Dina Skrevet 27. mars 2004 #1 Skrevet 27. mars 2004 Min sønn på snart 10 år er veldig aktiv på MSN...! Jeg vet at han stort sett snakker med klassekamerater etc, ogd et er jo rimelig harmløst..! Men; gutten er en racer på data, og har allerede laget sin egen hjemmeside, uten hjelp av noen! Vi har snakket mye om regler rundt chatting, så han vet egentlig at han ikke skal si navnet sitt, alder, telefonnummer etc. til fremmede, men han er tross alt et barn... Hvordan kan jeg, på en enkel måte kontrollere hva han egentlig holder på med når han er online??? Vil bare hans beste... ikke overvåke, og kontrollere hans private sfære...!
simsalabim Skrevet 27. mars 2004 #2 Skrevet 27. mars 2004 Jeg har selv ei på 10 år som er veldig aktiv på chatting og msn. Prøver å følge med så gogt jeg kan og spør henne hvem hun chatter med,men som du sier så vet man jo aldri... Du kan jo høyre klikke på navnene på msn lista hans for å se profilen deres for eksempel.
jordbær Skrevet 27. mars 2004 #3 Skrevet 27. mars 2004 Du kan jo lese loggene da. Det fins "avlyttingsprogram" for MSN, men ærligtalt tror jeg dere heller burde følge forsiktkig med i øyekroken. Ingen setter pris på å bli overvåket på den måten.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #4 Skrevet 27. mars 2004 Jeg er litt tvilende til å overvåke barnet ditt i det hele tatt. Da viser du på en måte at du ikke stoler på han. Tror du rett og slett, som du har gjort, si klart i fra på de farene som kan finnes på nettet. Men det er jo typisk når ny teknologi kommer så får man litt hetta. I og for seg kan det dukke opp en skummel mann eller dame ute på gata og vil prøve å lure han med å gi han sjokolade....
simsalabim Skrevet 27. mars 2004 #5 Skrevet 27. mars 2004 Du kan jo lese loggene da. Det fins "avlyttingsprogram" for MSN' date=' men ærligtalt tror jeg dere heller burde følge forsiktkig med i øyekroken. Ingen setter pris på å bli overvåket på den måten.[/quote'] Hvor finner jeg denne loggen da? Og da lurer jeg ikke på det for å overvåke andre,men vil jo heller ikke at andre skal gå inn å se hva jeg har skrevet på msn :oops:
Gjest agurk Skrevet 27. mars 2004 #6 Skrevet 27. mars 2004 Du ser jo hvem han har på lista si over personer han prater med. Vis det plutselig dukker opp ett nytt navn får du jo ha litt lange øyne neste gang han er på msn.
Gjest Madam Felle Skrevet 27. mars 2004 #7 Skrevet 27. mars 2004 Jeg er litt tvilende til å overvåke barnet ditt i det hele tatt. Da viser du på en måte at du ikke stoler på han. Tror du rett og slett' date=' som du har gjort, si klart i fra på de farene som kan finnes på nettet. Men det er jo typisk når ny teknologi kommer så får man litt hetta. I og for seg kan det dukke opp en skummel mann eller dame ute på gata og vil prøve å lure han med å gi han sjokolade....[/quote'] Barn bør ikke ha full frihet på Internett, og det samme gjelder MSN. En er temmelig naiv om en tror at en 10 åring er like skeptisk som en voksen. Mine barn blir "overvåket" når de er på Internett, og det er min jobb som foreldre å passe på at ikke noe hender de. De aksepterer dette, og vi har ingen problemer med det, for det er tross alt tryggheten deres det gjelder. Jeg skal før sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Men hvordan du sjekker MSN vet jeg ikke, men jeg har alltid et øye på dataen når han snakker på MSN, så lenge jeg ikke kjenner personen godt nok. Snakker han med kameratene som bor i område, er jeg ikke like mye over han. Når han chatter på chatforum ol, har jeg alltid et øye på hva hans kriver, og kommer personer med slibrige kommentarer må han stenge av.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #8 Skrevet 27. mars 2004 Holde et øye med dem er jo greit nok, men når man begynner å innstallere programmer for å registrere tastetrykk og slikt blir det for drøyt. Uansett om sønnen hennes er datakyndig klarer han jo å fjerne disse loggene, ellers må man la være å si fra i så fall. Det er ihvertfall å gå over streken syns nå jeg.
Lillebi Skrevet 27. mars 2004 #9 Skrevet 27. mars 2004 Åpne Messenger - Verktøy - alternativer - meldinger - Sett en hake ved Logg mine samtaler automatisk. Loggene finner man igjen åpne Messenger - Fil - Åpne meldingslogg - Gå inn på de forskjellige brukernavnene.
Mrs. B Skrevet 27. mars 2004 #10 Skrevet 27. mars 2004 Du kan jo bare si at samtalene blir logget og at det er betingelsen for at han får bruke internett? Ikke at du ikke stoler på ham, men en tiåringen synes jeg nesten ikke har noe på internett chatting å gjøre. Pass på at det også bare er folk du har kjennskap til som ligger i kontaktlisten hans. At det kun er skolekamerater o.l. Spør hvem de forskjellige er. Han har jo ingenting med å snakke med fremmede mennesker. Som andre her sier så er det ingen sak for han å slette disse loggene, men du kan jo kanskje si at du vil sjekker de med jevlige mellomrom, og da er det jo mistenksomt om det er tomt/nesten tomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå