Gå til innhold

Kalorier i påskegodt hehe :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok mer for å vise hvor mye som faktisk finnes i disse posene. En normal person som ikke har noe forhold til kalorier tenker kanskje bare at "denne er nok veldig usunn" uten å faktisk innse hvor mange kalorier det er snakk om. Så når man sammenligner det med mat de spiser ofte skjønner noen kaloriinnholdet litt bedre?

11 brødskiver er ganske mye for eksempel, og at en pose godteri innholder det samme MINUS næringsstoffene er jo ganske ille.

Skal hvertsfall holde meg unna disse posene i påsken og heller kjøpe smågodt løsvekt og små sjokolader. Da får jeg litt mer kontroll over inntaket:)

Er dumt å telle kalorier som en gud, viktig å kose seg en gang i blandt! Men greit å ha litt kontroll.

Anonym poster: 48d8a9110e0efa7acb429e5a9abd53bf

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er sant, jeg likte måten de sammenlignet på, og tenkte for meg selv at jeg hadde ikke klart å spise 11 grovbrødskiver på en gang med mindre jeg hadde sultet dagen før, hjelpes.

Det ga meg litt oversikt over de posene, + at jeg synes ikke det er noe særlig godt en gang, egentlig..

Påskeeggene i lilla kartong flyter over av palmeolje forresten, hvilket er jo ikke bra det heller.

Anonym poster: 469832c05c58097c4cf0bc62b0130fb3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget et påskeegg hver til meg og mannen. Mitt inneholder omtrent 1500-1800 kalorier. Altså ca 300 g sjokolade/ marsipan. Dette er det eneste godiset jeg spiser i påsken så det er ingen fare :) Ellers går det i appelsiner når vi er på tur og speltlomper og kyllingpølser dersom vi griller til middag. osv osv

Anbefaler dere å gjøre det samme eller i det minste å kose seg litt ekstra i påsken. Påskegodt er helt ok så lenge man vet hva man får i seg, så kan man heller droppe godteriet noen lørdager fremover..

Er vel ikke noe nytt at sjokolade inneholder omtrent 500 kcal per 100 g ?

Anonym poster: ddbb5c76df3e3292cb0ca5a6078545fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er sant, jeg likte måten de sammenlignet på, og tenkte for meg selv at jeg hadde ikke klart å spise 11 grovbrødskiver på en gang med mindre jeg hadde sultet dagen før, hjelpes.

11 brødskiver? Null problem. Det har vært frokosten min. Trodde jeg var sunn som droppet pålegget og heller kjørte på med ekstra brød. Hørte så mye om hvor usunt det var med pålegg, så da tenkte jeg at det nok var like greit å droppe pålegget. Og dessuten var jeg alltid sent ute, så dette var en frokost jeg kunne grabbe med meg på vei ut døra og spise i bilen på vei til jobb.

Påskeeggene i lilla kartong flyter over av palmeolje forresten, hvilket er jo ikke bra det heller.

Palmeolje er en bedre olje enn de fleste andre matoljer. Siden den har høy andel mettet fett tåler den faktisk litt varme i motsetning til de fleste andre oljer. Palmeolje og kokosolje er i særstilling og er mye bedre for oss enn de umettede oljene.

Anonym poster: c4b461fdf5220d9cbb4a24c098dd9a62

AnonymBruker
Skrevet

Takk for linken. Innholdet i artikkelen minnet meg på at det er greit å kose seg med én liten ting. Ofte er det nok. :)

Anonym poster: 47a7145172bb09034230ae31106e946c

Gjest Tidssone
Skrevet

Problemet til de fleste er vel å stoppe i tide.

AnonymBruker
Skrevet

11 brødskiver? Null problem. Det har vært frokosten min. Trodde jeg var sunn som droppet pålegget og heller kjørte på med ekstra brød. Hørte så mye om hvor usunt det var med pålegg, så da tenkte jeg at det nok var like greit å droppe pålegget. Og dessuten var jeg alltid sent ute, så dette var en frokost jeg kunne grabbe med meg på vei ut døra og spise i bilen på vei til jobb.

Palmeolje er en bedre olje enn de fleste andre matoljer. Siden den har høy andel mettet fett tåler den faktisk litt varme i motsetning til de fleste andre oljer. Palmeolje og kokosolje er i særstilling og er mye bedre for oss enn de umettede oljene.

Anonym poster: c4b461fdf5220d9cbb4a24c098dd9a62

Oi dy liker store frokoster ;) palmeolje er ikke bra for miljøet.

Anonym poster: ad5fc3dc1d15fa7b92e82c3fc9609ff9

Skrevet

Hvor mye vektoppgang var det snakk om?

1kg i snopegruppen og 0,3 i peanøttgruppen. På 2 uker.

De absolutte resultatene er jo ikke det som er relevant. Det som er relevant er at en kcal ikke er en kcal uansett kilde.

Gjest Tidssone
Skrevet

1kg i snopegruppen og 0,3 i peanøttgruppen. På 2 uker.

De absolutte resultatene er jo ikke det som er relevant. Det som er relevant er at en kcal ikke er en kcal uansett kilde.

Eller at den forskningen bare viser at karbohydrater samler mer vann?

Synes det som står i linken din viser til et syltynt forskningsgrunnlag. Forskningsobjektene ble vel ikke målt ettprosent på før og etter?

Skrevet

Eller at den forskningen bare viser at karbohydrater samler mer vann?

Synes det som står i linken din viser til et syltynt forskningsgrunnlag. Forskningsobjektene ble vel ikke målt ettprosent på før og etter?

Det vet jeg ikke. Det var ikke en stor studie, men den er likevel interessant. Står ikke noe om fettprosent, men det er forskjell/endring i blodfetter og hvile energiforbruk. Det later til at det ikke er glykogen+vann som utgjør forskjellen.

Den er med på å vise at det ikke er likegyldig om energien kommer fra sukker eller en kilde med protein, fett, karbohydrater og fiber.

Gjest Tidssone
Skrevet

Det vet jeg ikke. Det var ikke en stor studie, men den er likevel interessant. Står ikke noe om fettprosent, men det er forskjell/endring i blodfetter og hvile energiforbruk. Det later til at det ikke er glykogen+vann som utgjør forskjellen.

Den er med på å vise at det ikke er likegyldig om energien kommer fra sukker eller en kilde med protein, fett, karbohydrater og fiber.

"Det later til". Ja. Hvor står det?

Jeg antar det handler om vannansamlinger. Og at det ikke er ett fett hvor kaloriene kommer fra, er vi vel alle enige om.

Skrevet

"Det later til". Ja. Hvor står det?

Jeg antar det handler om vannansamlinger. Og at det ikke er ett fett hvor kaloriene kommer fra, er vi vel alle enige om.

Fordi vann ikke endrer blodfetter.

Og folk tror jo at kcal er kcal når de snakker om hvor mye energi det er i påskesnopet fordi de skal kutte noe annet og gjøre plass til litt snop. Eller trene mer.

Kcal inn vs kcal ut er jo selve dogmet i lavfett-troen

Gjest Tidssone
Skrevet

Men det er jo helt anerkjent viten at nøtter er bra greier og at godteri ikke er det?

Og at karbohydrater samler mer vann enn det fett gjør?

Gjest Tidssone
Skrevet

Det hadde forresten vært fint om du noen ganger kunne vise til forskningsresultater som er lettere for hvermannsen å lese.

Skrevet

Har kuttet ut påskesnop og chips for meg i år, men mann og barn må bare spise godis og annet visst de vil. Jeg holder meg til friske grønnsaker og litt frukt som påske digg:)

Gjest Sunheart
Skrevet

Har kuttet ut påskesnop og chips for meg i år, men mann og barn må bare spise godis og annet visst de vil. Jeg holder meg til friske grønnsaker og litt frukt som påske digg:)

Her er det også bare jeg som spiser sunt. Litt påskegodt på lørdagen skal jeg unne meg, men thats is :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...