AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Hei. Regner med at jeg får passet påskrevet her, men trenger allikevel å lette på hjertet og kanskje få noen råd. Jeg og kjæresten min har vært samboere i snart halvannet år (flyttet sammen tidlig i forholdet). Jeg hadde da litt forbrukergjeld og inkassoer som har fulgt meg i mange år, Dette ville på sikt stoppet flere muligheter for oss, så han var snill og betalte ut dette for meg (han tok ikke lån), og jeg betaler ham en god sum pr mnd for å gjøre opp. Det var utrolig snilt av ham å gjøre dette for meg, men jeg har gjort en stoooor feil. Da jeg ble kredittverdig, så skaffet jeg meg flere kredittkort, bestilte ting på nett, brukte penger jeg ikke hadde på spilling, og stoppet å betale regninger. Det økonomiske har alltid vært et problem for meg, siden jeg ikke kan jobbe, og derfor jeg jeg "rik" så fort jeg har mulighet til å "trylle" frem noen penger. Og jeg klarer ikke å ta meg sammen på det området. Nå er gjelda snart like høy som den var da vi traff hverandre, og samboeren min vet ikke om dette, utenom at jeg spilte "litt" før nyttår. Jeg takler ikke å holde dette skjult for ham. Han går antakelig fra meg om jeg forteller ham dette, men han fortjener ikke dette her. Jeg har tidligere snakket med venninner om det, og de sier jeg bør fikse opp i det uten å si noe til han. Men jeg tror ikke jeg klarer å holde det skjult fra ham. Han er for god til at jeg takler det. Men samtidig tenker jeg at om jeg holder dette for meg selv, og ordner opp over tid, så kan vi ha en sjans til å ha det utrolig godt sammen i mange mange år fremover. For det skal være sagt at vi (utenom dette) har det utrolig fint sammen. Er mange detaljer som spiller inn, som jeg ikke kan liste opp her siden det ville slukt opp hele kg. Men bortsett fra å slenge ut hvor grusom jeg har vært , er det noen der ute som har noen tanker om hva jeg kan gjøre mht til å fortelle/ikke fortelle samboer om dette? Jeg sitter her og bare kjenner på følelsen av at jeg har mistet ham allerede. For jeg vet han kommer til å gå Hilsen skufferen.. Anonym poster: 81ee56d253e8858244c9b728fd18775f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Kan være han går fra deg men en sak er likevel sikker, han slutter ikke å elske deg for det. Det spørs om han orker å gå gjennom samme sak en gang til. Men elsker han deg så vil han hjelpe deg på ny igjen. I tykt og tynt, kjære du, i tykt og tynt... Anonym poster: 97b2eee23992baa52eef41c9f30ce1fd
Gjest gjest17 Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Det triste her er at med en gang du fikk muligheten, så gikk du å pådro deg mer gjeld. Hvor mye er det snakk om? Har du i det hele tatt mulighet å betale ned begge lånene? Synes uansett du bør fortelle dette før han selv finner ut at du har tullet det til nok en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Du trenger proff hjelp til å forstå og bli kvitt den måten du lever på. Du er inni noe du ikke klarer å komme ut av på egen hånd. Søk hjelp. Anonym poster: 329e18f9c25cc95973610a98ec76d7e1 3
kvinnen.. Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Nå ble jeg lettet over penere svar enn jeg forventet. Jeg får hjelp nå, men de må fastsette en del ting før jeg kan få rett behandling. Dette er også en av grunnene til at jeg sliter som jeg gjør økonomisk. ligger mye i psyken. Første gang var det ca 100, men nå er det vel kanskje 60-70 det er oppe i. Tenkte å gå igjennom alt imorgen for å evnt kunne legge fakta på bordet... Men dere tenker at jeg bare skal ta en råsjans og si det? Tør ikke, tør ikke, tør ikkeeee.....
Tabudrue Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Det kommer for en dag før eller senere, men det er antagelig bedre om det kommer fra deg og ingen andre. Bare å hoppe i det kjære. Og invester i litt profesjonell hjelp^^ Lykke til!
Stine123 Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Jeg synes du bør fortelle. Hvis det er sånn at du nå jobber med å få en oversikt over gjelda og lage en nedbetalingsplan, ville jeg venta til det var gjort. Så kan du legge det fram på den måten at du sier at du vet du har sviktet han, men at du denne gangen skal løse opp i gjelda selv. Du bør si at du ikke vil ha økonomisk hjelp av han igjen, men at du allikevel vil han skal vite hva du har gjort. Så håper jeg du får den hjelpen du trenger...lykke til! 2
Gjest Elseby13 Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 Den avhengigheten du lider av er vel så ille som avhengighet av alkohol eller narkotika. Du MÅ ha profesjonell hjelp, det er tydelig at du ikke greier det på egenhånd. Du må si det til mannen din, så får det bli hans valg om han vil støtte deg eller forlate deg. Men skaff hjelp til å løse problemet, kjære deg.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 Jeg synes du burde skaffe deg inntekt på noen måte. Du sier du ikke kan jobbe, men noe må du da kunne gjøre? Barnevakt, gå med avisen eller lignende? Du må vise kjæresten at du mener alvor og vil forandre deg. Hvis ikke, er jeg nok redd for at han vil gå fra deg, ja. Anonym poster: 3856059da142c310627b644dd619d9aa
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Først: Jo lenger du skjuler dette for han, jo verre blir det. Når man stopper å betale regninger baller ting raskt på seg med purringer, inkassovarsler og til slutt inkasso. Deretter kommer telefonene, og det vil bli umulig å skjule dette for han når dere er samboere. Når han en dag finner brev fra Lindorff og/eller får telefoner derfra så skjønner han tegninga selv om de kanskje ikke kan diskutere det åpent med andre enn deg. Det vil være mye bedre dersom innrømmelsen fra deg kommer først. Du har ingen garanti for at han ikke går, men du bevarer tilliten. Det blir i hvert fall ikke lettere å få han til å bli når han i tillegg til å se at du igjen har gamblet også opplever tillitsbrudd fra din side. Uansett er det bra at du tydeligvis nå får hjelp for å få bukt med spillegalskap. Anonym poster: 0876c0241246dac0fca36c71d1844004 2
kvinnen.. Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Jeg går på mitt 13. år med panikkangst, og kan derfor ikke jobbe, siden ingen form for behandling har hjulpet. Prøver igjen på nytt nå. 1
ViljaH Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Du må bare innse at du er en type som ikke kan ha kredittkort. Aldri. Lag oversikt over all gjeld, betalingsplan for hvordan betale selv uten hjelp, sett dere ned en kveld sammen hvor du legger frem for han at du har vært helt idiot, slik er situasjonen, du er fast bestemt på å rydde opp selv og det skal ikke gå utover ham. Da tror jeg han vil takle det. Det er din beste sjanse iallefall. Om du enten lar være å håndtere det, eller skuffler alt over på ham, så vil det være mye verre, og mulig grunn til å avslutte.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #13 Skrevet 26. mars 2013 Det første du må gjøre er å gi deg selv frivillig kredittsperre. Også må du fortelle det til samboeren din. "For tykt og tynt", vet du. Anonym poster: 8a940f3df0e3532ffd5cb0ece5d81dbd
Gjest nobilian Skrevet 26. mars 2013 #14 Skrevet 26. mars 2013 Har du fortsatt kredittkort evt. kredittkontoer?
Lille Li Skrevet 26. mars 2013 #15 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Nå ble jeg lettet over penere svar enn jeg forventet. Jeg får hjelp nå, men de må fastsette en del ting før jeg kan få rett behandling. Dette er også en av grunnene til at jeg sliter som jeg gjør økonomisk. ligger mye i psyken. Første gang var det ca 100, men nå er det vel kanskje 60-70 det er oppe i. Tenkte å gå igjennom alt imorgen for å evnt kunne legge fakta på bordet... Men dere tenker at jeg bare skal ta en råsjans og si det? Tør ikke, tør ikke, tør ikkeeee..... 60-70 tusen klarer du å spare inn, selv med lav inntekt. Men få kredittsperre, så du ikke går i fella igjen. Kvitt deg med alt av kredittkort, og ha aldri mye penger på kontoen på det vanlige brukskortet slik at du ikke bruker for mye på kortet. Det høres ut som om du har litt spillegalskap, det er nok lurt å være åpen om det med samboeren din. Også for å "stoppe deg selv", så du ikke får anfall eller tilbakefall. (lettere å stå imot om du føler deg litt "kontrollert", ) Lykke til med å fortelle han det. Endret 26. mars 2013 av Lille Li
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå