Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig at vi betaler 80% skatt i Norge?

Anonym poster: 9744791084d2325b58852c72423fc2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på arbeidsinntekt? NEI

Gjest Trolltausa
Skrevet

Jeg har ved en anledning beregnet ca 50% samlet i skatt, avgifter og mva, men 80%, nei.

AnonymBruker
Skrevet

på arbeidsinntekt? NEI

Totalt.

Anonym poster: 5886d2f1bc1f3431044dd149b5c3c4f3

Skrevet

Nei, det er ikke sant. Men, det tallet du kanskje har snublet over, er hvor stor andel av hver krone som er innom staten.

Når du får lønn, så har det allerede blitt betalt arbeidsgiveravgift. Prosentsatsen varierer etter hvor i landet du befinner deg, og for mange er dette hele 14,1 %. Som en digresjon kan det nevnes at jeg mener arbeidsgiveravgiften burde ha vært spesifisert på lønnsslippen, slik at vanlige folk kan få et forhold til hvor mye som går i lomma på Jens.

Når lønnen din blir utbetalt, så må du betale skatt på lønnen. Her er prosentsatsen progressiv, hvilket betyr at du må betale mer skatt hvis du tjener mye. I tillegg er det mange fradrag man kan få, så nøyaktig prosentsats varierer derfor fra person til person. Hvis man skal runde av ganske grovt, så ligger de fleste et sted i nærheten av 28%.

Omsider har du fått penger på konto, og du kan bruke pengene. Da dukker det opp en ny type skatt: merverdiavgift (mva), også kjent under navnet moms. Det er flere mva-satser, men ordinær mva er 25%. Noen varer har lavere mva-sats (f.eks. mat), og ikke minst er det en del varer som har voldsomme særavgifter på toppen (f.eks. bensin, alkohol og tobakk). Glem heller ikke at vi i Norge har helt absurde tollmurer på enkelte varer, særlig enkelte matvarer.

Hvis man legger sammen all beskatning, fra pengene går ut av arbeidsgivers konto, til du har kjøpt en vare for pengene, så kan man altså konstruere eksempler hvor 80% av pengene lander hos Jens.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener sirka 400000 kr og har sirka 35% inntektsskatt, altså 140000 kr.

På resten er det vel sirka 20% i moms? Altså sirka 50000 kr.

Og så er det mye avgifter på bil, hus og sånn. Så jeg tror nok 80% er sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet

Når du får lønn, så har det allerede blitt betalt arbeidsgiveravgift. Prosentsatsen varierer etter hvor i landet du befinner deg, og for mange er dette hele 14,1 %. Som en digresjon kan det nevnes at jeg mener arbeidsgiveravgiften burde ha vært spesifisert på lønnsslippen, slik at vanlige folk kan få et forhold til hvor mye som går i lomma på Jens.

Ja, det vil jo i praksis si at man skulle betalt 14,1% mer.

AnonymBruker
Skrevet

Er det rart mange stemmer FrP?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norge har ikke så galt skattenivå tror jeg. I forhold til en amerikaner jeg ble kjent med så betaler de mer skatt... Men så koster mat, bil og "goods" 1/3 av hva det gjør her :)

Lønnsnivået i Norge har blitt for høyt, det er vel største problemet. Nulloppgjør på de med over gj.snittslønn og moderat lønnsøkning på lavtlønte i 5 år ville kanskje bedret situasjonen med prisvekst og den slags. Norge holder på å bli kjørt i grøfta.

Vi merker bare ikke at vi kjører 200km/t mot fjellveggen fordi vi sitter i en Rolls Royce.

Endret av debattanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øk skattene, så senkes farten, mener du?

Skrevet

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg sa at lønnsveksten må stoppe opp litt. Da vi holder på og konkurrere vekk arbeidsplassene våre til utlandet, flere og flere slutter og jobbe pga gode velferdsordninger. Det er større trafikk ut av Oslo på torsdager enn fredager fordi folk tar langhelg osv osv.. Høytfjellshotellene sliter fordi folk har blitt så rike at de bare kjøper private hytter isteden :)

Har vært en trend lenge, men nå kommer det mer og mer fram i media i det siste. I går var det blant annet denne artikkelen og finne rundt forbi: http://www.dagbladet.no/2013/03/25/nyheter/innenriks/okonomi/arbeidsliv/26370102/

AnonymBruker
Skrevet

Du må skille mellom lønnsvekst og vekst i velferdsordninger :) Bra å belønne folk for å jobbe mener nå jeg.

Men ja, hyttene kan kanskje bli dyrere sånn at vi redder høyfjellshotellene.

Skrevet (endret)

Er det riktig at vi betaler 80% skatt i Norge?

Anonym poster: 9744791084d2325b58852c72423fc2d4

Ja ligger mellom 70 og 85% hvis jeg ikke husker feil. Tror at det vanligvis ligger mellom 75 og 80%. Og nei det er ikke bare inntektstskattene som er skatter, alle de andre skattene og avgiftene må også regnes med. Videre så er det da ikke særlig mye bedre når politikere setter opp kunstige høye-priser. Som betyr at ikke abre skatter vi mye, men av det vi sitter igjen med så må også betale ekstra mye.

Endret av SubHuman
Skrevet

Du må skille mellom lønnsvekst og vekst i velferdsordninger :) Bra å belønne folk for å jobbe mener nå jeg.

Men ja, hyttene kan kanskje bli dyrere sånn at vi redder høyfjellshotellene.

Du tar ikke poenget. Jeg vet forskjellen.

Selvfølgelig skal det være greit og jobbe og få lønn for strevet. Men det blir et problem når lønningene i dette landet stiger så mye at vi kjører i fra andre land internasjonalt. Norge er et land som med sin næring konkurrerer sterkt med utlandet, og arbeidsplasser går tapt fordi bedrifter flagger ut av landet og folk må få sparken. Samtidig går unødvendig mange på velferdsordninger og i tillegg er innvandringen stor og dårlig håndert.

Så kan du se hvor tøff du er om noen år eller hvor lang tid det nå tar, om denne vanvittige lønnsøkningen var så verdt det når du og resten av familien din mister jobben og renta stiger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mange FrP-hobbyøkonomer som er dårlige på matematikk, så de bare legger sammen alle skattesatsene. Da får man helt feil resultat, siden, man ikke betaler mva. av hele lønnen før skatt, men det man sitter igjen med etter å ha betalt arbeidsgiveravgift og lønnsskatt. Hvis man tar de tre vanligste skattene arbeidsgiveravgift, lønnsskatt og mva. blir regnestykket for en vanlig vare til 100 kr sånn:

100 * 0,859 * 0,65 * 0,75 = 41,88. Man har altså betalt 58% i skatter.

I tillegg kommer avgifter. Bruker man f.eks. mye penger på bil, drivstoff eller alkohol er blir det effektive avgiftsnivået mye høyere.

Anonym poster: a7718569636f43014b912043e48cedb7

Skrevet (endret)

Om du regner sammen skatter og avgifter så ja. Vi har faktisk regnet dette nøye ut. Og kom frem til en rundt 80%. Da tok vi en normal mnd inntekt og gikk gjennom hva man bruker det på. Mat, godteri, frukt, lisens, veiavgift, avgift på diesel/bensin, alkohol, sukker, bolig, eiendom osv.

Fantastisk.

Endret av Personlig12
Skrevet

Norge har ikke så galt skattenivå tror jeg. I forhold til en amerikaner jeg ble kjent med så betaler de mer skatt... Men så koster mat, bil og "goods" 1/3 av hva det gjør her :)

Skatt er ikke bare inntektsskatt, vet du.

• Liker 1
Skrevet

Er det rart mange stemmer FrP?

Ja.

Skrevet (endret)

Skatt er ikke bare inntektsskatt, vet du.

No shit da..

Om du leser hva jeg skriver så impliserer jeg egentlig det i at alt koster "1/3" over der, men det er mye pga avgifter. Selvfølgelig også prisnivå hos forhandlere, men avgiftene betyr vel mest her sammenlignet med f.eks Sverige.

Edit: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2587910.ece

Endret av debattanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...