Gå til innhold

Er dette lov?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest forbannet

Vi har sagt opp leiekontrakten på huset vi leier i dag.

Skal være ute 1. mai og nå driver utleier og styrer med visninger.

De ringte på hos oss i går kveld ved 21 tiden og sa de skulle ha visning 11 i dag.

Dette er jo utrolig kort varsel da.

Vi sa det passet dårlig, men det ga de f##n i for i dag kl 11, troppet de opp på døra her :evil: :evil: :evil: :evil:

Ikke nok med det, de stod og trykte og trykte på ringeklokka, gud vet hvor mange ganger.( de vet vi har en baby, så de burde skjønne at jeg ikke alltid bare kan slippe det jeg har i hendene)

Jeg stod i dusjen med shampo i håret så jeg fikk ikke lukket opp.

Nå er jeg fly forbanna her.

Er det virkelig lov å behandle leietakerene sine som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig kort varsel, ja.

Vet ikke om det er lovlig, men vi har et egent punlt i leiekontrakten når det gjelder dette.

Dersom leietageren vår sier opp kontrakten skal vi kunne ha visninger der i oppsigelsestiden.

MEN leietageren skal ha varsel minst 3 dager i forveien og aller helst en uke (eller mer).

Før vi har visning sjekker vi om dette passer for leietageren.

Er det et sånt punkt i leiekontrakten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår leiekontrakt står det klart regler for dette. Har ikke kontrakten for hånden nå, men det er noe sånt som at i "oppsigelsestiden" plikter vi å ta i mot folk til visning to ganger i uka, enten mellom klokka sånn og sånn, eller sånn og slik... Står også noe om fordeling av dag/kveld og hverdag/helg, og det står hvor lang frist vi skal få.

Vet ikke hva som er lov og ikke hvis dere ikke har en slik avtale, men det du beskriver her høres helt uakseptabelt ut synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men sa de at de dermed ikke kom?? Om du viste de kom, kunne det jo vært en ide og være ferdig med dusj og slikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Det å stå i dusjen stemmer da ikke helt overens med det du sa om at dere har en baby, og derfor ikke kan slippe alt i hendene.

Ikke stå i dusjen når huseier sier det blir visning da gitt. Uansett om du er enig eller ei. Det blir bare for dumt og barnslig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I husleieloven, http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-010.html#10-1

står det om visning før flytting. Og så er det å tolke hva som er rimelig utstrekning da. Men jeg synest det var veldig kort varsel, og isåfall burde de spurt om det var greitt for dere først. Og så avtalt med vedkommende som skulle se på leiligheten.

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

Er flere som lurte på hvorfor gjest var i dusjen på tidspunktet for visningen . Er jo mulig hun oppfattet at huseier forstod det passet dårlig, og derfor trodde det ikke ble noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det å stå i dusjen stemmer da ikke helt overens med det du sa om at dere har en baby, og derfor ikke kan slippe alt i hendene.

Ikke stå i dusjen når huseier sier det blir visning da gitt. Uansett om du er enig eller ei. Det blir bare for dumt og barnslig. :roll:

Herregud da menneske! :o Vi sa det overhodet ikke passet å ha visning i dag og med SÅ kort varsel da!!!

De spurte om de kunne ha visning på søndagen og sa INGENTING om at de skulle komme i dag.

DERFOR stod jeg i dusjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Veldig kort varsel, ja.

Vet ikke om det er lovlig, men vi har et egent punlt i leiekontrakten når det gjelder dette.

Dersom leietageren vår sier opp kontrakten skal vi kunne ha visninger der i oppsigelsestiden.

MEN leietageren skal ha varsel minst 3 dager i forveien og aller helst en uke (eller mer).

Før vi har visning sjekker vi om dette passer for leietageren.

Er det et sånt punkt i leiekontrakten din?

Nei, det står ingenting om det i kontrakten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som skrev hovedinnlegget. Hadde du vært min leieboer, hadde jeg blitt forbannet på deg, dessverre. Dere har sagt opp kontrakten, da er det rimelig å forvente at utleier ønsker å skaffe seg ny leieboer så fort som mulig. Hvis du ikke vil tillate visning i oppsigelsestiden, kan utleier risikere å bli stående uten leieboer i uker/måneder etter at dere flytter. Det er direkte tap.

Jeg er enig i at det er snaut varset å si fra kvelden før. Men du har ikke sagt noe om hvorfor du ikke ville ha visning da.

Hadde du det så rotete at det ikke var mulig å rydde ferdig på så kort varsel? Ønsket du å sove lenge (eller dusje lenge :roll: ) så kunne du vel bare bedt om et annet tidspunkt på dagen? Og når de først har sagt fra om kl. 11, og du likevel står i dusjen da - det synes jeg er direkte tullete. Det ligner på furting, en umoden måte å protestere på.

Jeg aner ikke hva slags bolig dere skal flytte til, men hvis du fortsatt skal leie, så er det ikke så himla lurt å legge seg ut med tidligere husvert. Hvis de skal gi deg referanse senere, så vil de helt sikkert huske at du var vrang og uvillig på dette punktet - og det taler ikke til din fordel.

Mine leieboere ville aldri laget bråk av den grunn, og jeg ville betenkt meg lenge før jeg leide ut leilighet til noen som fikk dårlig referanse.

Du er forbanna for at de ringte på lenge - selv etter at du hadde fått beskjed om at de skulle ha visning. Ja, du kunne nekte visning. Men utleier har jamen all rett til å være forbannet på leietaker som saboterer visning på denne måten. Sorry, men det handler om å oppføre seg voksent og samarbeide med folk man har et avtaleforhold med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært min leieboer' date=' hadde jeg blitt forbannet på deg, dessverre. [/quote']

Synest ikke huseier kan bli forbannet heller når det ble sagt på så kort varsel. Men det kommer jo litt an på hvordan ting ble sagt og`. Om jeg hadde vært i samme situasjon og synest det passet dårlig med å ha visning i leiligheten akkurat da. Så hadde jeg foreslått et annet tidspunkt, eventuelt en annen dag. Men synest og`leieboer må kunne ha lov til å si om det ikke passer. Selv om de har sagt opp, så betaler de jo tross alt for leiligheten. Men litt velvillighet må en jo ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Til deg som skrev hovedinnlegget. Hadde du vært min leieboer, hadde jeg blitt forbannet på deg, dessverre. Dere har sagt opp kontrakten, da er det rimelig å forvente at utleier ønsker å skaffe seg ny leieboer så fort som mulig. Hvis du ikke vil tillate visning i oppsigelsestiden, kan utleier risikere å bli stående uten leieboer i uker/måneder etter at dere flytter. Det er direkte tap.

Jeg er enig i at det er snaut varset å si fra kvelden før. Men du har ikke sagt noe om hvorfor du ikke ville ha visning da.

Hadde du det så rotete at det ikke var mulig å rydde ferdig på så kort varsel? Ønsket du å sove lenge (eller dusje lenge :roll: ) så kunne du vel bare bedt om et annet tidspunkt på dagen? Og når de først har sagt fra om kl. 11, og du likevel står i dusjen da - det synes jeg er direkte tullete. Det ligner på furting, en umoden måte å protestere på.

Jeg aner ikke hva slags bolig dere skal flytte til, men hvis du fortsatt skal leie, så er det ikke så himla lurt å legge seg ut med tidligere husvert. Hvis de skal gi deg referanse senere, så vil de helt sikkert huske at du var vrang og uvillig på dette punktet - og det taler ikke til din fordel.

Mine leieboere ville aldri laget bråk av den grunn, og jeg ville betenkt meg lenge før jeg leide ut leilighet til noen som fikk dårlig referanse.

Du er forbanna for at de ringte på lenge - selv etter at du hadde fått beskjed om at de skulle ha visning. Ja, du kunne nekte visning. Men utleier har jamen all rett til å være forbannet på leietaker som saboterer visning på denne måten. Sorry, men det handler om å oppføre seg voksent og samarbeide med folk man har et avtaleforhold med.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde en god grunn for at det ikke passet, og hadde forklart dette til huseiger, kunne h*n kanskje flyttet litt på tidspunktet?

Men når en sier opp leiligheten, vet en at eigeren sansynligvis vil ha visning i nærmeste fremtid. Og da forbereder man seg på det. Hold leiligheten ryddig osv.

Og selv om det var veldig kort varsel er det lov å prøve å samarbeide litt i stedet for å sette seg på bakbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Til deg som skrev hovedinnlegget. Hadde du vært min leieboer, hadde jeg blitt forbannet på deg, dessverre. Dere har sagt opp kontrakten, da er det rimelig å forvente at utleier ønsker å skaffe seg ny leieboer så fort som mulig. Hvis du ikke vil tillate visning i oppsigelsestiden, kan utleier risikere å bli stående uten leieboer i uker/måneder etter at dere flytter. Det er direkte tap.

Jeg er enig i at det er snaut varset å si fra kvelden før. Men du har ikke sagt noe om hvorfor du ikke ville ha visning da.  

Hadde du det så rotete at det ikke var mulig å rydde ferdig på så kort varsel? Ønsket du å sove lenge (eller dusje lenge :roll: ) så kunne du vel bare bedt om et annet tidspunkt på dagen? Og når de først har sagt fra om kl. 11, og du likevel står i dusjen da - det synes jeg er direkte tullete. Det ligner på furting, en umoden måte å protestere på.  

Jeg aner ikke hva slags bolig dere skal flytte til, men hvis du fortsatt skal leie, så er det ikke så himla lurt å legge seg ut med tidligere husvert. Hvis de skal gi deg referanse senere, så vil de helt sikkert huske at du var vrang og uvillig på dette punktet - og det taler ikke til din fordel.

Mine leieboere ville aldri laget bråk  av den grunn, og jeg ville betenkt meg lenge før jeg leide ut leilighet til noen som fikk dårlig referanse.

Du er forbanna for at de ringte på lenge - selv etter at du hadde fått beskjed om at de skulle ha visning. Ja, du kunne nekte visning. Men utleier har jamen all rett til å være forbannet på leietaker som saboterer visning på denne måten. Sorry, men det handler om å oppføre seg voksent og samarbeide med folk man har et avtaleforhold med.

Flere av dere godtar hva som helst ser jeg.

Ja, ja jeg burde nevnt at utleieren ikke er god i huet.

Vi bor på gården hans og han har ved flere anledninger gått inn i huset vårt UTEN å ringe på!!!! (mens vi har vært hjemme)

Hvem FAEN gjør det???? :o :o :o :o :o :o :o

Han har også gjort mye annet rart som jeg ikke gidder å gå inn på nå.

Hvorfor skal jeg da tillate å ha visning på så kort varsel?

Han er en psykopat og jeg kan ikke vente med å flytte herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Vi fikk beskjed kl, 20.30. om visning neste dag kl. 14.00.

De fikk ta huset mitt som det var - og det gjorde de...

Normal leilighet, med normalt rot, en del ferdigpakkede kartonger som bare venter på å bli tømt, en og annen hybelkanin som svever bekymringsløst forbi...

Slik er det hos oss... :ler:

Men det var jo ikke det ny leieboer skulle se på... :wink:

Vi overtar huset vårt om 2 dager.

Skal være ute herfra til 1. mai.

Klart ny leieboer vil se hvordan her ser ut...

Ble litt irritert først over dårlig tidsfrist - men så gikk det over...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...