Paprika Skrevet 27. mars 2004 #1 Del Skrevet 27. mars 2004 Vi fikk marsvin for ca en mnd siden, og jeg har noen spørsmål: * vet at de skal ha c-vitaminer, men har hørt så mye forskjellig om dosering. Vi har kjøpt c-vitaminer som heter "Life Care Rodent" som en skal ha i drikkevannet. Etter hva jeg forstår så skal de ha 30 dråper i 1 dl vann. Og jeg har hørt/lest at vi skal skifte vann hver dag - skal vi da ha 30 dråper i vannet hver dag eller hva?? * marsvinet skal kun ha 2 ss mat hver dag har jeg forstått, og vi har nok overdrevet litt med maten....hvis vi gir Snoopy 2 ss mat om morgenen og det er tomt i matskålen om kvelden skal den bare være tom da eller??? Hva med høy, skal vi fylle høy i "høyhengeren" hele tiden, eller bare litt om dagen der og?? I begynnelsen matet vi Snoopy veldig ofte (...for tenk om det ikke fikk nok mat......- nybegynnere.....) og han bæsjet jo ut buret før det var gått en time..... * hva med frukt og grønnsaker, er der begrenset av hvor mye/lite de skal ha til dagen??? * hva med høyet, skal det bare være i "beholder", eller skal de ha litt høy løst i buret som de kan kose/leke med og (det har de jo i dyrebutikkene, men jeg vil ha til at jeg leste at høyet skapte "urenslighetE i buret) * jeg nevnte vannet tidligere - skal det skiftes hver dag eller??? ( Har gjort det til nå...) * hva med leker/utstyr, er det noe vi kan kjøpe som kan aktivisere Snoopy? Har hørt at trepinner er greit, men kan det være hvilket som helst tre?? * bæsjer marsvinene alltid når de går "løst"? Vårt gjør alltid fra seg om det går fritt på gulvet, eller om vi har det oppå ett teppe og koser med det... Ble masse spørsmål dette, men jeg håper at noen tar seg tid til å svare, enten her eller på pm. Vil jo at det nye familemedlemmet skal ha det best mulig!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 27. mars 2004 #2 Del Skrevet 27. mars 2004 Vi fikk marsvin for ca en mnd siden, og jeg har noen spørsmål: * vet at de skal ha c-vitaminer, men har hørt så mye forskjellig om dosering. Vi har kjøpt c-vitaminer som heter "Life Care Rodent" som en skal ha i drikkevannet. Etter hva jeg forstår så skal de ha 30 dråper i 1 dl vann. Og jeg har hørt/lest at vi skal skifte vann hver dag - skal vi da ha 30 dråper i vannet hver dag eller hva?? Sånn pleide jeg og gjøre det i hvertfall. Da følte jeg meg tryggere på a de fikk i seg nok vitaminer. Og vannet må skiftes ut daglig, ellers blir det fort stygt. * marsvinet skal kun ha 2 ss mat hver dag har jeg forstått, og vi har nok overdrevet litt med maten....hvis vi gir Snoopy 2 ss mat om morgenen og det er tomt i matskålen om kvelden skal den bare være tom da eller??? Hva med høy, skal vi fylle høy i "høyhengeren" hele tiden, eller bare litt om dagen der og?? I begynnelsen matet vi Snoopy veldig ofte (...for tenk om det ikke fikk nok mat......- nybegynnere.....) og han bæsjet jo ut buret før det var gått en time..... Marsvin bæsjer. Masse små korn uansett. Ikke regn dette som tegn på at han får for mye mat. Gi han anbefalt matmengde (står på matboksen) olg supplementer med salat, agurk etc. Gi han litt høy i høyhengeren daglig. Da holdes det friskt og støvfritt. * hva med frukt og grønnsaker, er der begrenset av hvor mye/lite de skal ha til dagen??? Du kan trygt gi de en god del. Også er de veldig glade i løvetann-blad. Men gi de friskt hver dag, og ikke så mye at de får diare, eller at de kutter ut kornmaten. Dette må du nesten se litt an, da fruktbehovet varierer for hvert marsvin. * hva med høyet, skal det bare være i "beholder", eller skal de ha litt høy løst i buret som de kan kose/leke med og (det har de jo i dyrebutikkene, men jeg vil ha til at jeg leste at høyet skapte "urenslighetE i buret) De vil ha høy i beholderen, og litt i buet. Da kan de lage seg huler etc, noe de setter stor pris på. * jeg nevnte vannet tidligere - skal det skiftes hver dag eller??? ( Har gjort det til nå...) Ja * hva med leker/utstyr, er det noe vi kan kjøpe som kan aktivisere Snoopy? Har hørt at trepinner er greit, men kan det være hvilket som helst tre?? Bjørkepinner syns de er digg. Og særlig med barken på. Og med knopper. Da får de litt ekstra mat og. Ellers er de ganske flinke til å aktivisere seg selv. Kan være lurt å kjøpe et lite trehus til de. * bæsjer marsvinene alltid når de går "løst"? Vårt gjør alltid fra seg om det går fritt på gulvet, eller om vi har det oppå ett teppe og koser med det...De bæsjer nok uansett når de har behov, men det blir litt oftere i begynnelsen når marsviner er ekstra nervøs og oppspilt. Ble masse spørsmål dette, men jeg håper at noen tar seg tid til å svare, enten her eller på pm. Vil jo at det nye familemedlemmet skal ha det best mulig!!!!! Den kommer nok til å få det kjempefint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #3 Del Skrevet 28. mars 2004 Vil anbefale www.dyrenett.no Der har dei masse nyttig info om kjæledyr. Og du kan og spør om råd. Sjølv har eg ikkje greie på marsvin, berre kanin. Green Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 28. mars 2004 #4 Del Skrevet 28. mars 2004 Vil anbefale www.dyrenett.no Der har dei masse nyttig info om kjæledyr. Og du kan og spør om råd. Green Jepp. Flott side. Glemte å si til deg at de sette pris på saltstein for gnagere. Da sliter de ned tennene sine på egenhånd. Ellers får du marsvin med de høggtenna.. Og klipp klørene på skrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 28. mars 2004 #5 Del Skrevet 28. mars 2004 man trenger ikke å ta alle det rådene som er gitt bokstavelig da.. jeg har feks ike gjort det men mine har det kjempebra likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 29. mars 2004 #6 Del Skrevet 29. mars 2004 man trenger ikke å ta alle det rådene som er gitt bokstavelig da.. jeg har feks ike gjort det men mine har det kjempebra likevel Mmm. Det går som oftest bra uansett. Bare man bruker hodet litt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Skrevet 30. mars 2004 #7 Del Skrevet 30. mars 2004 Uff, ja, såg på "kompis"-programmet på tv at dei måtte klippe tenna på eit marsvin!!! Au au au.... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 30. mars 2004 #8 Del Skrevet 30. mars 2004 Uff' date=' ja, såg på "kompis"-programmet på tv at dei måtte klippe tenna på eit marsvin!!! Au au au.... :oops:[/quote'] Aldri særlig behagelig. Mine trengte det heldigvis aldri. Så lenge de hadde tilgang på saltstein og litt kvist, filte de tennene ned selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 31. mars 2004 #9 Del Skrevet 31. mars 2004 trenger ikke klippe tenna dems.. dem sliter de ned selv.. men viktig å klippe negler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 1. april 2004 #10 Del Skrevet 1. april 2004 trenger ikke klippe tenna dems.. dem sliter de ned selv.. men viktig å klippe negler Det er jo det jeg prøver å si, lurvemann . Men de må ha noe å slipe ned tenna sine på, som en saltstein, ellers må de av og til klippes.. Men sånn helt urenom tråden, Lurvemannen er forresten et meget bra superhelt-navn. Sitter å nynner en theme-song til og med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 3. april 2004 #11 Del Skrevet 3. april 2004 Det er jo det jeg prøver å si, lurvemann . Men de må ha noe å slipe ned tenna sine på, som en saltstein, ellers må de av og til klippes.. Men sånn helt urenom tråden, Lurvemannen er forresten et meget bra superhelt-navn. Sitter å nynner en theme-song til og med lurvemann er også et bra marsvin navn tror jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 4. april 2004 #12 Del Skrevet 4. april 2004 Litt info om stell av marsvin: http://home.c2i.net/marsvin/ (sjekk under "Om marsvin" og "Marsvinets meny") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 12. april 2004 #13 Del Skrevet 12. april 2004 Mine to små er uintresert i alt av saltsteiner og pinner jeg finner. Men de har en murstein de gnager litt på innimellom, men jeg følger med tennene dems allikevel. Men hva gjør jeg med den irriterende ristinga i buret dems? Særlig Martin er fæl til og stå og riste i stengene i buret. Og ja, har sjekka at alt er som det skal først...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 12. april 2004 #14 Del Skrevet 12. april 2004 Mine to små er uintresert i alt av saltsteiner og pinner jeg finner. Men de har en murstein de gnager litt på innimellom, men jeg følger med tennene dems allikevel. Men hva gjør jeg med den irriterende ristinga i buret dems? Særlig Martin er fæl til og stå og riste i stengene i buret. Og ja, har sjekka at alt er som det skal først...... jeg sier bare neiiiiiida til min så gir han seg ekkers kan du jo prøve å gni noe surt på stengen i buret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 13. april 2004 #15 Del Skrevet 13. april 2004 Mine to små er uintresert i alt av saltsteiner og pinner jeg finner. Men de har en murstein de gnager litt på innimellom, men jeg følger med tennene dems allikevel. Men hva gjør jeg med den irriterende ristinga i buret dems? Særlig Martin er fæl til og stå og riste i stengene i buret. Og ja, har sjekka at alt er som det skal først...... Murstein hørtes jo ikke akkurat så veldig sunt ut for de :-? Hva med å prøve følgende: Greiner til å spise på er viktig for at de skal få trimmet tennene sine ordentlig. Egnede treslag er: * Usprøytede epletre, bjørk, pil, rogn. Man kan også gi de spesielle gnagesteiner som fås kjøpt i dyrebutikker. De fleste marsvin elsker dessuten knekkebrød eller tørkede brødskalker (må ha tørket på benken i minst en uke!) en gang iblant. Dette hjelper også på å trimme tennene. Ristingen i buret kan kanskje det er hans måte og få oppmerksomhet fra matmor på...samt at han kanskje kjeder seg i buret og ønsker å komme ut...kan være en idè å gjøre det mer interessant for de å være i buret ved å gi de forskjellige leker/aktiviteter som de kan bedrive tiden sin med...det er jo trossalt begrenset hvor interessant det er å være innestengt i et bur i flere timer :-? Et lite utdrag fra Norsk Marsvinklubb sine nettsider: Det er også lurt å henge for eksempel en gulrot litt høyt, slik at marsvinet må streve litt for å få tak i den, og også gjerne legge grønnsakene litt her og der i buret, slik at de må "lete" etter maten. Det kan gjøre hverdagen deres litt mer spennende enn bare å få det servert hver dag. Man kan henge opp en kurv midt i buret, som man legger maten i, slik at de må strekke seg opp for å få tak i godbitene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå