AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Del Skrevet 25. mars 2013 Hei! Jeg vet ikke om det allerede fins en slik tråd, men jeg fant i hvert fall ingenting. Jeg har sakte men sikkert lagt om til en sunnere kosthold, og blitt flinkere til å spise mer og jevnere enn før. Men jeg syns at det kan ta fryktelig lang tid på kjøkkenet til sammen, og skulle gjerne ha laget ting i store porsjoner, og fryst ned/hatt i kjøleskapet, og bare planlagt bedre. Er det noen av dere som har et "system" på dette? Hva lager dere og hvordan planlegger dere, osv? Har f.eks. sett at folk som trener for å være med i fitness konkurranser lager måltider for mange dager i gangen. (ikke at jeg skal det altså, men dere skjønner poenget, håper jeg?) Det hadde vært helt ypperlig for meg, å bare hatt ting stående ferdig i kjøleskapet og bare kunne tatt med en boks eller varmet opp, når jeg har lyst på mat kjapt. :-) Anonym poster: fb6b6103c8fbc07a4a583d6c8f3a555f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Vilje* Skrevet 26. mars 2013 #2 Del Skrevet 26. mars 2013 Siden jeg bor alene har jeg ikke noe system på det, blir ikke veldig planlagt heller. Men hver gang jeg lager noe som kan fryses lager jeg store porsjoner og fryser ned i porsjonsformer, så har kjøpt mange små plastbokser som tåler mikro. Typiske ting jeg fryser ned er alt jeg lager med karbondadeig, for eksempel chili con carne, pastasaus, tortillafyll, gryteretter osv. De fleste supper egner seg bra og lager ofte ratarouille som passer veldig bra til fisk og kylling. Så når jeg skal lage middag blir det som regel bare å koke noe ris/pasta og tine en porsjon fra fryseren. Om du vil ta det med deg er det jo bare å ha noe kokt ris stående i kjøleskapet som du også kan varme opp. Men om du baserer deg på å ha ting i kjøleskapet må du passe på hvor lenge det har stått. Et alternativ er å putte det du vil spise dagen etter i kjøleskapet kvelden før. Så vidt jeg vet spiser mange fitnessfolk mye mager fisk og kylling som i hvertfall jeg ikke synes blir særlig bra å fryse ned. Så tror de ofte bare baserer seg på å ha ting i kjøleskapet et par dager før det spises. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 26. mars 2013 #3 Del Skrevet 26. mars 2013 Det eneste jeg fryser er brød og kyllingfilet, hehe.. Men jeg så på et Hellstrømprogram en gang om folk som lagde store porsjoner med lapskaus og frøs ned! De sparte en masse penger på å lage større porsjoner. De fleste retter kan jo fryses ned, det er bare å kjøpe en haug med kjøtt og poteter, lage litt mix og fryse ned i porsjoner. Det holder seg en god stund i fryseren. Tror det er noe greier her: http://www.klikk.no/mat/spise/article614613.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cool_water Skrevet 26. mars 2013 #4 Del Skrevet 26. mars 2013 Som nevnt over, så bruker jeg Hellstrøm sin oppskrift på lys lapskaus og lager haugevis med det for å fryse ned. Smaker like godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #5 Del Skrevet 26. mars 2013 Siden jeg bor alene har jeg ikke noe system på det, blir ikke veldig planlagt heller. Men hver gang jeg lager noe som kan fryses lager jeg store porsjoner og fryser ned i porsjonsformer, så har kjøpt mange små plastbokser som tåler mikro. Typiske ting jeg fryser ned er alt jeg lager med karbondadeig, for eksempel chili con carne, pastasaus, tortillafyll, gryteretter osv. De fleste supper egner seg bra og lager ofte ratarouille som passer veldig bra til fisk og kylling. Så når jeg skal lage middag blir det som regel bare å koke noe ris/pasta og tine en porsjon fra fryseren. Om du vil ta det med deg er det jo bare å ha noe kokt ris stående i kjøleskapet som du også kan varme opp. Men om du baserer deg på å ha ting i kjøleskapet må du passe på hvor lenge det har stått. Et alternativ er å putte det du vil spise dagen etter i kjøleskapet kvelden før. Så vidt jeg vet spiser mange fitnessfolk mye mager fisk og kylling som i hvertfall jeg ikke synes blir særlig bra å fryse ned. Så tror de ofte bare baserer seg på å ha ting i kjøleskapet et par dager før det spises. Takk for alle de gode tipsene!:D Ja, det var egentlig det jeg mente - at de hadde det i kjøleskapet. Og for min del hadde det aller beste vært å hatt ting ferdiglaget i kjøleskapet i og med at fryseboksen min er i en annen del av blokken jeg bor i Men jeg syns ting blir så fort dårlig. (eller kanskje jeg bare har vært treig med å spise opp ting før). Så om noen har tips til ting man kan lage i store porsjoner og ha oppbevart i kjøleskapet i ett par dager hadde det vært suuuupert ) Jeg vet jo f.eks. at man kan koke egg og ha det der, wok kan man vel ha i bokser noen dager også? Og fruktsalater/salater må vel gå ann? TS Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #6 Del Skrevet 26. mars 2013 Takk til dere to som tipset om lapskaus og! Tror jeg skal prøve meg på det iløpet av uken Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 26. mars 2013 #7 Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg har ukeplaner jeg følger, slik at jeg lettere får oversikt over hva som må og ikke må handles. Og det gjør at jeg slipper å handle inn for mye eller for lite. Handler stort sett en-to ganger i uken. Fordi jeg har liten fryser har jeg derimot liten plass til å faktisk fryse ned, men jeg lager gjerne middag som kan stå i kjøleskapet et par dager, som jeg igjen da bruker til lunsjer og middager. Slike retter er f.eks lapskaus, hjemmelaget pastasaus (bare å koke opp pasta), ulike hjemmelagde gryteretter osv. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 26. mars 2013 #8 Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg lager ukesmenyer og slipper derfor å fryse mye av maten siden jeg planlegger godt og bruker restemat i middager de neste dagene eller noen ganger til lunch/frokost. Men det er likevel greit å ha litt nedfryst når man har en mann som plutselig må bort i et par dager grunnet jobb, og da gidder jeg som regel ikke stå og lage middag til bare meg. En gang i blant (kanskje annenhver måned) så lager jeg store porsjoner med f.eks Chili con carne, grønnsakssupper osv. Har det oppi bokser og setter på en merkelapp med dato. Når jeg da ser at det begynner å minske med nedfryst mat, så lager jeg mer og setter det under det gamle slik at det gamle ikke blir liggende i måneder. Jeg fryser også ned grønnsaker som jeg har vasket, skrelt og kuttet opp slik at det bare er å ha det i en wokpanne. Jeg storhandler kanskje 1 gang hver/annenhver måned, og grønnsakene holder seg veldig lenge i mitt kjøleskap så jeg trenger ikke fryse ned så mye av det. Veldig greit å bare slenge en boks i kjøleskapet om morgenen så er det tint nok til at man bare kan varme det opp til middagen. Som i dag hvor jeg er alene hjemme igjen, så satte jeg en boks med tikka masala i kjøleskapet når jeg stod opp, så når jeg skal lage meg middag så bare koker jeg litt ris. Det tar jo ikke så lang tid. Bare skylle risen, ha det i en kjele med vann (evnt buljong) og la det koke opp og trekke en 10 minutters tid. Jeg lagde en salat for et par dager siden, så da har jeg en god salat ved siden av også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #9 Del Skrevet 27. mars 2013 Så gode tips dere har! Tusen takk! Nå har jeg endelig fått kjøpt inn ett tonn med bokser som kan brukes til å lagre mat. Wokrester må da være ypperlig å bare ha i en boks i kjøleskapet f.eks.? Og omelett. Og kokte egg er jo veldig greit å bare ha liggende. Men jeg tenkte på, går det ann å bare kutte opp masse grønnsaker og ha det i hver sin lufttette boks for eksempel? Og frukt? Men en del av det blir vel brunt fort? Noen som har peiling på hvor lenge sånt holder seg i kjøleskapet ca? :-) Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #10 Del Skrevet 27. mars 2013 Jeg lager forresten også ukemenyer, og går på butikken en, maks to g i uken. Er bare ute etter å bruke eeenda mindre tid på kjøkkenet ) Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 27. mars 2013 #11 Del Skrevet 27. mars 2013 Pleier å lage lasagne og fryse ned- veldig lettvint og greit sammen med en salat etter jobb f.eks. Blir litt søl når jeg holder på hvis jeg lager i den største formen, da går det med ti bokser hakkede tomater og alle kjelene er i bruk haha. Men da slipper jeg jo lett unna de neste 15 gangene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #12 Del Skrevet 27. mars 2013 Pleier å lage lasagne og fryse ned- veldig lettvint og greit sammen med en salat etter jobb f.eks. Blir litt søl når jeg holder på hvis jeg lager i den største formen, da går det med ti bokser hakkede tomater og alle kjelene er i bruk haha. Men da slipper jeg jo lett unna de neste 15 gangene Hehe, det hørtes ut som en veldig greit løsning! Akkurat sånn jeg har lyst til å gjøre Lager du en sunn variant av lasagnen? Isåfall vil jeg gjerne ha oppskrift! :D Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #13 Del Skrevet 27. mars 2013 En ting jeg gjør som er veldig praktisk er at jeg kjøper noen kilo karbonadedeig og grytekjøtt i Sverige, deler opp i 200g porsjoner, skviser flate og så fryser de. Da tiner det rimelig kjapt og er lett å porsjonere. Anonym poster: 01a8b5a055a4c62773741e8702bf4bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topplue Skrevet 27. mars 2013 #14 Del Skrevet 27. mars 2013 Så gode tips dere har! Tusen takk! Nå har jeg endelig fått kjøpt inn ett tonn med bokser som kan brukes til å lagre mat. Wokrester må da være ypperlig å bare ha i en boks i kjøleskapet f.eks.? Og omelett. Og kokte egg er jo veldig greit å bare ha liggende. Men jeg tenkte på, går det ann å bare kutte opp masse grønnsaker og ha det i hver sin lufttette boks for eksempel? Og frukt? Men en del av det blir vel brunt fort? Noen som har peiling på hvor lenge sånt holder seg i kjøleskapet ca? :-) Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Frukt og grønt som har lavt syreinnhold vil bli brune, men det kan motvirkes ved at du har litt sitronsaft over eller lagrer det sammen med en lime. For å motvirke at avokadoen blir brun legger man også stenen i kjøleskapet. Hvis grønnsakene har blitt litt slappe hjelper det å ha de i iskaldt vann noen sekunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #15 Del Skrevet 27. mars 2013 En ting jeg gjør som er veldig praktisk er at jeg kjøper noen kilo karbonadedeig og grytekjøtt i Sverige, deler opp i 200g porsjoner, skviser flate og så fryser de. Da tiner det rimelig kjapt og er lett å porsjonere. Anonym poster: 01a8b5a055a4c62773741e8702bf4bb9 Å, smart!! Det tipset skal jeg huske på Jeg pleier forresten å lage små kjøttkaker av karbonadedeig. Er ikke det greit å ha i kjøleskapet noen dager også? Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #16 Del Skrevet 27. mars 2013 Takk Topplue! Så akkurat isted at noen av grønnsakene jeg hadde kuttet opp var blitt litt slappe. Skal prøve dette NÅ, og lage meg en digg salat Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #17 Del Skrevet 31. mars 2013 Noen som vet hvor lenge man kan ha små kjøttkaker laget av karbonadedeig i kjøleskapet? Og kokte egg og omelett i lufttett boks? TS Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoom Skrevet 31. mars 2013 #18 Del Skrevet 31. mars 2013 Hvis du kjøper en vakuummaskin, feks ca 1000kr hos pixmania http://www.pixmania.com/no/no/search/vakuum-apparat#amount-low=0,amount-min=0,amount-high=1035,amount-max=1035/sortFilter=0_0/display-list/ så kan du vakumere det som du ikke bruker når du åpner en pakke med feks kjøttdeig, kylling eller fisk, og så holder det seg lengre. Du kan vakumere både før og etter du har tilbredt maten; din egen Fjordlandmaskin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #19 Del Skrevet 31. mars 2013 Hvis du kjøper en vakuummaskin, feks ca 1000kr hos pixmania http://www.pixmania....0/display-list/ så kan du vakumere det som du ikke bruker når du åpner en pakke med feks kjøttdeig, kylling eller fisk, og så holder det seg lengre. Du kan vakumere både før og etter du har tilbredt maten; din egen Fjordlandmaskin! Det har jeg aldri hørt om før! Er dette bedre enn å lagre i lufttette bokser altså? Anonym poster: 10dfd3ffbe83db3315e59b403bdb149f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoom Skrevet 31. mars 2013 #20 Del Skrevet 31. mars 2013 Vil tro det, siden det blir enda mindre luft rundt maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå