Gå til innhold

Hvordan finne ut utleiepris?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal leie ut boligen min. Den ligger på et lite sted ganske langt ut på landet, men i sentrum av dette lille stedet med gangavstand til alt.

Det er et gammelt hus med tre soverom. Tilgang til hage og terrasse. De fleste overflatene er gamle, men det er nymalt. Kjøkkenet er nyoppusset, men badet er ikke av nyere dato. Hva i all verden skal jeg leie ut for?

Andre som leier ut hus på landet her?

Det ligger ikke mange nok objekter ute til utleie på dette stedet, så jeg har ikke sammenligningsgrunnlag. Men flere har ringt på det, selv om jeg ikke skal leie ut før til høsten, så det virker ikke som det er så mange utleieobjekter der.

Anonym poster: 3ba8fde4ec132d800ed9beb354778211

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut pris på leiligheter i bygder som har ca. likt bolig/leiemarked som der du bor. Hvis ikke, sett opp hvilke mnd. utgifter du har ifb med leiligheten, og sørg dermed for at prisen du setter dekker disse (ta gjerne høyde for evt. renteøkning). Hvis du fortsatt føler prisen er for lav så sleng på litt til. Men vær realistisk, du ønsker jo å få noen leietagere. Du kan også kreve mer om du inkluderer strøm, internett, møbler osv.

Det er jo du som leier ut, så du bestemmer prisen.. Du kan jo spørre deg selv om du ville leid til den prisen selv.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips! :)

Jeg er redd jeg heller tenker for lav pris. Det er ikke så godt sammenligningsgrunnlag for hus siden det ikke leies ut så mange. Synes også det er vanskelig å regne ut utgifter på huset.

Ser ut som mange hus ligger på rundt 15.000 og opp. Jeg hadde tenkt omtrent 8000.

Utgifter blir jo renovasjon/vannavgift og forsikring (som er litt høyere i utleieenhet).

Ellers blir det jo løpende vedlikehold bare. Tenker at leietaker tegner eget strømabonnement. Internett/tv kunne jeg forsåvidt fikset, men mange vil jo gjerne velge selv.

Annet jeg ikke har tenkt på?

AnonymBruker
Skrevet

8000 høres altfor billig ut. Ihvertfall 10 000+ om det er grei standard.

Anonym poster: fb773230df7bd0b1078fe3876604f030

AnonymBruker
Skrevet

8000 høres altfor billig ut. Ihvertfall 10 000+ om det er grei standard.

Anonym poster: fb773230df7bd0b1078fe3876604f030

Det er jo et veldig gammelt hus, men jeg vil ikke bytte overflatene nettopp fordi de er så gamle og fine som de er (1920). Gulvet er nytt, og det er malt. El er delvis nytt, og de fleste vinduer er nylig utskiftet. Så det er grei standard, men ikke veldig god om du skjønner. Men jeg har veldig lyst til at noen leier det for en lang periode så jeg slipper å forholde meg til nye leietakere hele tiden.

Og hvem leier for 10.000 + for en lengre periode? Da kan man jo bare kjøpe i stedet?

Skrevet

10 000 er ikke så mye for noe sånt, heller ikke for langtidsleie, men avhengig av hvor i landet du er ville jo dette kostet mellom 4000-20000. Beliggenhet betyr alt, med andre ord. Og det at du allerede har fått fått flere telefoner tyder på at du har et ettertraktet objekt. Hva ville det kostet å kjøpe huset i dag?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått ny takst etter at det er fikset opp (er ikke helt ferdig, skal ikke leie ut før til høsten), så det er jeg veldig usikker på. Burde kanskje fått en ny så det er lettere å bestemme utleiepris. Det ligger jo på et lite sted som ikke har noe industri, høgskole/universitet eller annet som gjør det til en plass med utvikling.

Selv synes jeg det er et fantastisk hus og skulle ønske jeg hadde det selv, bare at jeg ikke vil bo der om du skjønner. :) Det er en av de opprinnelige boligene på stedet og var bygget for en storkar, så jeg tror det er mest det som gjør at interessen er der. Alle vet om huset. Men det har jo fortsatt den beliggenheten det har..

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Vanskelig å svare på; alt avhenger av beliggenheten. Her jeg bor ville det vært naturlig med 20-25 000 i måneden for et slikt hus.

Jeg ville gjort som en over meg skriver; sjekket ut priser for tilsvarende bolig med cirka samme beliggenhet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...