AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Hei! Akkurat som tittelen tilsier har jeg en sønn som har en kjæreste med innvandrerbakgrunn. Han har gitt uttrykk for å fri til henne, og jeg bekymrer meg.. For å gå litt nærmere inn på det: -Jenta er fra Midtøsten, Tyrkia. Hun har fortalt meg at familien hennes har tro på Islam, men hverken ber eller praktiserer det religionen. Hun selv er ateist, men mener at barn og samboerskap hører ekteskapet til. -Kun moren snakker norsk, da faren har innvandret til Frankrike som 25-åring og lært seg språket der. Som 40-åring kom han til Norge og har da dermed ikke lært seg norsk. Familien er overraskende nok positivt innstilt til sønnen min. -Jenta er jordnær,driver å tar en høy utdanning, men jeg føler at hun har beholdt mye av den opprinnelige kulturen sin.. Det er da dette som bekymrer meg: kulturkræsj, mulige barnebarn osv.. Har dere noen meninger om slike ekteskap? Jeg kan selvfølgelig ikke nekte min sønn å gifte seg med henne, men vi har et veldig godt forhold og han hører ofte på meg. Anonym poster: 3fda7d8b69f424e54562a7251daec82f
Gjest BettyBoop Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Jeg tenker at det er fint lite å gjøre med og hun jenta høres grei nok ut 7
juliane Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Jeg kan ikke si at du skriver en eneste ting i innlegget ditt som skulle tilsi at det er noen grunn til å være skeptisk? Og nei, du kan faktisk ikke bestemme hvem din sønn skal gifte seg med. 14
ashera Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 Man "lar" ikke sønner gifte seg. Er han over 18 år, bestemmer han selv. Mht. flerkulturelle ekteskap, varierer det vel fra par til par hvilke av de "vanlige" utfordringene de møter på. Uansett, som voksne, myndige mennesker er de vel i stand til å ta valg og stå for dem, og møte samlivet som det lommer? Og husk: Om de kommer til å gifte seg uansett, er det jo en veldig dårlig start på forholdet mellom deg og den blivende svigerdatteren (for ikke å snakke om sønnen din) om hun får vite at du har prøvd å få den kommende mannen hennes til å gå fra henne? Har du tenkt på det? 4
Pottah Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Ærlig talt, hvorfor er dette et problem? Kulturkræsj og lignende, er det de som må finne ut av hvordan de vil gjøre når de flytter sammen og får barn, none of your business. Ville gratulert sønnen med å finne seg en fantastisk kvinne han vil dele livet sitt med 2
Trude.lutt Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Du kan jo ikke nekte han det! Forsetter du sån som nå risikerer du å miste han helt. 1
thomas59 Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Du har inget att säga om saken. Välj mellan vänskap och ovänskap men tro inte att du kan välja något mer. Om hennes familj är positiv till det så har dom inte mycket av Islamsk kultur kvar 1
skruf Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 La sønn gifte seg?? Så lenge sønnen din er myndig, så har ikke du noe med hvem han gifter seg med! Du kan ikke bestemme eller tillate noe som helst! Du får heller håpe på at du har gitt han såpass balast og gode verdier i oppdragelsen din at han tar de rette valgene for seg selv. 2
-lykke- Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Synes du for all del skal holde deg for god til å prøve å påvirke sønnen din på noen som helst måte her. Han er voksen og de valgene han gjør ang. sitt eget kjærlighetsliv må du bare respektere. Prøv så godt du kan å være positivt innstilt til denne jenta, for som du sier så kan det hende det blir barnebarn ut av dette forholdet, og da er det jo veldig fint om dere kommer godt overens. Ikke la dine fordommer komme i veien for en jente som for alt du vet kan være en kjempe flott jente (og det høres hun jo for så vidt ut som). Jeg kan forstå at du er skeptisk; vi mennesker blir jo ofte skeptiske overfor det vi ikke kjenner så godt til.Men det er en fare for at det her kan slå tilbake på deg selv, i verste fall kan du ødelegge ditt forhold til både sønnen din og kjæresten hans.
Bernardette Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 Virker som om hun kommer til å få en mye større utfordring med deg enn du med henne. Hun virker oppegående, du virker delvis tilbakestående. 20
Gjest Doh Skrevet 25. mars 2013 #12 Skrevet 25. mars 2013 Ser virkelig ikke problemet her. Du får heller tenke på henne som en ressurs i familien deres, en dere kan lære masse fra. Synes du skal være like raus som din sønns fremtidige svigerfamilie og ta imot henne med åpne armer
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #13 Skrevet 25. mars 2013 La sønn gifte seg?? Så lenge sønnen din er myndig, så har ikke du noe med hvem han gifter seg med! Du kan ikke bestemme eller tillate noe som helst! Du får heller håpe på at du har gitt han såpass balast og gode verdier i oppdragelsen din at han tar de rette valgene for seg selv. Tror mange har missforstått meg. Som nevnt i innlegget kan jeg ikke tvinge han til noe. Vi har et godt forhold og han hører på mine råd. De er unge, og jeg gjør dette ikke for å være slem, men fordi jeg som mor er bekymret! Anonym poster: 3fda7d8b69f424e54562a7251daec82f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #14 Skrevet 25. mars 2013 Stakkars sønn. Jeg er kritisk til norsk innvandringspolitikk og jeg stemmer blått, men folk som deg gjør meg til tider flau over nettopp det. Merker hvem jeg til tider havner i samme klubb som. Ja, selvsagt skal din sønn få gifte seg med henne. Du kan som du selv sier ikke gjøre jnoe med det uansett, men du bør heller ikke forsøke å stikke kjepper i hjulene for det. Jenta virker både oppegående og godt integrert, og den andre familien har tydeligvis ikke noe problem med dette. Du er den man bør være kritisk til her, ikke jenta eller hennes familie. Anonym poster: ce1d37a91e7a5409d1de140d89e25a93 1
Lille Li Skrevet 25. mars 2013 #15 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Tror mange har missforstått meg. Som nevnt i innlegget kan jeg ikke tvinge han til noe. Vi har et godt forhold og han hører på mine råd. De er unge, og jeg gjør dette ikke for å være slem, men fordi jeg som mor er bekymret! Anonym poster: 3fda7d8b69f424e54562a7251daec82f Om du er bekymret, er det ikke uten grunn. Du skriver han er ung, da antar jeg du mener han er for ung. Om de får barn, så kan det da hende at moren får lyst til å flytte hjem til hjemlandet om de skilles. Endret 25. mars 2013 av Lille Li 1
linkan Skrevet 25. mars 2013 #16 Skrevet 25. mars 2013 Jeg skjønner hvorfor du er skeptisk, jeg. Man blir gjerne det når det gjelder ting man ikke har noe særlig kunnskap om. Når det er sagt, så er det jo sønnen din sitt valg og denne jenta høres jo både fornuftig og grei ut Om det er det han vil, så synes jeg du skal støtte ham i det. De vil sikkert møte utfordringer mtp ulike kulturer og bakgrunner, men slike utfordringer kunne han jo også møtt om han giftet seg med ei norsk jente. Jeg synes du skal ta deg tid til å bli kjent med henne og den kulturen hun har, og se på det som noe spennende i stedet for noe skremmende!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Tyrkere er ganske moderate i sin tro har jeg inntrykk av. Og du ville merket noe hvis ikke, da lar de sjeldent datteren sin få lov til å bli sammen med en norsk gutt, så dette høres positivt ut Bli heller kjent med jenta og familien hennes, og la de bli kjent med deg Dette hadde ikke jeg vært bekymret for. Anonym poster: 7ad43a9c69e26e24a287689ec02c5c3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 Tror mange har missforstått meg. Som nevnt i innlegget kan jeg ikke tvinge han til noe. Vi har et godt forhold og han hører på mine råd. De er unge, og jeg gjør dette ikke for å være slem, men fordi jeg som mor er bekymret! Anonym poster: 3fda7d8b69f424e54562a7251daec82f Bekymret, ja... For hva? Hun er integrert, hun gjør sønnen din glad, er høyt utdannet og oppfører seg etter alt å dømme også helt fint. Du risikerer riktignok at barnebarna blir tospråklige eller får navn som ikke er rotnorske, men det er også alt du ikke også ville risikert om han fant seg et etnisk norsk dame. I tillegg har henens familie ikke noe problem med dette. Det er altså du, og bare du, som kan skape trøbbel. Akkurat det er kanskje noe å bekymre seg for, men det er i så fall noe du selv må jobbe med. Anonym poster: ce1d37a91e7a5409d1de140d89e25a93 2
AnonymBruker 42 Skrevet 25. mars 2013 #19 Skrevet 25. mars 2013 Stakkars sønn. Jeg er kritisk til norsk innvandringspolitikk og jeg stemmer blått, men folk som deg gjør meg til tider flau over nettopp det. Merker hvem jeg til tider havner i samme klubb som. Ja, selvsagt skal din sønn få gifte seg med henne. Du kan som du selv sier ikke gjøre jnoe med det uansett, men du bør heller ikke forsøke å stikke kjepper i hjulene for det. Jenta virker både oppegående og godt integrert, og den andre familien har tydeligvis ikke noe problem med dette. Du er den man bør være kritisk til her, ikke jenta eller hennes familie. Anonym poster: ce1d37a91e7a5409d1de140d89e25a93 Til Ts. Skjønner godt du er litt bekymret... Du kan trøste deg med at foreldre som har en positivt innstilling til at deres datter gifter seg med en nordmann, er såpass "norske" at det skjeldent er noe kulturkræsj i det heletatt. Har selv datet en dame med foreldre fra Iran. Eneste forskjellen på hennes og mine foreldre var at de hadde en litt forskjellig norsk-dialekt og hennes ikke spiste juleribbe.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #20 Skrevet 25. mars 2013 Bekymret, ja... For hva? Hun er integrert, hun gjør sønnen din glad, er høyt utdannet og oppfører seg etter alt å dømme også helt fint. Du risikerer riktignok at barnebarna blir tospråklige eller får navn som ikke er rotnorske, men det er også alt du ikke også ville risikert om han fant seg et etnisk norsk dame. I tillegg har henens familie ikke noe problem med dette. Det er altså du, og bare du, som kan skape trøbbel. Akkurat det er kanskje noe å bekymre seg for, men det er i så fall noe du selv må jobbe med. Anonym poster: ce1d37a91e7a5409d1de140d89e25a93 Hun er integrert. Men ikke familien hennes. I innlegget mitt står det at faren ikke snakker norsk. Familien omgås kun med tyrkere, har besøk hver helg og sånn videre. Hun har selv sagt at tyrkere i utlandet har sterke familiebånd, hun har et sterkt bånd til både familie og slektninger. Og når jeg tenker meg om kan hun ikke være godt nok integrert til å gifte seg med en nordmann ettersom hun ikke vil leve i samboerskap.. Anonym poster: 3fda7d8b69f424e54562a7251daec82f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå