den kan dra ekstra mye når den ikke har grime på tur. Uansett vil halti føre til at nakken bøyes når hunden drar, det er jo hele poenget med det, og ved at hunden får en unormal holdning enten at det strammes rundt snuta eller bøyer nakken, så vil det også være med på å gi smerter i nakke og skuldre over lengre tid. Hunden vil anstrenge seg for å unngå ubehag og trykk. Alle hunder kan lære seg å gå pent med å være konsenkvent og tålmodig. Slike ting tar tid, noe en midlertidig quick fix ikke kan fikse. Det finnes mange gode seler som legger trykk andre steder enn ved hals, bryst og nakke.

Jeg har trent i 3år uten å komme noen vei. Alt annet vi har trent på har vi kommet i mål med, men dette med å trekke i båndet får vi ikke til.

Og nei, sånn som jeg bruker den så bøyes ikke nakken i det hele tatt, og det er helt utvilsomt mye mye bedre for nakken enn den sin syke rykkingen i båndet ... Og min nakke også!

Si hva du vil, jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet ang dette, tvert imot.... Når det rykker og napper i båndet i ett sett, og man har hodepine hver bidige dag pga rykking så er det utvilsomt bedre for både meg og hund med et hjelpemiddel som fungerer! Ikke engang Buddha hadde klart å holde på tålmodigheten over tid uten å bli sinna på hunden i den situasjonen, ig det hadde rent over fra tid til annen....

Hunden og jeg har et mye bedre samarbeid nå, og hunden har mere frihet og kan gjøre hva den vil når den går i bånd, så lenge båndet ikke strammes, og både min og hunden sin helse spares... Ser ikke problemet!

Skrevet

Hvis man har en hund som drar er det uansett best å bruke sele. Har sett mye stygge skader opp gjennom åra pga halsbånd bruk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent i 3år uten å komme noen vei. Alt annet vi har trent på har vi kommet i mål med, men dette med å trekke i båndet får vi ikke til.

Og nei, sånn som jeg bruker den så bøyes ikke nakken i det hele tatt, og det er helt utvilsomt mye mye bedre for nakken enn den sin syke rykkingen i båndet ... Og min nakke også!

Si hva du vil, jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet ang dette, tvert imot.... Når det rykker og napper i båndet i ett sett, og man har hodepine hver bidige dag pga rykking så er det utvilsomt bedre for både meg og hund med et hjelpemiddel som fungerer! Ikke engang Buddha hadde klart å holde på tålmodigheten over tid uten å bli sinna på hunden i den situasjonen, ig det hadde rent over fra tid til annen....

Hunden og jeg har et mye bedre samarbeid nå, og hunden har mere frihet og kan gjøre hva den vil når den går i bånd, så lenge båndet ikke strammes, og både min og hunden sin helse spares... Ser ikke problemet!

Joda, har vel bare hatt dårlige erfaringer med halti da jeg har sett så mye uvettig bruk av det, nakkeproblemer over lang tid, og hundene har mislikt å ha dem på. Man gjør det som passer best, så lenge det ikke går utover hunden på noen måte. Slet noe voldsomt med den hunden jeg har nå i begynnelsen, og det gikk over i irritasjon og frustrasjon, og da begynte også hunden min å bli tverr pga energien jeg sendte ut. Byttet om det til tålmodighet og da funket det gull, så klart drar han i båndet innemellom om han er ivrig, men det er da han turen er for, så her går det i en god sele og flexi.

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Slik ser den jeg pratet om ut. Veldig grei og hunden blir snudd når den prøver å dra!

http://fjellangerhun...products_id/120

Samme konsept som den jeg har, bortsett fra at min er en "vest" ikke stropper. Vi går mye løs i skogen så jeg var litt redd for at de stroppene plutselig kunne hekte seg fast i noe når det går i full fart.

Men det er jo bare en preferanse.

Liker helt klart disse selene fremfor grimer. Og man kan helt fint trene på å gå pent i bånd, selv med hjelpemidler som dette. Man skal jo ikke bruke de bare fordi man er for lat til å trene hunden sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...